I.E Startet 30.Desember.2004 Link til dette innlegget Startet 30.Desember.2004 Alla, har en båt som man inte tar upp så lätt ( 12x4 m långseglar stålbåt på 15 ton ) och som skulle behöva en omgång 2 komponents polyuretan färg på friborden. Mina fågor är: 1) Har någon erfarenhet av att slipa och måla friborden på en båt som ligger i vattnet, kan man göra det eller är det dömt att misslyckas ? 2) Har tänkt använda Internationals färger, finns det någon 2 komp färg som fungerar bättre då omgivningsförutsättningarna inte är på topp ? Har hört att de skall finnas mer förlåtande färger. mvh / Dan Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 30.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2004 Først og fremst, jeg har ikke greie på tokomponent til stålbåt, men kan legge til at større skuter i hovedsak maler sine båter mens de er på vannet. Et annet moment er også for dem som ligger i dokk/slipp. Båtene ligger da kun litt over vannstand, men dog noe tørrere. Jeg ser i dokka nedenfor der jeg bor at båtene omtrent males i regnvær.... Vil derfor anta at det ikke skulle medføre noe problem, men hør for sikkerhets skyld med slipp i nærheten, samt leverandør av malingproduktene.... Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 30.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2004 (redigert) Om du skal gjøre det, (ikke noe stort problem) er det helt nødvendig at du har kontroll på temperatur i luft, ståltemperatur og luftfuktighet. Dette er spesielt viktig når båten ligger i vannet, da luftfuktigheten der er større enn den er litt lenger vekk, på land. Du skal følge disse enkle regler. Temperaturen i luften må være minimum +10 grader. Ståltemperaturen må være minimum 3 grader over luftens duggpunkt. Luftens duggpunkt gis av lufttemperaturen og den relative fuktigheten. Regneskive for å beregne duggpunktet finnes vanligvis hos produktleverandører. Det må ikke være grunn til å tro at en rask endring av miljøet skal skje før lakken er overflateherdet. Erfaring tilsier at det er lurt, om alle kriteria ellers stemmer, og været er stabilt å starte lakkeringen midt på dagen. Det finnes enkomponentmalinger som selges av J.S. Cock as i Oslo. Disse er meget mere fleksible enn tokomponentmalinger, idet de kan males ned til temperaturer på -10 grader, du trenger ikke ta nevneverdig hensyn til luftfuktighet, da malingen bruker luftens fuktighet for å herde. Du kan faktisk tørke av vått stål med en fille, å male direkte. Dette gjelder Wasser produkter. Noe av de samme egenskapene har Power Coat, men er ikke tilsvarende. Om du ringer Cock og snakker med Henrik Finne, kan han sikkert hjelpe deg videre. Redigert 30.Desember.2004 av Pirus (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
I.E Svart 30.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2004 Tack för tipsen ! "Pirus", den suveräna enkomponents färgen från J.S. Cock as kommer jag att satsa på ! Det låter mycket intressant, hoppas bara den finns i rätt färg och att den fäster någorlunda bra på skrovet. Tack / dan Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.