Jump to content

50 grader i maskinrom, tiltak må til.

Luco

Recommended Posts

Jeg har 50 grader i motorrommet under gange og synest det er litt mye.

2 cummins 5.9L a 210 hk trenger vel ca 20-30 m3 luft i minuttet.

Den suger jo inn luften selv men jeg har gitter og ikke negative riller som suger lufta inn under fart.

Typisk maritim, biltema og andre båtutstyrs butikker har vifter fra 2 til 5 m3 pr min. Når jeg først skal hive inn en vifte bør den klare luftbehover til den ene motoren... Jeg har sett på Vetus sin VENT17812

(link http://www.vetus-shop.com/vetus-bilge-blower-in-line-12v-178mm-p-1315.html ) Den klarar 12.2 m3 luft i minuttet ca 10A.

Er det noen som har erfaring med denne??

Ser det står at den ikke bør gå når motoren er i gang??

Hva er det du ønsker å oppnå? 50 grader under gange er slett ikke ille det. Skal du få temperaturen lavere på noe vis må du ha mer luft inn i motorrommet enn det motorene trenger, pluss avtrekk slik at du får varmen ut av rommet. Men så lenge du klarer å holde deg på 50 grader så ser jeg ikke helt behovet, for å være helt ærlig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hva er det du ønsker å oppnå? Så lenge du klarer å holde deg på 50 grader så ser jeg ikke helt behovet, for å være helt ærlig...

Helt enig med Index. Den tiden jeg seilte i tankfart på persiske gulf var jo normal maskinromstemperatur oppe på topprista hvor turbinene sto både 50 grader og noen ganger mer. Klart det er en fordel med lavere lufttemp, men som index sier Helt Ok.

Mvh

spilli

50 grader er bra men bare det er nokk luft. Har du galler rett inn i motor rommet har Vetus noen mål på dette i forhold til antall hk. har du slanger inn til motorrommet skal det være 8 stk 75mm slanger pr 100 hk har jeg hørt. Retmings styrte luftrister er ikke bare +. har det selv men disse står forrover på begge sider. problemet da er at ved stilleligge og vind forafra presser det så mye luft inn at det kan begynne og lukte till varm motor inne i båten.

Takk takk, så 50 grader++ er ikke problem for elektronikken og batterier i motor rom?

Har ingen rør ned bare åpent rom akter på begge siden opp til lufte gitteret.

Lufte gitteret har en kasse på innsiden som det går opp 4 rør stubber på begge sider.

Har lest gjennom volvo infoen, stemme bra med 20-30 m3 for begge motorene

Motorene er fra tidligt 90 tallet, har nok ikke ladeluftkjøler.

Jeg ser og at overtrykk og lukt inn i båten kan bli et problem...

Det som plaga meg mest var et kina overvånings kamera som ikke helt likte tempen...

Det som plaga meg mest var et kina overvånings kamera som ikke helt likte tempen...

Du har rett i at elektronikk kan være følsom for temperaturer over 50 grader... Dog skal det meste av industriprodukter tåle temperatur på 50 grader, men over dette så kan den feile, samt at levetiden på elektronikk blir drastisk redusert.. På en del elektronikk som jeg jobber med, hvor kommunikasjon via bus systemer (ASI og profibus) så har vi ofte problemer om elektronikkrommene blir for varme.. Vi bruker AC kjølte rom med sett punkt på 35 grader slik at ikke elektronikken tar skade.. Så jeg tror det kan være grunn til bekymring om du har temperatur på 50 grader under normalt drift, og det skader ikke om du kan bringe temperaturen ned..

Det kan være verdt å merke seg at noe elektronikk avgir en del varme, noe som kan medføre at enkelte komponenter vil få temperatur høyere enn omgivelsestampereturen.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dersom motorens luftinntak er i motsatt ende av luftinntak til maskinrom, vil man få gjennomtrekk i motorrommet, og derved en lavere temp.... :rolleyes:

Det har jeg, motorene har luftinntak i midten fremme V-gir og båt inntaket er på hver side bak.

Har bl.a volvo el gir/gass system som har vel en slags form for buss system? men det går vel under industri produkt...

Dette er ikke et spørsmål om hvor varmt man kan klare å få det i maskinrommet, men hvor lav man kan få temperaturen. Tommelfingerregelen er da at luftinntakene skal være av en slik konstruksjon og størrelse at man klarer å oppnå en maks motorromstemperatur lik utetemperatur +20 grader.

Om man ønsker å etterleve dette eller kjøpe en overdimensjonert motor for å komme i plan er jo valgfritt, og hvis pappa driter penger så spiller jo drivstoff forbruket heller ingen rolle.

