goggen Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 Hadde ikke tid til å studere det så nøye, men en ting han trakk fram var dette med detaljkart på den ene siden og oversiktkart på nabosiden. Det så imponerende ut å kunne se begge utsnitt på denne måten samtidig. Men så tenkte jeg etterpå: Det må da gjelde bare for noen av sidene? Det kan umulig være slik for alle detaljkartene eller? Tar sjangsen på å svare... Joda Lasse - alle detaljkartene har et oversiktskart på venstre side - etter min oppfatning fungerer det veldig bra! Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Bitteliten Svart 9.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 (redigert) Er du sikker på at den ikke er blitt sjøsatt, så på kveldsnytt nå i kveld at inne i en båtbutikk var det mye vann. Dette var i østfold men de sliter litt på sørlandskysten også. Bare dørene er lukket så går det vel bra.Båten ligger i Vestfold - ganske nære vannet, men innedørs.... De hadde vel ringt om det hadde vært et problem Akkurat HVORFOR disse tre-fire-åtte skjærene på utsiden av Bolærne ikke er med i kystatlaset, føler jeg ikke at du eller noen andre har gitt noe godt svar på. Personlig har jeg store problemer med å se horfor Hollenderbåen og nedlagte Fuglehuk fyr er utelatt i Kystatlaset. Særlig siden dere tydeligvis har kartdata for Victoriasjøen (hvor er akvaristene?). Jeg kan ikke se noen rasjonell grunn til å utelate disse delene av ytre Oslofjord. Greit nok hvis det er en glipp, men jeg skulle like å se en 'god grunn'. Hva med en gratis nedlastbar oppdatering for KA's kjøpere? Om ikke annet uten noen videre kommentar Jeg fikk Kystatlaset mitt i posten i går - og jeg har lest gjennom det meste av relevant kartgrunnlag for meg. Førsteinntrykket er at dette ser veldig bra ut (det ble sent i går kveld - for jeg synes dette var så interresant at jeg glemte klokka ) Vedr. skjærene på utsiden av Bolærne. De er med på 1/100.000 kartet (oversiktkartet). De er ikke med på 1/40.000 kartet. Således er det feil å si at de ikke er med i Kystaltaset. Jeg sjekket dette området mot Båtsportkartet for samme område - og jeg kan ikke se at man går glipp av noe vesentlig informasjon om akkurat disse skjærene. Det som ikke er med på 1/40.000 kartet til Kystatlaset er et bittelite område på utsiden av Flatskjæret - som er det ytterste skjæret før du er "midt i fjorden" For å være veldig detaljert ser det ut til at det er to målepunkter som mangler. Ett på 3,5 meter og ett på 10 meter. På utsiden av Store Rauer er det noen flere skjær som ikke er med på detaljkartet - men de er tegnet inn på det store kartet. Om man studerer 1/40.000 kartet nøye (kartet heter N31) ser man at venstre del av kartet for en stor del viser land (Nøtterøy og Tønsberg by). For å løse dette kan kanskje produsenten flytte utsnittet sitt litt lengre ut i fjorden slik at man får med seg alle disse skjærene på detaljkartet. Det samme gjelder Hollenderbåen - fyret er med på 1/100.000 - men ikke på 1/40.000. At Hollenderbåen ikke er med på detaljkartet kan jeg forstå i og med at det er et av fyrene som markerer hovedleden i Oslofjorden. Personlig har ikke jeg bruk for detaljkart når jeg kjører "midt i fjorden" At et nedlagt fyr på en liten holme (Fuglehuk) kan enkelte sikkert anse som en liten svakhet ved produktet ettersom det i Båtsportkartet står "Nedlagt fyr - Fuglehuk" - og det er fint at du nevner det. Jeg har ennå ikke funnet et perfekt kart noe sted jeg - og jeg pleier å tegne inn de tingene som jeg synes mangler. Det har jeg gjort med ledpilene som KOB tipset om. Jeg sjekket dette ganske nøye - og det er ledpiler på kartet i Kystaltaset i området KOB viser til, men de er plassert litt annerledes enn i kartet som KOB viste. Jeg bruker ikke alltid ledpilene så mye - jeg forsøker å forstå merkingen ut i fra hvor grunnene er. Dette er sikkert ulikt fra person til person - for vi bruker alle kart ulikt. Totalt sett er min bedømning at Kystatlaset at dette er et bra "verk" med masse informasjon. Som alle andre produkter som selges i et stort marked finner man alltid svakheter ved produktet. Det vil det alltid være ettersom produsenten ikke kan "skreddersy" produktet etter hver bruker, men må gjøre valg slik at produktet blir best mulig for flest mulig. Produsenten av Kystatlaset har jo sagt at de har tatt noen valg. Så får brukerne tilpasse produktet til det som er best for de. Redigert 9.