Jens Kristiansen Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Når vil det komme KystAtlas for strekningen videre fra Lista og nordover ? Det kommer flere Atlas i 2005 og på Sjøen For Alle vil vi presentere nye produkter. Dere bør glede dere, enten dere er positive til Kystatlas spesielt eller valgfrihet generelt. jens Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Jeg var på Seatronic i stad og så på det Kystaltas de har liggende på disken. Bortsett fra at friområder var markert ut i vannet synes jeg kartene så fine ut, og de stedene jeg er kjent så dette helt greit ut å navigere etter. Det er litt uvant med kartene på venstre og høyre side - men når jeg forstod kartreferansene i oversiktskartet på venstre side var det helt greit. Så jeg gleder meg jeg Jens til jeg får mitt Kystatlas i posten. Sitér dette innlegget Link to post
jm Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Etter å ha følgt diskusjonen, har det kommet mange argumenter. Jeg har sjekket en del posisjoner mot c-map pc CM93 kartpakke. Så vidt jeg kan se stemmer posisjonene på en prikk. Jeg stoler like fullt på KA som på båtsportkartet. At leverandøren også garanterer at dette er data fra sikre kilder føler jeg meg trygg. Er der feil (ref.andre innlegg) eller oppgraderinger i KA skulle leverandøren kunne lage til f.eks en "oppdateringstavle" på sin hjemmeside, der vi hurtrigst mulig kan rette dette opp. Jeg er fornøyd så langt.KA er et kjærkommet alternativ til de dyrere båtsportkartene (kanskje konkurransen presser prisene på desse....?) Sitér dette innlegget Link to post
RLWI Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Det kommer flere Atlas i 2005 og på Sjøen For Alle vil vi presentere nye produkter. Dere bør glede dere, enten dere er positive til Kystatlas spesielt eller valgfrihet generelt. jens Synes produktet Deres ser meget interessant ut jeg . Som du skriver ovenfor vil det komme flere produkter i 2005. Jeg selv bor i Rogaland og lurer på hvordan kartinndelingen (hvilket strekk til/fra) vil være gjellende videre i fra Lista og Nordover på de forskjellige kystatlas som vil komme ? Vet du noe ut i fra en fremdriftsplan når kystatlas for kysten Rogaland / Hordaland vil ligge klar for salg ? RLWI Sitér dette innlegget Link to post
Jens Kristiansen Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Vil det si at det er en fordel å vente med å kjøpe Kystatlaset til dere har trykt opp neste opplag? Når vil det være klart? FRA FORLAGET Vi skal først selge ut dette opplaget. Har noen hundre igjen, men mindre enn tusen. Jeg synes selv ikke at piktogram problemet så stort, men jeg har ikke båt.... . Detter er jo nyttig informasjon i planleggingsfasen og ment som hjelp til faktisk å finne uthavnen under alle visibilitetsforhold. En god regel er uansett at ved besøk i uthavner, på hypergrunnt farvann og mellom trange holmer må man avpasse farten, holde utkikk og bruke ekkolodd for hva det er verdt. Generelt kan jeg si at vi ikke plasserer piktogrammer oppå nyttig dybde og skjær-informasjon. Dersom vi i kommede utgaver flytter piktogranner bort fra aktuelle foerkomst blir denne vanskeligere å finne, mens man kanskje får bedre oversikt og trygghet i innseiling og oppankring. MVH jENS Sitér dette innlegget Link to post
Jens Kristiansen Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Finnes kystatlaset i CD versjon også? (ser for meg mulighet for å evt. kunne bruke dette sammen med eks. Ozi explorer) Geir Fra forlaget. Svar nei. Ved siden av kommersielle hensyn, ville det føre til et supportmareritt. mvh Jens Sitér dette innlegget Link to post
