viksund 990 Svart 3.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Jeg synes det er intresangt å lese om hva forsjellige produsenter har gjort mellom tidene og hva som finnes. men i mange tilfeller synes jeg at det enkle er ofte det beste. mindre ting som kan ryke. derfor bruker jeg iskra dynamoer til 1500,- stykket. bruker nok sterling dynamoen på bilen som den får nok luft. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 4.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 PDAR har ikke noe problemer med temperaturer, akkurat derfor finnes det jo en temperatursensor helt alene for dynamoen. Så atter en gang til: Det finnes et salgstall med flere null bak første sifre som har PDAR på båt, bobil, lastebil, buss, m.m. siden over 13 år. Det forventes vel ikke at jeg innrømmer noe annet når jeg sitter på alle praktiske erfaringer jeg har med den? Jørg PS: Forresten skriver du at du måler ladestrøm av "slappe" 60A - 80A, som vanligvis ikke er særlig velegnet for å stoppe en 140A dynamo. Tvert imot ser jeg foran meg at en av dynamoene leverer "5" Ampere mens den andre gjør hele resten, det ville derfor undre meg hvis det ikke er så fordi det er akkurat det som skjer ved bruk av 2 W-regulatorer i parallell. Situasjonen din er derfor noe så helt så vanlig bland mange mange tusen andre som har akkurat det samme. Uansett, man klarer vanligvis ikke å brenne opp en 140A-dynamo med en belastning av 80A. Da må det noe mer til og det kan vel ikke være så vanskelig å forstå, selv om man enten ikke har lyst eller andre grunn for å akseptere det. Aloha... lykke til videre. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
logget av Svart 4.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 (redigert) Jeg synes det er intresangt å lese om hva forsjellige produsenter har gjort mellom tidene og hva som finnes. men i mange tilfeller synes jeg at det enkle er ofte det beste. Det er også interessant å sette seg inn i hva de forskjellige standardene sier, og da for eks. NEMA (MG1) som omhandler produksjonskategorier for generatorer med tilhørende isolasjonsklasser osv. Det blir da litt mer innlysende hvorfor risikoen for at noe går galt øker når man tukler med noe. Når det da kommer til rated driftstemperatur så skal det for eks. tas hensyn til omgivelsestemperatur. Hvis man da for eks. har en generator produsert i isolasjonsklasse B (120 grader C) ved standardens utgangstemperatur for omgivelser 40 grader C., så skal isolasjonsklassens driftstemperatur rates ned med en grad C for hver grad økning i omgivelsestemperaturen. Slike standarder og forståelsen av det rent tekniske i disse standardene er til hjelp når man skal vurdere og forstå for eks. regulatorenes mange funksjoner. Om man da tenker seg at en ekstern regulator har en funksjon hvor man kan strømbegrense dynamoen, så kan man jo justere denne og påse at verdiene for temperature rise i generaatoren holdes innenfor dynamoprodusentens produksjonskriterier når man har en situasjon hvor lasten (belastningen) alene ikke er i stand til å regulere dette. Om man velger å se bort fra dette og for eks. tillate en høyere driftstemperatur så er jo dette også greit så lenge man har den nødvendige kompetansen og informerer forbrukeren om at levetiden blir redusert og at man i enkelte tilfeller vil kunne få havari på utstyret. Men slike forhold er det jo helst skipselektrikere som er klar over, for når det monteres en generator i skip som ikke er effektbegrenset så kreves det jo i forskriften at det monteres et vern som påser at generatoren ikke kan overbelastes. Redigert 4.Januar.2012 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 4.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 Så mye til teorien. Men jeg ser ikke noe relevant dynamo, unntatt dem på anleggsmaskiner, som er ratet til noe lavere enn 115°C Og derfor kan man også tenke praktisk. Så en gang til: W-regulerte brenner seg ikke opp selv, fordi den verner seg selv og kan ikke overbelastes ved vanlig bruk. Eksterne regulatorer, uten temperaturovervåkning, blir vanligvis en gang til en problem hvis regulatoren ikke bare justerer på spenning. Høyeffektregulatorer som har temperatursense skal være justert innenfor temperaturen som dynamoene er ratet for. Du sier her noe som faktisk er interessant og som passer bra til det du egentlig fordømmer. Går vi ut i fra at de fleste dynamoer er ratet til 125°C og 40°C da er jo PDAR med 90°C mitt i blinken siden vi da fratrekker vanlige 20°C som de fleste motorrom er for varme. 125 - 20 = anbefalt 105°C Statorring-temperatur 90°C = statorkjerne 100°C = 5°C differanse til fordel for dynamoet. Nærmerer til "optimal" kommer vi vel ikke, men jeg ser heller ingen grunn for å kunne leve med en avvik av +/-10% Men bare at det er sagt: Selv om man snakker om dynamoer til anleggsmaskiner kan jeg melde at det aldri ha blitt et problem med dem heller. Tvert i mot hjelper PDAR fint til at de folka ikke må bytte batteriene dems hver vinter. Så, takk. Ønsker en fin dag! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