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 (redigert) Nordre del av Røssesundet på Tjøme derimot synes jeg er vanskelig å navigere i etter KA.Dette området har jeg bare kjørt et part ganger med "Biteliten II", og her synes jeg det var veldig vanskelig å finne en god lei. Jeg fikk ikke terrenget til å stemme overens med Båtsportkartet - og området ble passert i 2-3 knop med drevet i beach stilling. Det er særlig en kort bit sør for Bukholmen jeg synes var vanskelig . Her er mitt Båtsportkart (B-713) veldig dårlig - mens det er mye mer info om grunnene i Kystatlaset. Er det noen som kan vise/forklare en trygg led i dette området? Og dette som KOB skriver om de blå markeringene av "10 meters dybde sonen" synes jeg blir for mye informasjon. For meg som ikke stikker så dypt hadde det vært bedre med en litt svakere markering av f.eks. 5 meters linjen. Nåvel - det er min personlige mening - og på kartplotteren pleier jeg også å ta bort en del info jeg synes blir for detaljert i kartet. Redigert 9.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 Det har jeg gjort med ledpilene som KOB tipset om. Jeg sjekket dette ganske nøye - og det er ledpiler på kartet i Kystaltaset i området KOB viser til, men de er plassert litt annerledes enn i kartet som KOB viste. Jeg bruker ikke alltid ledpilene så mye - jeg forsøker å forstå merkingen ut i fra hvor grunnene er. Dette er sikkert ulikt fra person til person - for vi bruker alle kart ulikt.Dette er ingen stor sak, men når du først nevner det - Kan du hjelpe meg Bitteliten. Jeg har lest til øyet blir stort og vått men finner ingen ledpiler i KA i området rundt lykta Knubbehausen (ytterste del av innseilingen til Kragerø), jfr. det kartutsnittet jeg la ut i et tidligere innlegg i denne tråden. Er jeg helt blind? Jeg ser merket for ledretningen i Jomfrulandsrenna, likeledes langt inne i Kragerøfjorden, som forteller deg at leden går inn fjorden. Av sistnvente kan man slutte at man skal ha grønn stake til stybord på vei inn. Men Stanggapet (fra ØSØ) er merket motsatt. Her skal man faktisk ha rød stake til styrbord. Dette er et område med mye grunner, og det bryter mange steder rundt en. Så jeg må innrømme at det var først da jeg ble oppmerksom på denne merkingen, kombinert med overettmerket inn denne leden, at jeg tok sjansen på å gå der. Før safet jeg altid forbi lykta på riktig side. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 9.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 (redigert) Dette er ingen stor sak, men når du først nevner det - Kan du hjelpe meg Bitteliten. Jeg har lest til øyet blir stort og vått men finner ingen ledpiler i KA i området rundt lykta Knubbehausen (ytterste del av innseilingen til Kragerø), jfr. det kartutsnittet jeg la ut i et tidligere innlegg i denne tråden. Er jeg helt blind? Neida, du er ikke helt blind. Det er ikke noen ledmerker akkurat der du viser på kartutsnittet ditt. Ledmerkene er NordØst for rød stake kaldt Hausen og Nordvest for fyr ved Stavseng. Uten led pilene fra kartutsnittet ditt hadde jeg nok tørt å gå gjennom det farvannet du beskriver, og jeg hadde kjørt slik du beskriver det - med 2 røde staker på stb side og 2 grønne saker på bb side. Dette fordi det klart er markert hvor grunnene er i tilegg til stakene. Således følger jeg mer hvor grunnene er enn å følge ledmerkene slavisk. Dette varierer antakelig fra person til person hvordan de velger å navigere En liten parantes angående det: Som jeg har sagt i et par andre tråder hadde jeg et år i KVNord da jeg hadde plikttjenesten min. En dag vi var på vei gjennom Tjeldsundet (omtrent på høyde med Harstad-se kart under)spurte jeg styrmannen hvordan han forholdt seg til ledmerkene og hvordan han visste hvilken side han skulle gå på av stakene. Han skjønte egentlig ikke spørsmålet mitt - han sa "jeg går der det er mest vann jeg" - og det gikk bra med oss stort sett hele tiden En av gangene det ikke gikk så bra , var da Skipperen hadde glemt å bytte ut tidevannstabellen ved nyttår en natt vi skulle gå Risøyrenna. Dette er ei mudret lei som gjør at man kan gå på innsiden av Andøya (farvannet på utsiden av Andenes er urent og værhardt). Den er ca 4 meter dyp, og vi stakk nesten 7 så vi måtte gå da det var flo. Men ettersom tidevannstabellen var 1 år gammel var det ikke flo da vi gikk inn i renna - så vi gikk oss fast i sanda og tok med oss ei lykt da båten ble tatt av strømmen (for den var sterk for det var jo i ferd med å flø...) Men vi kom oss til havn den gang også..Lykta lignet litt på en slik en - men var litt mindre: Bildet er fra Risøyrenna. Beklager avsporingen - jeg ble litt inspirert av å tenke på den flotta naturen langs Troms og Finmark - og den fine tida jeg hadde der. Redigert 9.