Jump to content

Sommeren 2005 - første båttur langs Sørlandet

Bitteliten

Recommended Posts

Sommeren 2005 er under planlegging. Første skritt er tatt i og med at vår nye båt ligger klar til sjøsetting hos forhandler.

Nå pågår planleggingen av sommerens 2-3 uker lange tur. Jeg har tenkt å reise ned Sørlandskysten og opp Bohuslänkysten. Den svenske delen er grei for meg - her har jeg seilt mange ganger. Den norske delen er det mange år siden jeg var på - og jeg har ikke seilt her selv. Jeg er kjent fra Oslo til Verdens Ende - etter dette er det blankt. Noen som kan gi tips/råd om hvilke steder vi bør besøke?

Tips med bilder/kartreferanser/etc mottas med stor takk!

Glemte en sak i farten - vi kan godt ha dagsetapper på 2-4 timer. Vi brude kunne få en gjennomstnittsfart på ca. 20 knop.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Noen som kan gi tips/råd om hvilke steder vi bør besøke?

Tips med bilder/kartreferanser/etc mottas med stor takk!

Er nok ikke så flink med kartreferanser/utlegging her, men kan nevne :

(obs, plassene som er oppnevnt er med tanke på barnas trivsel også, kjenner ikke til om du har små...)

Furøya ved Oksefjorden, Tvedestrand. Dagstur inn til tvedestrand anbefales også, koslig by, men ikke foreta mathandling der (vi måtte bruke drosje for å få alt med oss..). Tvedestrand er nå også kjent som bokbyen. Har marina.

Sørlandsleia fra tvedestrand til Tromøysund/Arendal byr på mange koslige plasser. Kilsund midt i leia har marina samt butikker og "slappkista", en butikk som er gøy for barn...

Nidelva, Arendal med sitt brakkvann er kjent for fine badeplasser og koslig for oss voksne

Skjærgården i Grimstad er enormt stor, men for turister er indre og ytre maløya mest populær. Kort avstand med lettjolla til Grimstad for handling. Gjestehavna i Grimstad er kjent for høy servicegrad og populær. Legg gjerne turen til Grimstad under nytelsesfestival, eller dansefestivalen. Høy stemning og aktiviteter mest for voksne men også for barn.

Vestre leia inn mot Lillesand, litt mye trafikk rett ved, men voldsomt koslig plass for barnefamilier. Trang lei, men helt grei og fin.

Midtre lei inn mot lillesand, rett bak fyret i vestlig retning, veldig populær uthavn svært godt skjærmet for eventuelle vinder, ikke spesielt bra for barn. Der er også fint å legge seg på svai.

Isefjærfjorden innover fra Blindleia. Mange fredelige naturskjønne områder (kjører du langt nok inn kommer du også til naturistleiren.....) Jeg synes isefjærfjorden er penere enn blindleia, den er så privatisert at det er problemer med å kunne legge seg til er min mening.....

Kos deg med planleggingen!!

Ser at du har fått mange fine forslag allerede.....

Hva vil du helst se da? Byer eller uthavner? Begge deler kanskje.... :wink:

Mange fine plasser utenfor Kragerø f.eks. Portør med holmene like utenfor er en perle etter min mening. Jomfruland er verdt et besøk. Du har Risør med flere flotte plasser like utenfor der. De mest kjente er vel Perleporten og Pjolter Bay. Lyngør og områdene rundt.... Arendal pleier jeg å gå utenom hvis jeg ikke må bunkre. Da er det mye bedre å gå til holmene utenfor Grimstad, og disse har du jo fått tips om allerede.

Det finnes ihvertfall mye i emneoversikten her Bare scroll litt nedover....Tråden 5 favoritter på Sørlandet er bra...++++

I tillegg til Gunga Din's tråd nevnt ovenfor kan jeg jo litt ubeskjedent anbefale vår hjemmeside... :blush: For overnatting i Kragerøskjærgården ville jeg valgt Skutevikskilen, Vestre Rauane eller Portør (uten dermed å prioritere disse) - været bør avgjøre hvilken. Frister en gjestehavn er det alltid trivelig inne i Kragerø, hvor det er anledning til både å få seg et godt måltid kombinert med litt kulturelle innslag.