logget av Svart 4.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 (redigert) Du sier her noe som faktisk er interessant og som passer bra til det du egentlig fordømmer. Går vi ut i fra at de fleste dynamoer er ratet til 125°C og 40°C da er jo PDAR med 90°C mitt i blinken siden vi da fratrekker vanlige 20°C som de fleste motorrom er for varme. 125 - 20 = anbefalt 105°C Statorring-temperatur 90°C = statorkjerne 100°C = 5°C differanse til fordel for dynamoet. Nærmerer til "optimal" kommer vi vel ikke, men jeg ser heller ingen grunn for å kunne leve med en avvik av +/-10% Så, takk. Ønsker en fin dag! Jørg Du misforstår hva jeg skriver og hvorfor jeg skriver Jørg, for jeg skriver om dette i håp om at medlemmene på Båtplassen selv skal få muligheten til å vurdere hvilke funksjoner og egenskaper som finnes i komponentene. Når jeg nevner NEMA (MG1) så er dette kun et eksempel, og denne standarden er ikke ment for vekselstrømsdynamoer med likeretter. (Så jeg tror ikke du trenger å takke meg for å finne gode salgsargumenter til deg, for dette er jo faktisk forhold som du burde ha kjent til fra før). Jeg hadde bare denne standarden liggende foran meg fordi jeg for en stund siden fikk en IM fra et annet medlem som hadde et spørsmål relatert til en generatorinstallasjon og beregning av vern i et skip. At du da konkluderer med at jeg motsier meg selv og at Sterling regulatoren med min informasjon gjør regulatoren enda mer perfekt er helt feil. Det finnes noen medlemmer på Båtplassen med skipselektrisk ingeniørutdannelse og som skjønner dette, og som derfor også skjønner at dynamotemperatursensoren til Sterling er å betrakte som en sikring i motsetning til batteritemperatursensoren som gir regulatoren en reguleringsegenskap. Jeg tror de fleste skjønner at en slik installasjon skal utføres slik at dynamoen tåler å gå med den oppsatte effekten uten noe fiksfakseri av automatsikringer som slår seg av og på, og at sikker og stabil driftstemperatur i forhold til driftsform legges til grunn. Alle statorer har jo gått gjennom en test på fabrikkenes utviklingsavdeling, og dette gjøres jo ved at det legges inn temperatursensorer i viklingene forskjellige steder får å avdekke det varmeste stedet samt makstemperatur. I tillegg så sjekkes motstanden i viklingene slik at man kan sammenligne kald og varm etter en fullasttest og regne seg frem til en snitt temperatur. Å lese av temperaturen på statorblikket eller dynamohuset vil kunne si noe om tilstanden er normal, men det er umulig å finne ut om enkelte partier i statoren ligger langt over faregrensen når driftstemperaturen på statoren først har blitt unormal. På dette området er det relativt stor forskjell på dynamoer, men da er vi inne på de mekaniske designkriteriene. Når det gjelder hvorvidt det er sannsynlig at den ene dynamoen til trådstarter lader mesteparten av ladestrømmen mens den andre lunker bak med en ladestrøm på 5 ampere så bør du lese Ingars innlegg tidlig i tråden. Hvis jeg skal legge til noe i forhold til det som Ingar har skrevet, så ville det være at om utvekslingen mellom motor og dynamoene er forskjellig så vil man kunne se en noe større forskjell i ladestrømmen for da går jo dynamoene med forskjellig turtall. Lagt til. Det hadde jo vært greit om det kom noen tilbakemelding på det jeg skriver, om medlemmene forstår det eller ikke osv. for jeg er i grunnen ikke interessert i å skrive til Jørg, for leverandører etc. Redigert 4.Januar.2012 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 4.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 En liten tilleggsinfo med relasjon til NEMA (MG1), slik at flere kanskje skjønner dette med isolasjonsklasse i praksis, for selv om denne standarden ikke er ment for dynamoer i båt (variabel speed) så er det de samme fysiske lovene som gjelder. ISOLASJONSKLASSE. Kontinuerlig drift A=100 grader C. Kontinuerlig drift B=120 grader C. Kontinuerlig drift F=145 grader C. Kontinuerlig drift H=165 grader C. Men så kommer det noe i tillegg som kalles maksimal ”temperature rise” ved en gitt omgivelsestemperatur (40 gr. C). (Beskrevet litt tidligere i tråden men kanskje på en litt lite sammenhengende måte, og at variabel speed da ikke er med i betraktningen). Da har man plutselig noen