KongKing Startet 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 26.Desember.2011 Har en båt i kikkerten, men mangler selvfølgelig noe penger. Er det noen som har erfaring med å kjøpe båt sammen med andre, fortrinnsvis med venner? Det må selvfølgelig settes opp en bruksplan ifht hvem som har bruksretten på båten til enhver tid. Jeg ser for meg at man får brukt båten mye selv om man deler. Det er jo vanligvis begrenset hvor mye man greier å bruke en båt... Fordelen er jo at kostnadene halveres til innkjøp og løpende utgifter. Man mister jo den impulsive muligheten om man ikke har bruksrett, men på den annen side er jo båten ledig dersom de andre ikke skal bruke båten. Kongking Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Det er nok mulig med god skriftlig avtale. Eg ser imidlerridig ikkje for meg meir en to av 40 venner eg trur det kunne virket sammen med. Hvem er det som får rollen som sjefsmekaniker, og hvem er ansvarlig når motor skal overhales eller septik tett. Vanskelig den der kanskje. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger jo Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 (redigert) Her er noen råd. http://www.batmagasi...93?OpenDocument http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=1&FagKey=22 Redigert 26.Desember.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Christel III Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Jeg har god erfaring med å ha båt sammen med en kamerat. Blir straks lettere når noe skal gjøres når man er to som deler på arbeidet og utgiftene. (de to båtene jeg har delt har vært forholdsvis små; en snekke på 23 fot, og en skjærgårsdjeep på 16 fot). Det har vært skjelden at begge to har ønsket å bruke båten samme dag, bortsett fra snekken. Den brukte vi stort sett sammen uansett:-) For meg er det ikke aktuelt å dele på en større båt. Det blir for mye private ting ombord, og konsekvensene hvis noe skulle ryke mens den andre bruker den blir for store. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Lovart låring Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Jeg hadde en dialog om dette med en god venn av meg. Vi er ofte sammen og er mye på tur i lag, så alle forutsetninger var tilstede for at vi godt kunne spleise på en båt. Når vi begge fikk tenkt oss om, fant vi ut at det viktigste spørsmålet var "hva hvis"? Men vet aldri hva fremtiden bringer eller hvilke retninger livet tar. Vi fant ut at det beste er at en eier hele sulamiten, med det til følge at jeg lempet litt på mine øsnker om hva båt jeg ville ha. Min gode venn er med på sjøen så ofte han kan, og har vært til god hjelp om det var noe med båten jeg har trengt en håndsretning til. Han har også lempet på sine egne krav, og kjøpte seg sin egen båt rett før årets båtsesong var over. Mitt beste råd er å eie selv. Jeg er ikke veldig velbemidlet, men det er utrolig hva man kan lempe på av hverdagslige krav og unødig bruk av kroner når man har lyst nok på en ting og plutselig befinner seg i en situasjon hvor man faktisk sparer penger nok til å kjøpe seg en skute. Lykke til! Jeg håper du sparer deg noen kroner og kjøper en båt til deg selv. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
"Mathilde" Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Sameie kan sikkert fungere for noen, men du må være klar over at dette innebærer en rekke utfordringer. Tenk nøye igjennom ALT og sørg for at ALLE avtaler er nedtegnet skriftlig. Selv da er det store muligheter for problemer. Det er ikke uten grunn at svært mange sameier ender med uvennskap. Jeg har egenerfaring med dette, så jeg vet litt hva jeg snakker om... Generelt vil jeg faktisk fraråde deg denne eierformen, til tross for at det kan innebære noen fristende fordeler som bl.a. halverte vedlikeholdsbudsjetter etc. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Jeg har også prøvd sameie som ung mann på en 18", daycruiser. Fungerte bra første året, så kom utfordringene, var stort sett jeg som ble ved jobbene hele tiden. Men bruksretten skulle fortsatt være likt. Så jeg mekket på min tid og han kjørte hvis den var kjørbar. Da jeg ville kjøpe han ut nektet han på det, ergo sluttet også jeg å mekke på båten, noe som medførte at tredje sesong stod den bare i havnen. Jeg ville så kjøpe han ut igjen, men nok en gang nei. Endte med at båten ble solgt til skampris til en 3 part, var eneste måten å komme seg ut av det igjen. Dette var en en barndomskamrat, trodde ikke det var mulig at vi kunne ende slik. Min erfaring er aldri mer, men klart det kan gå bra har man satt opp kjøreregler og budsjetter både for vanlig vedlikehold og uforutsette ting. Får man det til å fungere halverer man jo på de faste kostnadene som er høye nok pr. år. Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Min erfaring er faktisk helt identisk med "Jori" sin. Hos oss endte det med at jeg lot min (tidligere) kompis kjøpe meg ut til skampris bare for å komme ut av situasjonen. Utfordringene hos oss var i tillegg at vi skaffet oss hver vår "bedre halvdel", og de kom særdeles dårlig ut av det med hverandre. Mitt råd: Hold deg unna sameie om du kan! Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Nonsense Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 (redigert) Styr unna! Dette er en sikker måte å gjøre en venn til uvenn. Redigert 26.Desember.2011 av Nonsense (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Vet om noen som gjør og andre som har gjort det med heller dårligt resultat da den ene parten ofte blir sittende med alt arbeide som nevn over... De som har sameie som fungerer har en felles konto som de betaler inn 30000 pr hode pr år som dekker brygge/opplagsplass, sjøsetting/opptaging ,vask og service av båt og utbytting av materiell. Siden de er noen som er med på denne båten (4stk) får de en voksende konto som handterer evt motorproblemer og annet som trenger hurtig rep som sendes til verksted asap. Når de evt skulle selge båten fordeles igjen bare kontoen... Tror det er lurt å ha en slik løsning men siden det er snakk om lavt budsjett kan det være værre å betale inn penger til evt rep og annet i tillegg til de faste kostnadene. Jeg personlig liker å eie alt jeg har for da slipper jeg å forholde meg til andre som ofte har en annen intensjon med bruk ol enn meg. Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Har en dell erfaring med det.. Eier 3 båter i sammens med andre. Kjøpte først en Princess 45 med min far og min bror.. Det fungerte ganske bra.. Den ble senere byttet ut med en Princess 50. Jeg kunne egentlig tenkt meg og selge meg ut da jeg har kjøpt hytte i steden for, Har lagd en avtale om at jeg lar pengene stå men at de tar over drift kostnader og jobb. Så får jeg heler tilbake min % andel når vi eventuelt selger. Så kjøpte jeg en Windjet (vannskuter båt) med min bror. ente opp med samme avtalen der.. Så kjøpte jeg en Nordkapp 760 med min svoger (vi har den på hytta vi eier sammen) Fungerer egentlig helt greit selv om jeg tar litt mer cervice osv på båten.. men vi fyller den altid opp etter vi har brukt den, (det tror jeg er viktig)). Men jeg tror det viktigste er og lage en avtale om hva / hvordan man skal gjøre den dagen en vil selge. Den største fordelen jeg ser med og eie med noen er når man skal gjøre litt støre jobb så slipper man og holde på alene. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
ravddo Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Her hjemme er det noen som deler på seilbåt til regattabruk. Dette gjelder Express og Melges 24. Tror nok det er lettere når et mannskap går i sammen om en båt til dette bruk. Men vet at det ofte blir litt turbulernt i lengden som noen over har gitt grunnen for. Men er jo en måte å dele på utgiftene. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
pege Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Min bestefar sa "hopehav er et dårlig hav å manøvrere i" etter år med samarbeid om bruk av en sjark. (hopehav= å ha i hop/ i lag) Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 Vi eier seilbåt sammen med svigers. Ingen nevneverdige problemer. Har hatt dette sameiet i 4 år. Forutsetningen for å lykkes er at begge parter innser at de eier båten sammen med noen, dvs alle beslutninger tas i fellesskap, og man må regne med at den andre parten har en annen mening enn deg selv. Lik økonomisk forutsetning er også en stor fordel. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 Ja, tompa2. Det kan fungere, men sannsynligheten er stor for at det ikke vil gjøre det. Å inngå slikt sameie med sine svigerforeldre, det er risikosport Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 Nja.. Vet ikke om det er risikosport. Jeg deler også landstedsbåt med min bror og foreldre+campingvogn med min bror. Dette har vi gjort de siste årene uten nevneverdige diskusjoner. Jeg er ikke spesiellt tolerant som person, så jeg tror det meste går på innstillingen til det å dele. Det som har forundret meg mest gjennom disse årene er hvor skjeldent vår og deres bruk koliderer. Det eneste vi avklarer før sesongen er hvem som har ferie når. Mitt argument for å dele er 90% økonomi. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 Jeg er ikke spesiellt tolerant som person...... ...tyder på at du har selvinnsikt i alle fall. En forutsetning for at et slikt fellesskap skal fungere, noe det tydeligvis gjør for dere. Med risikosport, henviser jeg til faren for å mislykkes....noe som kanskje er særdeles uheldig når det kommer til nær familie - for ikke å snakke om svigerfamilie. Tror ikke jeg ville tatt den sjansen, eller rådet andre til å gjøre det.... Sitér dette innlegget Link to post
