Enzo Svart 22.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 jeg er nå mest spent på hva denne nye radioen er festet i.... Da har jeg fått svar fra Maritimradion Hallo, Nei, ingen disp, heller ikke midl., fra sertifikatkrav. Må ha LRC minst. Også for bruk av Inmarsat C kreves minst LRC (evt. ROC). For så vidt kan den stå om bord, men må da frakobles spenning og antenne. Så da er egentlig spørsmålet, hvor tar jeg et slikt LRC sertifikat Sitér dette innlegget Link to post
Keiko123 Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 Enig Sitér dette innlegget Link to post
Keiko123 Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 (redigert) jeg er nå mest spent på hva denne nye radioen er festet i.... Enig Redigert 22.Desember.2011 av Keiko123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 Så da er egentlig spørsmålet, hvor tar jeg et slikt LRC sertifikat Dolphin Maritime på Lysaker arrangerer visstnok LRC-kurs. Ellers får du sikkert vite hvem som som er godkjente kurssteder om du snakker med Telenor Maritim Radio. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Enzo Svart 22.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 Skal ringe i romjulen og finne kurssted. Men inmarsat C og sert plikt ? Er ikke det en sattelittsak ? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 jeg er nå mest spent på hva denne nye radioen er festet i.... Mener du hvordan den er fysisk er festet til båtens innredning ? (Har samme radio ombord) Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
GeirT Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 Inmarsat C ? Ikke fall for fristelsen, den er dyr i bruk og du kan ikke bruke den til å prate med andre seilere som opererer på SSB radio. Når det gjelder sertifikatkrav for Inmarsat C, vil jeg mener at du må ha LRC eller GOC ettersom bruk av Inmarsat C er ikke en del av SRC pensumet. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
MB Keila Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 Inmarsat C ? Ikke fall for fristelsen, den er dyr i bruk og du kan ikke bruke den til å prate med andre seilere som opererer på SSB radio. Når det gjelder sertifikatkrav for Inmarsat C, vil jeg mener at du må ha LRC eller GOC ettersom bruk av Inmarsat C er ikke en del av SRC pensumet. Geir Det er riktig at man må ha minst LRC for Inmarsat C, men man får litt info om Inmarsat på SRC-kursene også: - Man skal kjenne til radiodekningsområdene. Også A3 som er innenfor dekning av Inmarsat. - Kjenne til de forskjellige radiotypene i GMDSS-systemet, deriblant Inmarsat. - Informasjon om Inmarsatsystemet og Inmarsat C mht. EGC og MSI. - Antenne for Inmarsat C. - Mottak av maritim tryggingsinformasjon (Maritime Safety Information = MSI) via bl.a. Inmarsat. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 Mener du hvordan den er fysisk er festet til båtens innredning ? Den var nok litt "intern", tror nemlig Enzo pønsker på båtbytte, og jeg har en anelse om hva han har siktet seg inn på. Men det finner vi ut etterhvert :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Enzo Svart 22.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 Er inmarsat C. Og såkalt mini C det samme ? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 Inmarsat C er GMDSS godkjent. Normalt er ikke mini C dette. Følgelig er Inmarsat C derfor mye dyrere. Les mer her Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Enzo Svart 23.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2011 Er det noen sjanse å få solgt slikt da? En sånn inmarsat c. Kjøper folk slikt ? Den har vært brukt til automatisk posisjonsvarsl opp til nettside som jeg kjenner til men det kan vel både mini og den store. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 23.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2011 Prøver meg på en forklaring. Alle kommersielle skip skal ha minst 2 muligheter til å varsle at de er i nød. For skip som skal ferdes langt fra land (utenfor VHF og mellombølge radio dekning) betyr det at de må ha HF radio med DSC og Inmarsat C terminal. Utstyret skal være godkjent iht. GMDSS. For at Inmarsat C skal være godkjent må den ha egen skjerm/tastatur/skriver og logikk, som alle er bygget og har strømforsyning iht. GMDSS krav. Mini C enhetene har som regel ikke det. De er vanligvis en antenne/blackbox som betjenes med PC med egnet programvare. Men det skal finnes enkelte versjoner som har GMDSS godkjenning (har jeg lest). Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
GeirT Svart 23.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2011 (redigert) Går ut fra at du har disse 2 behovene: Kommunikasjon med land/andre båter og posisjons rapportering. Den rimeligste løsning for kommunikasjon er å kjøpe en brukt amatør radio som går på 12V. I tillegg må du ha en antenne på 6-7m lengde, samt en antenne tuner (en automatisk er det beste). En enkel antenne er f.eks, en teleskop-fiskestang (Biltema) som dras ut og limes i skjøtene. Fest tråd inni eller utenpå og klamre hele dritten til pushpit'en. Antennetuneren plasseres under dekk i akterspeilet med enkelt kabel til pisken/fiskestanga. Jording kan du benytte KISS-SSB som er en amerikansk sak... en slange som inneholder ørten tynne kabler som utgjør motvekten til antenna. Koples til jordingsskruen på antenne tuneren og strekkes ut under dekk. Radioen "åpnes" elektronisk slik at den kan brukes på alle frekvenser (både maritime og amatør radio). Så søker du om midlertidig amatør radio løyve. For tracking/posisjons rapportering blir det billigste alternativet SPOT tracker. En liten integrert sak som innhenter posisjon og sender statusmeldinger iht. brukerdefinerte tider. Posisjoner kan sendes til egne kartsider, email, SMS osv. Tror ikke det er så ille dyrt å bruke heller. Geir Redigert 23.Desember.2011 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Enzo Svart 23.