Jump to content

Flere små dynamoer eller en stor?


viksund 990

Recommended Posts

Godt nytt år.

 

.... 2stk av disse dynamoene røyk i fjord den siste tok nesten fyr.

På første dynamoen gikk originalregulatoren i stykke.

Årsaken ble dessverre først undersøkt mye senere:

Det ha skjedd pga. din egen feilkobling på L, synlig dessuten på originalregulatorens kretskort.

 

Likevel fikk du erstatning både med en gang og før vi undersøkte noe fordi du har vært på ferietur mens

du har gjort inntrykk at du vet noe om det du snakker om.

Feil vurdering av oss, men slik skjer og du fikk likevel gratis erstatning med en gang.

 

I tillegg klarte du å ødelegge kullbørsteholderen mens du prøvde "å undersøke" dynamoen.

Vi har heller ikke klaget på det.

 

Andre dynamoen brente virkelig opp, men "bare" på statoren.

 

Men originalregulatoren (SHD-type, som t.o.m. eier egen temperatursense) har virket også etter hvert.

CS-2 har også 2,4mm viklinger, ikke 1,4/1,7mm som gamle serien.

Alene derfor og siden t.o.m. likeretterbroen ha vært uskadet -kan- ikke dynamoen blitt skadet av "seg selv",

En klarer det ikke en gang ved å kjøre dette dynamoet med full belastning ved tomgang på 1000Ah.

 

Synderen har derfor definitiv vært PDAR som tvang dynamoen til maks effekt selv når den ha vært glovarm på statoren.

Men dette gjør PDAR bare når den ikke vet at dynamoen fikk temperatur over 90°C,

og det gjør PDAR bare når temperatursensorene (som medfølger PDAR) ikke tilkobles som den skal.

 

PDAR virker jo etter din egen uttale helt normal, og du tilbyr jo i tillegg PDAR og dynamo nr. 2

på BP-markedet som "ikke brukt".

 

Kanskje på tide at du henviser til mulige interessenter at dette dynamo ble reparert av en annen verkstedt

ved bare å skifte statoren mot en uoriginal stator,

selv når jeg har nektet å reparere dynamoen siden den faktisk ha blitt "grillet" intern?

Det kan jo hende at den nye eieren stiller spørsmål til meg, en gang senere.

 

 

PDAR-en skrudde seg av den men dynamoen ble likevel varm, det luktet svidd deretter begynte ladelampa å lyse. da hadde statoren brent. dette med så høy varmeutvikling i motorrommet er skummelt og derfor ingen separat regulator hos meg. Det er veldig lite som skal til som foreksempel at sensorkabelen ryker (gnissing mot reim ol.) da er det ikke noe temp overvåkning som virker. .....

Enig, det er ofte lite som skal til for å få feil, men det her ha ikke skjedd pga. tekniske feil.

Kanskje det er på tide at du begynner å tenke deg om når både jeg, to verksteder som du spurte

og Forbrukerrådet skriver at noe av det du sier ikke kan stemme?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Saken er den at nå har jeg montert 2 stk iskra dynamoer på 100A uten fiksfakserier dette virker veldig bra. Videre nå vurderer jeg og montere dynamo nr. 3. Med og gå for denne løsningen er det ingen overbelastning på dynamo det blir ingen stor varmgang og jeg kan fjerne den egene vifta jeg monterte til dynamoen. Neste ting er at disse dynamoene jeg har montert kan man få kjøpt "over alt" vis en skulle ryke.

Link to post

Du har som taktikk å ikke å svare på det du blir spurt om,

men å snike deg rund med argumenter som ikke passer til spørsmålene du fikk.

 

Her på BP finnes en som normalt ville svare "men den leverer jo ikke mer enn 30A på tomgang,

da forbrenner ikke noen dynamo."

Stemmer, og så er det nemlig også med Iskra.

 

CS144 har noe ladekurve som erstatter begge dine 100A Iskra på lav turtall.

Hevder du at det ikke er så da har du økt turtall.

Finnes det økt turtall da finnes det også kjøling for kraftigere effekt enn ISKRA tilbyr, så enkelt er det.

 

Fiksfakserier som du kaller det sørger kun for mer energitetthet siden det blir en annen måte regulering,

ISKRA er der i fra så langt borte at du i grunnen kunne ha kjøpt en Prestolite 65A til kr. 1795,-.

