Jump to content

Kystatlas


Bitteliten

Recommended Posts

jaja, har prøvd fra 2 maskiner hjemme pluss jobben, så da er det hjelper det vel ikke å ha jobbet med tele og data i 22 år...... Får sjekke router og brannmur.

Funker ikke hos meg heller, selv om jeg slår av brannmuren. Får opp den kjente meldingen:

 

Siden kan ikke vises

Siden du ser etter, er for øyeblikket ikke tilgjengelig. Web-området kan ha tekniske problemer, eller det kan være at du må justere leserinnstillingene.

 

Kan det være en DNS server som svikter siden noen får opp siden?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

...eller det kan være at du må justere leserinnstillingene.

Lars H.

:yesnod:

Jeg kjører internett via brannmur hjemme og på jobben, og jeg har ikke noe problemer med å lese siden - men det kan sikkert være noe med innstillingene. Jeg sjekket begge linkene før jeg svarte nå - og de funker. Jeg kjører IE 6.0

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Det hjalp heller ikke, og får ikke noen treff i WHOIS eller andre steder på IP'n 193.212.5.163 heller. Kanskje noe Proxy surr?

 

Jeg bruker også Win XP SP2 IE 6.0. (funker heller ikke med Mozilla Firefox)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Linken til KystAtlas hjemmeside er www.kystatlas.no,

forrige link fra bitteliten var stavet feil!

 

Jeg representerer forlaget og setter pris på alle synspunkt om produktet, gode som dårlige. Jeg vil prøve å svare på spørsmål fra forumet og forsøksvis avklare misforståelser. Vi i forlaget er på det rene med at noen valg som er gjort ikke kan fungere optimalt i alle sammenhenger og for alle brukerne, men vi tar alle innvendinger til etterretning og nye utgivelser vil inneholde justeringer.

 

mvh jens Kristiansen

Link to post

Har hatt anledning til å gå igjennom Kystatlas og har funnet at det ikke vil dekke mitt behov for å kunne navigere. Kartutsnittene er så små at det er svært vanskelig å holde oversikten, dessuten er ikke kartene ordnet i logisk rekkefølge for enkel navigasjon. Derfor er mitt ubeskjedne postulat at pengene en må betale for et slikt "verk" er penger rett i da..

Jeg vil påstå at en vil ha mye mer glede av båtsportkart.

Svar fra forlaget.

Kartene ligger i rekkefløge men med ulik grad av overlapping. Fargede markeringer på siden av kartene viser hvilke naboblad som er aktuelle og viser nøyaktig overlappingen. Det vil således være mulig å vite om en seilas ut av et blad nede i høyre hjørne vil følges inn oppe , i nidten, eller nede på påfløgende blads venstre kant.

 

Overlappingen er gjort forskjellig fra blad til blad for å få best mulig tilpasning nedover kysten uten å ha for mange blad, som rutenetts-indeling ville ført til.

 

Skal man passere Langesund må man hoppe over en rekke blad som inneholder Frierfjorden og Telemarkskanalen, og noen synes dette er en ulempe.

 

mvh jens

Link to post

Jeg representerer forlaget og setter pris på alle synspunkt om produktet, gode som dårlige. Jeg vil prøve å svare på spørsmål fra forumet og forsøksvis avklare misforståelser. Vi i forlaget er på det rene med at noen valg som er gjort ikke kan fungere optimalt i alle sammenhenger og for alle brukerne, men vi tar alle innvendinger til etterretning og nye utgivelser vil inneholde justeringer.

 

mvh jens Kristiansen

En liten 'bruker-kommentar' når det gjelder Kystatlaset og brukervennligheten:

 

Formatet er fint og spiralryggen enda bedre. Muligens er det jeg som begynner å få dårligere syn (55 år), men jeg synes at kontrasten på markeringen land / sjø / holme er alt for dårlig. Fargene og den svake fargen på omriss av holmer og skjær gjør kartene ikke lettleste. Hadde jeg fått sett atlaset før jeg kjøpte det, ville jeg heller satset på nye båtsportkart, de kan man bruke underveis i en planende båt.

Jeg har ikke sett andre eksemplarer av atlaset, så det kan ikke utelukkes at det er en produksjonsfeil eller lignende på mitt, men det holder jeg for lite sansynlig (jevn kvalitet på trykken, men altså ikke tydelig nok).

Så jeg vil anbefale potensielle kunder å se på en papirutgave før man kjøper dette, så vet man hva man får (nettbildet er vesentlig klarere enn trykken).

Link to post

En liten 'bruker-kommentar' når det gjelder Kystatlaset og brukervennligheten:

 

Så jeg vil anbefale potensielle kunder å se på en papirutgave før man kjøper dette, så vet man hva man får (nettbildet er vesentlig klarere enn trykken).

Dette står på hjemmesiden til Kystatlas:

Vis et utsnitt av kartet i like høy kvalitet som i atlaset:

Utsnitt fra Bolærne (1.2 MB)

 

Jeg har bestilt 1 stk Kystatlas på nettet - og om det viser seg at papirutgaven jeg får har dårligere kvalitet enn det bildet jeg ser her slik at kartene ikke er OK til mitt bruk så sender jeg det tilbake. Jeg har tenkt å bruke Kystatlaset som et supplement og en backup til kartplotteren.

 

Også må jeg komme med en stor beklagelse: Oppdaget nå nettopp at det var en skrivefeil i linken i det første innlegget mitt :blush: rett adresse er den som står i innlegget over. Beklager :blush:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Kjøpsloven gjelder her som andre steder :cool: ...

