Jump to content

Hvordan vaske seilerdress?

sveini 95

Recommended Posts

Hei

Jeg har verdt så uheldig at jeg glemte igjen seilerdressen ( type regatta ) min i seilbåten der det til tiders er fuktig. den er nå klissvåt. og har fått litt fuktsopp på seg :headbang: . hvordan burde jeg vaske den?

Noen her på forumet må jo vært så uheldig å klart og falt uti med dressen og fått den full i salt vann og må ha vasket den.

På forhånd TUSEN TAKK :flag_bp:

Hvis det bare er snakk om saltvann pleier jeg bare å skylle den. Goretex holder vel ikke akkurat på egenskapene i all evighet, så vask hadde jeg prøvd å unngå i det lengste. Kanskje det grøvste kan fjernes med jordslagfjerner og så legger du den i bløt med BioTex etterpå. Tror mye av poenget ligger i å unngå mekanisk slitasje v. maskinvask eller brutal håndskrubbing.

Kona liker å kjøpe dyre klær med goretex til ungene, hun liker også å vaske de i maskin. Kan love deg at gortexen ikke varer lenge da. Heldigvis så vokser ungene fortsatt så fort at de slipper å gå lenge i ubrukelige klær som blir søkkvåte for ingenting.

Må rett og slett prøve å skylle/vaske de på mest mulig skånsom måte. Legge i bløt og vaske for hånd?

Du kan vaske den i maskin på program for finvask. Unngå sentrifugering og tørketrommel. Ikke bruk vanlig vaskemiddel, kjøp middel til teknisk tøy, det får du f.eks. på sportsbutikker, HellyHansen osv. Lukk alle glidelåser osv. Ikke bruk tøymykner e.l. Evt. kan du droppe vaskemiddel helt, men spørs da med flekkene, det er noe dritt å få vekk. Ikke bruk strykejern heller.

Heng den til tørk på badet, og så må du bruke en spray (igjen, fåes på sportsbutikker etc.) for å få den vannavvisende/vanntett igjen.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

veldig viktig å tørke den i tørketrummel fikk jeg beskjed om da, det var for att fiberene skulle legge seg riktig etter vask.

Ja okei.

litte granna skeptisk på den der. fant den der lappen som det står om ned kan vaskes. der sto det 40 grader. men et kryss over tørketrommel...

så nå ligger den i vaskemaskinen også henger eg den opp etterpå. :D så får eg se hvordan dette går seg til :D

Redigert av sveini 95 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...