Jump to content

Er bildet av stormen Berit ekte?

Windy37GM

Recommended Posts

hei

Jeg har sett en del på det bildet som flyr rundt tatt fra stormen Berit. Dette:

bolge.jpg

(Bildet er hentet fra Dagbladet)

Litt enkel bildekludring tilsier at krana er 6-7 meter høy, sett opp mot at et slikt gjerde er rundt 90-100 cm. Bølgen på bildet er kanskje en 20-50 meter ute og er "innmari" høy. Vannvittig egentlig.

Er det bare meg eller er det andre som synes det er noe rart med bildet?

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Hei

Bildet er såvidt jeg husker tatt på et fyr ved Stadt der det satt noen og mediterte under stormen. Var endel artikler om dette i flere media da.

Jeg så en hel bildeserien av dette "motivet" og noen sekunder senere kunne en ikke se krana inni bølgen. Sjøen slo godt omkring fyret som ligger adskillig høyere oppe.

Hvis fotografen hadde stått lavere ville det sett ut som om krana var høyere enn bølgen, og jeg vil tro at en hadde fått inntrykk av at bølgen var mindre da.

Det var meldt om svært høye bølger på Stadt, og når disse treffer grunt farvann øker både hastigheten og høyden vesentlig som i en tsunami.

Mons tror bildet er ekte - i høyden gjort litt med fargene.

Mons

Er uenig,hadde hanstått lavere så hadde den vel sett høyere ut ikke mindre

Forstår hvorfor du er uenig.Flere ting spiller inn når det gjelder å få ting til å virke mest mulig dramatisk. Men rent perspektivisk ville krana raget høyere enn bølgen, om bildet var tatt fra et lavere ståsted. Her har fotografen stått på høyde med kranas høyeste punkt, og tiltet kamera noe ned. Dette gjør at horisonten "stiger" i forhold til forgrunnsmotivet, og også at bølgen vises høyere. Perspektivvirkningen gjør jo uansett at det er vanskelig å beregne høyde på noe i bakgrunnen basert på høyde på et objekt i forgrunnen. Og ikke noe tvil om at bølgene her reelt er høyere enn krana uansett.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...