fredriksen Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 (redigert) Min smule kritikk mot atlaset er basert på dette, nemlig at kartene ikke er gode å lese. Andre som har meninger om det? Forøvrig er konseptet bra, og vil sikkert utvikle seg til å bli mye bedre.Du er ikke alene KOB, se mitt innlegg (innlegg nr 24 i denne tråden). Jeg liker ikke å kritisere noe jeg ikke gjør bedre selv, men jeg synes helt klart at kartene ikke er gode å lese, og det gjelder både oversiktkartet og detaljkartet. Dersom jeg hadde sett atlaset i papirversjon før jeg bestilte det, hadde jeg ikke kjøpt dette, men heller brukt pengene på nye oppdaterte båtsportkart. Jeg følte meg faktisk litt lurt, men jeg hadde vel for store forhåpninger til et kartverk til ca 1000 kr. Jeg vil nå lete på antikvariater etc etter en brukt utgave av de gamle planleggingsatlaset. Men, for all del, for andre kan dette nye Kystatlaset sikkert være helt fint, men etter min mening er det ikke enkelt å bruke for planlegging av en sjøtur og kartene er ikke lette å lese. Redigert 5.Januar.2005 av fredriksen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 Et avvik fra virkeligheten er i alle fall stakene utenfor havna i Strømstad, som ble byttet fra kardinalmerker(gule/sorte) til lateralmerker(røde/grønne) for flere (2?) år siden. Jeg tror heller ikke at den nye ytre gjestehavnen er tegnet inn.Merkelig, - både ytre gjestehavn og den nye merkingen er med på C-map NT+ wide brikken min som jeg navigerte etter i sommer. (ytre gjestehavn dog noe ufullstendig, markert som bølgebryter). Er det ikke så at det er sammarbeide mellom C-map og de som lager atlaset? Får forøvrig fremdeles ikke opp nettsiden http://www.kystatlas.no her hjemme, på jobben går det OK. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Faxen Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 Jeg får heller ikke opp siden her hjemme, men som Lars H, kun på jobb? Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
KOB Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 (redigert) Til forlaget Jeg har i kveld studert atlaset litt på ulike steder. Jeg er veldig godt kjent i Kragerøskjærgården. Min litt uærbødige påstand er at atlaset er tilnærmet ubrukelig (for mine øyne) til navigering på trange men godt farbare steder. Se f.eks. Portør, Vestre Rauane, Ormeleia ved Korset, til en viss grad også SV deler av Jomrulandsrenna. Til tross for 1:40.000 så klarer jeg ikke å lese ledene pga. sterk fargebruk og mye trykk. På 1:40.000-kartene mangler også mange av de små ledstrekene, eller de er bare delvis tegnet inn. Ovenstående eksempler kan også her brukes som referanse. I noen grad framgår disse ledstrekene på oversiktskartene. Vær så snill - ikke ta dette som surmaget kritikk, for dette er det mulig å gjøre noe med. Men slik det er blir nok de gamle båtsportkartene liggende på kartbordet mitt (plotteren med C-map tar primærnavigasjonen). Når jeg er i gang så nevner jeg at det mangler 2 viktige merker for ledretning ved innseilingen til Kragerø (Stanggapet og Røskjærgapet). Her er det et sant kaos av røde og grønne staker med skjær over alt. Så det er viktig å vite om du skal ha grønn stake til styrbord eller babord. Se også litt på utsnittene for de detaljerte kartene. Noen steder skjærer de av viktige leder eller havner (f.eks. Portør). Jeg vil tro at, i tillegg til å gjøre noe med lesbarheten og ting jeg har skrevet om ovenfor, så bør et med en del mer detaljert kartutsnitt av trange leder, uthavner osv. Lagt til 06.01.2005: De 2 røde pilene med rød og grønn prikk som viser ledretningen (inn Stanggapet og ut Rødskjærgapet) mangler i KA, men finnes både i båtsportkart (2002) og Sjøkart nr 6 (2001). Redigert 6.Januar.2005 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 5.