Enzo Startet 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 20.Desember.2011 Nå ser det muligens ut til at jeg får en slik radio mellom hendene ICOM 802 om det sier noen noe. Kan jeg komme unna kursing og slikt for å få lov til å bruke den, finnes det noe veldig forenklet midlertidig dispensasjonsopplegg ? Er det lov å ha den montert i båten uten sertifikat og så bare la være å bruke den ? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 https://baatplassen.no/i/topic/18005-ssb-radio/page__p__206639__hl__ssb__fromsearch__1#entry206639 https://baatplassen.no/i/topic/29347-ssb-radio-utstyr-og-lisens/page__p__371117__hl__ssb__fromsearch__1#entry371117 Det er ikke noe problem å ha radioen stående ombord uten å bruke den, men hva er poenget? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 20.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Takk for linkene, har lest de trådene der flere ganger, de er 4-5år gamle så jeg lurte egentlig på om det er skjedd noe nytt og hvor man nå henvender seg. Hva som er poenget med å ikke bruke en radio som står ombord, vel det kan jo være at den står der allerede og så har man lite lyst til å demontere den. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Du kan bruke den i nødstilfeller. Vinteren er også en fin tid for å ta et VHF-kurs. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 (redigert) Vinteren er også en fin tid for å ta et VHF-kurs. Vinteren er også en fin tid å ta LRC (Long Range Communication) sertifikat som er hva som trengs for å bruke SSB-radio i båt. Redigert 20.Desember.2011 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Adriana Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 IC M802 er en MF/HF radio så du trenger noe mer en VHF sertifikat,jeg tok et "Generelt radiotelefonisertifikat" hos Lysaker Kurssenter som drives av Tor Hammer for noen år siden. Tror reglene har forandret seg litt siden den gang med hensyn til krav til GMDSS, men ta en telefon til han. Du kan jo også ta radioamatørlisens, ICOM 802 kan enkelt åpnes for amatørbåndene i tillegg. En flott radio er det uansett! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 20.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Tar et sånt kurs mer tid enn snippsnappsnute 5kvelder ? Føler at spørsmålet er om jeg kan ha denne radioen i båten uten sertifikat uten å bryte noen lov Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Så lenge du ikke sender (regner ikke med nødsfall), så kan du lytte på hva du vil. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
GeirT Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 (redigert) Jeg ble anbefalt å ha alt radioutstyr oppført i konsesjonen. Det har forekommet at myndighetspersoner i utenlandske havner har sjekket om radioutstyreter godkjent av norske myndigheter. Og skal den inn i konsesjonen må du ha sertifikat for å bruke den. Se om du kan få gjennomført ett LRC kurs - og få en midlertidig amatør radio lisens. Skal du ha glede av radioen må du vite hva den kan brukes til og hvordan. Det kan være at du får den registrert i konsesjonen dersom du får ett midlertidig amatør radio løyve, men tviler på det ettersom radioen har full DSC mulighet. De vil nok forlange at dersom man skal ha en DSC radio ombord - skal man ha kompetanse til å bruke dette, slik at man ikke utløser et nødsignal ved en feiltakelse. Snakk med Lisenskontoret hos Maritim Radio. De er både hyggelige og service-minded der. Geir Redigert 20.Desember.2011 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Enzo Svart 20.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Da går det en mail dit tusen takk Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 21.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2011 ..... Snakk med Lisenskontoret hos Maritim Radio. De er både hyggelige og service-minded der. Anbefales og tiltredes!! Vy 73 de LA7IN / MM Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Benji Svart 21.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2011 Så lenge du ikke sender (regner ikke med nødsfall), så kan du lytte på hva du vil. Feil Faxen, du har ikke lov å instalere en VHF i båten din - for bare å lytte. Det skal foreligge godkjent lisens for å kunne montere - og lytte/bruke en vhf. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Mariell Svart 21.