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 Uten led pilene fra kartutsnittet ditt hadde jeg nok tørt å gå gjennom det farvannet du beskriver, og jeg hadde kjørt slik du beskriver det - med 2 røde staker på stb side og 2 grønne saker på bb side. Dette fordi det klart er markert hvor grunnene er i tilegg til stakene. Således følger jeg mer hvor grunnene er enn å følge ledmerkene slavisk. Dette varierer antakelig fra person til person hvordan de velger å navigereUt fra kartegningen i KA er jeg tilbøyelig til å være ening- Den er faktisk bedre enn i båtsportkartet (ja, jeg innrømmer det), pga. målestokken og at det brukes farger på lateralmerkene. Ellers er det jo lett å bli forvirret - var det rødt eller grønt merke som tegnes sort? (det er grønt) i de vanlige sjøkartene. Som du sier, så gjør vi ting forskjellig. Jeg er ute etter ekstra forsikring om at det jeg gjør er riktig, noe jeg ble oppflasket med i flyging. Så selv om leden ser naturlig ut eller posisjonen riktig, så vil jeg gjerne dobbelt- eller trippelsjekke det på annet vis. Her er merkene for ledretning viktig, synes jeg. Et eksempel er innseilingen til Tønsberg fra Torgersøy via Valløybukta. Det er jo naturlig å tenke at leden går inn til byen. men det gjør den altså ikke. Så kan du si at det ser en ganske så tydelig ved å lese karte og lateralmerkene. Enig i det, særlig hjemme på spisebordet i godt lys. Men da jeg kom dit sommeren 2002 sammen med Julie på 7 år var det ikke like opplagt. Planleggingen var klart for dårlig, men vi kjente vien Oslo-Kragerø, og en liten avstikker til Tønsberg var jo kurant, mente jeg. Men innseilingen kom brått på oss, det bølget og det var litt dårlig utsikt med kalesjen oppe. Og så stod jo de røde merkene i inneseilingen på feil side. Selv om formen på terrenget til høyre for disse ikke inviterte til å gå der heller. Akkurat da var det viktig få meg å få bekreftet at det jeg trodde var riktig (men uvanlig) - at leden gikk utover, faktisk var korrekt. Og etter en del leting fant jeg da merket for ledretningen, plassert på Nes, N for Husøy. Det som jo er litt snedig er at dette merket for ledretningen verken finnes i KA eler i båtsportkartet. Derimot i sjøkart nr 3 og i C-map NT+ for kartplotter. Et slikt merke tydelig plassert i fjorden rett utenfor Vallø haade jeg syntes var veldig kjekt. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 9.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 Et slikt merke tydelig plassert i fjorden rett utenfor Vallø haade jeg syntes var veldig kjekt.Helt enig - jeg synes også det er for få ledmerker. Det kan være derfor jeg har vent meg til å ikke bruke de så mye. Det stedet det er mest kritisk som jeg kjenner til er i sundet i Marstrand. Her har jeg sett mange store seilbåter gå på grunn. Det hadde vært kjekt å få kjøpt slike små klistremerker med ledmerker som man kan sette i kartene der man har behov for det. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 Bitteliten og KOB Hebbe skal sommerferien ta båten ned til Oslofjorden og reise derifra ut Oslofjorden og nedover Sverigeså langt jeg kommer i snekkefart på 1 mnd. Jeg har nå med stor interesse lest deres meningsutveksling om kystatlasset og har et spørsmål i denne sammenhengen. 1. Vil kystatlasset dekke mine behov for papirkart, eller vil jeg trenge andre papirkart i tilegg ? (i Norge) 2. Men har jo tenkt meg litt nedover Sverige og har de noe tilsvarende som jeg kan benytte der ? Har en liten Garmin plotter som jeg skal kjøpe Bluechart cd`n som dekker hele området så jeg regner med at denne blir hovednavigeringshjelpemiddlet. Hebbe som skal til å kjøpe kart... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
KOB Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 Selv om jeg har vært kritisk så gjør Kystatlaset jobben for deg. Har du ikke andre kart av nyere dato får du her veldig mye kart for pengene. Men er vestsiden av Oslofjorden og Sørlandet lite aktuelt på en del år, så kan du vel alternativt spare noen få hundrelapper på å kjøpe båtsportkart - du klarer deg vel med 2 serier, hvis jeg ikke husker helt feil. Manglet jeg kart for strekningen ville jeg gått for KA. Sverige vet jeg ikke særlig mye om. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 9.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 Bitteliten og KOB Hebbe skal sommerferien ta båten ned til Oslofjorden og reise derifra ut Oslofjorden og nedover Sverigeså langt jeg kommer i snekkefart på 1 mnd. Jeg har nå med stor interesse lest deres meningsutveksling om kystatlasset og har et spørsmål i denne sammenhengen. 