Jump to content

SSB-Radio og lov til å ha den i båten / bruke den

Enzo

Recommended Posts

Nå ser det muligens ut til at jeg får en slik radio mellom hendene ICOM 802 om det sier noen noe.

Kan jeg komme unna kursing og slikt for å få lov til å bruke den, finnes det noe veldig forenklet midlertidig dispensasjonsopplegg ?

Er det lov å ha den montert i båten uten sertifikat og så bare la være å bruke den ?

Takk for linkene, har lest de trådene der flere ganger, de er 4-5år gamle så jeg lurte egentlig på om det er skjedd noe nytt og hvor man nå henvender seg.

Hva som er poenget med å ikke bruke en radio som står ombord, vel det kan jo være at den står der allerede og så har man lite lyst til å demontere den.

Vinteren er også en fin tid for å ta et VHF-kurs. :yesnod:

Vinteren er også en fin tid å ta LRC (Long Range Communication) sertifikat som er hva som trengs for å bruke SSB-radio i båt.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

IC M802 er en MF/HF radio så du trenger noe mer en VHF sertifikat,jeg tok et "Generelt radiotelefonisertifikat" hos Lysaker Kurssenter som drives av Tor Hammer for noen år siden.

Tror reglene har forandret seg litt siden den gang med hensyn til krav til GMDSS, men ta en telefon til han.

Du kan jo også ta radioamatørlisens, ICOM 802 kan enkelt åpnes for amatørbåndene i tillegg.

En flott radio er det uansett!

Jeg ble anbefalt å ha alt radioutstyr oppført i konsesjonen.

Det har forekommet at myndighetspersoner i utenlandske havner har sjekket om

radioutstyreter godkjent av norske myndigheter.

Og skal den inn i konsesjonen må du ha sertifikat for å bruke den.

Se om du kan få gjennomført ett LRC kurs - og få en midlertidig amatør radio lisens.

Skal du ha glede av radioen må du vite hva den kan brukes til og hvordan.

Det kan være at du får den registrert i konsesjonen dersom du får ett midlertidig amatør radio løyve, men tviler på det ettersom radioen har full DSC mulighet.

De vil nok forlange at dersom man skal ha en DSC radio ombord - skal man ha kompetanse til å bruke dette, slik at man ikke utløser et nødsignal ved en feiltakelse.

Snakk med Lisenskontoret hos Maritim Radio. De er både hyggelige og service-minded der.

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Feil Faxen, du har ikke lov å instalere en VHF i båten din - for bare å lytte.

Mulig riktig, men det er intet krav om å fjerne allerde montert VHF, ved kjøp av bruktbåt om ny eier ikke har konsesjon/sertifikat. Regner med at dette også gjelder SSB radio.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Nei, intet krav om å fjerne den, men selger har en forpliktelse når han selger båten, å forvise seg om at ny eier har de rette papirene for å ha lov til å bruke den.

En del av pensumet når man tar VHF/SRC sertefikat omhandler det som skjer/skal skje når du selger, eller bytter båt.

Så du har fremdeles ikke lov å bruke den, selv om den står montert i båten, og dine papirer ikke er i orden.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Det koster jo ikke all verden for en VHF sertifikat vel?

Jeg har hele 2 VHF sertifikat, et som kom i posten nylig i kredittkortstørrelse og et eldre gult der jeg ser ut som en seriemorder på bildet så det er ikke det det står om.

Dette er en radio som går litt utenpå VHF og vel så det

kalles vel for Goc sertifikat nå. Kurset jeg tok var på 10 dager. Og må fornyes hvert 5 år. Med godkjent fartstid fra båt med Goc utstyr. Hvis ikke så må man ta ett repkurs på en uke. Men mulig jeg er på villspor, Finnes vel sikkert noe enklere for kun å bruke ssb radio.

kalles vel for Goc sertifikat nå. Kurset jeg tok var på 10 dager. Og må fornyes hvert 5 år. Med godkjent fartstid fra båt med Goc utstyr. Hvis ikke så må man ta ett repkurs på en uke. Men mulig jeg er på villspor, Finnes vel sikkert noe enklere for kun å bruke ssb radio.

Ja, det som kalles LRC, Long Range Serificate. Beregnet for førere av fritidsfartøyer som skal utenfor dekningsområdet til VHF. Det kreves ikke kontinuasjon for dette slik som med GOC eller ROC.

Spørsmål gjaldt SSB radio, eller rettere sagt; HF radio som trenger Long-range sertifikat for å betjenes, også kalt GOC-general operator certificat.

Henvisning til VHF har ingen plass i denne diskusjonen da dette dekkes av en helt annen sertifisering, men VHF kan brukes av en som innehar LRC sert,ikke omvendt!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...