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 (redigert) Jaha - dette var jo interessante tilbakemeldinger. Jeg hadde tenkt å bruke Kystatlaset som ekstra hjelpemiddel til kartplotteren på vår tur til Sørlandet - vi får se hvordan dette fungerer i praksis til sommeren. Jeg er litt "kartfreak" og i dag fikk jeg kart nr 305 Skagerak-Østre Blad i posten fra Nautisk forlag. Det er morro å se hvordan steder ligger i forhold til hverandre - også gir det fin oversikt. kostet ca 200 kroner levert hjem til meg med posten. Det tok 4 dager fra jeg bestilte til jeg hadde det hjemme. Redigert 6.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 Vær så snill - ikke ta dette som surmaget kritikk, for dette er det mulig å gjøre noe med. Men slik det er blir nok de gamle båtsportkartene liggende på kartbordet mitt (plotteren med C-map tar primærnavigasjonen). Jeg synes absolutt ikke du tar i for sterkt KOB! Vet ikke om det står "Ikke til bruk for navigering" noe sted i Atlaset, men det bør det etter min mening stå. Hvis kvaliteten på resten av Atlaset er som utsnittet øst for Nøtterøy i reklamen, vil i hvertfall jeg fraråde på det sterkeste å bruke karta til navigering. Jeg zooma meg inn på det smaleste i Årøsundet og "gikk direkte på grunn" på Nøtterøsida. Det går greit med i hvertfall 220cm kjøl gjennom det sundet, men for guds skyld IKKE ETTER DET KARTET. Sitér dette innlegget Link to post
Jens Kristiansen Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Merkelig, - både ytre gjestehavn og den nye merkingen er med på C-map NT+ wide brikken min som jeg navigerte etter i sommer. (ytre gjestehavn dog noe ufullstendig, markert som bølgebryter). Er det ikke så at det er sammarbeide mellom C-map og de som lager atlaset? Får forøvrig fremdeles ikke opp nettsiden http://www.kystatlas.no her hjemme, på jobben går det OK. Lars H. Fra forlaget Dette med forskjell fra C-Map NT og Atlaset er antagelig pga. at produktene er produsertt på forskjellig tid på året, da med forskjellig datakjøpstidspunkt. Vi lover å sjekket dette grundig. Ad hjemmeside: hold crtl-tast nede mens du trykker refresh/oppdater knappen i nettleseren. Nettleseren har antageligvis mellomlagret/cachet feilmeldingssiden. Dette er nokså vanlig. Jeg testet for litt siden og fikk til og med opp kystatlas hjemmeside på min Qtek Smartphone. jk Sitér dette innlegget Link to post
Jens Kristiansen Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Jeg får heller ikke opp siden her hjemme, men som Lars H, kun på jobb? Faxen Hold crtl-tast og trykk refresh/oppdater i nettleseren mvh jens Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Kan melde at både lateralmerker og gjestehavn(breawater) i Strømstad er på plass på CD-versjonen. Får heller ikke opp hjemmeside selv ved bruk av Ctrl-refresh. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Festina Lente IV Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 (redigert) Jeg synes absolutt ikke du tar i for sterkt KOB! Vet ikke om det står "Ikke til bruk for navigering" noe sted i Atlaset, men det bør det etter min mening stå. Hvis kvaliteten på resten av Atlaset er som utsnittet øst for Nøtterøy i reklamen, vil i hvertfall jeg fraråde på det sterkeste å bruke karta til navigering. Jeg zooma meg inn på det smaleste i Årøsundet og "gikk direkte på grunn" på Nøtterøsida. Det går greit med i hvertfall 220cm kjøl gjennom det sundet, men for guds skyld IKKE ETTER DET KARTET. I all verden, så du ikke at jeg allerede sto på grunn der???? Jeg er helt enig med deg, jeg ville ikke stolt på disse kartene, når man finner problemer ved å se på det et par minutter. Se også på området mellom Steinkloss og Tjeldskjær, er det virkelig 2, 5 meter i gjennom der??? Redigert 6.Januar.2005 av Pirus (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