Den er like effektiv allerede med 14,2V standard W-regulering.

Du vill vel ikke hevde at begge dine ISKRA leverer bare tilnærmende det samme -ladestrøm- etter mer enn 5 minutter.

 

Så må man altså velge, effekt eller ikke.

Velger man effekt da blir det det samme spørsmål igjen om både temperatur og overvåkning for alle dynamoer.

SHD ordner overvåkning intern for både seg selv og diodebro, PDAR ordner overvåkning ekstern for statoren.

Vet du om noe bedre for dynamoer unntatt strømredusert lading som vi vanligvis ikke trenger??

 

Ang. produsent Delco er den absolut ikke det beste på alle typer de selger,

men dynamoene selges i alle land og da må man bare vite hva man selger.

Siden vi selger en del per år kan i alle fall ikke jeg bekrefte at det finnes et problem med Delco verken alminnelig eller med kombinasjonen sammen med PDAR.

Finnes dessuten også som 200A, som etter din teori skulle bli enda varmere.

 

Og spør man om deler da finnes det trolig flere forhandlere og deler for Delco enn for ISKRA,

og det i grunn i hvilken land som helst.

 

Så,hvis, hvor skal det være en fordel med Iskra bortsett av en mht. indre kvaliteten tilsvarende lav pris?

...stemmer heller ikke: Regner vi på pris per angitt Ampere da er Delco faktisk minst like billig.

 

 

:fishing:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Trådstarter ber om råd, og da synes jeg han skal få noen råd og tips som kan faglig begrunnes.

 

Alle dynamoer har en effektfaktor, det vil si hvor mye elektrisk energi de leverer i forhold til den effekten de trekker ut av motoren via drivreimen. Effektfaktoren kan variere fra 25 til hele 65 %, noe som betyr at en dynamo med lav effektfaktor produserer mer varme enn elektrisk energi.

 

Så har vi noen åpenbare fysiske lover som vi må forholde oss til, som for eks. at en liten dynamo har vesentlig mindre kjøleflate enn en større dynamo, og følgelig blir en liten dynamo som er lite effektiv til et praktisk problem for den vil bli varm, den vil ha problemer med å kvitte seg med overskuddsvarmen osv.

 

Om denne lille dynamoen så har en stator / rotorkombinasjon som gir høy effekt (les 140 amp). Så vil varmeutviklingen følgelig bli relativt stor, og dette vil gå ut over levetiden på dynamoen. De termiske egenskapene i dynamoen vil da også være av interesse, for dynamoene rates også etter maksimal driftstemperatur. Mest vanlig er 93 grader C, 125 grader C og 155 grader C.

 

Når det da kommer til å installere en temperatursensor på dynamoen så skal jo denne hindre at dynamoen tar skade, og det skjer jo ved at regulatoren slår av feltstrømmen om dynamoen blir for varm. (Noen regulatorer slår av 50 % av feltstrømmen ved høy driftstemperatur).

 

Det man da skal være litt klar over er at om en intelligent regulator med temperatursensor på dynamoen øker dynamoens effekt så økes også temperaturen, og det som da ofte skjer er at dynamoen er på i 2 minutter, av i to minutter, på i to nye minutter osv.

 

Hvis man da tenker seg at dette skjer med en ladestrøm på 140 ampere så blir den effektive ladestrømmen 70 ampere, og da er vel mye av nytten med den store dynamoen borte, -for en 70 ampere dynamo ville jo levert akkurat like mye strøm, -og med en mye lavere maksimaltemperatur som følgelig vil gi dynamoen vesentlig lengre levetid og sikker drift.

 

For mange år siden så fikk jeg en telefon fra Peter Odelfors som startet og drev Odelco i Sverige. Han hadde levert mange dynamoer til Svensk båtindustri og slet med reklamasjoner. Han lurte da på om jeg hadde noe erfaring med dette. Det viste seg da at han slet med de samme dynamoene som jeg hadde kuttet ut. Dette var i hovedsak 140 ampere small frame dynamoer levert av Amptech og Amplepower.

