lnjk Startet 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 26.Desember.2011 Holder på å lage til en kaikran som skal settes opp i vinter. Det er en gammel brukt kran som jeg bygger om og den har pr i dag en el motor til drift av ei dobbel hydr pumpe. Har kun 230 volt / 63 amp / 3 fase på kaien. El motoren er merket - 40 kw - 440/760 volt - 1740 rev/min - 60 hz - 3 phase - rating S6 40% - design class B Vet ikke hvor stor hydr pumpa er men el motoren må jo nødvendigvis være stor nok siden den er brukt i mange år. Hvis jeg kobler ut ene hydr pumpa så antar jeg effektbehovet halveres (likt volum på begge pumpene). Vet ikke hva som er den beste løsningen. Tips? Hva betyr rating S6 40%? Hvor stor el motor klarer jeg (med mykstarter) å dra med tilhgjengelig strøm? (Ja vet at jeg må finne ut hvor stor hydr pumpa er) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Det var då ein voldsom størrelse på den kranen, då - 40 kW er SVÆRT Dette uttaket med 230 volt 63 A, kan tynast opp i 24 kW. Men - den motoren er for 60 Hz, og er påstempla 1740 o/m, med 50 Hz vil den gå med ca 1440 o/m, dette gjer at kranen vert ca 15 % langsommere i alle bevegelser og drar ca 15 % mindre energi. Styrken er avhengig av max oljetrykk, og skal vera uforandret. Å kobla ut eine pumpa - då må du først studera det hydrauliske skjemaet nøye, det kan vera at der er f. eks ei pumpe for løft og ei for sving, det sikrer i so fall at begge desse bevegelsane kan gå samtidig. Når det gjeld rating S6 40%, er eg litt på gyngende grunn, men det kan bety at motoren tåler å gå 40 % av tiden med full last, uten å bli altfor varm.Det kan henda at det kan vera ein ide å få fatt i ein motor på 20 kW 1000 o/m, og 230 / 400 volt. Den skal kunna dras i gang på tilgjengelig strøm med ein softstarter (trur eg), og drar pumpene med omtrent halv fart. Dette gir kranen halv fart og full styrke. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 (redigert) Mulig jeg misforstår deg, men hvis motoren er merket 440/760V så kan du ikke bruke den på 230V. Redigert 26.Desember.2011 av Kalle74 (see edit history) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
lnjk Svart 26.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Takker så langt. 40 kw er vel ikke så mye. Krana er ikke stor (ca 20-30 tonnmeter og 2,75 tonn i kroken) og må nok bruke kasteblokk når båten skal opp. Om jeg mister litt fart så betyr ikke det noe. Prøver å finne ut av hydr systemet men der er vanskelig. Det er en MOB båt kran som trolig har tre ganger så mange hydr dippedutter enn det jeg har bruk for. Tenker evt å koble sammen tur siden ut fra ei pumpe. Og gå i dekning ved oppstart Kan man vikle om en slik motor fra 40 kw/440v til 220v/20 kw? (Vet det ikke går med 440v) Slipper å gjøre noe med feksibel kobling mellom motor og pumpe da. Tipper at en ny motor har annen dimensjon på utgående aksling mot fleks kobling. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Å vikle om motor er dyrt. Tror det er mye enklere for deg med en mye mindre motor/pumpe, ev ny kobling mot en ny motor som går med et lavere turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Biscaya Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Hva med pumpa til dette utstyret? Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.