paxo Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Kjøpte båt i Hallangspollen ved Drøbak og kjørte den til Notodden. Båtsportkart for strekningen ble dyrt, så jeg kjøpte Kystatlaset 18/9 hos Seatronic i Moss for 890,- Jeg har båterfaring fra innsjøer, og tiltross for at båten hadde GPS ombord var det kartet som var hovedhjelpemidlet. Det var meget greit i bruk og stemte hele veien på ruten ut Oslofjorden-Vrengen-Tønsberg Tønne-Langesund og opp slusene med unntak av to staker ved Ula. Det var bare å bla seg videre ettersom turen skred fram. Markering av bygninger på land var også til god hjelp for å stadfeste at jeg virkelig var der jeg trodde. Et par ting jeg som uerfaren navigatør var overrasket over, var derimot hvor lite synlige enkelte av sjømerkene var! Ikke bare på kartet, men på sjøen! Heldigvis hadde jeg med en god kikkert, holdt lav fart og kunne ved hjelp av kartet forvisse meg om at neste stake lå der jeg forventet. Oppe i kanalen der det er hvite istedet for grønne staker (og stedvis svært grunt), så vi en stake som for oss tydelig var rød, men som kartet viste som hvit. Etter å ha stoppet båten og både jeg og kona brukte kikkerten, fant vi ut at kartet stemte, men staken var så begrodd at den, i det været som var, så rød ut på avstand. En grunnstøting spart! De sorte stakene langs kysten var ofte vanskelige å få øye på, og for en uerfaren virket det utrolig at ikke disse har fått skikkelig fargemerking (f.eks.neongrønn). Er det estetiske eller naturhensyn som ligger bak? Liten erfaring med kystkart gjør kanskje at jeg "tråkker litt i baret" når det gjelder et par forbedringsforslag til kartene, men allikevel; Kunne det ikke vært en idé å fjerne alle dybdetall på dyp større enn det som er interessant for småbåter. Fiskedybder finner de fleste enten ved lokalkunnskap eller ekkolodd idag. Det ville gjort kartet så mye mer oversiktlig. Og skvalpeskjær, grunner og sorte staker må det da gå an å markere bedre med kontrastfarger på kartet. En ting er å finne frem, en annen å unngå å gå på grunn. Ellers meget fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Jens Kristiansen Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Til forlaget Jeg har i kveld studert atlaset litt på ulike steder. Jeg er veldig godt kjent i Kragerøskjærgården. Min litt uærbødige påstand er at atlaset er tilnærmet ubrukelig (for mine øyne) til navigering på trange men godt farbare steder. Se f.eks. Portør, Vestre Rauane, Ormeleia ved Korset, til en viss grad også SV deler av Jomrulandsrenna. Til tross for 1:40.000 så klarer jeg ikke å lese ledene pga. sterk fargebruk og mye trykk. På 1:40.000-kartene mangler også mange av de små ledstrekene, eller de er bare delvis tegnet inn. Ovenstående eksempler kan også her brukes som referanse. I noen grad framgår disse ledstrekene på oversiktskartene. Vær så snill - ikke ta dette som surmaget kritikk, for dette er det mulig å gjøre noe med. Men slik det er blir nok de gamle båtsportkartene liggende på kartbordet mitt (plotteren med C-map tar primærnavigasjonen). Når jeg er i gang så nevner jeg at det mangler 2 viktige merker for ledretning ved innseilingen til Kragerø (Stanggapet og Røskjærgapet). Her er det et sant kaos av røde og grønne staker med skjær over alt. Så det er viktig å vite om du skal ha grønn stake til styrbord eller babord. Se også litt på utsnittene for de detaljerte kartene. Noen steder skjærer de av viktige leder eller havner (f.eks. Portør). Jeg vil tro at, i tillegg til å gjøre noe med lesbarheten og ting jeg har skrevet