andre tall for de samme isolasjonsklassene å forholde seg til, for det gjelder å få stoppet temperaturutviklingen som ellers ville ført til et havari. MAKSIMAL TEMPERATURØKNING (Klasse ved en omgivelsestemperatur). Kontinuerlig drift A=60 grader C. Kontinuerlig drift B=80 grader C. Kontinuerlig drift F=105 grader C. Kontinuerlig drift H=125 grader C. Jeg tror du allerede nå kan se Jørg, at en standard tar med seg en del variabler, og jo flere variabler man får jo færre konstanter sitter vi igjen med. Men standarden gir allikevel en pekepinn på hvordan de fysiske lovene virker i praksis, for i tillegg så skal isolasjonsverdien i en klasse rates ned med en grad C for hver grad økning i omgivelsestemperaturen. Det er med andre flere kriteriene som legges til grunn og som skal sikre forventet levetid og driftssikkerhet. (Også beskrevet i et tidligere innlegg). En siste ting som jeg vil nevne er turtallet for en generator går med konstant turtall for at frekvensen skal bli riktig, mens en dynamo går med variert turtall. Hvis vi ser på ladekurven så vil vi se store variasjoner, for noen OEM dynamoer har en bratt kurve mens andre har en litt slakere kurve. (Dette går på forholdet mellom mekanisk design / konstruksjon /valg av regulatoregenskap) Noen dynamoer har også en høy cut in speed som betyr at dynamoen for eks. kobler inn ved 900 omdreininger mens en del kraftige små dynamoer ikke kobler inn før rundt 2 000 omdreininger. De fleste dynamoene vil med en ekstern regulator få en brattere kurve, det vil si at dynamoen lader mer ved lave turtall etter at en ekstern regulator er montert. Dette trenger ikke å føre til noen problemer hvis vi snakker om moderat effekt, men det blir litt annerledes med en høyeffektdynamo i et miniatyrhus. Jeg har tidligere uttalt eller skrevet at dynamoer opp mot 100 ampere skjeldent byr på problemer for varmeutviklingen er stort sett grei i forhold til de mekaniske egenskapene i forhold til varmeavledningsevne osv. Det skal vanskelig gjøres å lage en så dårlig mekanisk konstruksjon, men om jeg skal få nevne et par i farten så er det AC Delco 63 ampere og 90 ampere modellene som er så tette bak at de ikke får luft gjennom viklingene og over diodebroen uten at man demonterer dem og borer fullt av huller i baken på dem). Men hvis man da kun ser fordelen i den bratte kurven når man skifter regulator så fører dette ofte til problemer hvis effekten eller strømmen overstiger 100 ampere i en 5,5 toms dynamo. Det mange opplever er at ladelyset og ladealarmen kommer på når de slakker gassen for å legge til og fortøye båten. Det som i realiteten da skjer er at motoren ikke lenger ventilerer motorrommet for motoren bruker jo ikke nevneverdig med luft, motorromstemperaturen stiger samtidig som dynamoen får veldig lite gjennomtrekk fordi kjøleviften ikke lenger drar så mye luft over statoren. Nå har du konkludert med at båteieren har gjort noe feil rent monteringsmessig og jeg har til ingen hensikt å blande meg borti hva dere snakker sammen om på bakrommet. Men jeg kan komme med en forklaring som i alle fall ikke kan utelukkes, og som berører temaet om det er lurt at originaldynamoens regulator er operativ i backup etter at en ekstern regulator er montert. En SHD regulator slik jeg kjenner dem har en innebygget temperatursensor, men denne er innebygd i regulatoren og termisk beskyttet mot å reagere på raske endringer i temperatur. Hvis man da får en driftssituasjon som nevnt over med flere variabler på samme tid og som går mot en forverret driftssituasjon så vil jo temperatursensoren til PDAR slå av feltet, men så lenge den interne regulatoren ikke har hatt noen kontinuerlig reguleringsfunksjon så vil den ikke kunne virke som den skal, -for den termiske tregheten er rett og slett for stor. Dette er kanskje en ny tanke for deg, men det er ingen nyhet for meg verken i teorien eller i praksis. Men dette blir mitt siste innlegg i denne tråden tenker jeg. Trådstarter får heller komme med en uttalelse på om dynamoen sluttet å virke med de forutsetningene jeg her har nevnt. Sitér dette innlegget Link to post
viksund 990 Svart 4.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 Begge dynamoene mine lader med ca den samme efekten samtidig. har en batteribank til den ene og den andre deles på start og en batteribank til. Vurderer nå og montere en dynamo til som bare er til den ene forbruksbanken. Altså en dynamo til start en dynamo til batteribank 1 og en til batteribank 2. Og når disse da lader med "bare" 60-80% av sin efekt så har de et fint liv uten høyere tempratur enn de behøver. Turtallet som dynamoene går men er 4500- 5000 o/min. Dette regner jeg blir bra. Sitér dette innlegget Link to post