Sabrina Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 Jeg kommer i denne anledningen på de to kameratene som skulle gå i kompaniskap. Den ene hadde pengene, mens den andre hadde erfaringen. - Ett år senere hadde den ene erfaringen mens den andre hadde pengene. Faren er i alle fall tilstede for at vennskapet strekkes, om det ikke ryker. Tenk dere godt om! Mvh Sabrina Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 Som tompa2 skriver går det greit å dele men da burde man ha visse like intensjoner... jeg og min bror eier hytten på norefjell sammen som går helt fint... Vi har en felles hyttekonto som vi betaler inn et fast beløp i måneden som går til lån og utgifter, ved andre utlegg deler vi. Vi har og en slik ordning at vi ikke deler opp bruken av hytten, så begge bruker den så mye vi vil uten problemer... bare hyggelig å være der samtidig. For at en slik ordning skal funke krever hytten en viss størrelse og at vi har hvert våres private soverum pluss gjesteværelser for gjester vi tar med... eneste vi avklarer i forhånd er om den andre part har tenkt å ta med gjester hvis voi planlegger det,har de ikke det så er det bare å be inn... Hytten er våres andre hjem og blitt et samlingspunkt... kommer nå til å bygge ut med et ekstra soveanneks med bad og et anneks for ski, bad og badstue så da er overnatting for 3-4 familier samtidig ikke noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 Hadde båt sammen med en kompis i studietiden. Det fungerte meget bra for oss. Jeg tror kanskje bukt har et poeng over her, ikke kjøp båt sammen med noen du ikke har lyst til å dra på båttur med. Videre er det vel greit at man er sånn nogenlunde på bølgelengde når det gjelder vedlikeholdsambisjoner og shipshapeness. En annen ting man kan vurdere er å trekke inn enda fler, slik at det blir mer preg av «timeshare». Da må man kjøre helt formelt opplegg, med det resultat at det hele blir litt mindre personlig, som vel igjen også reduserer konfliktpotensialet litt. Ulempen blir at man får mindre tilgang til båten. Uansett synes jeg det er en god ide, og man bør absolutt veie potensialet for knuffing og uenighet opp mot fordelene, prisen blir lavere, man er fler om å dele på vedlikeholdet, båten blir mer brukt slik at man med god samvittighet kan velge å gjøre noe annet en sommerferie. Siden båt kan være ganske dyrt blir fort alternativet å være landkrabbe. Det er jo ikke ønskelig ... Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 28.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2011 Vi har delt seilbåt med en annen familie i 6 år. Vi har byttet båt en gang i perioden, og sist kjøpte vi en ny 35´. Erfaringene er utelukkende gode. Halv pris, halv jobb og like mye glede av båten er vår konklusjon. Vi laget en omfattende sameiekontrakt for 6 år siden, og la den i skuffen. Der har den ligget siden. Vi har klart oss gjennom grunnstøtinger og seilinvesteringer uten problemer. Eneste ulempe jeg kan se med en slik eierform er at i må føre nøyaktig regnskap over kostnadene med båten, og det kan jo være skremmende lesing ved sesongslutt Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
hanto1 Svart 28.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2011 Skal man ha en større familiebåt går sameie med 2 familier stort sett dårlig. Jo mindre og enklere/billigere båten er, jo enklere er også sameiet. Sameie med foreldre/ nær familie går ofte lettere enn med venner ( man tåler ofte mere av sine egne) Hadde en liten og enkel sjark dengang jeg var ung & singel sjømann, der jeg hadde bruksretten på sommeren mens foreldrene mine brukte den som hyttebåt på vinteren. Funket helt fint dengang. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 28.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2011 Jo mindre og enklere/billigere båten er, jo enklere er også sameiet. Det gjelder all slags type sameie. Jeg eier en snøfreser sammen med en nabo, det går ganske greit. Men jeg ville aldri ha eid bilen min sammen med ham... Sameie med foreldre/ nær familie går ofte lettere enn med venner ( man tåler ofte mere av sine egne) Vel....det er jeg ikke sikker på om stemmer i alle tilfeller. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 28.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2011 de fleste på båtplassen tenker på båt , som BÅTEN med store bokstaver . Da blir den noe som nesten er hellig, og som selvfølgelig ikke kan deles. dersom man klarer å tenke på båten som en bruksgjenstand , f.eks som en tilhenger eller en sementblander, kan den selvfølgelig deles av flere uten krangel. jeg selv har prøvd begge deler og har nå BÅT alene. Sitér dette innlegget Link to post
Kristina III Svart 28.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2011 Vår familie har delt båt med en annen familie. De er også blant våre beste venner. Fra begynnelsen var vi enige om at båten måtte være ny. Vi orket ingen diskusjoner om vedlikehold av gamle vrak. Det økonomiske og vår- og høst dugnader fungerte dermed uten problemer. Men båten var ikke stor nok til at begge familiene kunne bruke båten samtidig. Dermed ble det deling av sesongen, og det var jo kjedelig. Fleksibiliteten til å bruke båten når som helst hele sommeren var borte. Og det dummeste var at vi var jo aldri på sjøen samtidig... Dermed traff vi de ikke lengre om sommeren. Det endte med at vi solgte og kjøpte hver vår, og drar nå på turer sammen..! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.