 

Den eneste forskjellen var at han ikke hadde benyttet regulatorer med temperatursensor til dynamoen, og følgelig brant statorene opp. Jeg brukte regulatorer med temperatursensor, men å selge dette fant jeg ut var rene lureriet. Greit nok at de fleste kundene ikke oppdaget at dynamoene slo seg av, men poenget er jo å levere noe som lader stabilt.

 

I tillegg kom jo alle de som benyttet en annen regulator, og da brant jo driten opp allikevel.

Jeg kastet hele lageret jeg hadde av disse dynamoene for det var noen tikkende bomber, alle bygget på Delco hus.

 

Så mitt råd til trådstarter er å benytte en medium frame eller large frame dynamo av god kvalitet. Da kan du drite i den eksterne regulatoren og ha god ladning i det uendelige.

 

Men når du velger dynamo så må du se på spekken og plant annet passe på at ladekurven blir ideell i forhold til turtallet på motoren og utvekslingsforholdet mellom motor og dynamo. Det er ikke sikkert at den største dynamoen vil gi best ladestrøm, ja det er faktisk slik at i de fleste tilfellene så vil en dynamo i en gitt serie lade best om du velger den som kommer som nummer 2 eller tre med relasjon til maksimaleffekt.

 

Spørsmålet ditt er jo en stor eller flere små dynamoer, så mitt svar er å beholde den orginale og montere en stor i tillegg, men den må også være stor med hensyn til de fysiske målene om du skal få et bra resultat.

Link to post

Finnes dessuten også som 200A, som etter din teori skulle bli enda varmere.

 

:fishing:

Jørg

Hvis du mener at trådsterterens teori går ut på at en dynamo med høy avgitt elektrisk effekt utvikler mer varme enn en med lav avgitt elektrisk effekt, så må jeg dessverre meddele deg Jørg at dette har han helt rett i.

 

Hvis varmeutviklingen skal være lik for to dynamoer med ulik effekt, -så kan man enkelt regne seg frem til hvor stor forskjellen i effektfaktor må være. Når vi da snakker om en differanse målt i ampere så må man først regne om til effekt (Watt) riktig nok, men jeg tror du skjønner med enkle tall at vi her snakker om en differanse som er BETYDELIG.

 

Siden du etterlyser svar på det som det spørres om så vil jeg stille deg et spørsmål.

 

La oss si at vi har to dynamoer på henholdsvis 100 og 200 ampere hvor begge har en effektfaktor på 50 %. Hvor mange watt varme produserer den dynamoen på 100 ampere og hvor mye varme produserer den dynamoen på 200 ampere ved maks belastning?

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Skal begrunnes faglig, sier du.

Du forteller hvorfor du ikke liker Delco (les 140A)og din praktiske erfaring at en dynamo med ekstern temperaturovervåkning slår av / på i alle 2 minutt.

 

Ellers ser jeg ingen veiledning, som praktisk helst skulle gjentar at folk skal bekymre seg om basisproblemer slik at dynamoene ikke slår av/på i alle 2 minutter.

Hvis jeg kan da klarer du det også.

Men da må du vel komme deg ned igjen fra en level som ikke prater med folk som ikke bruker 15k +

for bare å lade batterier.

 

Dessuten begynner jeg ikke å diskutere matematiske oppgaver mht. termiske belastninger.

Jeg tenker båt, dvs. praktisk, og det ender for tiden opp med 90°C

som forventes luftstrøm og at kjøleluften gjennomsnittlig ikke er varmere enn ca 60% av det.

Det er ikke verre enn det og lett å fikse.

 

 

Nå er ikke jeg Delcomann og selger dynamoene tross alt sjelden i forhold til store firmaer,

men det er jo lov å fortelle om praktisk erfaring likevel.

 

Det stemmer med feilkildene for flere år siden,og det er fortsatt mye av de gamle på lager hos mange forhandlere spesiell i USA.

Men du fikk med deg at også Delco har lært og forandret en del?

 

Du glemte kanskje å nevne at andre (les Iskra 100) sørger bevisst for at den ikke leverer det som er påstemplet i det hele tatt.

CS144 leverer vanligvis litt mer men er ikke på grensen likevel.

Feks. har jeg en blad av 120A som klarer opp til 188A, 140 som leverer 205 etc.

En ekstern regulator som er begrenset på temperatur klarer ikke å skade slik.