Og når du nærmer deg Kragerø må du for all del ta kontakt, så kan vi treffes i Haslumkilen eller i en havn i nærheten.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Et siste spørsmål:

Hvor er de strekkene som er litt ruskete og som man erfaringsmessig bør passe seg for?

Tja, det kan jo bli interessant å høre hva andre mener.

For min del trives jeg dårligst fra Svenner (jeg kommer vanligvis via Tønsberg Tønne, forbi Sandefjordsfjorden og ut til klokkebøya V av Svenner) til Jomfruland. Særlig i SV-lig vind (og det er det jo som oftest). Jeg synes ofte det bølger mye her, og strekningen er ganske lang. Du må vel regne med 1 time mellom Tvistein og Jomfruland, og ytterligere en halvtime, kanskje vel det fra du møter sjøene V av Svenner til Tvistein (med 15-18 knop i motsjø). Blåser det mye går jeg inn N av Stråholmen og følger Jomfrulandsrenna. Litt lengre enn på utsiden, men mye hyggeligere stemning ombord.

Etter det synes jeg egentlig det er greit. Noen åpne strekk er det, men de er så korte at du gjør dem unna ganske raskt selv om det bølger litt. Konkret:

Portør - Grønholmgapet (innseilingen til Risør). Samme type vind og sjø som nevnt ovenfor, men bare 6nm, så det går fort unna, selv i sakte fart. Ta strekket tidlig på morgenen hvis de er blåsevær.

Så går du vel veien innom Risør, og slipper strekningen på utsiden (som egentlig ikke er så ille).

Mellom Risør og Lyngør (Sildeodden) er det også litt åpent, 5-6nm, men vanligvis bedre enn forbi Portørlandet.

Så kan du kose deg innaskjærs hele veien til Arendal (og det anbefales). Alternativt og hvis du har dårligere tid går du "mellomleia" (innaskjærs fra Lyngør, deretter Hagefjorden - hvor Najaden lå i 1812 - deretter på utsiden av Kilsund og følger leia til Tromøysund). Her møter du ikke noe sjø i normalt vær.

Når du kommer ut Galtesund fra Arendal kan det være noen minutter i motsjø, men så kommer du i le for øyene. Deretter er det greit til du er på høyde med Grimstad. Derfra har du et åpent strekk til Homborsund. Så er det Lillesand og fredelige Blindleia.

Mot slutten av Blindleia, like før Ulvøysund, er det litt åpnet, men ikke mye og ikke langt. Skal du helt til Kristiansand må du krysse Kvåsefjorden - "alles skrekk". Det blir fort en del motsjø her, men vi har da også en gang krysset fjorden i ganske så lite sjø. Uansett er det ikke veldig langt over, så det er bare å sette ned farten og ta tiden til hjelp.

Motsatt vei har du som regel vinden i ryggen og da går det greit - du slipper all bankingen.

Dette er mine erfaringer. Det kan jo bli interessant å høre hva andre har å fortelle.

Redigert av KOB (see edit history)

Et siste spørsmål:

Hvor er de strekkene som er litt ruskete og som man erfaringsmessig bør passe seg for?

Det er noen korte strekk som kan være litt rufsete. Egen erfaring og den ruten jeg gikk. Du har jo en del høyere hastighet enn jeg hadde (5 knop)

Kryssning av fjorden bør ikke være noe problem, her kan man jo legge avreise etter været. Vi dro mot Langesund.

Innaskjærs hele veien til Portør.

Fra Portør til Risør er det sjangse for litt rufs, men kort strekk.

Risør mot Lyngør kan også rufse godt, her hang vi på Odd Fellow ll da de skulle ned til Lyngør for en jobb og holdt 5 knop for min skyld.

Resten dro vi innaskjærs hele veien ned til Gamle Hellesund som var "turn over" for oss.

Med din båt tror jeg ikke du får noen store problemer hvis det ikke skulle blåse høyballer, men da er det vel uansett landligge.

