HansT Startet 26.Desember.2011 Del på Facebook Startet 26.Desember.2011 (redigert) Hei. Jeg har en sollux 24ac som er veldig fortung av en eller annen grunn og skulle gjerne ha fått den litt opp i baugen så båten faktisk ligger "rett" i sjøen. Så vis det er noen kloke hoder her inne som har noen idèer om hva jeg kan gjøre får å få den til å ligge mer rett så hadde jeg vært glad for tips og råd. Vet at det ikke ligger noen form for lodd eller at det er noe unormalt tung inrednig forrut i båten som tilsier at den skal ligge slikt i vannet som den gjør, har sammenlignet den med en helt lik og den ligger en 3-5 cm høyere i vannet i baugen. Takker for alle svar,råd og tips Hansi_ Redigert 26.Desember.2011 av hansi_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haraune Svart 26.Desember.2011 Del på Facebook Svart 26.Desember.2011 har du fjærnet dreggen og 50m kjetting fra baugrommet? hvor er batteriene plassert. Har hatt en sånn båt, og det er ikke noe tungt i baugen som skulle tynget den ned. Vann i dørken som ikke renner bak? Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 26.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2011 Hei. Dreggen med tilbehør ligger under benk bak. Av batterier har jeg 2 stk forran motor(110Ah) og 2stk under beinplass ved førerpos.(110Ah) Har finsøkt alt under dørk og benker for å prøve og finne ut om det er noe som gjør at den ligger så på nesa,men alt ser fint og tørt ut og ingen lodd eller lignende... og i baugrommet er det kun 3stk tau og 4stk bergkiler.hehe.. Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 26.Desember.2011 Del på Facebook Svart 26.Desember.2011 Større motor, så får du opp baugen, hehe.. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
HansT Svart 26.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2011 hehe..ja var faktisk planen det med større motor,men så blei det ny leilighet i steden..så da blei det litt lite igjen til motor..hehe... Så da må jeg finne en annen måte å få baugen opp på... er jo litt rart at andre solluxer går med en 7-8 knop marsj med samme motoren som jeg har og min bare går ca 5...hehe...så noe galt må det være... Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 26.Desember.2011 Del på Facebook Svart 26.Desember.2011 Har du flaps på den?? Det kan bli or mye av det godt hvis ikke motor er sterk nok. Hadde en sollux 27 med 140 hk. syntes den var litt baktung. Ettermonterte flaps fra sollux. Ble for stor mistet 4 knop. Fra 18 til 14 knop. Kuttet å pusset litt. fikk 1,6 knop mer enn før altså 19.6. Så det er litt av en vitenskap å ballansere båten slik at den trives. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
HansT Svart 26.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2011 Nei er ikke flaps på den.men når båten ligger til kai så kan jeg se at den ligger på nesa. Baugen begynner ikke å løfte seg før jeg har nesten max turtall så du kan si at den ploger ganske godt... Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 26.Desember.2011 Del på Facebook Svart 26.Desember.2011 Så det er ikke som den på profilbildet ditt. Mistenker det ligger vann i gulvet inne i kabinene. har du hørt skvulping.? Er det tett rom der? Hadde en fevik 21 som jeg måtte lage luke i gulvet før å få opp vann. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 26.Desember.2011 Del på Facebook Svart 26.Desember.2011 (redigert) Jeg vet ikke om du har, men jeg har ihvertfall ett "smuglerrom" under dørkteppet i kabinen. Det fant jeg ut når jeg fjernet teppet for å se etter fuktighet under det. Det var noen liter vann i det rommet. Det siste bildet viser fra lokket og frem i baugen. Mulig det lekker inn vann i baugen ett sted på din båt? Redigert 26.Desember.2011 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 26.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2011 er ikke no tett rom som jeg har funnet,og hører ikke no skvulping. båten er en 82mod sollux24ac. Er vel ikke no dobbelt bunn forran i disse båtene som det kan samle seg vann? tømte båten for alt utstyr i høst for å se om det utgjorde no forskjell men ligger like galt i sjøen og gikk ikke no nevneverdig bedre.0,5 knop fortere på toppfart. har vurdert å legge inn no ballast bak,men vet ikke om dette vil hjelpe no på fart da jeg gjør båten tyngere ved å gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 26.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2011 ja har vært i de rommene der og leitet kaptein fredrik. Ingen fukt eller no slikt som jeg har funnet.har kikket under dørk i hele båten uten å finne no. Som sagt jeg er helt tom for idèer om hva det kan være,men håper kanskje noen her inne vet no eller har noen forslag som jeg ikke har tenkt på... Takker for alle svar! Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 26.Desember.2011 Del på Facebook Svart 26.Desember.2011 Et naturlig spørsmål er jo om båten har endret seg. Har den vært rett tidligere og bare plutselig blitt fremtung? Hvis ikke så kan det jo hende at motoren er plassert for langt fremme. Skal ikke mange centimeterne til før båten endrer tyngdepunkt. Er det byttet motor i senere tid? Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 26.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2011 Godt spørsmål det der. Motoren er nok byttet da det er en 85 mod og båten er 82. Men den kan jo ikke ha blitt satt så mye lengere frem.vet ikke hvor mye som skal til før den begynner å tippe jeg. Båten har ligget sånn siden jeg kjøpte den i våres,så åssen den har ligget tidligere vet jeg ikke.har mulighet for å flytte motor en 10-15 cm bakover,men da må jeg kutte av litt på propellaksel så ikke den tar i roret. vet ikke om det kommer til å gjøre no særlig utslag på åssen båten vil ligge sjøen, men er kanskje vært ett forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 27.Desember.2011 Del på Facebook Svart 27.Desember.2011 Du kan jo også legge noe extra ballast bak i båten for å få den til og ligge "rettere" i sjøen. Husker jeg gjorde dette i en tidligere Marex 24 med godt resultat, den hadde noe av det samme problemet som du nevner. Det kan jo plasseres en del kg ballast så langt akter og så lang ned i bunnen som mulig, da vil jo båten rette seg opp mere normalt igjen etter vannlinjen. Minuset er jo at båten blir tyngre i sjøen, men den blir jo desto mere stødig i sjøgangen. Flytting av motor o.l.er jo et mye mere komplisert prosjekt, så det ville jeg vel forsøke å unngå. Sitér dette innlegget Link to post
viksund 990 Svart 27.Desember.2011 Del på Facebook Svart 27.Desember.2011 Har du prøvd og flytte batteriene bakover bare for og prøve. batteriene veier muligens ca 100 kg til sammen og de er forholds vis langt fremme etter hva du skriver. Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 27.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2011 Hei. Ja er kanskje best å legge inn no ballast bak i båten(kanskje det letteste også) regner da med at jeg må legge inn ca 150kg eller mer for å få den til å rette seg. Ja har prøvd å sette batteriene bak og bare hatt start batteriet forran motor,men det ga ikke no særlig utslag på åssen båten ligger i sjøen eller på fart,men vil kanskje hjelpe og legge inn en del bly bak i båten. Da vil vel også båten løfte seg mer ut av vannet og farten vil da forhåpentligvis øke litt og kanskje jeg slipper å få all sjøen jeg treffer over båten... Takker for alle svar,råd og tips jeg har fått så langt! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 28.Desember.2011 Del på Facebook Svart 28.Desember.2011 Motoren er byttet sier du, er da gearkassen og propell fortsatt det samme? Er jo en mulighet for at du bør ha en annen propell Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Desember.2011 Del på Facebook Svart 28.Desember.2011 Jeg ville ha sammenlignet motorplasseringen med andre Solluxer. Mye kan tyde på at den står litt vel langt fremme. Men ballast kan være et greit sted å begynne, det er jo lett å fjerne igjen om egenskapene ikke blir som forventet.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 28.Desember.2011 Del på Facebook Svart 28.Desember.2011 Ligger båten høyere på hekken enn andre båter? Eller med andre ord er båten tyngre enn "normalt" Kan det være noe hjemmemekk i skrog eller overbygg, dette kan gi økt vekt i forskipet? Kan det være nedstøpt ballast i kjølen? Fyll noen sekker med våt sand og prøv ut ballast mengde og plassering for best mulig resultat ( hvis du ikke finner noen feil eller forklaring) Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 28.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2011 Hei. Ja motor er nok byttet da denne er nyere enn båten,byttet propell i våres da den gamle var ødelagt etter at forrige eier hadde gått på skjær. så det er riktig propell på den i forhold til motor og gear.. Motor er 3QM30. Gear ratio 2.14 propell 17x12. propell størelse fikk jeg oppgitt av sollux boat. Tenkte jeg skulle prøve å finne en sollux med samme motor i og få målt hvordan plassering av motor er i forhold til min. Ja det vriker som om at båten ligger tungt i baugen,men også samtidig flyter ganske lett i hekken. Det er ikke gjort noen forandringer i skrog eller overbygg som tilsier at det skal være mer vekt forrut enn normalt.(båten er fabrikk bygd) Har ikke funnet noen vekter i båten,heller ikke noen steder som det kan tyde på at det er støpt inn no. så mistenker at motor står litt for langt fram i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 28.Desember.2011 Del på Facebook Svart 28.Desember.2011 (redigert) Du mangler ankerdramm i barskapet bak. Myyye ankerdram :-) Uansett: jeg støpte 70Kg bly og la i nesa på vår Skarpnes9100 engang pga motsatt av deg, den lå på ræv**. Ble knallfin etterpå. Men husk å lage noe som du kan ta ut gjen :-) mvh Bavaria32sport Redigert 28.Desember.2011 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
HansT Svart 28.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2011 Hehe...ja der har vi løsningen! Eneste som er negativt med det er jo at båten kommer til å tippe fremover igjen når vi nærmer oss høsten.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.