 

Men nå kan vi jo ikke diskutere gjennom alle modellene som finnes på markedet,

i så fall diskuterer vi dynamoer i en periode som rekker langt over vår begravelsesdato.

Likevel skal det hvordan du ytrer din mening blir stilt klar med det.

 

Dessuten kan regnestykket ditt føre til feilaktige oppfatninger

fordi du bruker den bevisst for enkelt men virkningsfull for å kunne hevde at noe er negativ.

 

Praktisk kunne man si:

Slår regulatoren av/på i alle 2 minutt da har man helt andre problemer, som f.eks. turtall og lufting.

Og det blir ikke mye annet på større dynamoer som dessuten også resulterer i fysiske forandringer som er sjelden aktuell.

 

Men så finnes det jo kraftige forskjell på regulatorer.

Bare W er uten vits på forbruksbatterier, så sant man ikke ønsker å lade "3 dager" hver gang.

Bruker man bare ekstern da er det som du sier.

Bruker man regulatorer vekselvis eller parallelt da blir ladeeeffektiviteten økt med mye.

En regulator som reduserer på 50% feltstrøm komplett og som styrer med 75% ellers leverer ikke mye annet.

 

Praktisk sett, som jeg ser det, er 2 dynamoer med W-regulering likevel uten vits

hvis man ikke tenker på bare forsyning men på lading.

 

Effektivt batterilading ha behov for en annen histerese, og i så fall trengs det igjen ekstern styring,

noe som trådstarteren jo ikke vill.

 

Nå sier han at han tenker om en tredje dynamo.

Regner vi 3 dynamoer til bare kr. 3500,- per stykke da blir det 10.500,- ,

pluss reimdrev pluss opphenging pluss kobling,

som faktisk bare fører til 3 ganger dårlig W-regulering til høy pris.

 

Jeg håper ikke at du støtter dette tullet.

I så fall ville i hvert fall jeg heller sende han til Farco, eller også "Servicemannen". :smiley:

Da blir det kanskje ikke billigere, men bedre og enklere uansett.

 

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg håper ikke at du støtter dette tullet.

I så fall ville i hvert fall jeg heller sende han til Farco, eller også "Servicemannen". :smiley:

Da blir det kanskje ikke billigere, men bedre og enklere uansett.

 

Jørg

Min anbefaling var som du sikkert fikk med deg, å benytte den originale dynamoen og sette på en stor ekstra dynamo, ikke bare stor i effekt men også stor i fysisk mål for å få en god varmeavledningsegenskap, samt å se på utvekslingen mellom motor og dynamo for å få valgt den mest optimale dynamoen.

 

Jeg vet ikke hvor trådstarter har kjøpt sine Iskra, men hvis han har kjøpt dem hos Maskinteknisk eller Bema så har begge disse leverandørene også gode utvalg innen Large frame dynamoer fra for eks. Prestolite eller Wilson, med innebygde justerbare regulatorer, med og uten ekstern senseledning til en rimelig pris. En 8SC modell som det finnes mange forskjellige utgaver av kan man lett få for mellom 6500 og 10 000 kroner.

 

Disse brukes jo ofte i blant annet fiskebåter og går jo uten problemer i 5-10 000 timer før man vasker dem og skifter lagre.

Link to post

Utgangspunktet for mine innlegg er delvis det du skriver her om trådstarters innlegg.

Du har som taktikk å ikke å svare på det du blir spurt om,

 

Finnes dessuten også som 200A, som etter din teori skulle bli enda varmere.

 

:fishing:

Jørg

 

Man man bør forvente at en som kritiserer noen for å ikke svare på spørsmål selv kan svare på spørsmål med relevans for saken, om man da er kompetent til å gi et svar. Jeg benyttet bevisst 50 % da det kun er et fåtall mennesker som må finne frem kalkulatoren for å finne svar når alle tall er avrundet og tydelige, om man forstår spørsmålet.

 

 

Siden du etterlyser svar på det som det spørres om så vil jeg stille deg et spørsmål.

 

La oss si at vi har to dynamoer på henholdsvis 100 og 200 ampere hvor begge har en effektfaktor på 50 %. Hvor mange watt varme produserer den dynamoen på 100 ampere og hvor mye varme produserer den dynamoen på 200 ampere ved maks belastning?

 

 

 

Dessuten begynner jeg ikke å diskutere matematiske oppgaver mht. termiske belastninger.

