knut_m Startet 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 26.Desember.2011 Ønsker å bytte ut mine lanternepærer med ledpærer Må vell være billigere dette en å kjøpe helt nye lanterner med led ? Noen som kan si om det er å få kjøpt. Har av dem store avlange pærene( står på en seilbåt). Har ikke peiling på hvor mange wh dem er da det ikke står på innpreget på dem. Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Biltema,torshov,og mekonomen vet jeg selger dette,men om de har de du trenger er jeg ikke sikker på. men er jo kanskje vært og høre med de. nye led lanterner er jo mye mer kostbart enn bare pærer Sitér dette innlegget Link to post
waroo Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 http://dealextreme.com har. billig og bra . har selv kjøpt og det fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
-Balder- Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 http://www.seatronic.no dem har en del og er utrolig flinke til hjelp og veiledning Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Har ikke peiling på hvor mange wh dem er da det ikke står på innpreget på dem. wh er det neppe, men W (watt). Da tar du og måler motstanden i en pære (Ohm med et multimeter) - pæra bør du ta ut av lanterna for å unngå målefeil. Spenningen ombord kjenner du, det er jo vanligvis 12 V. Strømstyrken som går gjennom pæra (Ampère) er spenningen (12 V) delt på motstanden (Ohm) som du målte. Så ganger du strømstyrken med spenningen og da får du effekten pæra tar opp, i Watt. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Christel III Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 LED pærer og lanterner har vært diskutert her inne i en rekke tidligere tråder, bla her Link Mine personlige erfaringer er at det er vanskeligere å få øye på båter med LED pærer, enn tradisjonelle. (dette gjelder hovedsakelig på byfjorden i Bergen, med mye bakenforliggende lys. Regner med at det ikke har så mye å si ute i mørket). Det vesentlige her er nok at mange setter LED pærer i en lanterne som er beregnet for en glødelampe, og derfor blir optikken i lanterneglasset helt feil. En annen ting er at man får en rosa og en turkis lanterne istedenfor rød og grønn... Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Biscaya Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 ........delt på motstanden (Ohm) som du målte. Så ganger du strømstyrken med spenningen og da får du effekten pæra tar opp, i Watt. Da får du et helt spinnvilt resultat. Motstanden i glødetråden endrer seg radikalt når den begynner å lyse (den øker??). Skal du finne effekten i en glødepære, må du måle hvor mye strøm (A) som går gjennom mens den lyser og gange dette med antall Volt. Du får da antall Watt. Når du kjøper LED lanterne-pærer, pass på å kjøpe pærer med fargetemperatur som tilsvarer noenlunde en glødepære. Møtte for et par år siden et fartøy med noe som så ut som ett blått lys. Først da jeg var ganske nærme skjønte jeg at dette var en seilbåt og jeg så hans sidelanterne. Et blå-hvitt lys fra en LED pære sammen med det grønne glasset i sidelanternen ga til sammen et blått lys. Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Stoffi Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 Resulutatet blir neppe så alt for gæli om man måler motstanden, og regner seg frem. Mener å huske at vi gjorde dette med 60W pærer på GK elektro. (Men det stemmer det du sier at motstanden forandrer seg litt) Selv vil jeg fraråde ledpærer i lanternene. Jeg byttet nettop ut ledpærene til glødepærer i oppdretsbåten på jobb, og forskjellen var enorm! Det er ikke bare det at fargespekteret er galt, men ofte så er ledpærene kakken svakere også. Sitér dette innlegget Link to post