Jens Kristiansen Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Det kommer flere Atlas i 2005 og på Sjøen For Alle vil vi presentere nye produkter. Dere bør glede dere, enten dere er positive til Kystatlas spesielt eller valgfrihet generelt. jens Synes produktet Deres ser meget interessant ut jeg . Som du skriver ovenfor vil det komme flere produkter i 2005. Jeg selv bor i Rogaland og lurer på hvordan kartinndelingen (hvilket strekk til/fra) vil være gjellende videre i fra Lista og Nordover på de forskjellige kystatlas som vil komme ? Vet du noe ut i fra en fremdriftsplan når kystatlas for kysten Rogaland / Hordaland vil ligge klar for salg ? RLWI Fra forlaget: Vi ønsker foreløpig ikke å annonsere disse utgivelsene, så tipset er: besøk oss på Sjøen for alle, Lillestrøm Dra til sjøs, Bergen Hillevågsvatnet, Stavanger Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Spørsmål til forlaget: Jeg var hos en båtforhandler som på kort tid har solgt 10 stk av KA, og de synes dette så veldig fint ut. De nenvte at kartgrunnlaget rund Bolærne ikke var godt, og at enkelte områder i dette området ikke dekkes av KA. Stemmer det? Hvor lang tid regner dere på fra man bestiller på nett til man har KA i posten? (utålomig? ) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 (redigert) Lagt til 06.01.2005: De 2 røde pilene med rød og grønn prikk som viser ledretningen (inn Stanggapet og ut Rødskjærgapet) mangler i KA, men finnes både i båtsportkart (2002) og Sjøkart nr 6 (2001). Takk for tipset - jeg har skrevet det ut og oppdaterer mitt KA med infoen når jeg får det i posten Redigert 7.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Spørsmål til forlaget: Jeg var hos en båtforhandler som på kort tid har solgt 10 stk av KA, og de synes dette så veldig fint ut. De nenvte at kartgrunnlaget rund Bolærne ikke var godt, og at enkelte områder i dette området ikke dekkes av KA. Stemmer det? Det er en liten bit helt ytterst mot nedlagte Fuglehuk fyr og Hollenderbåen som av en eller annen grunn ikke er med på noe 1:40 000 kart (N31). Den er dog på 1:100 000 kartet (N31). Jeg kan se for meg at dette er veldig irriterende hvis man skal f.eks. rundt Bolærne. Undres om dette er en glipp eller et bevisst valg? Den lille snutten som mangler kunne jo fått plass som et utsnitt et eller annet sted. Om kartgrunnlaget er dårligere enn andre tilsvarende produkter kan jeg ikke uttale meg om, det synes å herske en viss forvirring hvordan kartgrunnlaget blir skaffet til veie og senere blir til et kart. Det hadde vært fint om forlaget kunne fortalt litt om hvordan dette henger sammen, de færreste her har vel veldig god innsikt i dette. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Undres om dette er en glipp eller et bevisst valg? Den lille snutten som mangler kunne jo fått plass som et utsnitt et eller annet sted. De finnes ikke offentlige detajkart for dette området. Du må ha grå båt med hvite tall på siden for å ha gode kart her. Noe vår alles Carl I. fikk merke i sommer da hele Stortingsgruppa til Skritterene gikk på. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
GeirKS Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 (redigert) Vel, kartet ser ut til å være like detaljert rundt f.eks. Ø. Bolærne som ellers i skjærgården rundt. KA er i 1:40 000. Geir Redigert 7.Januar.2005 av GeirKS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Jeg vet bare at de som frekventerer området ferdes med stor forsiktighet. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Jens Kristiansen Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Det er en liten bit helt ytterst mot nedlagte Fuglehuk fyr og Hollenderbåen som av en eller annen grunn ikke er med på noe 1:40 000 kart (N31). Den er dog på 1:100 000 kartet (N31). Jeg kan se for meg at dette er veldig irriterende hvis man skal f.eks. rundt Bolærne. Undres om dette er en glipp eller et bevisst valg? Den lille snutten som mangler kunne jo fått plass som et utsnitt et eller annet sted. Om kartgrunnlaget er dårligere enn andre tilsvarende