Jeg tenker båt, dvs. praktisk, og det ender for tiden opp med 90°C

som forventes luftstrøm og at kjøleluften gjennomsnittlig ikke er varmere enn ca 60% av det.

Det er ikke verre enn det og lett å fikse.

 

Jørg

 

Dette handler ikke om hvorvidt dynamoen er montert i bil , båt eller fly for det er de samme fysiske lovene som gjelder alle steder. Er dynamoen 50 % effektiv så vil varmeutviklingen målt i effekt være omtrent lik den elektriske effekten, og jeg velger å si det slik for da kan man kutte ut de bagatellene som ikke har noen praktisk betydning og lage bråk av dette også.

 

Jeg antar at et lite antall medlemmer på forumet har vørt borti kjøleprofiler produsert i aluminium og hvordan effekten av disse er oppgitt i form av tekniske data med relasjon til temperatur og temperaturforskjeller, og at de samme personene også vil skjønne at støørelsen på en dynamo i volum og overflateareal er en og samme sak. Underdimmensjonert kjøling er virkelig noe herk for det blir så fort bråstopp i ladningen når man trenger ladning mest.

Link to post

Jeg vet at du liker å diskutere teori,OP, men jeg ser fortsatt ikke poenget i det du spør om så offentlig.

Fortell hvis du mener, ellers spør når du ikke vet, men la gjerne være å spørre dum for å vise hvor klok du er.

Ang. matematikken er det allerede dum så snart en ikke vet hva konstantene er.

Og siden vi ikke har noe konstante, unntatt luftkoeffisienten, er det du spør om ikke relevant.

 

Aktive kjølearealer er bare interessant på nettopp slik som står fast, f.eks. kjøleribber du snakker om.

Men uten vifte og tilsvarende luftmengde funker verken motorkjøling eller dynamokjøling.

 

Du er vel enig i det hvis jeg hevder at vi trenger luft minst tilsvarende varmemengden som produseres

og luftmengde tilsvarende varmemengden som skal transporteres.

 

Mener du at det er viktigere å vite at vi trenger mer enn 42% som kjølemasse i forhold til oppvarmet materiell at den overlever i det hele tatt, eller alternativ over 66% aktiv overflate,

eller kan det være nok hvis man forteller til en faglig sett "dum" men interessert kunde at en må sørge for bra luftutveksling så snart man enten kjenner eller får første tegn at det blir alt for varmt?

 

Spørs til "deg" som leser her:

Er det 90°C utenpå, da er det 100 - 110°C inne i dynamoet.

Du vet at 125°C helst ikke skal overskrides for å unngå mulige skader.

Og du som leser her vet nå også at dynamoer må kjøles med en luftstrøm.

 

Hva gjør du når du får beskjed at dynamoen din blir for varm:

a) å redusere dynamoens effekt?

b) å finne ut hvorfor den ikke får nok kjøling i forhold til det den skulle og forandrer deretter forholdene?

 

 

Ikke-Spørs til deg, OP, hva mener du blir gevinsten for fremtidige tråder hvis noen leser om en diskusjon der

man strider om "1 til 15%" luftmengde uten å si at det er mest viktig at det finnes bra overskudd med kjøling i det hele tatt.

 

Bruk helst energien din for å forandre grunnleggende mangel på kunnskap,

men ikke på å dyrke problemer som er foranderlig med hvert sted man diskuterer om.

 

Ellers for å si det så:

Det jeg gjør virker som det skal.

Du kan finne løsninger for problemer hos alle andre der ting ikke virker, dvs. der ikke jeg har jobbet før.

 

Godt nytt år!

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Noen som har erfaring med Iskra dynamoer. holbarhet.

Jeg synes Iskra dynamoene holder bra, og de lader jo også godt i forhold til effekten de er merket med, med det forbehold at motorromsmiljøet er egnet. Det jeg har sett en del av er at Iskra dynamoene kan ryke som alle andre, når orginaldynamoen blir byttet ut, og skaden på den originale dynamoen har oppstått på grunn av overspyling med saltvann etc. Det sier seg i grunnen selv at da kommer den nye regulatoren også til å ryke.

 

Man hører jo da ofte at ja men originaldynamoen sto jo i 15 år. Det er dog rimelig å tro at motoren ikke lekte vann for 15 år siden.