Så, så Ole Petter, drite-- og alt det der.. Ellers så er jeg enig. Hulda er fri for elektronikk i motorrommet, med unntak av den moderne dynamoen som har diodeplate og andre greier. Motortemperaturen hos Hulda har vært oppe i 47 grader på gode dager. Det er mer enn nok for meg, og jeg vurderer tiltak. Og tiltak blir vurdert mot det å ha to ekstra høl i båten. Batteriene mine, med unntak av batteriet til aggeregatet, er på utsiden av motorrommet. Det jeg vurderer som beste løsning, er en avtrekksvifte i toppen av rommet i egen kanal. Og separat i en annen kanal, tilluft som skal gå i slange ned til bunnpannen på motoren. Da vil motoren jobbe med et lite undertrykk, og dufter fra motoren vil ikke kunne spre seg innendørs. Motoren til Hulda ligger midt inne i båten.

Hadde også uønsket høy temp i motorrommet tidligere. Løsningen ble to ekstra luftinntak, og vifte med tilluft.

Gittrene over luftintakene er også montert motsatt av hverandre. to som drar inn og to som blåser ut

Fungerer slik at på tomgang vil overskuddsluft fra vifta, og varme bli blåst overbord, men når motoren går for fullt, og trenger mer luft, vil den suge inn det den trenger ekstra fra "luftutblåsene".

Denne lufta må også gå den "lange" veien til Turbointaket og drar derfor med seg varme.

Har aldri men en 20grader over utetemp i motorrommet lengre.

Heller ingen luktproblemer da det ikke blir overtrykk i motorrommet.

Det er vel liten tvil om at kald luft gir en bedre "fylling" av motoren og dermed bedre forbrenning og effekt enn ved varm luft... Så det å anse 50 grader som akseptabelt er noe merkelig om ikke uvitende med tanke på effektiv forbrenning... Selv merker jeg stor forskjell på effekten på bilen min i 50 grader om sommeren kontra 15-20 grader "ambient" temperatur om vinteren.. Så rent forbrenningsteknisk så er kald luft bedre enn varm luft, dermed bør en etter mitt syn etterstrebe en så lav delta T som mulig mellom utetemperatur og motormomstemperatur..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Selv merker jeg stor forskjell på effekten på bilen min i 50 grader om sommeren kontra 15-20 grader "ambient" temperatur om vinteren.. .

Dette er noe alle småflypiloter har kjennskap til. Ved takeoff fra en høytliggende flyplass med tungt lastet fly, kan en temperaturforskjell på 10 grader utgjøre forskjellen mellom en vellyklket takeoff eller "crash and burn" pga for lite motoreffekt.

Jeg tror det er snakk om ca 4% reduksjon i ytelse pr 10 grader temperaturøkning.

Jeg er imidlertid ikke sikker på om dette gjelder for dieselmotorer. Ved redusert pådrag har en normalt overskudd av luft uansett, og det vil være nok luft til forbrenning av dieselen selv ved høy temperatur. Men ved fullt pådrag opererer man kanskje nær støkiometrisk luft/diesel blanding, og isåfall vil en forhøyet temperatur på inntaksluften føre til svart røyk og redusert ytelse ved fullt pådrag.

Men dersom man opererer motoren utenfor svartrøykområdet, tror jeg ikke høy utetemperatur har negativ innvirkning på drivstsofforbruket.

Både Sydvesten og Vestkystseiler har naturligvis rett. Hver for seg på sett og vis. Tenk litt annerledes: Har man en motor med ladeluftkjøler, så blir luften etter å ha passert turbo og/eller kompressor, kjølt ned. På de motorene jeg kjenner, er kjølemediet i ladeluftkjøleren det samme som kjølevannet på motoren. Altså er temperaturen på luften etter ladeluftkjøleren mer enn 100 grader C. Det er riktig som hevdet at motorer yter bedre med kald luft inn, og at fly har problemer om det blir for varmt. Men fly vil også ha problemer på høytliggende flyplasser ved lavere omgivelsestempereaturer enn i lavlandet. Forholdet er kort at det ikke er delta T som er greia, men delta P (difftrykket). Trykk og temperatur henger sammen. Så generelt skal ikke 50 grader i motorrommet ha noe å si for mekanikken. Det kan ha noe og si for elektronikken. Det har helt sikkert noe å si for forbrenningen, om innluften til forbrenningen tas fra inneluften i motorrommet. Men om det er enklere å ta en ventilasjonsslange utenfra og sette inn til innsuget på motoren, så burde problemet være løst. Om det er noe problem i det hele tatt. For Hulda sitt vedkommende er det ikke et problem, men hos meg brukes kun en liten del av motoreffekten. En motorbåt vil naturligvis ikke være fornøyd med økonomien slik jeg kjører motoren på Hulda. Og jeg har jobbet med motorer der motorromstemperaturen overstiger 60 grader C. Og samme motorene har levd i dette miljøet i mer enn 30 år.

