Jump to content

Plassering av ankervinsj Askeladden 605 Explorer

trulssyv

Recommended Posts

Mange velger å ha vinsjen på babord side av badeplattformen, fordi det da er lettere å holde øye med den fra styreposisjonen. Jeg hadde vinsjen på styrbord side på forrige båt, men kommer nok til å montere den på babord side på neste båt. Det er greit å kunne se om tauet slurer og slikt.

Vann fra vinsjtauet blir neppe noe problem, siden det meste av vannet klemmes ut når tauet kjøres over ankerrulla. I min båt gikk tauet ned i en murerbøtte som ikke var drenert, og det var ikke noe vann i bøtta da jeg tok den ut for å bytte tau etter to sesongers bruk.

Hei ang. plassering ville jeg også ha plassert den på babord side. ligger man longside så legger man jo som regel til på styrbord side, så om man entrer via hekken så slipper man å klatre over vinsjen. Jeg har forgjengeren til 605 altså 585 som sikkert er samme skroget, men ser egentlig ikke det store behovet for ankervinsj. På en annen side er det sikket kjekt for å gjøre tillegging ute i holmer og skjær lit smidigere.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hei.

KJøpte samme båt ny i 2010 og vurderte vinsj, men droppet det.

Grunnen var at dreggluka er for grunn. Hvis du skal montere vinsj må du skjære hull og sette inn f.eks en murerbøtte som nevnes over her. Men når du gjør det endrer du jo egentlig noe teknisk på båten. Den er jo godkjent selvlensende og dreggluka er laget for at vann skal renne ut av båten.

Jeg monterte på en dreggrulle og har en liten Bruceanker hengende på den og drar tauet for hånd. Fungerer greit.

Hilsen

Lurvetass

plasseringen av vinsjen avhenger helt av hvordan evt. badeplattform/badetrapp er montert og om det er en "utgang" fra cockpiten på en av sidene akter. Iså tilfelle er det svært upraktisk å ha et anker hengende i veien på den siden man pleier å gå inn og ut av båten, eller hoppe ut fra/klatre inn igjen når det henger et anker i veien der. Hvis jeg ikke husker feil har jeg pleid å montere disse på styrbord side på 605. Det er kurrant montering, men du må sette inn en murerbøtte el.li. som tauet samler seg opp i.

Hei.

KJøpte samme båt ny i 2010 og vurderte vinsj, men droppet det.

Grunnen var at dreggluka er for grunn. Hvis du skal montere vinsj må du skjære hull og sette inn f.eks en murerbøtte som nevnes over her. Men når du gjør det endrer du jo egentlig noe teknisk på båten. Den er jo godkjent selvlensende og dreggluka er laget for at vann skal renne ut av båten.

Jeg monterte på en dreggrulle og har en liten Bruceanker hengende på den og drar tauet for hånd. Fungerer greit.

Halla..

Akkurat det med vann som renner inn fra dreggluka har jeg tenkt en del på.. har ikke lyst til og ødelegge noe teknisk på båten, det er det ikke vært. Lurer på om jeg dropper det egentlig. Regner det så kommer det jo vann ned i dreggluka og kan renne inn. Da er den ikke selvlensende lenger. Kan blir dyrt jo.. ;)

Jepp.

Muligheten for dregg/ankervinsj er en av to ting som er dumme med denne båten.

Men det funker fint med å montere utvendig ankerrulle til et par båtlapper.

Det andre er at kalesjen skal stå oppe som en targabøyle. Det løste vi etter tips fra en annen tråd her bp med bøylehengsler så vi kan slå den sammen og ha den i kabinen.

Ellers er vi strålende fornøyd med båten og driftskostnadene etter to sesonger med mye bruk.

Hilsen

Lurvetass

Jepp.

Muligheten for dregg/ankervinsj er en av to ting som er dumme med denne båten.

Men det funker fint med å montere utvendig ankerrulle til et par båtlapper.

Det andre er at kalesjen skal stå oppe som en targabøyle. Det løste vi etter tips fra en annen tråd her bp med bøylehengsler så vi kan slå den sammen og ha den i kabinen.

Ellers er vi strålende fornøyd med båten og driftskostnadene etter to sesonger med mye bruk.

Helt enig med deg.. det er de 2 tingene som er lit dumt med den. Men det er jo hundre andre ting som trekker den opp.. ;) Har en paraply dregg som jeg får ned i kassa bak. Funker jo da. Men hadde vært enklere og legge til holmer når man er aleine utpå med vinsj. Men vinsjen er droppet..

Men er strålende fornøyd jeg også. ;)

Hadde en Askeladden 605(2007mod.) i tre sessonger og syntes det var en bra båt. Det var nok allikevel noen ting som jeg ikke var fornøyd med på båten Kabinen var jo veldig trang og hadde lav høyde, så den ble vel stort sett brukt som et stort sturom. I tillegg så hadde man jo kalesjeopplegget som også blir nevnt her av en annen. Enten måtte man kjøre med denne oppslått i en targa-stilling ellers måtte den jo faktisk demonteres for å få den stuet bort i kabinen. I tillegg så var trinnene opp til dekket foran alt for små og knotete.Nå er jo denne modellen gått ut av produksjon og "erstattet" med en ny modell, som vel har forbedret disse detaljene som 605 manglet?

Jeg bruker 5 kg bruce-kopi (Biltema)med 2m kjetting.

Det går akkurat ned i dreggluka.

Paraplyen som fulgte med båten er ypperlig daumann (og ikke spesielt ypperlig til noe annet).

God tilgang og ståplass akter i det aktuelle hjørnet, gjør ankeroperasjonene ganske trygge og ukompliserte.

Vil tro savnet av ankervwinch er større på båter hvor en må ligge langflat på kne i 'sofaen', for å trekke anker.

Jeg bruker 5 kg bruce-kopi (Biltema)med 2m kjetting.

Det går akkurat ned i dreggluka.

Paraplyen som fulgte med båten er ypperlig daumann (og ikke spesielt ypperlig til noe annet).

God tilgang og ståplass akter i det aktuelle hjørnet, gjør ankeroperasjonene ganske trygge og ukompliserte.

Vil tro savnet av ankervwinch er større på båter hvor en må ligge langflat på kne i 'sofaen', for å trekke anker.

Den er jeg helt enig med deg i.. ;) men drømmer jo om mere utstyr a.. er det noe annet du savner a. har kjøpt ;) Genialt med og kunne løfte ut den puten slik at man har ståplass i hjørnene...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...