 

Ellers har Iskra dynamoene ofte god gjennomstrømning av luft, både gjennom huset, gjennom statorviklingene og diodebroen. Dette er nok noe av årsaken til at den har god varmeavledningsegenskaper til omgvelsene, og at den leverer en relativt høy ladestrøm i båt.

Link to post

Da spørs det om jeg fortsetter å bruke de dynamoene jeg har, de lader med 80A første 20-30 monuttene deretter går de ned til ca 60-70A der ligger de til jeg er hjemme i havn ca en times kjøring. slik er 90% av bruken min. På ferie er bruken anderledes da er det mindre stilleligge og mer kjøring ca et døgn stille og 1-5 timers kjøring. da kommer jeg nesten opp på full ladet baterier. toppingen skjer med landstrøm innimellom (ca 1 gang i uka). Dette virker bra men vurderer dynamo nr. 3 for og slippe og skru over bryteren mellom start og batteribank 1. Også for og spare dynamoen på startbatteriet bruke heller den når jeg trenger litt ekstra. (ps har en 140A m/pdar til salgs billig)

Link to post

Jeg har fulgt diskusjonen(?) mellom Ole Petter og Joerg og har ikke tenkt å blande meg inn der selv om jeg nok har mine egne meninger i saken. Men jeg lurer litt på hvor mye du tapper batteribankene dine ned i løpet av en vanlig helg? Du har jo to ganske så store banker, 580Ah og 460Ah.

 

Lars H. :newyearsign:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Som en tommelfingerregel Viksund 990, så skal en dynamo levere en minimum spenning på 13,7 volt ved 75 % kontinuerlig belastning. I ditt tilfelle så vil dette bety 13,7 volt x 75 ampere = 1027,5 watt.

 

Den forventede levetiden har produsenten beregnet ut fra den driftstemperaturen dynamoen normalt vil få ved disse forholdene med relasjon til om dynamoen er produsert som cold rated, medium rated eller hot rated og regulatoren er satt opp etter dette.

 

Iskra leverer også eksterne regulatorer til sine dynamoer, eller de gjorde i alle fall dette før blant annet for installasjonene til Vetus, og dette fungerer ypperlig fordi Iskra sin eksterne regulator ikke forsøker å gjøre om dynamoen fra en medium rated til hot rated.

 

Dette gjør de på denne måten fordi de vet veldig godt at om leverer en regulator som rater dynamoen opp så mister de sannsynligvis Vetus som kunde fordi da begynner reklamasjonene å komme.

 

Men nå har jo Iskra den fordelen at de ikke trenger å rate opp dynamoene med en ny regulator, de produserer heller en ny og større / forbedret dynamo som leverer den effekten som kunden spør etter og som opererer innenfor den temperaturen den skal.

 

Hvis du ikke tror på hva jeg skriver så kan du sjekke selv. Den ene dynamoen som Sterling leverer produseres også av Iskra, og den leveres med ekstern Iskra regulator. Dette er opprinnelig en dynamo som ble utviklet for HD bruk (buss / lastebil).

 

Denne dynamoen blir med en Sterling regulator varmere enn om den blir levert med Iskra, og hvorfor skulle ikke Iskra levere en regulator som gir dynamoen en høyere maks. effekt hvis det var uproblematisk med relasjon til at risiko for havari også ble større?

 

Det mange har problemer å orientere seg rundt er at det har gått svært bra med montering av Ladac regulatorer etc. i båt, men de tenker ikke på at epoken med 50, 60 og 70 ampere dynamoer nå er forbi. Temperaturutviklingen i små dynamoer vil jo uansett være liten (ref. tidligere forklaring om temperaturutviklingens årsak), men nå snakker vi plutselig om dynamoer på over 100 ampere og da oppstår problemene hvis det ikke er samsvar mellom dynamo temperatur rating og de faktiske temperaturene som dynamoene kan utvikle hvis vi ikke begrenser dem.

 

Det er jo likeledes liten forskjell på en dynamo og en vekselstrømsgenerator som også er rated med hensyn til temperatur, isolasjonsklasse etc. Og hvor man strømbegrenser generatorene når de klasses til forskjellige bruksområder og tilhørende krav.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Jeg forbruker ca fra 40- 130Ah på den minste og rundt ca 40 - 160 Ah på den største varierer med utetemp. er til kjøle og fryseboks og varmer

 

Nå ble jeg litt nysgjerrig !