produkter kan jeg ikke uttale meg om, det synes å herske en viss forvirring hvordan kartgrunnlaget blir skaffet til veie og senere blir til et kart. Det hadde vært fint om forlaget kunne fortalt litt om hvordan dette henger sammen, de færreste her har vel veldig god innsikt i dette. Geir Fra forlaget Uten at vi skal utlevere alt for mye om hvordan vi gjør dette kan jeg si: Man inngår de tilstrekkelige avtaler med Kartverket og kjøper inn siste både sjødata på s57 format og landdata på sosiformat. Det er bare vi som også bruker landdata. Disse datasettene gis tegnebeskrivelser hvor vi i noen områder står fritt og i andre områder må forholde oss til regelverk - navigasjonsinfo typisk. Å bruke to datasett i samme kart som f.eks har ulik kystlinje (middelvannstand og springfjære) har sine tekniske utfordringer og er bedriftshemmelighet. Likeledes vil stadsnavn komme to ganger, fra sjødata og landdata. Dette ryddes også opp i, i en forundringspakke full av teknologi og matematikk. Er man formøyd med hvordan dette blir seende ut, kan man sette seg ned å utforme produker, kartbaldinndelinger og lignende. Vi hadde det meste på plass allerede for flere år siden. Når noen sier at kartet ikke går langt nok på utsiden av Bolærne er det fordi vi har valgt det slik. I prinsippet kan vi lage hva vi vil. C-MAP har sjødata for Victoriasjøen, og vi har landdata for hele Norge og sikkert sjødata for mye mer enn det vi laget i 1. bind . Det som gjør at vi ikke lager "hele landet" med en gang er at Kvalitetskontroll tar mye tid. Likeledes skal ting til trykking osv. Pluss at forretningsrisiko tilsier at vi starter i det små og bruker årets erfaringer til å lage en større porteflje i 2005 og 2006. Vi gjør ingen "Glipper" men tar valg. I noen tilfelle mangler det faktisk data fra/hos Sjøkartverket og det ser jo litt suspekt ut på trykk.....sjekk utenfor tvedestrand. Vi mener faktisk at vi er flinkere til å lage kart enn alle andre, Kartverket inkludert, og vi er private slik at det kanskje er lettere å snakke med oss. jens Sitér dette innlegget Link to post
Sira Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Har fulgt interresant med på denne tråden. Jeg har endelig fått kjøpt meg båt igjen som skal overvintre i Mandal. Jeg skal hente den i påsken og turen går til Fredrikstad. Jeg mangler kart fra Mandal til Sandefjord. Det sitter en Furuno kartplotter Type GP 1610 CF i båten pluss at jeg har en Garmin 182 fra før. Jeg har bestandig papirkart med meg så spørsmålet mitt blir da som følger:Skal jeg kjøpe papirkart til de aktuelle områdene eller tror dere kystatlaset er godt nok.Prismessig blir omtrent det samme,men atlaset kan jo også brukes i farvannet der jeg til vanlig bruker båten,nemlig østfolds vakre skjærgård. Jeg ønsker synspunkter på dette. Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten Link to post
Bitteliten Svart 8.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Det er en liten bit helt ytterst mot nedlagte Fuglehuk fyr og Hollenderbåen som av en eller annen grunn ikke er med på noe 1:40 000 kart (N31). Den er dog på 1:100 000 kartet (N31). Jeg kan se for meg at dette er veldig irriterende hvis man skal f.eks. rundt Bolærne. Undres om dette er en glipp eller et bevisst valg? Den lille snutten som mangler kunne jo fått plass som et utsnitt et eller annet sted.Jeg har sammenlignet med Båtsportkartet for samme område - og jeg synes Kystatlaset gir like mye informasjon om denne lille biten utenfor Bolærne som Båtsportkartet. Det rekker lenge at det er med på 1-100' delen- 1-40' kartet over Bolærne til Kystatlaset synes jeg gir mer info enn Båtsportkartet. De finnes ikke offentlige detajkart for dette området. Du må ha grå båt med hvite tall på siden for å ha gode kart her.Samme tenkte jeg også - og ser du på Båtsportkartet i 1-50' er det ikke mye