Jump to content

hvor ofte oppgraderer dere de elektroniske kartene deres?

leopard

Recommended Posts

Jeg bruker C-map kart, og derfra kommer det oppgraderinger et par ganger i året. Jeg oppgraderer hvert 2. eller 3. år og det får jeg gjort mens jeg venter hos Seatroic.

Lars H. :santcheers:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har 2 års abonm. på oppdatering av Navionics kart, og norges kartet hadde nettopp en oppdatering.

Papirkart er fra 2003 og de bli ikke brukt og kommer ikke til og bli kjøpt in nye.

Fra nå av er det mye lettere og bare ha fortløpende oppdatering av mine elektroniske kart, som jeg har i 3 utgaver, kartplotter, macbook, I-Pad.

Papir er out. ( da de aldrig ble oppdatert )

Gi en oppdatering til kona til JUL, da blir alle glade. :santcheers::thumbsup: altså kartoppdatering :santcheers:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Betalte 1100 SEK tror jeg det var på Ax Marin i Strømstad, du leverer bare inn den gamle brikken å får en ny rett i hånda.Dette var garmin bluechart. Har dessverre ikke greid å identifisere en eneste forskjell fra den gamle brikken ennå, kanskje det var penger ut av vinduet?

Noen forhandlere har ikke kartbrikkene på lur så de må sendes inn, det er upraktisk å greie seg uten kart mens en venter på postgang så det gjelder å få det unna når båten ikke er i bruk eller å ta det hos en forhandler med god service..

Men papirkartene blir vel rettet?

Ja Alle kjenner vel disse linkene?

http://www.statkart.no/efs/meldingmain.html

NV. Sportschiffahrtskarten

Rettelsene kommer på mail

http://www.nv-verlag.de/dansk/aktuell.htm

http://www.nv-pedia.de/pedia/

Nye papir og elektroniske i år. 3 år siden sist.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 4 uker senere...

Hehe, ja man skal lese mye rart :-)

Normalt rettes kart hver 14.dag, og grunnen til det er IKKE at havbunnen forandres seg JensKH men at sektorer endres, nye sjømerker kommer og noen blir flyttet eller fjernet. Kartene blir også revidert for grunner som har en litt annen dybde enn tidligere antatt eller ligger noe lenger øst for eksempel. Her på forumet blir det mye snakket om sjømanskap og bla bla bla hvis en har feil knute på fendern eller kaller dørken for gulv etc. men å rette karter... Nei det er ikke så farlig

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

• 1 måned senere...
  • 2 år senere...

Hei!

Løfter denne da jeg har Garmin Bluechart kart og lurer på om jeg skal/bør (dersom det har kommet nye versjoner) og ikke minst hvordan jeg oppgraderer. Versjonen jeg har er VEU907L-South Norway v.2013.0 v14.50

Noen som vet ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Seilte fra Smøgen til òkerø utenfor Gøteborg for noen år siden med 25år gamle båtsportkart. Snakket med en sjøulk i Kungsbacka, som litt befiffet så over kartene, gned seg i sjegget, og sa "ja ja, land har jo inte flyttad nevneverdig på seg sinn dess". Ble vendereis for ett par bruer husker jeg, men ingen grunnstøtinger.

På den strekningen har du vel fulgt "leia" som også er merket med en strek i de svenske kartene. Det er nok ikke akkurat der de finner nye grunner. Men selv i mye brukte farvann er det stadig endringer. Utenfor Kyrkosund på Sydkoster flyttet de for en del år siden et fyr fra en øy til en annen. Nattseilas der i stummende mørke tror jeg nok kunne vært katastrofalt med gamle kart!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...