om ovenfor, så bør et med en del mer detaljert kartutsnitt av trange leder, uthavner osv. Fra forlaget: Jeg tar all kritikk seriøst. Det er nå kanskje på tide med en presisering. Holder sverige utenom.: Dette er ofisielle data. KA er ikke noe som er rasket sammen. Vi har produsert slike kart for forsvaret i en årrekke. Båtsportkart fra Statens Karverk er "Ikke autoriserte sjøkart" og har aldri vært det. KA er en nøyaktig reproduksjon av offiselle data. Forskjell mellom Båtsportkart og KA. Vi skriver ut decimal-dybder for dybder grunnere enn 10m og følger dermed standarden fra (Autoriserte) Sjøkart. Båtsportkartene har ikke desimaler for grunner/dybde dypere enn 2 m. Ledmerking Alle ofiselle leder er der. Du sikter muligens til er "Overrett" retnings markering. Vi tegner inn ALLE leder som finnes i de offisielle S57 data. Leder som ikke finnes i KA vinnes ikke offisielt lenger.!! Strek ved Stanggapet i Båtsportkart er ikke en LED men en OVERRETT "" Jeg ser nå på Båtsportkartet for Kragerø, og KA er vesentlig berdre i trykk og farge. Vi gjør en ting forskjellig som vil ha betydning:: vi skriver inn desimatall på flere dybder, og det tar plass. Dette vil vi gjerne kanskje i kommende utgaver. Brukeren får spørre seg selv om denne ekstra informasjonen er interssant eller forvirrende. Det er viktig å ha for seg at Båtportkart og Kystatlas er "Ikke Autorisert Sjøkart". Videre vil Båtsportkart og KA ombord og av ikke siste versjon kunne av inneholde ledmerking som senere er fjernet, ref. Etteretning For Sjøfarende. Til og med et i utgangspunktet Autrisert Sjøkart vil miste sin autorisasjon dersom ikke SAMTLIGE oppdateringer fra EFS er tegnet inn. Hvert eneste blad i KA er merket "Ikke Autorsert sjøkart" samt ajourdato for data. denne merking finnes ved sprialmargen. jens Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Dette ble en interessant diskusjon. Jeg synes det er veldig bra at leverandøren (Jens) er aktivt på banen med presiseringer og synspunkter. Det må være flott som leverandør å få så mange direkte tilbakemeldinger fra brukerne. Jens - jeg så at du hadde lest mailen jeg sendte deg i går. Jeg skal en tur oppom Seatronic og kikke på Kystatlaset - tror de har 1 ex liggende på disken der. Sitér dette innlegget Link to post
Jens Kristiansen Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Jaha - dette var jo interessante tilbakemeldinger. Jeg hadde tenkt å bruke Kystatlaset som ekstra hjelpemiddel til kartplotteren på vår tur til Sørlandet. Nå har jeg avbestilt - og bestiller nye Båtsportkart som kommer i mars i stedet. (det er returrett på alt man kjøper "utenfor butikk") Jeg er litt "kartfreak" og i dag fikk jeg kart nr 305 Skagerak-Østre Blad i posten fra Nautisk forlag. Det er morro å se hvordan steder ligger i forhold til hverandre - også gir det fin oversikt. kostet ca 200 kroner levert hjem til meg med posten. Det tok 4 dager fra jeg bestilte til jeg hadde det hjemme. Se og mitt svar til KOB. Vi i forlaget svarer på alle slike spørsmål ved henvendelser på mail og tlf 97662255. Noen ganger tar Kritikere feil, noen ganger lærer vi av kritikk. Husker nå på en annen forskjell mellom BSK og KA: vi markerer reservater med areal i stedet for symbol. Dette medfører at vi tegner i sjøen, der grensen er, og noen steder kan det sikker ha blitt trangt om informasjonsplassen... I denne uken åpner en ny Vippebro i Tønsberg. Vi vil følge opp at denne er med i neste leveranse fra Sjøkartverket. Kartfreaker kan i KA glede seg over et fint Skagerakkart med overseilingsavstander pluss et helt Norgesatlas i 1: 1mill med alle hovedfyr. Hva er mer kart-freakete enn det... MVH Jens Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Når vil det komme KystAtlas for strekningen videre fra Lista og nordover ? Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 (redigert) Kartfreaker kan i KA glede seg over et fint Skagerakkart med overseilingsavstander pluss et helt Norgesatlas i 1: 1mill med alle hovedfyr. Hva er mer kart-freakete enn det... MVH Jens Hei Jens! Jeg vil først og fremst si det slik som KOB presiserte det: Dette er ikke ment som surmaget kritikk, men se på dette som et forsøk på et konstruktivt innspill: På Norgesatlaset i 1:1mill så jeg etter steder som har litt interesse for "feriesjøfarende". Det var f.eks Tanager (glimrende havn før turen rundt Jæren) og Henningsvær (en av de fineste stedene å besøke i Lofoten med båt). Ingen av disse to er markert på dette kartet. Oversiktkartet har helt sikker med mange interesante steder sett med "båt-øyne", men disse to stedene kan kanskje settes på lista for "Tillegg i neste revisjon"? Et annet innspill kan være bruken av pliktogrammene: Eksempel kart N28 i KA: På øya Mølen i Breiangen (nord av Horten), som er et yndet utfartssted, er det kun ei havn. Dette ser man ikke i det hele tatt på kartene, da den dekkes av et pliktogram som betyr "Uthavn". Pliktogrammet er fint, men det hadde vært enda bedre om dette f.eks ikke skygger for det det skal peke på. Hva med å sette det litt til siden og bruke en liten strek/pil? Det er trivelig med oversiktkart med alle hovedfyrene inntegnet, det ser man av at de også finnes både i NAFs veibok og i Cappelens bil- og turistkart. :-) fredriksen Redigert 6.Januar.2005 av fredriksen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens Kristiansen Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 I all verden, så du ikke at jeg allerede sto på grunn der???? Jeg er helt enig med deg, jeg ville ikke stolt på disse kartene, når man finner problemer ved å se på det et par minutter. Se også på området mellom Steinkloss og Tjeldskjær, er det virkelig 2, 5 meter i gjennom der??? Alle som vil melde feil er vekommen. Foreløpig er dette ikke nøyaktig og verifiserbart nok til å kunne tas som feilmelding. Vi kan ikke holde avstemning Jeg vil i fremtiden avstå fra å blande meg inn i slike diskusjoner og erfaringsutvelkslinger, slik at dere brukerne fritt kan utveksle hypoteser. Men vi blir jo litt lei oss når noen etter fem minutter avfeier produktet som søppel. Alle "feil" finnes i løpet av de første dagene, da man sjekker sitt "hjemmeområde". Man leter gjerne også etter ting man vet er "feil" i Båtsportkartene, og finner til sin skuffelse disse i KA også.....big surprise. Dont' kill the messanger if you don't like the message. Vi tar til oss synspunkter på det kartografiske og utforming, men når det gjelder dybdetall og seilingshøyder er vi kun "The messanger" Jens Sitér dette innlegget Link to post
Jens Kristiansen Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Hei Jens! Jeg vil først og fremst si det slik som KOB presiserte det: Dette er ikke ment som surmaget kritikk, men se på dette som et forsøk på et konstruktivt innspill: På Norgesatlaset i 1:1mill så jeg etter steder som har litt interesse for "feriesjøfarende". Det var f.eks Tanager (glimrende havn før turen rundt Jæren) og Henningsvær (en av de fineste stedene å besøke i Lofoten med båt). Ingen av disse to er markert på dette kartet. Oversiktkartet har helt sikker med mange interesante steder sett med "båt-øyne", men disse to stedene kan kanskje settes på lista for "Tillegg i neste revisjon"? Et annet innspill kan være bruken av pliktogrammene: Eksempel kart N28 i KA: På øya Mølen i Breiangen (nord av Horten), som er et yndet utfartssted, er det kun ei havn. Dette ser man ikke i det hele tatt på kartene, da den dekkes av et