1. Vil kystatlasset dekke mine behov for papirkart, eller vil jeg trenge andre papirkart i tilegg ? (i Norge) 2. Men har jo tenkt meg litt nedover Sverige og har de noe tilsvarende som jeg kan benytte der ? Har en liten Garmin plotter som jeg skal kjøpe Bluechart cd`n som dekker hele området så jeg regner med at denne blir hovednavigeringshjelpemiddlet. Hebbe som skal til å kjøpe kart... Hei Hebbe,For å dekke Oslo-Strømstad trenger du Båtsportkart serie A og Båtsportkart serie B. Jeg tror veil pris er ca 400 kr/mappe - dvs. 800 kroner totalt. Seatronic tar 880 kroner for Kystatlaset - som da dekker begge sider av fjorden - samt at Kystatlaset inneholder mye mer informasjon, kartposisjoner, oversiktskart for hele landet m.m. Jeg synes Kystatlaset gir veldig mye for pengene - og jeg kommer til å bruke det fast i båten fremover. Jeg synes oppdelingen med store kart og detaljkart på hver side er veldig bra. Også er det helt suverent at alle kartene er innbundet og at det er enkelt å finne neste kart når du må bytte. Kystatlaset dekker Oslofjorden akkurat til Nord Koster (som Båtsportkartene). Derfra må du over på svenske kart. For strekningen Strömstad-Varberg (det er syd for Gøtebord) trenger du en kartmappe som heter Båtsportkart Västkusten. Jeg mener at jeg betalte ca. 650 kroner for den kartmappen. Skal du videre forbi Varberg finnes det faktisk ikke Båtsportkart - så da vet jeg ikke (det er vel kanskje et hint om at det ikke er så mange som drar lenger enn til Varberg) Merk at svenskene har en annen kartoppbygging enn våre Båtsportkart. De har tatt store sjøkart og delt hvert stort kart i 4 deler. Dermed blir de nummerert som f.eks. 935W (innloppet til Strömstad 934 NE (Sydkoster -Hunnebostrand). Dette synes jeg er like forvirrende tilå begynne med hver sommer - så ta deg en kveld for å finne ditt system på kartnee. På de svenske kartene er hovedledene stort sett tegnet inn med en sort strek - hvilket gjør at det er mye lettere å følge hvor du skal (samme var det på Bleuchart da jeg seilte ned Bohuslän for et par år siden). Sitér dette innlegget Link to post
Jens Kristiansen Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Jeg har sammenlignet med Båtsportkartet for samme område - og jeg synes Kystatlaset gir like mye informasjon om denne lille biten utenfor Bolærne som Båtsportkartet. Det rekker lenge at det er med på 1-100' delen- 1-40' kartet over Bolærne til Kystatlaset synes jeg gir mer info enn Båtsportkartet. Samme tenkte jeg også - og ser du på Båtsportkartet i 1-50' er det ikke mye info som fremkommer her - bortsett fra at det er en mengde umerkede grunner. Disse blir kanskje merket opp nå som Bolærne blir friområde. Om dere er enklere å snakke med - tja- du har ennå ikke svart på mine 2 mailer til deg :nono: Men en kollega hos dere jeg snakket med ga veldig bra service. Det tok lengre tid å få kartene fra dere enn fra Nautisk forlag (4 dager fra Nautisk og 8 dager fra dere). Men i dag kom lappen om postpakke, og spent som en unge var jeg på posten og hentet pakka fra dere Her er mitt førsteinntrykk: Kystatlaset ser veldig bra ut! Jeg har lagt til de to ledpilene som KOB tipset om på kart N54. Det er fortsatt litt uvant med "karthenvisningssystemet" som henviser til andre kart - men det blir man vant til (jeg har ikke noe forslag på noe bedre). Grønne markeringer av friområder i vannet er også uvant, og jeg skjønner ikke hvorfor det er relevant for meg - men kanskje dere kan forklare hvordan dere har tenkt her? Jeg var i samme dilemma som deg. Jeg har kartplotter og Båtsportkart Oslo-Sandefjord. Også har jeg et stort sjøkart (gult/hvitt) som dekker Oslo-Svenskegrensa og ett nytt som dekker "Skagerak"-men som ikke egner seg til kystnavigasjon. Jeg vurderte da om jeg skulle legge 2x400 kroner på Båtsportkart for å få kart til Mandal eller om jeg skulle kjøpe Kystatlaset som dekker "alt jeg trenger". Dette var bakgrunnen for at jeg startet tråden. Jeg synes ikke Båtsportkart er noe gode å navigere etter fordi jeg mister oversikten over hvor jeg er. Kombinasjonen av 1/100' kart og 1/40' kart i Kystatlaset synes jeg er fin. Trykkvaliteten/fargene er tydelige, men det er kanskje litt mye detaljer på land i kartene (alle hus/hytter er tegnet inn). Bak i Kystaltaset finnes det mange planleggingskart i ulike formater - det er veldig kjekt for meg som ikke vet om Tvedestrand ligger før eller etter Arendal. Og det er veldig kjekt å ha alle kartene i en bok. Jeg må ta et stort forbehold - jeg har ikke brukt kartene til sjøs. Men jeg gleder meg til å bruke Kystatlaset når nye båten settes på