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2011 Feil Faxen, du har ikke lov å instalere en VHF i båten din - for bare å lytte. Mulig riktig, men det er intet krav om å fjerne allerde montert VHF, ved kjøp av bruktbåt om ny eier ikke har konsesjon/sertifikat. Regner med at dette også gjelder SSB radio. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Benji Svart 21.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2011 Nei, intet krav om å fjerne den, men selger har en forpliktelse når han selger båten, å forvise seg om at ny eier har de rette papirene for å ha lov til å bruke den. En del av pensumet når man tar VHF/SRC sertefikat omhandler det som skjer/skal skje når du selger, eller bytter båt. Så du har fremdeles ikke lov å bruke den, selv om den står montert i båten, og dine papirer ikke er i orden. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
-morten- Svart 21.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2011 (redigert) Det koster jo ikke all verden for en VHF sertifikat vel? jeg tok det selv gratis da jeg var i marinen! angrer meg nå for at jeg ikke tok kystskipper`n!! men kopierte læreboka hehe.. Redigert 21.Desember.2011 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sjøtunga Svart 21.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2011 (redigert) For de som ikke vet forskjell på VHF/SRC og SSB/LRC Redigert 21.Desember.2011 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Enzo Svart 21.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2011 Det koster jo ikke all verden for en VHF sertifikat vel? Jeg har hele 2 VHF sertifikat, et som kom i posten nylig i kredittkortstørrelse og et eldre gult der jeg ser ut som en seriemorder på bildet så det er ikke det det står om. Dette er en radio som går litt utenpå VHF og vel så det Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 21.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2011 Seriemordere bryr seg vel ikke om sertifikater, gjør de? :lol: Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Nonsense Svart 21.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2011 Enzo, gjorde du noe for å få det i kredittkortformat? Kunne tenke meg det selv. Den store lefsa legger man en lur plass man ikke finner igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Keiko123 Svart 21.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2011 kalles vel for Goc sertifikat nå. Kurset jeg tok var på 10 dager. Og må fornyes hvert 5 år. Med godkjent fartstid fra båt med Goc utstyr. Hvis ikke så må man ta ett repkurs på en uke. Men mulig jeg er på villspor, Finnes vel sikkert noe enklere for kun å bruke ssb radio. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2011 Sendte inn et skjema til maritimradio for konvertering til SRC/VHF det koster 695.- i avgift men da sitter jeg også med siste versjon og i et bedre format Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 21.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2011 jeg er nå mest spent på hva denne nye radioen er festet i.... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
MB Keila Svart 21.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2011 kalles vel for Goc sertifikat nå. Kurset jeg tok var på 10 dager. Og må fornyes hvert 5 år. Med godkjent fartstid fra båt med Goc utstyr. Hvis ikke så må man ta ett repkurs på en uke. Men mulig jeg er på villspor, Finnes vel sikkert noe enklere for kun å bruke ssb radio. Ja, det som kalles LRC, Long Range Serificate. Beregnet for førere av fritidsfartøyer som skal utenfor dekningsområdet til VHF. Det kreves ikke kontinuasjon for dette slik som med GOC eller ROC. Sitér dette innlegget Link to post
storken28 Svart 21.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2011 Spørsmål gjaldt SSB radio, eller rettere sagt; HF radio som trenger Long-range sertifikat for å betjenes, også kalt GOC-general operator certificat. Henvisning til VHF har ingen plass i denne diskusjonen da dette dekkes av en helt annen sertifisering, men VHF kan brukes av en som innehar LRC sert,ikke omvendt! Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 21.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2011 GOC og ROC kreves om du skal bruke radio ombord i yrkesfartøyer. LRC og SRC er tilsvarende sertifikater for bruk i fritidsfartøyer. Man kan bruke GOC/ROC på fritidsfartøyer, men ikke omvendt. Geir Ex. telegrafist (nå GOC) og LA5ZO/MM om sommeren :) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.