Bitteliten Startet 30.Desember.2004 Link til dette innlegget Startet 30.Desember.2004 (redigert) Da jeg begynte å planlegge sommerens tur til Sørlandet oppdaget jeg at jeg mangler papirkart for hele strekningen. Så da må jeg kjøpe mer kart . Jeg har Båtsportkart fra tiden før jeg fikk kartplotter, og jeg har et stort sjøkart (kart 201) som dekker Oslofjorden - vest til Larvik, Øst til Strømstad. Sjøkartet bruker jeg til å se de store trekkene. Ettersom jeg nå skal anskaffe nytt papirkart for å ha oversikt samt backup i tilfelle feil ved kartplotteren har jeg kikket litt på det som finnes. Et alternativ er www.kystaltas.no. Er det noen som har erfaring med dette? Det koster 1000 kroner og dekker mye Kystatlaset består av: 79 detaljerte kart i 1 : 40 000 fra Strømstad til Lista 79 oversiktskart i 1 : 100 000 som dekker samme område som detaljkartene Overseilingskart "Skagerrak" i 1 : 1 250 000 9 Regionskart over Norge Alle kartene er produsert i Transversal Mercators projeksjon og kan brukes sammen med GPS koordinatsystem WGS84 lat-lon (Bredde - Lengde) Ekstra informasjon om Haldenvassdraget og Telemarkskanalen Gode råd om sjøvettsregler, sjømerker, hjelp ved uhell, etc Navneregister med over 14 000 oppføringer Jeg synes dette ser flott ut for 1000 kroner. Redigert 30.Desember.2004 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 30.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2004 (redigert) Har ikke sett eller har noe info om det atlaset, men det har vel fått grei omtale, bortsett fra at det blir stor målestokk. Har selv hatt veldig stor glede av havnebøkene til Kåre Svanåsbakken, masse luftfoto med inntegnede seilingsleder. De to jeg har dekker Oslofjorden fra Hvaler til Oslo og ned til ca Sandefjord. ISBN 82-02-15965-2 Andre bind dekker fra Sandefjord og sørover til ca Kristiansand. ISBN 82-02-16421-4 Bokkilden er billigst og ikke glemme Havneboka til Gunnar Steen Iversen, som du får gjennom NSSR. Redigert 30.Desember.2004 av Amorosa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 30.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2004 Har hatt anledning til å gå igjennom Kystatlas og har funnet at det ikke vil dekke mitt behov for å kunne navigere. Kartutsnittene er så små at det er svært vanskelig å holde oversikten, dessuten er ikke kartene ordnet i logisk rekkefølge for enkel navigasjon. Derfor er mitt ubeskjedne postulat at pengene en må betale for et slikt "verk" er penger rett i da.. Jeg vil påstå at en vil ha mye mer glede av båtsportkart. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 30.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2004 Linken funker ikke hos meg. Er det det samme som det som omtales her? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2004 Linken funker ikke hos meg. Er det det samme som det som omtales her? Ja, det er det. Sitér dette innlegget Link to post
goggen Svart 30.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2004 Jeg fikk Kystatlas i julegave, og kan konstatere at det tilfredstiller mine behov for navigering i tillegg til kartplotteren. Fordelen med Kystaltlaset er at det har med detaljer også på land. Opplegget med oversiktskart og detaljkart for hele området er også intuitivt og greit og forholde seg til. Kystatlaset har spiral i ryggen, hvilket gjør at det greit ligger oppslått på hvilken som helst side. Båtsportkartene er i målestokk 1:50000 mens Kystatlaset har 1:40000, sammen med oversiktskartene er dette OK. Det er jo også en fordel å få med både Telemarkskanalen og Haldensvassdraget. Jeg har ikke problemer med å anbefale Kystatlaset - mye for pengene! Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Bitteliten Svart 30.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2004 Jeg har bestilt 1 ex på www.kystatlas.no. 1000 kr inkl plastmappe ex porto. Det blir spennede å se hvordan dette fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 30.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2004 (redigert) Kona tenkte å kjøpe dette atlaset til meg i julepresang. Det ble en annen julepresang, men ikke fordi atlaset var dårlig. Hvor bra eller dårlig det er, vet jeg ikke. Det jeg vet er at målestokk 1:40.000 er bedre enn 1:50.000. Båtsportkart krever lupe mener nå jeg. (nei, jeg bruker ikke briller og har utmerket syn). Når det kommer i en spiral, er det jo enkelt å bla. Men kommentaren om at kartene ikke lå i logisk rekkefølge bekymrer. Atlaset vil bli tatt i nærmere øyensyn. Holder det mål, forsvinner en tusenlapp fra lommeboka. Lotus Redigert 30.Desember.2004 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 30.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2004 Jeg kjøpte Kystatlaset. For meg var det en skuffelse. Selv om en har både oversiktskart og 1:40.000 så er det noe med uttegningen av kartene som gjør de vanskelige å lese når en skal studere detaljene. I hvert fall for meg. Min konklusjon er derfor at hvis en har noenlunde oppdaterte kart for strekningen(e) så er det bortkastet, men har man ikke det er dette en grei måte å få seg en ok samling av oppdaterte kart på. Formatet er bra for mindre båter, og organiseringen med spiralrygg bra, selv om rekkefølgen ikke alltid er slik du selv ville organisert det. Med forbedringer som detaljkart type losskisser, beskrivels og bilder av uthavner m/innseilinger, kanskje koplinger til et nettsted osv. blir dette bra (ideene er gratis). Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Astor Svart 31.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2004 Jeg kjøpte Kystatlaset i sommer og har praktisert det et halvt års tid. Kjempeforøyd! Om ikke neste blad kommer akkurat slik din rute er lagt opp bekymrer meg ikke. Da blar jeg to blad ekstra og henter meg elegant inn. Enkelt og greit. At man har venstre side med oversikt og mer inn mot land er jo genialt. Så kan man studere ruten mer i detalj på høyre side. Mulig vi med mindre båter (30 fot) har mer glede av dette kystatlaset enn de med større fartøy. Jeg har i alle fall stuet mine gamle sjøkart nederst i et av skotta ombord. For meg holder det lenge med Kystatlaset og min trofaste Garmin kartplotter. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Amorosa Svart 31.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2004 Jeg har bestilt 1 ex på www.kystatlas.no. 1000 kr inkl plastmappe ex porto. Det blir spennede å se hvordan dette fungerer. Litt sent da kanskje, men Sjøassistanse selger dette for 880 kr. inklusive frakt. Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 31.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2004 For meg høres det ut som om kystatlaset er et godt 'backupkart' for den som primært navigerer etter kartplotter. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 31.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2004 (redigert) Kunne ha vært kjekt å ha Men dekker ingen av VÅRE områder. Laget derfor noe sjøl: Kopierte sjøkartene ( 2:1) på A3-ark ( med overlapping) og satte disse inn i en stiv A3 ringperm (i plastlommer). I tillegg kopierte jeg noen få av de mest aktuelle i 1:1 og 1:2... Ved hjelp av lupe (og velvilje) funker dette systemet ganske godt i liten båt. Båtsport-kartene går jo heller ikke lengre opp enn Smøla (Lovligheten av slik kopiering... ) Redigert 31.Desember.2004 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marø Svart 31.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2004 Fikk Kystatlaset i julegave av fruen. Etter å ha studert det en del i romjulen, kan jeg ikke se annet enn at det må kunne bli et perfekt supplement til kartplotteren. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 31.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2004 I tillegg kopierte jeg noen få av de mest aktuelle i 1:1 og 1:2... Ved hjelp av lupe (og velvilje) funker dette systemet ganske godt i liten båt. Båtsport-kartene går jo heller ikke lengre opp enn Smøla (Lovligheten av slik kopiering... ) Kopiering av egne kart til eget bruk bør jo ikke være noe problem så lenge en ikke deler de ut Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
KOB Svart 31.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2004 Joda, kopiering til eget bruk er lovlig. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Amorosa Svart 31.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2004 Odd Fellow på Skjærhalden har gjort en liten "test" av Kystatlaset De var jo positive. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 31.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2004 (redigert) Joda, kopiering til eget bruk er lovlig. Takk Da drar jeg videre med god samvittighet Godt Nytt År alle sammen. Redigert 31.Desember.2004 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
jm Svart 31.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2004 Da vi skal seile fra Oslo til Nordvestlandet til sommeren måtte jeg ha papirkartunderlag. Kjøpte Kystatlaset, og er i full gang med planleggingen. Jeg synes det dekker vårt behov (med hastighet max 7-8 knop) istedetfor å invistere adskillig mer i hovedkartserien og båtsportkartene. I følge utgiver skal det også i løpet av primo 2005 komme et Atlas som dekker fra Lista og nordover til nordvestlandet. Det er et hendig format og kartene er (selvsagt) WGS84. De matcher mot C-map på pc som jeg bruker som plotter. Jeg gleder meg. Godt nyttår! Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Både her på Baatplassen og i flere båtblader har det i det siste blitt omtalt et kystatlas, som også har egen nettside http://www.kystatlas.no Jeg får ikke denne siden til å virke, noen andre som får det til? Jon_P Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
goggen Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Prøv: http://kystatlas.no/ Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Al-Tec Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Funker ikke.... Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
goggen Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Pussig - den funker fint her kan ev. prøve denne: http://kystatlas.no/kystatlas/ Begge funker fint hos meg! Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
goggen Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Det gjør forøvrig også linken i ditt første innlegg..... Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
KOB Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Fungerer også hos meg, men måtte på noen forsøk trykke refresh et par ganger. Før det ble skjermen fylt av bare tegn. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.