vannet i begynnelsen av april. Fra forlaget Beklager at jeg ikke har svart prompte på forsendelsesspørsmålet ditt, men jeg ønsket å holde dette tema utenfor det offentlige forum. Ifb. nyttår bevilget vår leveransepåartner seg litt mer tid enn vi satte pris på. Fint at du fikk dette i posten før helgen. Grønne markeringer. Dette er verneområder av ulik karakter, slik de foreligger offisielt. Vi hadde en prat om dette internt forleden. Grunnen til at vi tegner dette ut slik vi gjør er at vi ønsker å gjøre dette riktig. Noen steder ligger det fuglereservater inni landskapsverneområder og tilsvarende permutasjoner. Dersom vi gjør som Båtsportkartet vil ikke slikt komme frem. Videre vil ikke områder mellom øyer vises som reservat/verneområde hvis man ikke markerer hele det aktuelle området. Vårt største problem er egentlig å finne en tegnemåte for den grønne grensestreken, som både er tydelig, men ikke for markant i trange farvann eller generelt der det er mye informasjon, dybder o.l. . Alternativt kan vi tegne dette ut i 100.000 kart kun, og utelate det fra 40.000, og det vil nok fremsies som et ønske fra meg ifb. kommende utgivelser. mvh jens fra forlaget Sitér dette innlegget Link to post
Jens Kristiansen Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Spørsmål om sjøatlaset: Har sett at dette er et slags hefte der alle kartene er samlet, men hvordan er dette ifht vann? Vil det tåle regn og sjøsprøyt? Hvis det ikke tåler vann blir det ubruklig i seilbåter. Fra forlaget. Dette "heftet" er en spiralinnbundet sjøkartsamling. Utgaven som her diskuteres deklker far Strømstad til Lista. Selv om papiret er impregnert/lakkert vil jeg ikke anbefale deg å ka dette ligge åpent i sjøsprøyt , men legge det inni en plastmappe (std. båtsprtmappe). Følg med på sjøen for alle for nye produkter fra oss, som både vil dekke flere områder og ha tøffere bruksområder. Kystatlas slik det fremstår i første opplag er både et planleggingsverktøy og et navigasjonskart, og et supplement til kartplotteren ombord. jens Sitér dette innlegget Link to post
Jens Kristiansen Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Veldig bra at du lager slike detaljerte tilbakemeldinger, KOB og jeg håper at de tar dine forslag til forbedringer alvorlig. Den typen tilbakemelding fra en som virkelig har satt seg inn i sakene må jo være verdt sin vekt i gull. Sist jeg var innom Malfix, var han selvfølgelg frampå å skulle vise meg dette vidunderet. Før var det alltid plottere som skulle vises fram - nå var det plutselig papirkart som var på moten Hadde ikke tid til å studere det så nøye, men en ting han trakk fram var dette med detaljkart på den ene siden og oversiktkart på nabosiden. Det så imponerende ut å kunne se begge utsnitt på denne måten samtidig. Men så tenkte jeg etterpå: Det må da gjelde bare for noen av sidene? Det kan umulig være slik for alle detaljkartene eller? Fra forleget.Dette gjelder for ALLE sidene og derfor blir dette en tykk og fin bok. I tillegg finnes ALLE navn i Stedsnavnsregisteret bak. Jens Sitér dette innlegget Link to post
Jens Kristiansen Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Jajaja og ja. La oss håpe at du har rett. Jeg ser utfordringene ang. kartgrunnlaget og for all del, som en av de mest positive og fornøyde til KA, ikke ta dette som surmuling. Akkurat HVORFOR disse tre-fire-åtte skjærene på utsiden av Bolærne ikke er med i kystatlaset, føler jeg ikke at du eller noen andre har gitt noe godt svar på. Personlig har jeg store problemer med å se horfor Hollenderbåen og nedlagte Fuglehuk fyr er utelatt i Kystatlaset. Særlig siden dere tydeligvis har kartdata for Victoriasjøen (hvor er akvaristene?). Jeg kan ikke se noen rasjonell grunn til å utelate disse delene av ytre Oslofjord. Greit nok hvis det er en glipp, men jeg skulle like å se en 'god grunn'. Hva med en gratis nedlastbar oppdatering for KA's kjøpere? Om ikke annet uten noen videre kommentar Og ja, i de tilfeller hvor kartdata mangler, kan jeg forstå at at kartene ikke er "perfekte", men hvis formålet er å spare noen cm2 papir, har jeg vondt for å kjøpe deres argumenter. Minner om svenske båtsportkart med trykk på begge sider. Ærbødigst, Geir Fra forlaget: Skjær ved bolærne: jeg har ikke peiling og vil ikke få peiling før noen i detalj forteller meg, ved grafisk skisse, hvilke skjær som ikke er med. Oppdateringer: alle oppdateringer vi publiserer på våre hjemmesider vil selvfølgelig være gratis å legge inn. Vi kan som tidligere annonsert ikke holde avstemning om et skjær eksistere eller ikke. Grunnen til dette er at så lenge vi