Elektroniker Svart 4.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 Det bør gå greit å ha to dynamoer parallellt på en batteri bank dersom dynamoene har samme spennings kurve fra regulatorene. Dersom en av dynamoene har litt høyere ut spenning, kan det være greit å ha noen titals cm lengre kabel fra denne slik at motstanden i kabelen begrenser strømmen og får begge til å lade likt. Det er vanlig praksis når vi parallell kopler flere transistorer for å jevne ut strømmen i de. Jeg har selv erfart å ha en dynamo som fikk statorviklingen svidd av pga kortsluttet dioder. Det er som oftest diodene i dynamoene som kortslutter når de blir for varme. Det har jeg erfart etter å ha overhalt et titals dynamoer. Sitér dette innlegget Link to post
A.T. Svart 4.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 En ekstern regulator som PDAR er helt utmerket til få opp ladestrømmen på 2 batteribanker når strømmen går gjennom skillediode. Har hatt denne løsningen noen år nå, og det fungerer veldig tilfredstillende. Temperatursensoren er festet til godset av dynamo med en heavy duty "slangeklemme", og en mutter imellom for å gi den ekstra god kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 4.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 Refleksjonene som du leverer er helt fine, Ole Petter. Ikke en gang jeg sier noe i mot din teoretiske verden, som selvfølgelig fortjener oppmerksomhet fordi det er beregnet og mulig. Praktisk derimot ville det bety at det skulle gå ille med de fleste av alle dynamoer minst på båt, mens jeg vet om verre situasjoner enn det. Faktum her er at det er ytterst sjelden at det blir noe bråk i det hele tatt så sant en ekstern regulator tar vare på grensetemperaturer. Under streken spiller det ikke en gang noe nevneverdig rulle om en dynamo styres med 50% eller 75% eller med en pause i høyeffektdelen så lenge W-regulatoren styrer parallelt eller som erstatning. Vi begge to og andre du diskuterte med om dette tidligere har både fortsatt og siden nå mange år tilgode at du beviser tilsvarend mange tilfelle minst i likhet til antallet skrekkscenarioer du anfører her på Båtplassen. Jeg mener bare, og det etter mitt syn med god grunn, fordi i alle disse år som du har argumentert i mot Sterling sin PDAR har vi samtidig både solgt og montert mange tusen regulatorer som bare gjør det de skal, nemlig å lade batterier effektiv. Ser vi bort av noe fåtall uklare situasjoner som kunne diskuteres, og tilfellet her som ikke kan diskuteres, finnes det ikke et eneste tilfelle som fikk problemer pga. reguleringen med PDAR verken i parallelt drift eller som soloregulator. Hvis du altså mener at jeg bare samler salgsargumenter for å representere PDAR da er du på feil linie. Jeg forsvarer selvfølgelig regulatoren, men trenger ikke å samle argumenter. I motsetning til deg har jeg tilsvarende erfaringer som tillater det, samtidig jeg kan hevde at jeg tilbyr en ekstern høyeffektregulator som siden over 3 år kan betegnes som mest solgt og mest suksessrik ekstern regulator på denne kloden. Men kanskje du teoretiserer fram også en argument i mot det, det ville ikke undre meg. Uansett, teori og praksis. Jeg foretrekker hovedsakelig det siste fordi det er det jeg ser hver dag, og kommer det noe unntak da snakkes vi igjen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
viksund 990 Svart 10.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 N å er sterling dynamoen min montert i bilen uten pdar. selger pdar-en, noen som er intresert? Dynamoer ser ut til å virke greit der eneste noe lav ladesspenning 14,3volt. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Nå er sterling dynamoen ... Det er en Delco, Sterling produserer ikke dynamoer. Jørg ps: Med umodifisert originalregulator skal dynamoen som du har levere 14,7V. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
logget av Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 N å er sterling dynamoen min montert i bilen uten pdar. Den trives sikkert godt i bilen da Delco SC 144 oppgis av produsent å levere 14 volt 120 ampere ved 27 grader driftstemperatur. At du har en uorginal stator ville jeg heller ikke bekymret meg for da det bare finnes to produsenter igjen i USA som produserer statorer, og din kommer nok fra produsenten Delco bruker på CN fastlandet. CN=Kina. Sitér dette innlegget Link to post
viksund 990 Svart 11.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Det sto Delco på esken og plasten rundt statoren. Kan jeg lure sensekabelen med en diode for og øke spenningen? vil opp mot 15 volt nå på vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.