Kjeles Startet 27.Desember.2011 Del på Facebook Startet 27.Desember.2011 Har dere registrert grunner som er feilmerket på sjøkartet? Det kunne være nyttig å utveksle observasjoner. Her er én: Grunne like øst for Tisler er 0,5 meter ved lavvann, ikke 1,3 meter som oppgitt på kartet. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 27.Desember.2011 Del på Facebook Svart 27.Desember.2011 Hei Det er fint å kunne utveksle "erfaringer" her på BP, men slik informasjon er vel av en viss interesse for Kartveket også vil jeg tro ? http://www.statkart.no/nor/Statens_kartverk_Sjo/Tilbakemelding/ Mvh Lars s Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 27.Desember.2011 Del på Facebook Svart 27.Desember.2011 (redigert) Kartene ligger godt i båten, sammen med plotter å elektroniske kart så de får jeg ikke sjekket men antar at det kartet du der har lagt ut trenger oppdatering, en kjapp sjekk på gule sider sjøkart viser det samme. http://kart.gulesider.no/m/9aXH8 Redigert 27.Desember.2011 av free (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 27.Desember.2011 Del på Facebook Svart 27.Desember.2011 Selvfølgelig free, årgangen på kartet er det første som må sjekkes :) lars s Sitér dette innlegget Link to post
Skjær i sjøen Svart 27.Desember.2011 Del på Facebook Svart 27.Desember.2011 Står det ikke 1,3 på gule sider også? Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
free Svart 27.Desember.2011 Del på Facebook Svart 27.Desember.2011 Det er riktig, jeg hadde ikke zoomet godt nok inn, har rettet innlegget nå. Sitér dette innlegget Link to post
Skjær i sjøen Svart 27.Desember.2011 Del på Facebook Svart 27.Desember.2011 (redigert) Sliter litt med å bruke kart.kystverket.no på iPad. Kanskje de er oppdatert. Redigert 27.Desember.2011 av Skjær i sjøen (see edit history) Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Lars H. Svart 27.Desember.2011 Del på Facebook Svart 27.Desember.2011 kart.kystverket.no sier også 1,3m. Men til trådstarter: Hvordan vet du at dybden er 0,5m? Har du erfart det "the hard way"? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjeles Svart 27.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2011 "the hard way"? Ja, dessverre. Merke i baugen 50 cm under vannlinjen. Normalt ser en jo denne grunnen ved at bølgene bryter, men på en blikkstille dag i juli ble det bråstopp. Med en båt som stikker kun 80 cm dypt, skulle det være minimum en halv meters klaring i henhold til kartet. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 27.Desember.2011 Del på Facebook Svart 27.Desember.2011 Uansett bør det vel tas større høyde for seilingsdybde enn 50 cm? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Kjeles Svart 14.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2012 (redigert) Nå har Kartverket korrigert kartet ved Tisler etter melding gjennom linken som "larss" oppgir ovenfor. De to grunnene er endret fra 1,3 meter til h.h.v. 0,1 og 0,4 meter. Se opp for disse dersom sjøen ligger stille! Redigert 14.Mars.2012 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 15.Mars.2012 Del på Facebook Svart 15.Mars.2012 Hallo! Dundrer du over en grunne som er merket 1,3m med båt som stikker 0,8??? Vær i så fall glad du traff den på lavvann, og ikke når den lå 0,7 under overflaten! Kan desverre ikke si annet enn at du fikk som fortjent! Sitér dette innlegget Link to post
Ehak Svart 15.Mars.2012 Del på Facebook Svart 15.Mars.2012 Hallo! Dundrer du over en grunne som er merket 1,3m med båt som stikker 0,8??? Ofte, hva er problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 15.Mars.2012 Del på Facebook Svart 15.Mars.2012 (redigert) Å utbrodere "problemet" burde ikke være nødvendig. Resultatet står å lese over. Selv opererer jeg med langt bedre sikkerhetsmarginer enn 30 cm til drev og propeller uten å måtte ofre noe på grunn av dette. Kart bør ikke brukes som en fasit ganske enkelt fordi det ofte er store avvik i forhold til realiteten. Redigert 15.Mars.2012 av Big Horn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.Mars.2012 Del på Facebook Svart 15.Mars.2012 Går ofte over slike grunner i pent vær og sakte fart, har ikke behov for en favn mellom kjøl og moder jord, har heldivis ikke vært ute for feilmerking i kartet så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 15.Mars.2012 Del på Facebook Svart 15.Mars.2012 50 cm er da masse vann. "Dundrer" ikke over, men siger forsiktig frem for å komme inn til drømmeplassene. Som regel går det bra, men har nå hatt noen bunnberøringer. I 0.4knops fart ser jeg ikke problemet. Nå har jeg hverken gearkasse hengende bak båten eler fritthengende ror og propeller. Men ekjøl tykk som en jernbaneskinne som beskyttter. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
olpi Svart 15.Mars.2012 Del på Facebook Svart 15.Mars.2012 (redigert) Flere steder man drar inn selv om sjøkart viser 1.0 meter. Går glipp av en del perler hvis man ikke gjør det. Snarveier som f.eks gjennom Strømsund, sundet inn ved Strømtangen fyr bruker man jo borsett fra når det er svært lavt vann. På ukjent plass er det imidlertid alltid lurt med utkikk og lav fart selv om kartet viser dypere enn hvor dypgående båten er. Redigert 15.Mars.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 15.Mars.2012 Del på Facebook Svart 15.Mars.2012 (redigert) Dybdene som vises i kartet, er regnet fra "kartnull". Dette er nå definert som LAT = Laveste Astronomiske Tidevann. dvs. det laveste tidevann man til enhver tid regner med å komme ut for. Som regel er lavvann en del høyere (dypere) enn LAT, så hvis dybden er angitt til f. eks. 1 m, vil man som regel ha dypere vann, også ved lavvann. Langs deler av Skagerak-kysten og i Oslofjorden har man satt kartnull ytterligere 20-30 cm under LAT, for å legge inn ekstra sikkerhet. -Men så kommer det høytrykk som trykker vannet ned, fralandsvind og bølgehøyde m.m. som også må tas med i beregningen. Man må også huske på å sette riktig kalibrering av nulldybde ved bruk av ekkolodd. Ikke for å belære andre altså, det er meg som nettopp har gått på kurs... Men det anbefales, jeg er veldig fornøyd med å kunne litt mer og nå gleder jeg meg ekstra til en ny sesong. Man får en annen trygghet på hva man driver med - og det gir garantert økt sikkerhet. Redigert 15.Mars.2012 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Salt Svart 16.Mars.2012 Del på Facebook Svart 16.Mars.2012 Merk at i svenske sjøkart er det middelvannstand som er utgangspunktet for dybde- og bruhøgde-angivelser. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.