baserer oss på offisielle data vil KA være kart i forsikringsselskapenes øyne. Vi og kartverket er interessert i feilmeldinger, men må kreve mer enn utsagn som: "finnes det ikke noen skjær utenfor Tromøya som ikke er med?". Dette er ikke surmuling, men innledning til positiv og kontruktiv dialog der formålet er bedre kart og sikrere navigasjon. Altså: alle feilmeldinger må/bør underbygges. Utenfor Bolærne :: ja vi skulle dekket mer og har faktisk gjort en blunder i kartinndelingen. Vi vil i kommende utgaver flytte blad 32 og 31 østover slik at dette området dekkes fullt. Takk Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Fra forlaget: Skjær ved bolærne: jeg har ikke peiling og vil ikke få peiling før noen i detalj forteller meg, ved grafisk skisse, hvilke skjær som ikke er med. Oppdateringer: alle oppdateringer vi publiserer på våre hjemmesider vil selvfølgelig være gratis å legge inn. Vi kan som tidligere annonsert ikke holde avstemning om et skjær eksistere eller ikke. Grunnen til dette er at så lenge vi baserer oss på offisielle data vil KA være kart i forsikringsselskapenes øyne. Vi og kartverket er interessert i feilmeldinger, men må kreve mer enn utsagn som: "finnes det ikke noen skjær utenfor Tromøya som ikke er med?". Dette er ikke surmuling, men innledning til positiv og kontruktiv dialog der formålet er bedre kart og sikrere navigasjon. Altså: alle feilmeldinger må/bør underbygges. Utenfor Bolærne :: ja vi skulle dekket mer og har faktisk gjort en blunder i kartinndelingen. Vi vil i kommende utgaver flytte blad 32 og 31 østover slik at dette området dekkes fullt. Takk Hei igjen. Jeg ordla meg kanskje litt klønete, min kommentar var ikke ment ang. mangler i kartgrunnlaget (grunner/båer/skvalpeskjær), men heller kartutsnittet, de små øyene og holmene som ikke er med på detaljkartet (pga. en blunder). Helt greit for min del, men noen hadde kanskje ønsket seg disse småøyene også, derfor mitt forslag om en nedlastbar oppdatering. Ellers så har jeg stor forståelse for at feilmeldinger om kartgrunnlaget må være nokså detaljerte for at det skal gå an å sjekke dem. Havet er stort. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 (redigert) Beklager at jeg ikke har svart prompte på forsendelsesspørsmålet ditt, men jeg ønsket å holde dette tema utenfor det offentlige forum. Ifb. nyttår bevilget vår leveransepåartner seg litt mer tid enn vi satte pris på. Fint at du fikk dette i posten før helgen.Jeg hadde heller ikke nenvt dette på forumet om du hadde svart etter å ha lest mailen. Ingen stor sak for meg - det var du som sa at dere var enkle å kommunisere med Og dette med leveransetider er alltid rart - har du bestilt noe vil du ha det i går. Fra forlaget: Skjær ved bolærne: jeg har ikke peiling og vil ikke få peiling før noen i detalj forteller meg, ved grafisk skisse, hvilke skjær som ikke er med. Skjær ved Bolærne: trenger du mer detaljert beskrivelse enn det jeg anga i mitt innlegg? Vedr. skjærene på utsiden av Bolærne. De er med på 1/100.000 kartet (oversiktkartet). De er ikke med på 1/40.000 kartet. Således er det feil å si at de ikke er med i Kystaltaset. Jeg sjekket dette området mot Båtsportkartet for samme område - og jeg kan ikke se at man går glipp av noe vesentlig informasjon om akkurat disse skjærene. Det som ikke er med på 1/40.000 kartet til Kystatlaset er et bittelite område på utsiden av Flatskjæret - som er det ytterste skjæret før du er "midt i fjorden" For å være veldig detaljert ser det ut til at det er to målepunkter som mangler. Ett på 3,5 meter og ett på 10 meter. På utsiden av Store Rauer er det noen flere skjær som ikke er med på detaljkartet - men de er tegnet inn på det store kartet. Om man studerer 1/40.000 kartet nøye (kartet heter N31) ser man at venstre del av kartet for en stor del viser land (Nøtterøy og Tønsberg by). For å løse dette kan kanskje produsenten flytte utsnittet sitt litt lengre ut i fjorden slik at man får med seg alle disse skjærene på detaljkartet. Det samme gjelder Hollenderbåen - fyret er med på 1/100.000 - men ikke på 1/40.000. At Hollenderbåen ikke er med på detaljkartet kan jeg forstå i og med at det er et av fyrene som markerer hovedleden i Oslofjorden. Personlig har ikke jeg bruk for detaljkart når jeg kjører "midt i fjorden" Jeg visste ikke om dette før forhandleren jeg var i kontakt med sa at de hadde fått kundetilbakemeldinger på dette. De hadde solgt 10 KA på svært kort tid, men synes det var synd at akkurat dette manglet da mange av deres kunder navigerer i dette området. For meg hørtes det ut som om de mente "at halve