:newyearsign:

For min del trives jeg dårligst fra Svenner (jeg kommer vanligvis via Tønsberg Tønne, forbi Sandefjordsfjorden og ut til klokkebøya V av Svenner) til Jomfruland.

Som jeg har sagt tidligere - i disse farvannene er jeg ganske grønn. Jeg har sjekket kart og bøker - men finner ikke Tønsberg Tønne. Noen som kan beskrive hvor det er?

Fra Moss til Sandefjordsfjorden ser jeg for meg å gå Moss-Vallø-Vrengen -så på innsiden av Svenner. Eller er det bedre å gå på utsiden av Svenner?

Som jeg har sagt tidligere - i disse farvannene er jeg ganske grønn. Jeg har sjekket kart og bøker - men finner ikke Tønsberg Tønne. Noen som kan beskrive hvor det er?

Tønsberg Tønne er en Varde på vestsiden av Tønsbergfjorden.

Som det står i farvannsbeskrivelsen til Den Norske Los:

"Svart avkortet kjegle, med bred hvit vertikal stripe og toppmerke."

Du starter fra Moss???

Fra Moss til Sandefjordsfjorden ser jeg for meg å gå Moss-Vallø-Vrengen -så på innsiden av Svenner. Eller er det bedre å gå på utsiden av Svenner?

Går du gjennom Vrengen og forbi Veierland og følger leden så får du Tallakshavn på styrbord og litt lenger syd så er Tønsberg Tønne på samme side!

Skjønner :wink:  Er jo selv litt lenger sørfra, så mine turer har startet på Hvaler, rett mot Thorbjørnskjær og så Langesund neste. Ca 6 timer for meg med min fart og en følelse av å være på havet :lol:

Flott tur når du krysser på utsiden av Færder. Vi har gjort det et par ganger med seilbåt. Det er deilig når det bare er vann å se på alle kanter.

Google er en av mine favoritter: Søkte på Tønsberg Tønne - og se hva jeg fant:

Bilde

Tønna ligger på Østerøya kan det se ut til. Her er litt tekst

Gammelt sjømerke nevnt i Sverresagaen. Tønnenavnet kommer trolig fra at det tidligere var en tønne plassert øverst på en påle. Dagens steintønne ble oppført rundt århundreskiftet. Mange skip har forlist utenfor.

Infoen er hentet her

Posisjonen er omtrent 5904000, 1019100

Etter Tønsberg Tønne - forbi Svenner: Utsiden eller innsiden - hva er best?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Mellom Risør og Lyngør (Sildeodden) er det også litt åpent, 5-6nm, men vanligvis bedre enn forbi Portørlandet.

Dette strekket kan du korte ned temmelig mye ved å snike deg igjennom Fiesund. Forøvrig ei fin overnattingshavn. Noen få sideveis, men masse dregg-plasser. Vær forsiktig, og bruk utkikk på baugen første gang du går gjennom der. Greit merka, men det er noen grunner i nord-enden som ikke er merka.

Rakkebåane ligger vest for Svenner - jeg tenkte om det var mulig å gå på innsiden av Svenner og så krysse mellom Svenner og Rakkebåane  :confused:

Ligger vest ja, og når jeg da kommer østfra og går på (utsiden) så er jeg helt trygg på østsiden av Svenner.

Så mot Tvistein fyr og så velge om det blir Nevlunghavn (nydelig plass) eller inn til Langesund.

Dette er et godt utgangspunkt for en videre stille ferd som begynner med Tonerleia osv.

Redigert av Amorosa (see edit history)

Tønnegapet er verst på ettermiddagen når det er solgangsbris. Gå deretter på innsiden av Lynghlm. mot Holtskjær lykt, kryss fjorden min og gå enten N. eller S. av Melleskjær og følg Baatleia til du er framme i Larviksfj. Kryss Rakke på innsiden av Klokkebøyen ved Kirkeberget. Se etter Grønn og Rød Stake der. Gå syd av Hellene og rett mot Nevlunghvn. Alternativt N. Tvistein mot Napa og kryss Langesundbukta mot Rødskjær varde på vestsiden og du er inne i Kreppa eller Jomfrulandsrenna.