info som fremkommer her - bortsett fra at det er en mengde umerkede grunner. Disse blir kanskje merket opp nå som Bolærne blir friområde. Vi mener faktisk at vi er flinkere til å lage kart enn alle andre, Kartverket inkludert, og vi er private slik at det kanskje er lettere å snakke med oss.Om dere er enklere å snakke med - tja- du har ennå ikke svart på mine 2 mailer til deg :nono: Men en kollega hos dere jeg snakket med ga veldig bra service. Det tok lengre tid å få kartene fra dere enn fra Nautisk forlag (4 dager fra Nautisk og 8 dager fra dere). Men i dag kom lappen om postpakke, og spent som en unge var jeg på posten og hentet pakka fra dere Her er mitt førsteinntrykk: Kystatlaset ser veldig bra ut! Jeg har lagt til de to ledpilene som KOB tipset om på kart N54. Det er fortsatt litt uvant med "karthenvisningssystemet" som henviser til andre kart - men det blir man vant til (jeg har ikke noe forslag på noe bedre). Grønne markeringer av friområder i vannet er også uvant, og jeg skjønner ikke hvorfor det er relevant for meg - men kanskje dere kan forklare hvordan dere har tenkt her? Skal jeg kjøpe papirkart til de aktuelle områdene eller tror dere kystatlaset er godt nok.Prismessig blir omtrent det samme,men atlaset kan jo også brukes i farvannet der jeg til vanlig bruker båten,nemlig østfolds vakre skjærgård. Jeg ønsker synspunkter på dette.Jeg var i samme dilemma som deg. Jeg har kartplotter og Båtsportkart Oslo-Sandefjord. Også har jeg et stort sjøkart (gult/hvitt) som dekker Oslo-Svenskegrensa og ett nytt som dekker "Skagerak"-men som ikke egner seg til kystnavigasjon. Jeg vurderte da om jeg skulle legge 2x400 kroner på Båtsportkart for å få kart til Mandal eller om jeg skulle kjøpe Kystatlaset som dekker "alt jeg trenger". Dette var bakgrunnen for at jeg startet tråden. Jeg synes ikke Båtsportkart er noe gode å navigere etter fordi jeg mister oversikten over hvor jeg er. Kombinasjonen av 1/100' kart og 1/40' kart i Kystatlaset synes jeg er fin. Trykkvaliteten/fargene er tydelige, men det er kanskje litt mye detaljer på land i kartene (alle hus/hytter er tegnet inn). Bak i Kystaltaset finnes det mange planleggingskart i ulike formater - det er veldig kjekt for meg som ikke vet om Tvedestrand ligger før eller etter Arendal. Og det er veldig kjekt å ha alle kartene i en bok. Jeg må ta et stort forbehold - jeg har ikke brukt kartene til sjøs. Men jeg gleder meg til å bruke Kystatlaset når nye båten settes på vannet i begynnelsen av april. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 når nye båten settes på vannet i begynnelsen av april. [OT] April ... april ... ??? Hva har båter på land å gjøre? Hvordan klarer du å vente så lenge? Går du ikke på veggene, da? DEN flotte båten, og så på land, av alle steder??? Sorry ... kunne ikke dy meg... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bitteliten Svart 8.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 (redigert) [OT] April ... april ... ??? Hva har båter på land å gjøre? Hvordan klarer du å vente så lenge? Går du ikke på veggene, da? DEN flotte båten, og så på land, av alle steder??? Sorry ... kunne ikke dy meg... DU kan så si... Båten ligger tygt forvart innendørs hos forhandler. Har ikke satt inn alt av elektronikk ennå. Og med tanke på 20msek og springflo som det er her i dag er det trygt å vite at "gullet " ligger trygt. Den store fordelen er at båten ligger bare en liten avstikker fra veien til jobben. Så det blir minst 1 besøk i uke - bare for å ikke boble over av abstinenser Men jeg tnekte faktisk i går at kanskje jeg skulle fremskynde sjøsettingen litt. Det er jo varmeapparat ombord - og det var +10 grader ute.... Men snøen kommer nok snart.. Redigert 8.