Jump to content

oljetank på hydraulisk styring på flybridge, hva er denne til?


primusmotor

Recommended Posts

Hei på min hydrauliske styring på flybridge (sleipner) så er det en jævlig stygg tank som bare henger og slenger der, hva er egentlig denne til?

Den er koblet på påfyllingen til styringen, kan man bare ta denne vekk og sette på en blinding her????

fly.jpg

 

p9300006.jpg

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post

Jeg synes den var kjempetøff :giggle:

 

 

hehe ja den er fantastisk flott laget:-)

Han skulle vært skutt han som monterte noe slikt...... :santcheers:

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post

Det skal ikke være nødvendig med en slik ekstern ekspansjonstank som det der. Rattpumpen inneholder tank som skal være stor nok. Når slike harryløsninger tas i bruk så er det nok for å løse et eller annet problem hva nå det måtte være...

 

Ikke blend hullet helt, det skal kunne puste litt. En blindplugg med et 2 mm hull i er rikelig.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

På min forrige båt laget jeg meg en slik "innretning" til bruk når hydraulikksystemet skulle luftes. Under drift skal rattpumpen normalt ha stor nok innebygget ekspansjonstank.

Jeg hadde litt problemer med at det rant litt over når det ble skikkelig varmt (altså ikke et hyppig problem på vestlandet...) Årsaken var trolig at hydraulikkanlegget var installert med for stor dimensjon på slangene, slik at totalt oljevolum ble større enn rattpumpen var beregnet for. Kanskje forrige eier har opplevd det samme, og bare latt denne ekstra tanken stå permanent?

Link to post

Takk for svar alle sammen.

Får prøve og ta den vekk, det er faktisk en orginal sleipner tank dette med logo og det hele, så det er nok tiltenkt at den skal være montert, men sikkert ikke slik:-)

Forrige eier har hatt båten siden den var ny, og det er Holms (sun) som har montert denne......tro d eller ei.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post

Ser det er kommet inn noen riv ruskende forslag angående tanken, og hva den skal brukes til...

Det er jo innlysende at denne tanken er beregnet for etterfylling av kompass-spriten etterhvert som du forsyner deg av denne.

 

Dette er standardutstyr på alle båter for Gamvikværinger;-)

Sikkert forrige eier som monterte den for SoA spesial!

 

(intern spøk mellom meg og Primus)

Mvh
Simon

Link to post

Ser det er kommet inn noen riv ruskende forslag angående tanken, og hva den skal brukes til...

Det er jo innlysende at denne tanken er beregnet for etterfylling av kompass-spriten etterhvert som du forsyner deg av denne.

 

Dette er standardutstyr på alle båter for Gamvikværinger;-)

Sikkert forrige eier som monterte den for SoA spesial!

 

(intern spøk mellom meg og Primus)

 

Å fan;-)

Det er det den er til. ja så slangen var forlenget ned i køya, deilig med kompasssprit på morgenkvisten så man kommer på rett kurs;-)

Klar for båttur neste helg simonini299?? :santcheer1:

Redigert av primusmotor (see edit history)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post

Kommende, eller helgen etter? Alltid klar jeg:-)

 

Husk å fylle opp tanken før avreise da!

 

 

Blir neste helg visst mulig, har en uke igjen her ute på storhavet, men kan trøste meg at jeg har 360 graders sjøutsikt;-) :thumbsup:

 

mmm.gif

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post

Jeg hade planer om å lage en enda mindre elegant løsning på flybridge på min Viksund 925, men har solgt båten. Det var asymetrisk hovedsylinder og siden øvre rattpumpe var tiltet ble ekspansjonstankenen i rattpumpen for liten ved fullt utslag til ene siden. Resultatet var at om vinteren når oljen krøp sammen kom det luft inn i systemet og styringen sviktet. Hadde tenkt å sette på bremsevæskebeholder for go-cart på fyllenippelen for å øke tankvolumet litt men det ble det ikke tid til..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...