pliktogram som betyr "Uthavn". Pliktogrammet er fint, men det hadde vært enda bedre om dette f.eks ikke skygger for det det skal peke på. Hva med å sette det litt til siden og bruke en liten strek/pil? Det er trivelig med oversiktkart med alle hovedfyrene inntegnet, det ser man av at de også finnes både i NAFs veibok og i Cappelens bil- og turistkart. :-) fredriksen Hei. Helt enig i at Piktogrammer selvfølgelig ikke skal skygge for det det peker til!! Vi har i pågående produksjon lagt piktogrammer for badeplass og aknrikgsplass inn på trørt land da vi tror sjøfarende uansett forstår at de ikke skal ankre opp midt oppå øya. I og med at fokus er mest maritimt er det helt klart positivt om vi viste "viktige havner" også i Million- kartene. Nyttig inspill Takkk hilsen Jens Sitér dette innlegget Link to post
Jens Kristiansen Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Kan melde at både lateralmerker og gjestehavn(breawater) i Strømstad er på plass på CD-versjonen. Får heller ikke opp hjemmeside selv ved bruk av Ctrl-refresh. Ring Jens på 932 80 932 vhis problem med Kystatlas.no Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Vi har i pågående produksjon lagt piktogrammer for badeplass og aknrikgsplass inn på trørt land da vi tror sjøfarende uansett forstår at de ikke skal ankre opp midt oppå øya.Vil det si at det er en fordel å vente med å kjøpe Kystatlaset til dere har trykt opp neste opplag? Når vil det være klart? Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Jeg har også irritert meg over at piktogramet for uthavn ofte skygger over navigasjonsinformasjon... Ellers så må jeg si at jeg er veldig fornøyd med produktet, det lever opp til mine forventninger (jeg bladde i det før jeg kjøpte det...) Det er flott med landkart og man får mye kart for pengene. Båtsportkartene koster 1850,- hos nautisk forlag for det samme dekningsområdet, og da er ikke Haldensvassdraget med. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Jeg vil i fremtiden avstå fra å blande meg inn i slike diskusjoner og erfaringsutvelkslinger, slik at dere brukerne fritt kan utveksle hypoteser. Men vi blir jo litt lei oss når noen etter fem minutter avfeier produktet som søppel. Alle "feil" finnes i løpet av de første dagene, da man sjekker sitt "hjemmeområde". Synes det er flott at du kommer med de tilbakemeldinger som du gjør. Det skulle flere "produsenter" og "leverandører" av ymse båtrelaterte ting gjort når konstruktiv kritikk oppstår. Jeg tror ingen vil karaktirisere dette som søppel, og det må da være flott å få høre om de svakheter som finnes i produktet. De beste til å finne disse svakhetene er de som er godt kjent og brukere av kartverket og ikke minst kjenner farvannet godt. Blir disse svakhetene notert og silet før neste utgivelse vil det være en styrke som gjør det til et bedre produkt. Hadde jeg hatt båten min innenfor dette kartområdet hadde jeg helt sikkert vudert å kjøpe det. Det må jo være utrolig gunstig å få sammlet alle disse kartene innenfor en perm. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Bitteliten Svart 6.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 (redigert) Jeg tror ingen vil karaktirisere dette som søppel, og det må da være flott å få høre om de svakheter som finnes i produktet.Det er jeg helt enig i - jeg oppfatter ikke at noen her sier at dette er søppel. Jeg hadde vært utrolig takknemlig om jeg hadde hatt like engasjerte og ærlige brukere av produktene vi selger på jobben. Dette er jo nesten som en fokusgruppe i en markedsundersøkelse - bortsett fra at gjengen her er mye mer engasjerte og ærlige og ikke trenger en moderator for å si det de mener. De beste til å finne disse svakhetene er de som er godt