 

I pdf utgaven kan du zoome, så skarpheten kan oppleves som bedre.

Nedlastbar fil skal være lik den som er i boka men jeg skal ikke ta gift på om filen ikke er produsert noen dager før trykkegrunnlaget, slik at "last minute" endringer og tilleggsinformasjon kan avvike.

 

Jeg håper du blir fornøyd med produktet

 

Jens

 

 

 

Dette står på hjemmesiden til Kystatlas:

Vis et utsnitt av kartet i like høy kvalitet som i atlaset:

Utsnitt fra Bolærne (1.2 MB)

 

Jeg har bestilt 1 stk Kystatlas på nettet - og om det viser seg at papirutgaven jeg får har dårligere kvalitet enn det bildet jeg ser her slik at kartene ikke er OK til mitt bruk så sender jeg det tilbake.

 

Også må jeg komme med en stor beklagelse: Oppdaget nå nettopp at det var en skrivefeil i linken i det første innlegget mitt  :blush: rett adresse er den som står i innlegget over. Beklager  :blush:

Link to post

Jeg har også planlagt å bruke det som et supplement til min kartplotter, og vil nok bruke det slik.

 

Planleggingsdelen av atlaset er fin, spesielt dersom man ønsker et landkart og et sjøkart samtidig. Sammenlignet med det eldre planleggingsatlaset inneholder Kystatlaset vesentlig mye mer informasjon. Dette vil sikkert mange sette stor pris på, mens andre vil mene at som hjelpemiddel for å planlegge en båttur, er det gamle atlaset enklere å bruke, da det inneholder kun sjøinformasjon redusert ned til et planleggingsnivå. (Men, dette gamle atlaset er ikke lengre i salg.)

Link to post

Jeg håper du blir fornøyd med produktet

Jens

Det håper og tror jeg også. Jeg gleder meg til å se på "boka".

Også et tips til Jens Kristiansen: Flott at dere som leverandør er aktive på forumet. Det er mulig å registrere seg som leverandør - da fremgår dette av ditt brukernavn - og alle vet da alltid at du er leverandør. Jeg tror Ingar kan hjelpe deg med det

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Dere som har eller har bestilt Atlaset. Kan dere sette dere ned og sammenholde enkelte kartark med båtsportkartene (eller de ordinære sjøkartene for den del).

 

Er det mine øyne det er noe feil med? Jeg synes det blir veldig uoversiktilig med all detaljinformasjon på land, særlig i trange farvann. For meg framstår kartene som dårlig lesbare. Se f.eks. på Tjøme-området hvor det er avmerket et uendelig antall hytter o.l. Jeg så litt på dette i går kveld og fastholder dette.

 

Min smule kritikk mot atlaset er basert på dette, nemlig at kartene ikke er gode å lese. Andre som har meninger om det? Forøvrig er konseptet bra, og vil sikkert utvikle seg til å bli mye bedre.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Jeg er litt enigmed KOB.

 

I tillegg, uten at jeg har sammenlignet med annet enn min egen hukommelse, er det ikke endel mangler på grunne områder i dette kartet? Jeg mener å se flere steder jeg ikke har spesiellt lyst til å ta båten inn med grunnlag i lokalkjenskap, som ser helt greie ut i disse kartene.

 

Men, det er klart, jeg kan ta feil.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Fra Forlaget

Kartene inneholder alle offisielle kartdata. Dersom kartene indikerer seilbarhet i områder hvor du av lokal kjennskap vet at det er skummelt/ufarbart er det muligens "mangel i data/ikke tigjengelig", noe som betyr at både sjøkart, båtsportkart og Kystatlas har samme "mangelen".

 

Problemstillingen er interessant, og blir ikke mindre interessant av at det er noe som heter "forsikring" og "krav til navigasjonshjelpemidler". Vi havner fort uti jussen. Derfor benytter KystAtlas det som til enhver tid er de offisielle data.

 

Lokalkunnskap er fint, og riktig bruk av sådan er en del av Sjømannskap.

 

Dersom det, mot formodning, oppdages avvik mellom andre produkter av offisiell karakter og KystAtlas vil vi vite om det! :discuss:

 

jens

Link to post

Et avvik fra virkeligheten er i alle fall stakene utenfor havna i Strømstad, som ble byttet fra kardinalmerker(gule/sorte) til lateralmerker(røde/grønne) for flere (2?) år siden. Jeg tror heller ikke at den nye ytre gjestehavnen er tegnet inn. (Har ikke Kystatlaset her...)

 

Kystatlaset påståes å være ajour pr. 2004...

 

Geir

Link to post

Fra forlaget:

jeg skal bringe dette videre til vår produksjonsavdeling.

 

PT arbeider vi med innhenting av mer data fra sverige. Skal få verifisert din feilmelding.

 

Ad gjestebrygger: Når vi sier ajour pr...... så betyr det at kart er laget på bakgrunn av siste offisielle data. Dette betyr IKKE at vi reflekterer virkeligheten 100,00% - så installasjoner kan være bygget uten at de er kommet med i dataene. Vi har det samme problemet med bl.a. idrettsanlegg på land, som ofte ligger noen år etter hos Statens Kartverk. For tjenester vi tilbyr blant annet til aviser tegner vi inn slike ting som et eget overlay folielag, men av juridiske årsaker! er vi forsiktige med å fjerne oss fra ofisielle data i sjøen.

 

Håper dette var oppklarende, og

jeg takker for tipset i Strømstad.

 

mvh jens

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...