Bolærne manglet" og ikke bare noen skjær da de fortalte meg det. Derfor studerte jeg dette nøye. Jeg har fortalt de om min observasjon som beskrevet under og også referet til at dere endrer dette på neste trykk. Vil du har mer info så har du mail adressen min Utenfor Bolærne :: ja vi skulle dekket mer og har faktisk gjort en blunder i kartinndelingen. Vi vil i kommende utgaver flytte blad 32 og 31 østover slik at dette området dekkes fullt.Det var en fin tilbakemelding. Jeg tillatter meg å kommentere at du tidligere sa at dere ikke gjorde "blundere". Da tenkte jeg at dere jammen må være en unik organisasjon som ikke gjør "blundere" - for det har jeg aldri vært borti . Jeg betviler ikke at dere er flinke tl å lage kart. Jeg er ganske så imponert over Kystaltaset - særlig nå som jeg har lest det en hel del de siste dagene. Det er masse informasjon - og jeg er enig med deg i at det kanskje kunne være en god idé å ha med de grønne friområdene i 1/100.000 kartene og ikke detaljkartene. Det viktigste for meg er at KA gir en bra blanding av oversikt og detaljkart. Det er en av de tingene jeg tidligere har savnet Redigert 10.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 15.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2005 Har varit på ferie i 14 dager, så jag sitter her o leser o leser inlegg efter inlegg...8 sider ggr 30 'nye' emnen! Betydligt mer 'info' o finna her på Baatplassen enn i båttidningar... Til Jens ! Jättekul att du er med o förklarar 'hur ett sjökart blir til' !!! du skriver att KA bare kommer i papirformat og ikke CD-format ! varför gör ni ikke som tyske förlaget sender med en CD til alle dom som kjöper papirkarten, det burde vel vare en enkel match o lage en BSB-kopi av den info ni redan har??? Det tror jag skulle bli en 'Hit' http://www.nautisk.com/cgi-bin/shop/proces...cat1/se=VE.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jens Kristiansen Svart 18.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2005 Har varit på ferie i 14 dager, så jag sitter her o leser o leser inlegg efter inlegg...8 sider ggr 30 'nye' emnen! Betydligt mer 'info' o finna her på Baatplassen enn i båttidningar... Til Jens ! Jättekul att du er med o förklarar 'hur ett sjökart blir til' !!! du skriver att KA bare kommer i papirformat og ikke CD-format ! varför gör ni ikke som tyske förlaget sender med en CD til alle dom som kjöper papirkarten, det burde vel vare en enkel match o lage en BSB-kopi av den info ni redan har??? Det tror jag skulle bli en 'Hit' http://www.nautisk.com/cgi-bin/shop/proces...cat1/se=VE.html <{POST_SNAPBACK}> Det er sikker mye som kunne blitt en hit hos forbrukerne, eksempelvis levere ut gratis-goodies. Vi ønsker selvsagt ikke å konkurrere med oss selv på områder hvor vi leverer egne digitale løsninger, les: C-MAP dig. sjøkart. Generelt er vår filosofi at kunden gjerne må digitale kart i tillegg til paprikart som ALLTID skal være med på turen. Jeg forstår at mange ønsker billigere alternativer f.eks på CD rom til nautisk kartplotter. Problemet generelt er at jo billigere(mer tilgjengelig) et CD produkt er, jo større supportproblemer får vi i retur. Et parirkart krever ikke annen support enn tilstedeværelse i eksempelvis slike fora som her, mens med en CD plate "risikerer" (understatement!!) vi å motta telefoner 24/7 fra folk til havs med PC problemer uansett om det skyldes CD'en eller bakenforliggende pc-trøbbel oss uvedkommende - - pluss support fra piratkopiert-brukere. Business Man speaking ! Jens Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2005 (redigert) ønsker selvsagt ikke å konkurrere med oss selv på områder hvor vi leverer egne digitale løsninger, les: C-MAP dig. sjøkart. Generelt er vår filosofi at kunden gjerne må digitale kart i tillegg til paprikart som ALLTID skal være med på turen. Jeg forstår at mange ønsker billigere alternativer f.eks på CD rom til nautisk kartplotter. Business Man speaking ! Jens <{POST_SNAPBACK}> Hej Jens ! tror ikke VAG-gruppen konkurerer med sig själv för att man har bilar med olika prestanda/pris ! AUDI - VW - SKODA alla vänder sig til olika kategorier köpare !!! att jämföra med Cmap produkter..... (rätta mig om jag tar feil ! ) så har ni CMap 93/3 CMap enc osv i AUDI klassem CMap NT NT+ PC osv i VW klassen man ni saknar något i den SKODA klassen ! Bra produkter men kansje inte så mycket finesser! Du hänvisar mycket til supportproblemet, men jag tror ju ikke det ville vara ett så stort problem....tror du sjöfartsverket her får många frågor i Julimånad för att någon kört vilse med Det Levande Sjökortet eller att deras PC krånglar ombord ??? Redigert 18.Januar.2005 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ingar Svart 18.