Jump to content

Stabilisatorer til mindre både - erfaringer?

MajorAndy

Recommended Posts

Jeg faldt over dette link: http://www.side-power.com/public/templates/default.php?page=*stabilizer

Umiddelbart lyder det som en feature, der ville gøre mange bådejere glade: At kunne sejle mere stabilt og kunne ligge for anker uden at rulle lyder som en drøm. Men ville dette system kunne fungere i både på fx 35-45 fod? Jeg kan ikke se fra materialet om det er velegnet til mindre lystbåde også og prisen fremgår heller ikke. Men i betragtning af hvad motorbåde i dag bliver udstyret med så ville dette måske være noget som mange bådejere gerne vil betale for?

stabs.jpg

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Disse er utviklet av Sleipner Motor i Fredrikstad... .

Sleipner har en testbåt som har blitt hyppig brukt for testing, og de blir levert til bl.a. Fairline.

De skal fungere meget bra iflg de som har vært med testbåten.

Major Andy: Foreslår du tar en telefon eller mailer Sleipner Motor som får de mer detaljer og svar på dine spørsmål. http://www.sleipner.no/?s=produkter&kat=side-power-stabilisatorer

Redigert av olpi (see edit history)
  • 10 måneder senere...

Har akkurat vært på prøvetur for å teste dette stabiliseringssystemet fra Sleipner. Montert på en 21,5 m lang og 5,4 m bred båt. For pent vær til å få den store testen, men det virket veeeldig lovende.

Egen ankermodus ble testet, og det var svært merkbar forskjell om systemet var aktivt eller ikke. Maks svingradius i full fart (18 knop) med en nokså høy båt, og hvor båten ikke la seg til siden i det hele tatt. Rett og slett imponert.

Men det er, som sagt tidligere i tråden, et hydraulisk system. Det anlegget som er montert på båten har et ganske stort hydraulikkaggregat. Her har vi kran, hydraulisk thruster foran og akter i tillegg til hydraulisk brannpumpe, så det gjør selvsagt det hydrauliske anlegget relativt omfattende.

Men det er neppe et system for små båter uansett, det tror jeg at jeg vil påstå...

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Fyren I videoen er bruker "JFM" på YBW båtforumet i UK.

Han lagde en megatråd med massevis av bilder under bygging av sin 2011 SQ78 for et par år siden. Og flust med bilder av stabilisatorsystemet.

Han er nå i gang med en ny tråd med byggingen av sin nye 2013 SQ78, også den med samme system men om mulig med enda flere spesialtilpassninger.

Tråd her http://www.ybw.com/forums/showthread.php?t=335311

2011 tråden her http://www.ybw.com/forums/showthread.php?t=240351

Han er meget imponert over systemet. Tror det blir for omfattende og ettermontere. Prismessig koster det nok det samme som en meget flott bruktbåt...

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

som sakt når du skal ha et så stort hydraulisk system ombord i en lystbåt må den være større enn de fleste båtene her inne på BP ivertfall! Dette er nok helst systemer som er laget for yrkesbåter som er rundt 20m eller større. Jeg kunne tenkt meg å hatt stor nok båt der det var plass til et mindre hydraulikk agregat ihvertfal! det er perfekt for thruster..Som SAP sier så koster nok dette like mye som en bra bruktbåt, dermed lite relevant for typiske lystbåter fra 25-45 fot

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det finnes en mulighet for "mindre" båter ned mot 40 fot.

En kasse på størelse med et voksent aggregat med et svært og tungt svinghjul inni som spinner hurtig rundt. Dette blir ikke en stabilisator, men mer en bevegelsesdemper.

Populært i middelhavet på 50 fot pluss båter som vil ligge mer i ro når de dupper i havet ved stilleliggende og ikke vil at GT glassene skal skvulpe ut :lol:

Samme prinsipp ble vel mye brukt på store skip som gikk i rute over atlanteren frem til 50-60 tallet, men da i monsterstørelse.

Mvh. SAP

Jeg mente at dette hadde gjort seg fantastisk på sjarken (praktisk både ved havfiske og teinehaling;), men fant ut at fremfor å bruke 1 mill på thrustere og stabilisator, så sparer jeg pengene til jeg får råd til å bestille en Selene 92 eller der omkring ;-)

Eller kanskje droppe både 92'-fotern og stabilisator, drømme om Selene 42 og fortsatt ha et håp om at det ordner seg en gang ;-)

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

" Guidet " en Hollender igjennom skjærgarden her vest noen dager i sommer. Han med sin båt, etter meg. Båten hans var 42 fot, en slik typisk Hollandsk kanal båt, som også tåler havgåing. Den var utstyrt med stablisatorer, to finner som stakk ut nede i sjøen på hver side, ca midtskips. Vi krysset en del i åpent hav mellom øyene der ute, og med tung dønning inn på siden var det imponernde å følge med han der bak, gikk som på skinner.. Dette var en stålbåt, sikkert lettere å forsterke skutesidene der... Men som sagt, " bare " 42 fot og med stablisatorer..

Jeg synes stabilisatorfinner gir en litt ekkel følelse når det begynner å dra seg til med sjø (type Stadt i kuling). Demper definitivt rulling, men det ødelegger den naturlige svingningskurven og da kræsjer det litt med beina mine iallfall... men det er sikkert en vanesak og det berger nok passasjerfartøy for en del tepperens. Ved normal sjøgang så ligger båten dønn flatt med stabilisatorfinner og da merker man ikke noe til dette, selv om man ser på kontrollpanelet at stabilisatorene jobber som bare det. Skal sies at jeg ikke aner hvordan det oppleves i mindre båter, jeg har bare vært om bord i båter i 200-meters størrelsen med slikt utstyr montert.

" Guidet " en Hollender igjennom skjærgarden her vest noen dager i sommer. Han med sin båt, etter meg. Båten hans var 42 fot, en slik typisk Hollandsk kanal båt, som også tåler havgåing. Den var utstyrt med stablisatorer, to finner som stakk ut nede i sjøen på hver side, ca midtskips.

Da er det vel snakk om to styrefinner nare som ikke er aktive, men sveist på skroget! Dette er ganske vanlig på flattbunnede deplasementsskrog. Dette kan på ingen måte samenliknes med et aktivt system

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Da er det vel snakk om to styrefinner nare som ikke er aktive, men sveist på skroget! Dette er ganske vanlig på flattbunnede deplasementsskrog. Dette kan på ingen måte samenliknes med et aktivt system

Nei, det var et hydraulisk system han kunne slå av og på, han gjorde et stort nummer av akkurat det. Kunne sikkert trenge det, gikk fra Stavanger og rett hjem til Holland på direkten, i 8 knop...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...