Dette er en rute jeg har gått i mange år, også i drittvær og 6 kn. Dette er leia "alle" bruker rund her.

Forøvrig vil jeg anbefalle deg å legge turen ut til Svenner. Dette er en plass som virkelig er vert et besøk.

God tur!

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Bitteliten - her ser du rutene mine som langt på vei sammenfaller med det andre beskriver. Når jeg går mellom Oslo og Kragerø går jeg vanligvis Vrengen-sundet. Det er hyggelig, beskyttet, og tar lite ekstra tid - det er i hvert fall min erfaring.

Du ser Tønsberg Tønne vest av Tjøme. Så er det litt navigering for å holde seg på innsiden V til Sandefjordsfjorden. Deretter går jeg som du ser på innsiden (N av) Rauer og Svenner, svinger S ved Seiboen og går ut V av Svenner og svinger V når jeg passerer klokkebøya med kurs for Tvistein.

Av beskrivelsene kan du se at noen går lenger inn rundt Rakke, noen også på innsiden av Tvistein og inn Langesundsfjorden. derfra kan du gå Tonerleia helt beskyttet til Kragerø by, men det er jo noe lengre da. Jeg har ikke "tort" å gå så nærme Rakkebåene ennå.

Du ser Napa som W-945 omtaler "midt" i Langesundsfjorden, og Rødskjær som han også nevner ligger rett til venstre for "R" i Ranhausen N av Stråholmen.

Ruten på utsiden av Jomfruland bruker jeg når det er rolig sjø - mye tid å spare her hvis det er et poeng. "Utaskjærsruten" S av Svenner og Færder har vi benyttet til/fra Hvaler (fra Kragerø). Jeg har også gått utaskjærs fra Kragerø og på innsiden av Færder til Oslo, men synes ikke jeg sparer mye tid i forhold til Vrengen.

Bilde

Redigert av KOB (see edit history)

Velkommen skal du være sørover, Bitteliten! :seeya:

Skulle jeg gi deg et råd, er det å ta deg god tid på turen. Du bør ikke snu før du er kommet minst til Søgne, vest for Kristiansand...

Bare en liten presisiering fra en som er lokalkjent:

Isefjærfjorden innover fra Blindleia. Mange fredelige naturskjønne områder (kjører du langt nok inn kommer du også til naturistleiren.....) Jeg synes isefjærfjorden er penere enn blindleia, den er så privatisert at det er problemer med å kunne legge seg til er min mening.....

Isefjærfjorden er vel og bra, en stille og rolig 'avkrok' flere nm innover i landet. Varmere vann enn lenger ute, og helt manetfritt. Fine plasser å legge seg til, bare vær klar over at større seilbåter ikke kommer inn under Naudesundbrua.

Når det gjelder selve Blindleia, er det IKKE RIKTIG at det er så privatisert at det er problemer med å kunne legge seg til. Poenget er bare å dreie av en liten avstikker fra selve leia, f.eks innover i Vallesverdfjorden, eller gå utenfor Ågerøya eller Kalvøya. Her finner du mange lune viker på små øyer og holmer. Så har du jo klassikerne Nilen og Mortensholmen, her bør man dog ikke komme for sent på dagen for å finne seg en plass.

Husk bare at mye av farvannet er ganske så urent, unntatt selve den merkede leia. Det er verre enn det ser ut til ved første blikk for å si det slik... Bruk sunt vett og gode kart, opplevelseskartet over Blindleia i målestokk 1:20000 er svært bra.

Hilsen Andy, som nå om 5 timer drar til hytta i nettopp Blindleia for å feire nyttår med grillet lammelår.

Skulle jeg gi deg et råd, er det å ta deg god tid på turen. Du bør ikke snu før du er kommet minst til Søgne, vest for Kristiansand...

