Windy37GM Startet 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 25.Desember.2011 (redigert) hei Jeg har sett en del på det bildet som flyr rundt tatt fra stormen Berit. Dette: (Bildet er hentet fra Dagbladet) Litt enkel bildekludring tilsier at krana er 6-7 meter høy, sett opp mot at et slikt gjerde er rundt 90-100 cm. Bølgen på bildet er kanskje en 20-50 meter ute og er "innmari" høy. Vannvittig egentlig. Er det bare meg eller er det andre som synes det er noe rart med bildet? mvh Bavaria32sport Redigert 25.Desember.2011 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Sofaseileren Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 Imponerende ja, merkelig, nei. Dette har noe med betraktingsvinkel å gjøre. Ser ut til at fotograf står i høyde med kranas topp og tar bildet. Hadde han stått på samme nivå som kranfoten, ville bølgen se langt mindre ut. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 Kanskje han brukte et teleobjektiv i tillegg. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Enzo Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 Sofaseileren Er uenig,hadde hanstått lavere så hadde den vel sett høyere ut ikke mindre Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 Synes også bildet ser manipulert ut. Hadde vært artig og studert bildet i full-size. Om bildet er ekte, skulle jeg likt og sett et bilde av havna 10 sek senere.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Fjordutsikt Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 De største bølgene var opptil 25-30 mtr høye. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 Hei Bildet er såvidt jeg husker tatt på et fyr ved Stadt der det satt noen og mediterte under stormen. Var endel artikler om dette i flere media da. Jeg så en hel bildeserien av dette "motivet" og noen sekunder senere kunne en ikke se krana inni bølgen. Sjøen slo godt omkring fyret som ligger adskillig høyere oppe. Hvis fotografen hadde stått lavere ville det sett ut som om krana var høyere enn bølgen, og jeg vil tro at en hadde fått inntrykk av at bølgen var mindre da. Det var meldt om svært høye bølger på Stadt, og når disse treffer grunt farvann øker både hastigheten og høyden vesentlig som i en tsunami. Mons tror bildet er ekte - i høyden gjort litt med fargene. Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 Hei Lette litt på nett og fant video av fotografene. Jeg tror fortsatt at bildet er ekte.. Video fra Krågenes Sitér dette innlegget Mons Link to post
snorken Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 Står ikke denne kranen på sv-siden av Kråkenes fyr(sv av Stadt), og hadde ikke vg-tv direkte-sending derfra under Berit-stormen? Da slo jo sjørokket over fyret. Og det var sikkert ikke 1. gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 Er uenig,hadde hanstått lavere så hadde den vel sett høyere ut ikke mindre Forstår hvorfor du er uenig.Flere ting spiller inn når det gjelder å få ting til å virke mest mulig dramatisk. Men rent perspektivisk ville krana raget høyere enn bølgen, om bildet var tatt fra et lavere ståsted. Her har fotografen stått på høyde med kranas høyeste punkt, og tiltet kamera noe ned. Dette gjør at horisonten "stiger" i forhold til forgrunnsmotivet, og også at bølgen vises høyere. Perspektivvirkningen gjør jo uansett at det er vanskelig å beregne høyde på noe i bakgrunnen basert på høyde på et objekt i forgrunnen. Og ikke noe tvil om at bølgene her reelt er høyere enn krana uansett. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 Fant resten av bildeserien også. Blir nok enda vakrere motiver i natt.. Bildeserie Krågenes Sitér dette innlegget Mons Link to post
"Mathilde" Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 Ser ut til at bildene er ekte. Men her står det virkelig på. Håper folk har vett nok til å holde seg på god avstand fra kysten... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.