Båtvant Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 Hei. Jeg kjøpte mine led lanternepærer hos Herholdt Andersen, www.herholdt.no. Pakke med 4 stk, grønn, rød og 2 hvite for 400. Fungerer kjempefint. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 Det er jo et poeng at lanternene er typegodkjente med den typen lamper som er i. Sidelanterner vil få en annen lysvinkel dersom man bytter ut pæra som har lang, rett glødetråd med en LED-sak som har bredde - sjøl om du fikk riktig lysfarge. Typegodkjente LED-lanterner skal derimot være OK. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Lazyjack Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 (redigert) Resulutatet blir neppe så alt for gæli om man måler motstanden, og regner seg frem. Mener å huske at vi gjorde dette med 60W pærer på GK elektro.. Sitter her med en 25W / 230V pære. Den måler 105 Ohm. (230*230)/105=503W Busted! Forøvrig stemmer det som er sagt om LED kontra glødepærer når det gjelder fargespekter osv. Jeg kjøpte en rød/grønn ledpære og satte inn i min rød/grønne kombilanterne. Det gir , så langt jeg kan bedømme det, riktige farger og god lysstyrke. Grønne, røde eller rød-grønne ledpærer med riktig sokkel får du for eksempel hos Seatronic. Redigert 27.Desember.2011 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 Noen som kan si om det er å få kjøpt. Knut M, jeg forstår det slik at du planlegger tur til Helgelandskysten til sommeren. Da kan jeg anbefale Sekstanten i Brønnøysund, en ikke veldig stor men innholdsrik båtutstyrsbutikk. De har bedre utvalg av led-pærer enn andre tilsvarende butikker jeg har vært innom. De har også led-pærer som erstatter glødepærer i lanterner. De holder til rett ved gjestehavna i Brønnøysund. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Enzo Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 Kjøp nå ihvertfall fargede pærer Sitér dette innlegget Link to post
Biscaya Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 Det er jo et poeng at lanternene er typegodkjente med den typen lamper som er i. Sidelanterner vil få en annen lysvinkel dersom man bytter ut pæra som har lang, rett glødetråd med en LED-sak som har bredde - sjøl om du fikk riktig lysfarge. Typegodkjente LED-lanterner skal derimot være OK. Hadde en diskusjon for et par år siden med en av de høye herrer i Sjøfartsdirektoratet om dette. Han var totalt uinteresssert i problemstillingen. De henviste til at det eneste Politiet sjekket var at du hadde lanterner som lyste. Når jeg tenker etter vil det nok være umulig for den "jevne politikvinne/mann" som er ute på tjeneste å kunne avgjøre om fargetemperaturen er i hht spesifikasjoner eller om lanternene lyser riktig vinkel. Sitter her med en 25W / 230V pære. Den måler 105 Ohm. (230*230)/105=503W Busted! Forøvrig stemmer det som er sagt om LED kontra glødepærer når det gjelder fargespekter osv. Jeg kjøpte en rød/grønn ledpære og satte inn i min rød/grønne kombilanterne. Det gir , så langt jeg kan bedømme det, riktige farger og god lysstyrke. Grønne, røde eller rød-grønne ledpærer med riktig sokkel får du for eksempel hos Seatronic. Pærer med samme farge som lanterneglasset er tingen Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
cdavidsen Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 På biltema koster en LED-landerne 500 NOK http://biltema.no/no/Bat/12-V/Navigasjonslys/LED-lanterner--20-m-257700/ Har installert disse på båten min, og er veldig fornøyd (Er jo varierende kvalitet på det man kjøper på Biltema) når jeg legger til kai lyser de opp hele kaien i rødt og grønt - subjektivt føles de MYE kraftigere enn mine gamle lanterner, og bruker bare et par watt. Topplanternen brukes jo kun når man kjører for motor, så da er det vel ikke så stort poeng å bytte denne. Så da har du et komplett lanternesett for NOK 1000 og det er vel ikke så verst. C. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 28.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2011 Masse info HER HER og HER Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Stoffi Svart 31.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2011 Sitter her med en 25W / 230V pære. Den måler 105 Ohm. (230*230)/105=503W Busted! Okai okai, jeg gir meg. Jeg fikk tilslutt hentet multimeteret mitt i båten, og målt en 60W pære. kom vel frem til 68 ohm om jeg ikke husker helt feil, og regnet meg frem til 777W... Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 31.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2011 Glødelamper har vel større startstrøm enn en elmotor. Store lamper har jo tilnærmet kortslutning i startøyeblikket. Dette må tas hensyn til under prosjektering av kurser med mange glødelamper som slås på samtidig... Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 31.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2011 Okai okai, jeg gir meg. Jeg fikk tilslutt hentet multimeteret mitt i båten, og målt en 60W pære. kom vel frem til 68 ohm om jeg ikke husker helt feil, og regnet meg frem til 777W... Du er helt sikker på at det var et multimeter og ikke troll i eske du brukte? Hvordan kan en 60W pære være både 60 W og 777 W? Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 31.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2011 Eneste måten å finne effekten(Watt) på en glødelampe er å måle strømtrekket... Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 31.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2011 På biltema koster en LED-landerne 500 NOK ..... Topplanternen brukes jo kun når man kjører for motor, så da er det vel ikke så stort poeng å bytte denne. Så da har du et komplett lanternesett for NOK 1000 og det er vel ikke så verst. Hekklanternen brukes også under seilas uten motor. Så du trenger tre. Og så har du kanskje en ankerlanterne? Den brukes normalt når man ligger for anker, og vanligvis ikke har motoren i gang. Så LED er bra for ankerlanterne for alle båter, og hekk- og sidelanterner for seilbåter. Fire lanterner, altså. Men lysfargen må passe; ikke for å tilfredsstille politiet, men for at andre båtførere skal skjønne lanterneføringa. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Regina III Svart 1.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2012 Hvordan kan en 60W pære være både 60 W og 777 W? Fordi motstanden i en glødetråd har en stor PTC (positive temperature coeffisient), motstanden er liten når kald, stor når varm, og glødetråden i en lysende pære er veldig varm. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 1.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2012 når jeg legger til kai lyser de opp hele kaien i rødt og grønt - subjektivt føles de MYE kraftigere enn mine gamle lanterner, og bruker bare et par watt. Det nye året er nå i gang og en prøver stadig å tilpasse seg så i ekte båtplassen ånd må eg nesten bryte inn og påpeke at den røde og den grønne lanternen skal på hver sin side av båten Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 2.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2012 (redigert) Det er jo et poeng at lanternene er typegodkjente med den typen lamper som er i. Sidelanterner vil få en annen lysvinkel dersom man bytter ut pæra som har lang, rett glødetråd med en LED-sak som har bredde - sjøl om du fikk riktig lysfarge. Typegodkjente LED-lanterner skal derimot være OK. Det er all grunn til å merke seg setningen innledningsvis i dette innspillet. For de som har lyst til å se hva en av verdens mest anerkjente fabrikanter for skipslanterner Aqua-Signal sier om akkurat denne saken (utbytting av originale glødepære lyskilder i skipslanterner med LED) kan man lese litt om deres FAQ om dette temaet HER. Med utbytting til LED mister armaturet typegodkjenningen. Enda verre er at det kan miste eller redusere kraftig sin tiltenkte funksjon, noe som kan være kritisk på havet under vanskelige værforhold. Merk spesielt punkt 4-7 i informasjonen fra Aqua-Signal for de som vurderer utbytting til LED lyskilder i armaturer designet for glødelamper. Dette er nyttig informasjon da det refererer til både regelverket og testresultater. Redigert 2.Januar.2012 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2012 (redigert) Jeg har hatt LED i ankerlanterna, som er den eneste relevante for oss ettersom de andre lanternene brukes kun når motorene er i gang. Det lave forbruket liker jeg. Dog har det vist seg at vekten på pæra er et problem. Lanterna står på toppen av båten - og når vi kjører i litt mye vær har vi erfart at den tunge LED pæra har bøyd blekket i lanterneholderen slik at lampa har falt ut. Dette løses med en liten slangeklemme. Men greit å være klar over om man setter en tung LED pære inn i en holder konstruert for en mye lettere pære Redigert 2.Januar.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.