Jump to content

SSB-Radio og lov til å ha den i båten / bruke den

Enzo

Recommended Posts

jeg er nå mest spent på hva denne nye radioen er festet i....

Da har jeg fått svar fra Maritimradion

Hallo,

Nei, ingen disp, heller ikke midl., fra sertifikatkrav. Må ha LRC minst.

Også for bruk av Inmarsat C kreves minst LRC (evt. ROC).

For så vidt kan den stå om bord, men må da frakobles spenning og antenne.

Så da er egentlig spørsmålet, hvor tar jeg et slikt LRC sertifikat

Inmarsat C ? Ikke fall for fristelsen, den er dyr i bruk og du kan ikke bruke den til å prate med andre seilere som opererer på SSB radio.

Når det gjelder sertifikatkrav for Inmarsat C, vil jeg mener at du må ha LRC eller GOC ettersom bruk av Inmarsat C er ikke en del av SRC pensumet.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Inmarsat C ? Ikke fall for fristelsen, den er dyr i bruk og du kan ikke bruke den til å prate med andre seilere som opererer på SSB radio.

Når det gjelder sertifikatkrav for Inmarsat C, vil jeg mener at du må ha LRC eller GOC ettersom bruk av Inmarsat C er ikke en del av SRC pensumet.

Det er riktig at man må ha minst LRC for Inmarsat C, men man får litt info om Inmarsat på SRC-kursene også:

- Man skal kjenne til radiodekningsområdene. Også A3 som er innenfor dekning av Inmarsat.

- Kjenne til de forskjellige radiotypene i GMDSS-systemet, deriblant Inmarsat.

- Informasjon om Inmarsatsystemet og Inmarsat C mht. EGC og MSI.

- Antenne for Inmarsat C.

- Mottak av maritim tryggingsinformasjon (Maritime Safety Information = MSI) via bl.a. Inmarsat.

Prøver meg på en forklaring.

Alle kommersielle skip skal ha minst 2 muligheter til å varsle at de er i nød.

For skip som skal ferdes langt fra land (utenfor VHF og mellombølge radio dekning) betyr det at de må ha HF radio med DSC og Inmarsat C terminal. Utstyret skal være godkjent iht. GMDSS.

For at Inmarsat C skal være godkjent må den ha egen skjerm/tastatur/skriver og logikk, som alle er bygget og har strømforsyning iht. GMDSS krav.

Mini C enhetene har som regel ikke det. De er vanligvis en antenne/blackbox som betjenes med PC med egnet programvare. Men det skal finnes enkelte versjoner

som har GMDSS godkjenning (har jeg lest).

Går ut fra at du har disse 2 behovene: Kommunikasjon med land/andre båter og posisjons rapportering.

Den rimeligste løsning for kommunikasjon er å kjøpe en brukt amatør radio

som går på 12V. I tillegg må du ha en antenne på 6-7m lengde, samt en antenne tuner (en automatisk er det beste). En enkel antenne er f.eks, en teleskop-fiskestang (Biltema) som dras ut og limes i skjøtene. Fest tråd inni eller utenpå og klamre hele dritten til pushpit'en. Antennetuneren plasseres under dekk i akterspeilet med enkelt kabel til pisken/fiskestanga. Jording kan du benytte KISS-SSB som er en amerikansk sak... en slange som inneholder ørten tynne kabler som utgjør motvekten til antenna. Koples til jordingsskruen på antenne tuneren og strekkes ut under dekk.

Radioen "åpnes" elektronisk slik at den kan brukes på alle frekvenser (både maritime og amatør radio). Så søker du om midlertidig amatør radio løyve.

For tracking/posisjons rapportering blir det billigste alternativet SPOT tracker. En liten integrert sak som innhenter posisjon og sender statusmeldinger iht. brukerdefinerte tider. Posisjoner kan sendes til egne

kartsider, email, SMS osv. Tror ikke det er så ille dyrt å bruke heller.

Redigert av GeirT (see edit history)

Takk for god informasjon.

Du skriver

Så søker du om midlertidig amatør radio løyve.......

Betyr dette at jeg kan slippe unna denne LRC lappen som er omtalt lenger opp ?

Mitt behov er egentlig bare å kunne laste ned gribfiler og sende og motta Mail samt motta samtaler. Alt dette dekkes av iridiumen som allerede er på plass.

OK med Iridium'en. Husk på at den kan ryke. Jeg ville nok ha satset også på en SSB radio.

Da får du i tillegg mulighet til kontakt med andre seilere på diverse frekvenser.

Her får du også oppdaterte vær rapporter og annen verdifull informasjon.

Dette er info som gode/dårlige ankringssteder (vær/strømforhold - kriminalitet).

Med egnet program på PC'en kan du med lydkortet tilkoplet radioen hente ned værkart og værmeldinger i tekst format.

Jeg mener du kun trenger LRC dersom du søker konsesjon for bruk av maritime frekvenser.

Jeg vet seilere ofte får utstedt midlertidig amatør radio sertifikat.

Vet ikke hvordan praksisen er - men kontakt Post og Tele tilsynet og hør.

dsc00432.jpg

Endelig kan jeg forlate Kattegat!

SSB-Radioen funker helt utmerket. På amatörbandet vrimler det av folk på alle frekvenser. Ingen problemer med forbindelsen. Testet i höst med voice, og hadde kontakt med folk helt bort til Ukraina. Pratet med en tysker på ferie på Ibiza. Holland, Belgia, England og Norge!! Alle med SSB og max hörbarhet. Som om å prate i vanlig telefon!

Også forbindelse med Australia og Argentina på telegrafi. Alt gratis!!

Jeg innrömmer litt höy terskel for å komme igang med morse, men du verden hvor godt gjennomslag telegrafi har.

Neste trinn blir Pactor modem for e-post over HF.

Kommunikasjonsproblemer?? Hva er det?? : :giggle:

• 2 år senere...

Oppdager: Fikk du lagt inn ditt eget MMSI nummer i radioen, for bruk av DSC?

Har lest en plass at MMSI nummer kun kan endres to ganger, i Icom ICM-802. Er det riktig?

Hva gjør en om en kjøper brukt, og det ikke er flere forsøk igjenn?

Litt kjedelig å måtte sende nødmelding med DSC knappen - og sende forrige eiers MMSI nummer.

mvh.: Jan Eirik

• 6 år senere...

Andelen som bruker SSB synker jevnt og trutt, men det er fortsatt populært under seilaser som ARC etc, å kunne snakke med de andre etter at VHF dekningen forsvinner etter en en stund når feltet sprer seg er hyggelig og trygt.

Kystradioen sender fortsatt på MF, men lytter ikke på 2182 lengre, kun DSC. Men i nordområdene er det opprettet HF stasjoner siden satellittdekningen ikke er så god som mange ønsker, også der kun DSC.  Forliset til Northguider viste at kommunikasjonsforholdene ikke var så bra, https://www.highnorthnews.com/nb/eksperter-om-svalbard-havariet-pa-grensen-til-uforsvarlig (bla ned til : "Dårlige kommunikasjonsforhold") og https://www.nrk.no/vestland/xl/alene-mot-barentshavet-1.14381609 ("Få båter og lyttestasjoner kan gjøre at opprop via MF/HF ikke blir fanget opp").

Dekningen er avhengig av solflekkaktiviteten så kortbølge har sine sider. Det er moro når det fungerer, men kjedelig når det er dårlige forhold. Da er Iridium og snart Starlink gode alternativer.

Ole
S/Y Algol

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...