 

Altså bruker du fra den minste et snitt på ca. 85 Ah og 100 Ah på den største. Det vil si totalt en snittverdi på 185 Ah.

 

Altså en gjennomsnittelig strømtrekk på 185 A og avgitt elektrisk effekt ved f.eks. 13V x 185A = 2405W !! :eek:

 

Hva er det som trekker så forferdelig mye strøm hos deg??? Har du 12V elektrisk cupevarmer, eller er det kanskje innslag på elektrisk motor forvarmer som “henger”??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Noen som har erfaring med Iskra dynamoer. holbarhet ol.

Kjøpte en Iskara 100 amp: Ladet først med 14,7 volt, noe mine AGM-batterier ikke likte. Fikk så ny 14,4 volt regulator, men lader bare med 13,9 volt ved 2A last. Fikk den testet i benk med 30A last. Spenningen falt til 13,6 volt. Resultat: Lader for dårlig, toler ikke belastning. Se https://baatplassen.n.../page__st__160.

Link to post

....

 

Iskra leverer også eksterne regulatorer til sine dynamoer, eller de gjorde i alle fall dette før blant annet for installasjonene til Vetus, og dette fungerer ypperlig fordi Iskra sin eksterne regulator ikke forsøker å gjøre om dynamoen fra en medium rated til hot rated. (...Vetus er vel ikke noe argument.)

 

Dette gjør de på denne måten fordi de vet veldig godt at om leverer en regulator som rater dynamoen opp så mister de sannsynligvis Vetus som kunde fordi da begynner reklamasjonene å komme....

(Forholdsvis klart, alle må fikse reklamasjoner og forandre noe hvis produktene skal selges?)

 

Men nå har jo Iskra den fordelen at de ikke trenger å rate opp dynamoene med en ny regulator, de produserer heller en ny og større / forbedret dynamo som leverer den effekten som kunden spør etter og som opererer innenfor den temperaturen den skal.

(Iskra og en egen type dynamo til noen få tusen og i tillegg forskjellige motorer fra Vetus?)

 

Hvis du ikke tror på hva jeg skriver så kan du sjekke selv. Den ene dynamoen som Sterling leverer produseres også av Iskra, og den leveres med ekstern Iskra regulator. (..hvorfor skulle Iskra kjøpe en digital regulator fra f.eks. Sterling?

Omvent: Hvorfor produserer en slik produsent ikke ordentlige regulatorer selv?

Riktig, fordi det mangler kunder siden de bare produserer for motorer men ikke for å lade batterier. Og da holder det med W-karakteristikk.)

 

Dette er opprinnelig en dynamo som ble utviklet for HD bruk (buss / lastebil).

(..ja.. men?

Buss og lastebil m.m. er veldig utsatt for dårlig batterilading akkurat pga. dårlig regulering.

Åh, unnskyld, det er jo ikke Ladac som sa det her og nå. :-))

 

Denne dynamoen blir med en Sterling regulator varmere enn om den blir levert med Iskra, (..noe nytt, les nedenfor.)

 

...og hvorfor skulle ikke Iskra levere en regulator som gir dynamoen en høyere maks. effekt hvis det var uproblematisk med relasjon til at risiko for havari også ble større?

(Det kan du spørre om, ingen gjør det frivillig.

Selvfølgelig unntatt de som er spesialisert på det, som f.eks. Sterling, Victron, Ladac, og nå 7 andre. )

 

Det mange har problemer å orientere seg rundt er at det har gått svært bra med montering av Ladac regulatorer etc. i båt, men de tenker ikke på at epoken med 50, 60 og 70 ampere dynamoer nå er forbi.

...(...på hvilken båttype som blir levert med mindre enn 300Ah kapasitet?)

 

...uff..

Jeg aner ikke hvorfor du antakeligvis mener at dine meninger er det eneste som teller,

men det du sier stemmer ikke så helt, Ole Petter.

 

Bortsett av det ovenfor, først:

"Den ene" kommer opprinnelig fra Bosch og ble kopiert av alt i alt 6 produsenter.

Hver produsent leverer enten en egen regulator, eller den de kjøpte av andre.