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2011 Takk for god informasjon. Du skriver Så søker du om midlertidig amatør radio løyve....... Betyr dette at jeg kan slippe unna denne LRC lappen som er omtalt lenger opp ? Mitt behov er egentlig bare å kunne laste ned gribfiler og sende og motta Mail samt motta samtaler. Alt dette dekkes av iridiumen som allerede er på plass. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 24.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2011 OK med Iridium'en. Husk på at den kan ryke. Jeg ville nok ha satset også på en SSB radio. Da får du i tillegg mulighet til kontakt med andre seilere på diverse frekvenser. Her får du også oppdaterte vær rapporter og annen verdifull informasjon. Dette er info som gode/dårlige ankringssteder (vær/strømforhold - kriminalitet). Med egnet program på PC'en kan du med lydkortet tilkoplet radioen hente ned værkart og værmeldinger i tekst format. Jeg mener du kun trenger LRC dersom du søker konsesjon for bruk av maritime frekvenser. Jeg vet seilere ofte får utstedt midlertidig amatør radio sertifikat. Vet ikke hvordan praksisen er - men kontakt Post og Tele tilsynet og hør. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
sjöfugelen Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Endelig kan jeg forlate Kattegat! SSB-Radioen funker helt utmerket. På amatörbandet vrimler det av folk på alle frekvenser. Ingen problemer med forbindelsen. Testet i höst med voice, og hadde kontakt med folk helt bort til Ukraina. Pratet med en tysker på ferie på Ibiza. Holland, Belgia, England og Norge!! Alle med SSB og max hörbarhet. Som om å prate i vanlig telefon! Også forbindelse med Australia og Argentina på telegrafi. Alt gratis!! Jeg innrömmer litt höy terskel for å komme igang med morse, men du verden hvor godt gjennomslag telegrafi har. Neste trinn blir Pactor modem for e-post over HF. Kommunikasjonsproblemer?? Hva er det?? : Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Misunnelig på den fine EB-nøkkelen din :) Geir/LA5ZO Sitér dette innlegget Geir Link to post
sjöfugelen Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 Misunnelig på den fine EB-nøkkelen din :) Geir/LA5ZO Fra Radioskolen i Bodö. LA3ERA Sitér dette innlegget Link to post
Othar Svart 31.August.2014 Link til dette innlegget Svart 31.August.2014 Oppdager: Fikk du lagt inn ditt eget MMSI nummer i radioen, for bruk av DSC? Har lest en plass at MMSI nummer kun kan endres to ganger, i Icom ICM-802. Er det riktig? Hva gjør en om en kjøper brukt, og det ikke er flere forsøk igjenn? Litt kjedelig å måtte sende nødmelding med DSC knappen - og sende forrige eiers MMSI nummer. mvh.: Jan Eirik Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 31.August.2014 Link til dette innlegget Svart 31.August.2014 du kan skifte MMSI fler ganger på en 802a, men da trenger du software o en kabel, sjekk med GeirT, tror han har gjort det /SA6ALH Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
GeirT Svart 6.September.2014 Link til dette innlegget Svart 6.September.2014 (redigert) Jo, har du CS-M802 versjon 1.2 og kabel som heter OPC-478 kan radioen programmeres tilkoplet kontakten på kontrollpanelet. Da kan MMSI forandres så mye du lyster. Redigert 6.September.2014 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
finnstru Svart 17.August.2021 Link til dette innlegget Svart 17.August.2021 https://kystradio.no/nb-no/store/catalog/26/category/247/product/LRCwebkurs/nettbutikk/webkurs-lrc-sertifikat Jeg fant denne tråden nå i 2021, og det ser ut til att de nå har gjort det relativt enkelt og ta LRC (Long Range Certificate), ref linken over. Jeg har dog bare googlet og pratet med kystradio'n (ikke gjort det i praksis enda). Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 17.August.2021 Link til dette innlegget Svart 17.August.2021 Andelen som bruker SSB synker jevnt og trutt, men det er fortsatt populært under seilaser som ARC etc, å kunne snakke med de andre etter at VHF dekningen forsvinner etter en en stund når feltet sprer seg er hyggelig og trygt. Kystradioen sender fortsatt på MF, men lytter ikke på 2182 lengre, kun DSC. Men i nordområdene er det opprettet HF stasjoner siden satellittdekningen ikke er så god som mange ønsker, også der kun DSC. Forliset til Northguider viste at kommunikasjonsforholdene ikke var så bra, https://www.highnorthnews.com/nb/eksperter-om-svalbard-havariet-pa-grensen-til-uforsvarlig (bla ned til : "Dårlige kommunikasjonsforhold") og https://www.nrk.no/vestland/xl/alene-mot-barentshavet-1.14381609 ("Få båter og lyttestasjoner kan gjøre at opprop via MF/HF ikke blir fanget opp"). Dekningen er avhengig av solflekkaktiviteten så kortbølge har sine sider. Det er moro når det fungerer, men kjedelig når det er dårlige forhold. Da er Iridium og snart Starlink gode alternativer. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Murphy's law Svart 17.August.2021 Link til dette innlegget Svart 17.August.2021 GeirT skrev On 20.12.2011 at 22.56: .... .... og få en midlertidig amatør radio lisens.S ... ??? Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.