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Spørsmål om sjøatlaset: Har sett at dette er et slags hefte der alle kartene er samlet, men hvordan er dette ifht vann? Vil det tåle regn og sjøsprøyt? Hvis det ikke tåler vann blir det ubruklig i seilbåter. Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Spørsmål om sjøatlaset: Har sett at dette er et slags hefte der alle kartene er samlet, men hvordan er dette ifht vann? Vil det tåle regn og sjøsprøyt? Hvis det ikke tåler vann blir det ubruklig i seilbåter. Kystatlaset har god plass i de plastlommene som du bruker til båtsportkartet. Da tåler de litt vannsprut... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Og papiret virker som om det er vokset eller lakkert for det trekker ikke til seg fuktighet som ubehandlet papir. Det er bedre papirkvalitet i Kystatlaset enn på Båtsportkart. Alle kartene er satt sammen i en spiral og det er tykk papp i omslaget. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 (redigert) Og papiret virker som om det er vokset eller lakkert for det trekker ikke til seg fuktighet som ubehandlet papir. Det er bedre papirkvalitet i Kystatlaset enn på Båtsportkart. Alle kartene er satt sammen i en spiral og det er tykk papp i omslaget.Jeg kan bekrefte det Bitteliten her sier. Jeg håper også at fargeektheten er bra - den er ikke bra på de siste års sjøkart (den valige serien) etter at vi fikk opptrykk med de nye målingene. Pga. den uhensiktsmessige oppdelingen av båtsportkartene i Kragerøskjærgården lager jeg meg et eget sjøkart i format båtsporkart, men klippet ut fra det ordinære sjøkartet. Da kan jeg bruke dette for hele skjærgården. Dette ligger stort sett fremme hele tiden, utsatt for sol. Stor var derfor forbauselsen da fargene var fullstendig borte etter en sesong - de gamle kartene holdt fargen mye bedre (men så var det jo færre farger og detaljer også, da ) Nåvel. jeg har uttalt meg en smule kritisk til Kystatlaset, selv om jeg har understreket at jeg mener det er et godt konsept. Min subjektive oppfatning er dog at det trengs forbedringer på en del områder. Det er ikke sikkert alle andre vil prioritere likt. Jeg har i et tidligere innlegg sagt at jeg skal sende forlaget en del forbedringsforslag, og det skal jeg gjøre. Jeg har studert KA og båtsportkartene et par kvelder, og ser at jeg kanskje var for bombastisk i en tidligere uttalelse. Det beklager jeg. Men jeg fastholder at jeg ikke klarer å navigere gjennom Portør etter KA, i motsetning til båtsportkartet/sjøkartet. Langt på vei det samme vil jeg hevde vedr. Ormeleia (øst for Korset ved Skåtøy). Vestre Rauane derimot er omtrent likt. Nordre del av Røssesundet på Tjøme derimot synes jeg er vanskelig å navigere i etter KA. Søndre del av Jomfrulandsrenna er mer oversiktlig i KA. Bruk av farger på staker (røde/grønne) gir bedre oversikt. Likeledes er 1:40.000 bedre for oss som har begynt med briller enn 1:50.000. Men jeg synes kontrasten i fargene er for dårlig slik at KA blir for blasst. Blåfargen som viser 0-10m synes jeg er for kraftig, slik at det blir for lite kontrast mot annen trykk. En del ledstreker og dybder blir bl.a. vanskeligere å lese. Også tørrfallsområdene (grå) gjør det vanskeligere for meg å lese detaljer. Jeg synes det er for mye informasjon på land, som også Bitteliten nevner, som for meg gjør kartet vanskelig å lese. Jeg skjønner heller ikke hvorfor friområdene er så kraftig markert - det er vanskelig å lese det som står "under". Bruk av desimaler på dybder er nyttig info, men tar mer plass og gjør trange leder mindre lesbare. Jeg har også sett tilfeller av at det mangler overettstreker i tilknytning til overettmerker - som f.eks. innseilingen Stanggapet til Kragerø. Forslag til forbedringer? Som sagt kommer jeg tilbake til dette mer konkret til forlaget, men subjektivt ville jeg gjort noe med det som er nevnt ovenfor, og så ville jeg supplert med en del detaljkart av leder og uthavner, slik en finner det i Den Norske Los. Kanskje kan man også finne på noen spennende utvidelser av KA på nettet. Redigert 8.Januar.2005 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
