Trophy Startet 25.Desember.2011 Del på Facebook Startet 25.Desember.2011 Har kjøpt ny 60 amp lader for 3 batteribanker. Lurer litt på hvordan eg skal koble denne da eg er litt usikker på nåværende opplegg...Det er 3 utganger på lader og den ene går direkte på barbord startbatteri som er koblet sammem med batteri til inverter og aggregat. De 2 andre utgangene går til hver sin hovedbryter. Altså er her vel bare 2 banker ? Lading av batterier virker uansett om hovedbryterene er av eller på. Batteriene er 4 x 200 amp. De 2 batteriene på styrbord krets er også sammenkoblet. Disse er sannsynlig modne for utskifting. Burde vel dele opp dette i 3 banker utenom hovedbryter ala 2 startbatteri og 2 batteri til forbruk/inverter og aggregat ??? Tips ønskes (nå er Dagmar begynnt å bli kraftig) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
ole-m Svart 30.Desember.2011 Del på Facebook Svart 30.Desember.2011 (redigert) Hallo, jeg driver nå og bygger om lading og batt i min bay selv nå. Jeg skal kjøpe meg en 60 ah lader som jeg lasker alle 3 utg til en, har 3x100 amp Varta AGM deep syclus , disse 3 kobler jeg i pararell som en stor forbruksbank så kobler jeg laderen til disse. På start siden, har jeg et redtop AGM, som er direkte koblet til dynamo, via en hovedbryter. I mellom start og forbruksbank bruker jeg Victron Cyrix skillerelee, da lader dynamoen startbatt først, så flytter ladingen over til forbruksbank når startbatt er fullt. Det geniale med dette releet er at det også slipper igjennom morsatt vei ved vedlikeholdslading, slik at srattbatteriet også blir ladet fra 60 ah laderen. Dette relee er inteligent, og "skjønner" selv at det er vedlikeholdslading iflg Victron. Skal også montere en Victron rund batterimonitor på dashboard med løs shunt montert på minussiden på forbruksbanen, slik at jeg kan følge med ampere + og - på forbruksbank og volt, restid osv. Dette er rimelige ting, og enkelt å montere. Skillerelle koster ca 1000,- og monitoren ca 1700,- med shunt. Jeg er ikke tilhenger av og koble noe "bokser" i mellom dynamo og batteri, med en dynamo på 180ah, kan det bli veldig varmt og raskt brann, hvis noe feiler her. Ved å ha et batteri direkt tilkoblet dynamoen, har denne et normalt avlastningssted. Ei heller noen PDAR som styrer kretsene i dynamoen er jeg for. Orginalt er som regel det som er sikrest og holder legst. Redigert 30.Desember.2011 av ole-m (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.