Jump to content

Feilmerkede grunner - Oslofjorden Øst


Kjeles

Recommended Posts

kart.kystverket.no sier også 1,3m. Men til trådstarter: Hvordan vet du at dybden er 0,5m? Har du erfart det "the hard way"?

 

tislergrunne.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

"the hard way"?

 

Ja, dessverre. Merke i baugen 50 cm under vannlinjen. Normalt ser en jo denne grunnen ved at bølgene bryter, men på en blikkstille dag i juli ble det bråstopp. Med en båt som stikker kun 80 cm dypt, skulle det være minimum en halv meters klaring i henhold til kartet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Å utbrodere "problemet" burde ikke være nødvendig. Resultatet står å lese over.

Selv opererer jeg med langt bedre sikkerhetsmarginer enn 30 cm til drev og propeller uten å måtte ofre noe på grunn av dette. Kart bør ikke brukes som en fasit ganske enkelt fordi det ofte er store avvik i forhold til realiteten.

Redigert av Big Horn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

50 cm er da masse vann.

"Dundrer" ikke over, men siger forsiktig frem for å komme inn til drømmeplassene. Som regel går det bra, men har nå hatt noen bunnberøringer. I 0.4knops fart ser jeg ikke problemet.

Nå har jeg hverken gearkasse hengende bak båten eler fritthengende ror og propeller.

Men ekjøl tykk som en jernbaneskinne som beskyttter.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Flere steder man drar inn selv om sjøkart viser 1.0 meter. Går glipp av en del perler hvis man ikke gjør det.

Snarveier som f.eks gjennom Strømsund, sundet inn ved Strømtangen fyr bruker man jo borsett fra når det er svært lavt vann.

 

På ukjent plass er det imidlertid alltid lurt med utkikk og lav fart selv om kartet viser dypere enn hvor dypgående båten er.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dybdene som vises i kartet, er regnet fra "kartnull". Dette er nå definert som LAT = Laveste Astronomiske Tidevann. dvs. det laveste tidevann man til enhver tid regner med å komme ut for. Som regel er lavvann en del høyere (dypere) enn LAT, så hvis dybden er angitt til f. eks. 1 m, vil man som regel ha dypere vann, også ved lavvann.

 

Langs deler av Skagerak-kysten og i Oslofjorden har man satt kartnull ytterligere 20-30 cm under LAT, for å legge inn ekstra sikkerhet. -Men så kommer det høytrykk som trykker vannet ned, fralandsvind og bølgehøyde m.m. som også må tas med i beregningen. Man må også huske på å sette riktig kalibrering av nulldybde ved bruk av ekkolodd.

 

Ikke for å belære andre altså, det er meg som nettopp har gått på kurs... Men det anbefales, jeg er veldig fornøyd med å kunne litt mer og nå gleder jeg meg ekstra til en ny sesong. Man får en annen trygghet på hva man driver med - og det gir garantert økt sikkerhet.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...