bliss X Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 (redigert) Veldig bra at du lager slike detaljerte tilbakemeldinger, KOB og jeg håper at de tar dine forslag til forbedringer alvorlig. Den typen tilbakemelding fra en som virkelig har satt seg inn i sakene må jo være verdt sin vekt i gull. Sist jeg var innom Malfix, var han selvfølgelg frampå å skulle vise meg dette vidunderet. Før var det alltid plottere som skulle vises fram - nå var det plutselig papirkart som var på moten Hadde ikke tid til å studere det så nøye, men en ting han trakk fram var dette med detaljkart på den ene siden og oversiktkart på nabosiden. Det så imponerende ut å kunne se begge utsnitt på denne måten samtidig. Men så tenkte jeg etterpå: Det må da gjelde bare for noen av sidene? Det kan umulig være slik for alle detaljkartene eller? Redigert 8.Januar.2005 av Lasse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 DU kan så si... Båten ligger tygt forvart innendørs hos forhandler. Har ikke satt inn alt av elektronikk ennå. Og med tanke på 20msek og springflo som det er her i dag er det trygt å vite at "gullet " ligger trygt. Den store fordelen er at båten ligger bare en liten avstikker fra veien til jobben. Så det blir minst 1 besøk i uke - bare for å ikke boble over av abstinenser Men jeg tnekte faktisk i går at kanskje jeg skulle fremskynde sjøsettingen litt. Det er jo varmeapparat ombord - og det var +10 grader ute.... Men snøen kommer nok snart.. Er du sikker på at den ikke er blitt sjøsatt, så på kveldsnytt nå i kveld at inne i en båtbutikk var det mye vann. Dette var i østfold men de sliter litt på sørlandskysten også. Bare dørene er lukket så går det vel bra. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 Man inngår de tilstrekkelige avtaler med Kartverket og kjøper inn siste både sjødata på s57 format og landdata på sosiformat. Når noen sier at kartet ikke går langt nok på utsiden av Bolærne er det fordi vi har valgt det slik. I prinsippet kan vi lage hva vi vil. C-MAP har sjødata for Victoriasjøen, og vi har landdata for hele Norge og sikkert sjødata for mye mer enn det vi laget i 1. bind . Det som gjør at vi ikke lager "hele landet" med en gang er at Kvalitetskontroll tar mye tid. Vi gjør ingen "Glipper" men tar valg. I noen tilfelle mangler det faktisk data fra/hos Sjøkartverket og det ser jo litt suspekt ut på trykk.....sjekk utenfor tvedestrand. Vi mener faktisk at vi er flinkere til å lage kart enn alle andre, Kartverket inkludert, og vi er private slik at det kanskje er lettere å snakke med oss. Jajaja og ja. La oss håpe at du har rett. Jeg ser utfordringene ang. kartgrunnlaget og for all del, som en av de mest positive og fornøyde til KA, ikke ta dette som surmuling. Akkurat HVORFOR disse tre-fire-åtte skjærene på utsiden av Bolærne ikke er med i kystatlaset, føler jeg ikke at du eller noen andre har gitt noe godt svar på. Personlig har jeg store problemer med å se horfor Hollenderbåen og nedlagte Fuglehuk fyr er utelatt i Kystatlaset. Særlig siden dere tydeligvis har kartdata for Victoriasjøen (hvor er akvaristene?). Jeg kan ikke se noen rasjonell grunn til å utelate disse delene av ytre Oslofjord. Greit nok hvis det er en glipp, men jeg skulle like å se en 'god grunn'. Hva med en gratis nedlastbar oppdatering for KA's kjøpere? Om ikke annet uten noen videre kommentar Og ja, i de tilfeller hvor kartdata mangler, kan jeg forstå at at kartene ikke er "perfekte", men hvis formålet er å spare noen cm2 papir, har jeg vondt for å kjøpe deres argumenter. Minner om svenske båtsportkart med trykk på begge sider. Ærbødigst, Geir Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.