På de motorene jeg kjenner, er kjølemediet i ladeluftkjøleren det samme som kjølevannet på motoren.

Dette gjelder ikke generellt. På båtmotorer er det vel nettopp sjøvannet som benyttes som kjølemedie i intercoolere, oljekjølere, returdiesel mv.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Dette gjelder ikke generellt. På båtmotorer er det vel nettopp sjøvannet som benyttes som kjølemedie i intercoolere, oljekjølere, returdiesel mv.

Det var heller ikke det jeg hevdet. Men grunnen til at jeg trakk frem eksempelet var for å illustrere: P1*V1'T1=P2*V2*T2. Tar man for seg stasjonærmotorer, så har de gjerne arrangement slik jeg beskriver. Eller motorer i tyngre kjøretøyer. Så da ender man nok opp med at lystbåtflåten kanskje er spesiell med hensyn på valg av kjølearrangement. Poenget er at 50 grader ikke behøver å være problematisk, eller noe man absolutt må korrigere. Jeg var ombord i en tråler for en del år tilbake. Der ble alle hjelpemotorene kjølt med 'grønt vann', ladeluft, manifolder, oljekjølere etc. Selv om disse motorene lå borti tre meter under vannlinjen.

Det er altså slik at gjennomtrekk i motorrommet er det som gjelder for å senke temp. i motorrommet. Når det gjelde ladeluft til motor, vil sef kaldere luft "krympe" og følgelig får en stappet tilsvarende mere luft inn i motor. Lastebiler har derfor etterkjøleren plassert foran radiatoren. Det er ikke vann, men uteluften som kjøler. Luften vil nemlig få en betydelig temp.økning i turboen, dels fordi denne er varm, og at luften komprimeres. På alle småmotorer jeg har sett, er det sjøvann som kjøler ned ladeluft, etter at sjøvannet har passert varmevekslerne til motorolje, gearolje og motorens ferskvannskjøler.

Dersom en kjøler ladeluften for mye ned, kan et annet problem oppstå, nemlig at dysespissen blir for kald på ene siden og brudd kan oppstå.

Bilmotorer mister vel ca 10% effekt pr. 1000 meter over havet. Dette er vel et forholdsvis lite problem på de fleste båtmotorer ? :confused:

Men kald og rå luft vil øke efekten merkbart, derfor hadde enkelte semi-diesler direkte innsprut på toppen med vann for å øke effekten !

Men kald og rå luft vil øke efekten merkbart, derfor hadde enkelte semi-diesler direkte innsprut på toppen med vann for å øke effekten !

Det hadde også tidlige bensinmotorer. Her kom den vesentligste av effektøkningen av at vannet ekspanderer til damp (ca. 1 : 1700 utvidelse). Prisen man betalte for dette var rust i motorene. Akkurat dette har ingen relevans til det trådstarter er ute etter. Det trådstarter er ute etter er hvorvidt 50 grader i motorrommet er skadelig.

Hei.

Jeg var for noen år siden inne og målte hk i min bil.

Effekt på hjulene var 212, men etter å forbedret luftstrømmen til motor slik at motor suger mer direkte fra utsiden av motorrom økte hk til 230.

Dette sier nok at hva temperaturen i selve motorrom er, ikke betyr så mye bare en kan skjerme luften som skal inn i turbo fra luften i motorrommet.

PÅ min forrige båt monterte jeg noen korte slanger fra luftinntaket på skutesiden og bort mot turbo, målte temp der en varm sommerdag og tempen på luften inn i turboen var da på ca 30 grader.

Målte ikke i resten av motorrommet, men den var helt sikkert mye høyere.

Det er ofte enklere og billigere å gjøre det på denne måte en å skulle skaffe STORE vifter som gir nok luft til å redusere temperaturen i hele motorrommet

mvh

Catano'

Mvh

catano

Hei.

PÅ min forrige båt monterte jeg noen korte slanger fra luftinntaket på skutesiden og bort mot turbo, målte temp der en varm sommerdag og tempen på luften inn i turboen var da på ca 30 grader.

Målte ikke i resten av motorrommet, men den var helt sikkert mye høyere.

Det er ofte enklere og billigere å gjøre det på denne måte en å skulle skaffe STORE vifter som gir nok luft til å redusere temperaturen i hele motorrommet

mvh

Catano'

Ref. til innlegg 17, sånn omtrent midt i :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...