kjent og brukere av kartverket og ikke minst kjenner farvannet godt. Blir disse svakhetene notert og silet før neste utgivelse vil det være en styrke som gjør det til et bedre produkt.Her ligger kanskje noe av problemstillingen? Om jeg forstår Jens rett så forholder de seg til offisielle sjøkartdata - og det tar litt tid før de oppdateres. Stemmer det? På annen info som legges inn i Kystatlaset er det leverandøren selv som legger inn det de mener er fornuftig for brukerne. Et liten parallell vil jeg trekke: Det er mange som har hevdet at det er masse feil i Garmins Bluechart kart som kom ut i 2003. Dette ble særlig "hot" etter at et båtblad gjennomførte en test på litt feil premisser (i følge Garmin). Jeg har seilt 2 sesonger med Bluechart - har seilt Oslo-Marstrand-Oslo og Moss-Sandefjord-Moss. Jeg har aldri funnet en eneste feil jeg. Garmin innrømmet dog at kartgrunnlaget rundt Kragerø var for dårlig og ga gratis oppgradering til alle som hadde kjøpt. Så det kommer nok an på øynene som ser. Nå skal jeg opp på Seatronic og se på Kystatlaset med mine egne øyne. Redigert 6.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Fra forlaget: Jeg tar all kritikk seriøst. Det er nå kanskje på tide med en presisering. ...... .....Alle ofiselle leder er der. Du sikter muligens til er "Overrett" retnings markering. Vi tegner inn ALLE leder som finnes i de offisielle S57 data. Leder som ikke finnes i KA vinnes ikke offisielt lenger.!! Strek ved Stanggapet i Båtsportkart er ikke en LED men en OVERRETT "" Jeg synes det er flott at dere er aktive her på Baatplassen. Jeg bestilte KA da det ble lansert - usett - fordi jeg er interessert i kart og navigasjon og dette framstod som en veldig god ide. Så ble jeg da noe skuffet da jeg fikk produktet. Såpass at jeg nok ikke ville kjøpt det dersom jeg hadde bladd i det på forhånd. Men det får så være. Jeg formulerte meg kanskje vel skarpt i går kveld - eneste trøst får være at et ikke er vondt ment. Jeg kan ikke påta meg å dokumentere alt jeg mener bør forbedres, men jeg skal ta for meg områder jeg er kjent i og ta en skikkelig gjennomgang, og så sende dere et konstruktiv innspill med mine forslag til forbedringer. Jeg er klar over det du sier mht. hva som er autoriserte kart og ikke, men gå tilbake på annonser i båtpressen fra Sjøkartverket vedr. båtsportkart inntil i fjor. Det er ikke mye der som indikerer at det ikke er autoriserte kart, tvert imot. Men det er en helt annen diskusjon som er ført tidligere her på Baatplassen. Uten å gå i detalj så er det ikke et overettmerke jeg mener når jeg omtaler innseilingen til Kragerø, men 2 stk av disse pilene med røde og grønne prikker som markerer ledretningen. Rett utenfor lykta som markerer starten på innseileingen er det på det offisielle sjøkartet (i hvert fall den scannede Maptech-kopien jeg har) 2 slik merker. Ett viser at du har ledretning innover når du går inn mot lykta (altså grønn stake til styrbord) og ett som viser en innseiling fra SØ med motsatt ledretning. Jeg poster dette fra jobben nå (må komme i gang med noe mer produktivt ), men skal forsøke å få lagt inn et kartutsnitt når jeg kommer hjem. Fortsett det gode arbeidet med KA. Selv om jeg ikke er fornøyd i dag er jeg sikker på at det har potensiale i seg til å bli veldig bra. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Geir Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 (redigert) Kan melde at både lateralmerker og gjestehavn(breawater) i Strømstad er på plass på CD-versjonen. Finnes kystatlaset i CD versjon også? (ser for meg mulighet for å evt. kunne bruke dette sammen med eks. Ozi explorer) Geir Redigert 6.Januar.2005 av Geir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.