Jump to content

forståelse og bruk av tidevannstabell

free

Recommended Posts

11072011065.jpg

I brygga har jeg en flottør som indikerer om jeg kommer under ei bru i nærheten eller om jeg må gå rundt, systemet er sårbart å når jeg kommer utenfra er det vanskelig å lage referanser jeg kan stole på, men i kartplotteren har jeg en tidevannstabell som jeg kunne tenke meg å vite mer om, vet ikke hvor nøyaktig den er å her handler det gjerne om centimeter under denne brua.

Ser i kartet at brua er oppgitt til 2 meter, båten min stikker høyere opp en det men jeg tar stadig turen under denne brua så da spørs det under hvilke forhold det er 2 meter fri seilingshøyde der. Så har vi tidevannstabellen, der er det en rekke informasjoner som jeg trenger å bli sikrere på slik at jeg kan bruke den riktig.

Noen som kan forklare litt om seilingshøyder og tidevannstabeller?

Seilingshøyden i kartet er

Høyeste astronomiske tidevann (HAT)

http://vannstand.no/index.php/nb/fakta/ordliste/71-ordliste-h-k

høyeste astronomiske tidevann(HAT)

høyeste vannstand som kan beregnes under midlere meteorologiske forhold og vedalle mulige konstellasjoner mellom jord, måne og sol.

MERKNAD − I praksis bestemmes HAT ved å lage tidevannstabeller for 19 år(tidevannet har blant annet en periode på 18,6 år), og plukke ut det høyestetidevannet.

Mer informasjon her

http://vannstand.no/index.php/en/tidevannsdata/tidevannstabell

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det er en fin start! jeg forstår deg slik at fri seilingshøyde er satt etter det høyeste normale høyvannet en kan forvente i en periode på ca 19 år, altså må man se bort i fra ekstremvær og stormflo?

Så er spørsmålet: hvor kan jeg finne referansen til HAT i min tidevannstabell?

I bildet over står det høyvann kl. 01.33 med 0,7. lavvann kl 07.28 med 0,4 altså 30 cm forskjell på høy og lavvann men i forhold til hva?

http://vannstand.no/index.php/tidevannsdata/index.php?option=com_content&view=article&Itemid=97&id=164%3Atidevannsniva-oslo

Brua er 2m

I oslo er HAT 102cm over kartnull.

Ved lavvann som er 0cm over kartnull er broa 302cm. (2m er avrundet så noe feil er det her)

Du nevner et eksempel hvor det på høyvann er 0,7m over kartnull dvs broa er: 3,02m - 0,7m = 2,32m

Ved lavvann: 3,02m - 0,4 =2,62m

Det skal sies at dette er så små marginer at værets virkning og usikkerhet i eksakt brohøyde gjør at jeg ville tenkt meg om.

tidevannformel.gif

.

Ja der var`n, så har jeg litt å fundere på i vinter :thumbsup:

Det skal sies at dette er så små marginer at værets virkning og usikkerhet i eksakt brohøyde gjør at jeg ville tenkt meg om.

Takker dere for god informasjon fra alle. Da er det på det rene at verdiene i plotteren er oppgitt over kartnull, eller chart datum (LAT).

Nærmeste tilgjengelige data for vannstand er Oscarsborg og Helgeroa, Nøtterøy ligger omtrentlig midt i mellom, +99 cm Oscarsborg og +80 cm Helgeroa gir +90 cm med romjulspresisjon her på Nøtterøy.

Den 11 juli 2011 kl 19:24 var det altså 250 cm fri seilingshøyde under Føynlandsbrua.

Så dukker det opp nye spørsmål selvsagt, som det og skal i en læreprosess, dette med værets virkning vil klart ha noe å si men jeg trodde i min enfoldighet at tidevannstabellen i plotteren er basert på aktuell vannstand i nåtid og prognose i fremtid? når jeg går inn på tidevannstabellen velger plotteren nærmeste tidevannsstasjon som i mitt tilfelle er horten å laster data derifra, det er jo rart om dette ikke er oppdaterte data?

I alle tilfelle ser jeg det slik at jeg kan bruke tidevannstabellen som en indikator på om jeg bør gå rundt eller om jeg kan ta det trivelige 5 knop sundet så snart jeg har etablert en sikker verdi å holde meg under.

pleier forresten å gå i fri under brua så jeg får litt bedre tid til å tenke :giggle:

Det som er sagt om tidevannstabell og værforholds innvirkning er vel dekkende. Men jeg har det også slik at jeg går i fri når jeg er i tvil, og da med hånden på gearhendelen for meget rask kobling for bakking! Likevel er det vel slik at de færreste uhell skjer der man er engstelig for at man skal treffe bro eller bunn. Oftere skjer det vel der man ikke har fulgt godt nok med i kart.

Laholm

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...