Helt enig. Madammen ønsket seg til Olavssundet ved Søgne i årets sommerferie, og den plassen var absolutt verdt et besøk. Pass samtidig på å få med deg festningsanlegget på toppen av øya med vardene på. Husk god lommelykt! Vi skulle bare ta en liten spasertur, og ble borte i over 2 timer. Startet for sent, da solen gikk ned før vi fikk sett alt. Ingar har skrevet en del om dette før. Tror det er i havneforumet.

Bare en liten presisiering fra en som er lokalkjent:

Isefjærfjorden er vel og bra, en stille og rolig 'avkrok' flere nm innover i landet. Varmere vann enn lenger ute, og helt manetfritt. Fine  plasser å legge seg til, bare vær klar over at større seilbåter ikke kommer inn under Naudesundbrua.

Isefjærfjorden er også flott. Ta gjerne å gå Kassenkanalen opp. Vi gjorde det, og det var en helt spesiell opplevelse. Er litt anerledes enn resten av Blindleia på en måte. Stille og fredelig i forhold til selve leia. Vi gikk inn der pga at det var litt kjølig i badevannet helt ute ved havet. Inne i fjorden var det 20 grader og helt manetfritt. Kanskje littegrann dårligere vannkvalitet, men det må en regne med. Vannet står jo mere stille der inne.

Når det gjelder selve Blindleia, er det IKKE RIKTIG at det er så privatisert at det er problemer med å kunne legge seg til. Poenget er bare å dreie av en liten avstikker fra selve leia, f.eks innover i Vallesverdfjorden, eller gå utenfor Ågerøya eller Kalvøya. Her finner du mange lune viker på små øyer og holmer. Så har du jo klassikerne Nilen og Mortensholmen, her bør man dog ikke komme for sent på dagen for å finne seg en plass.

Synes personlig at det er for mange hytter i området, men det er jo mulig å finne plasser uansett. Men man må være tidlig ute for å finne en GOD plass! Det er veldig mange båter der i ferien! I tillegg har man alle jollene som suser rundt overalt. Merket også at det var mange lokale snekker som tøffet rundt i viker og sund for å se på turistene, men det er jo bare artig.

En annen uthavn verdt et besøk er Knutshavnsund SØ på Åkerøya. Nærmere bestemt sundet mellom Åkerøya og Burholmen. Pos ca N58 11.2 E08 19.5. Kan ikke se at den er nevnt i havneforum heller. Men her gjelder som før, vær tidlig ute! Det er ikke så mange plasser der, (mest longsideplasser) og stedet er veldig poulært.

Synes personlig at det er for mange hytter i området, men det er jo mulig å finne plasser uansett. Men man må være tidlig ute for å finne en GOD plass! Det er veldig mange båter der i ferien! I tillegg har man alle jollene som suser rundt overalt. Merket også at det var mange lokale snekker som tøffet rundt  i viker og sund for å se på turistene, men det er jo bare artig.

En annen uthavn verdt et besøk er Knutshavnsund SØ på Åkerøya. Nærmere bestemt sundet mellom Åkerøya og Burholmen. Pos ca N58 11.2 E08 19.5. Kan ikke se at den er nevnt i havneforum heller. Men her gjelder som før, vær tidlig ute! Det er ikke så mange plasser der, (mest longsideplasser) og stedet er veldig poulært. 

Det er mange hytter, du har rett i det. Men om det er for mange hytter, eller for mange 'båtfanter' (østlendinger?), kan nok diskuteres. :wink:

Etter min mening er området så stort at det er god plass til begge deler, unntatt kanskje midt i juli da det er litt av et kok både til lands og til vanns. :cool: Men slik er det bare med ting som er ettertraktet, det er flere enn en selv som vil ha sin bit av det.

Det er mange hytter, du har rett i det. Men om det er for mange hytter, eller for mange 'båtfanter' (østlendinger?), kan nok diskuteres. :wink:

He-he, godt poeng det der....

Sitter og leter etter linker til nettsteder med oversikt over uthavner, og kom over en link til en artig nettside om Blindleia. Mye interessant å lese. Tror den har vært oppe her før, men en god ting tåler vel å gjentas? Litt historie om

Blindleia

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...