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2005 Jeg testet for litt siden og fikk til og med opp kystatlas hjemmeside på min Qtek Smartphone. Ifall du ikke er klar over det, siden ser ikke pen ut i Mozilla/Firefox... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2005 (redigert) Hei. Nå har det i hvert fall skjedd noe med sidene for Kystatlas. Jeg får det endelig opp her hjemme, både med IE, ren Mozilla og Firefox. Men som Ingar sier, bare rot med Mozilla-brovservarianter. Bilde oppå tekst og tekst oppå annen tekst. Når det gjelder firmasiden geotalk.no, kommer den opp i alle 3 browserne. Dog "flasher" velkomstplakaten i Mozilla-browsere, men ikke i IE. Går en videre ned til geotalk.no/printmap/ skjærer det seg helt i Firefox. Men takk for at det nå virker i IE for Telenor ADSL kunder også. Lars H. Redigert 18.Januar.2005 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Minor Svart 18.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2005 Har prøvd kyst atlaset og er meget godt fornøyd. Her har du gode oversiktkart som ofte er en fordel om en har el liten plotter hvor det ikke er altid like lett å få oversikten. Kan anbefales ! Minor Sitér dette innlegget Link to post
Jens Kristiansen Svart 19.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2005 Hej Jens ! tror ikke VAG-gruppen konkurerer med sig själv för att man har bilar med olika prestanda/pris ! AUDI - VW - SKODA alla vänder sig til olika kategorier köpare !!! att jämföra med Cmap produkter..... (rätta mig om jag tar feil ! ) så har ni CMap 93/3 CMap enc osv i AUDI klassem CMap NT NT+ PC osv i VW klassen man ni saknar något i den SKODA klassen ! Bra produkter men kansje inte så mycket finesser! Du hänvisar mycket til supportproblemet, men jag tror ju ikke det ville vara ett så stort problem....tror du sjöfartsverket her får många frågor i Julimånad för att någon kört vilse med Det Levande Sjökortet eller att deras PC krånglar ombord ??? <{POST_SNAPBACK}> Ref www.c-map.no og www.c-map.com for produkter. Jeg er overbevist om at Det Levande Sjøkort og andre slike produkter lever i en "farlig verden" der man på den ene siden har kostnader ved å lage et 99,9999% fullkomment system, installasjon osv og på den andre siden har support. ("hej, jeg har hatt virus på min maskin og nå fungerer ikke Det Levande Sjøkortet) Vi importere bl.a en billig bilnavigator som vi ikke vil selge til noen med mindre volumet er "kjempestort", nettopp fordi at selger du en eneste enhet forplikter du å opprette linjer for support. Jeg kan sikkert finne frem flere eksempler på bedrifter som har dødt fordi kapitalen strekker til å utvikle , selge/markedsføre, men inntektene forsvinner i support og utvikling av forbedringer for å rette på "ting". For ikke å snakke om muligheten til å få negetiv omtale knyttet til CD'en mens boken er super alene. Kanskje en gang i fremtiden, men altså ikke i år... Jens Sitér dette innlegget Link to post
Jens Kristiansen Svart 19.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2005 Ref www.c-map.no og www.c-map.com for produkter. Jens <{POST_SNAPBACK}> Ytterligere kommentar: Som det sikkert følger av mine forklaringer tidligere: Supportkostnaden pr enhet synker med stigende volum. Foreløpig er dette et nokså lett regnestykke for oss, som sterkt fraråder å avvike fra THE MAIN PLAN, som er trykksaker. Hvis vi lykkes med å vinne markedet fra sjø/båtsportkart i hele Scandinavia og NordEuropa og oppnår monstervolum, kan det åpne for produktdiversifisering... Vi planlegger selvfølgelig også for et slikt scenario!! jk Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2005 Hej Jens igen! förstår ditt/ert dilemma, jag var ikke medveten om att folk ringer o begär support av navigasjonsprogram på det sätt som du beskriver, trodde inte det var möjligt! det står ju nesten undantagslöst att navigasjonsprogrammen endast er tenkt som ett extra hjälpmiddel og att leverandören fraskriver sig alt ansv osv osv... og att paperskort alltid skall finnas ombord osv dom gånger det har krånglat för mig, några enstaka gånger...så har det med största sannolikhet berott på någon tabbe som jag själv gjort, har liksom aldrig kommit på ide'n o ringa upp leverandören der mitt ute på sjön og begära support! en följdfråga blir Ni leverar ju til merparten av handelsflottan, ringer dom upp o säger : Nu har sytemet pajjat ! Va fan ska vi göra Hvor er vi ???!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.