Jump to content

Vurderer 220v anlegg parallelt med eksisterende110v.

Kjetil1

Recommended Posts

Går og leker med tanken om å strekke opp kabling til parallelt 220v anlegg i tillegg til 110v anlegget. Og da tenkte jeg å kappe hovedkabelen fra landstrømskontakten, føre den i en koblingsboks, der jeg sender originalkabelen til 110v inverteren, slik den er nå, og en 2x2,5mm+jord kabel til sikringsskapet, der jeg monterer 2 stk 10 amp aut sikringer. Den ene vil da styre enkelstikk i fremre og aktre kabin, samt dobbel stikk i bysse/dinetteområde. Den andre vil styre dobbel stikk i motorrom og cockpitområde. Vil selvfølgelig få fagfolk til selve koblingen, men tenkte å ta montering og strekking selv for å spare litt. Kjøper IKKE el.ting fra Biltema til dette. Men, spørsmålet er om det er en dum eller smart ide? På denne måten kan jeg bruke eksisterende 110v ting, samtidig som jeg kan feks ha avfukteren som går på 220v i bruk uten ekstra skjøteledninger...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Jeg har montert 230V system i tillegg til originalmontert 110 V. 230 V nettet forsynes via vender enten fra landtilkobling eller fra 110V via trafo. Alle stikkontaktene ombord (ca 10 stk doble) er skiftet til "norsk" standard og tilkoblet 230 Volt. Fungerer utmerket. Slipper skjøteledninger over alt, og kan bruke 230 V underveis. 110 V-anlegget er ikke forandret.

Redigert av Dreamer (see edit history)

2.5 kvaderat kabel er ikke godtgjent for mere enn 16A, du kan ikke koble 2x10A på den kabelen med mindre det er koblet en 16A foran disse kursene.

Hvis det kun er til bruk på landstrøm så er det ikke noe problem da disse kursene er sikret med 10 eller 16A, men skal du bruke det via en større generator så må du ha en 16A sikring koblet foran 10A kursene.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...