Dette dynamoet er så vanlig som sollys, regulatoren også.

 

Videre:

Det blir ikke noe ekstra belastning med PDAR fordi den holder seg innenfor 90°C.

Gjelder det omsider som varm?

 

Bare for å rulle filmen litt tilbake:

Det har vært deg, Servicemannen og noen andre for ikke lenge siden

som ha vært fint enig i å hevde at man kunne jo øke driftstemperaturen uten videre på 110°C og mer og som syntes at PDAR ikke er tilstrekkelig fordi man ville gå glipp av mye effekt og miste tid.

Og nå preker du det motsatte, jeg er imponert... :thumbsup:

 

Ellers:

Også Iskra begrenser sine dynamoer som alle andre bare for både å forlenge levetiden

og for å levere dynamoer enhetlig slik at den kan brukes på nesten alle steder

uten å måtte skifte regulatorene.

 

Nå må du bare fortelle at det er noe superspesielt ønske.

I hvert fall vet ikke jeg om bare en Iskra, frem til for 3 år siden,

som ble utviklet som ny konsept og er ikke stort sett kopiert.

 

Hva skal da være så spesiell, eller noe som ikke andre har allerede?

..ja, kanskje unntatt at Iskra som eneste produsent jeg vet om

bruker sinkblekk som ledebaner på en såkalt marinedynamo.

 

Men nå fikk de jo omsider øye på båtmarkedet siden det finnes penger å hentes

fordi det finnes jo så mange gamle dynamoer. :giggle:

Unnskyld... Ikke fint at jeg sier det så, men det er jo sant.

 

Dessverre, Iskra er én produsent som alle andre også,

bare at de presser seg på markedet med en smidig salgsystem.

Men bedre er det derfor ikke, synes jeg.

 

:fishing:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Det vil si totalt en snittverdi på 185 Ah. Altså en gjennomsnittelig strømtrekk på 185 A og avgitt elektrisk effekt ved f.eks. 13V x 185A = 2405W !! :eek:

Nå gikk du vel litt i surr med matematikken? :confused: Dersom han har ligget uten lading fra f.eks. fredag eftermiddag til søndag eftermiddag, har han ligget i 48 timer. Og 185Ah delt på 48 timer gir et gjennomsnitt på 3,8A, eller ved 12,6V ca 48watt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Nå gikk du vel litt i surr med matematikken? :confused: .......

Lars H.

 

:wflag: :wflag: :wflag:

 

Øhhh....

Ja beklager, det gikk litt for fort i svingene der!! :rolleyes:

 

Er fortsatt litt ør etter Jul/nyttårs-feiringen ! (Den ene hjernecella løy til den andre om at slik måtte det bli)

 

:newyearsign:

 

 

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

 

Bare for å rulle filmen litt tilbake:

Det har vært deg, Servicemannen og noen andre for ikke lenge siden

som ha vært fint enig i å hevde at man kunne jo øke driftstemperaturen uten videre på 110°C og mer og som syntes at PDAR ikke er tilstrekkelig fordi man ville gå glipp av mye effekt og miste tid.

Og nå preker du det motsatte, jeg er imponert... :thumbsup:

 

:fishing:

Jørg

 

Her tror jeg du blander litt Jørg.

Servicemannen tok dette opp hvis jeg ikke husker helt feil, og det var i anledningen at det finnes regulatorer hvor man kan justere triggepunktet for høy dynamotemperatur.

 

Dette er en fordel hvis man har en medium eller hot rated dynamo, for da kan man fortelle regulatoren at nå skal den akseptere for eks. 125 grader C eller det som dynamoprodusenten har oppgitt.

 

I dag er vel de fleste HD dynamoene og mange andre fra for eks. Prestolite ratet til 125 Grader, og benytter man da en Sterling regulator så har man ikke muligheten til å hente ut det potensialet det ligger i dynamoen innenfor produsentens spesifikasjon.

 

I den regulatoren jeg tenker på er det i tillegg mulighet for å strømbegrense dynamoen slik at den ikke blir varm, at den ikke fører til uønsket stor reimslitasje osv.

 

Men jeg synes det er greiest om trådstarter får litt informasjon som er nyttig, og da har det lite for seg at du kritiserer meg og jeg deg.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...