Stein-Erik Startet 29.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 29.Desember.2011 Hei! Vet kikkert har vært diskutert mange ganger før på båtplassen, men det kommer jo hele tiden nye modeller. Tenkte å kjøpe kikkert i "julepresang" til meg selv, og har i grunnen alltid hatt lyst på en Steiner. Er seiler, og må ha en kompakt, vanntett og god kikkert som tåler å bli slengt litt rundt. Ser for meg Steiner Navigator 7x50 med kompass til ca. 3500,-. Noen andre modeller jeg burde se på i denne prisklassen. Mere enn 4 lapper er ikke aktuelt - vet det har vært diskutert en del rundt de stabiliserte kikkertene til bla Canon her, men det blir for dyrt. Etter noen søk på båtplassen ser jeg en del har Steiner Skipper - kan se ut som om denne er en eldre modell av Navigator? Ser like ut! På Steiner sine egne sider finnes nå kun Commander XP og Navigator i 7x30 og 50 med eller uten kompass som dedikerte marine kikkerter. Stein-E Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 29.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2011 (redigert) Hei Stein-Erik Jeg har en Steiner XP og det er i alle fall en fantastisk kikkert. Den fungerer under alle forhold og kan brukes nesten til det er stummende mørkt om kvelden. Vanntett, støtsikker (du kan gjerne slippe den fra en meter og ned på dørken...) og et nøyaktig og fungerende peilekompass er også egenskaper som jeg verdsetter. Hva som er spart inn på Navigator-modellen vet jeg ikke, men uansett får du sikkert en kvalitetskikkert du vil være fornøyd med i mange år. Jeg kjøpte min etter råd fra en kompis som seiler og har aldri angret et sekund på dette valget. Et tips er å kjøpe 7x50-versjonen av Navigator som nok har merkbar bedre lysstyrke om kvelden i forhold til 7x30 grunnet større lysåpning. Peilekompasset kan sikkert for mange synes unødvendig med dagens navigasjonsutstyr, men jeg har mye moro av å bruke det aktivt sammen med papirkart og radar. Redigert 29.Desember.2011 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 29.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2011 Jeg har en neste ubrukt Steiner Navigator 7x50 som jeg skal selge. Siden jeg ikke lenger har båt så trenger jeg ikke en marinekikkert lenger. Send en IM om du er interessert Stein-Erik. Jeg gir den ikke bort men du kan få en god pris. Og disse Steinerkikkertene har jo "livstidsgarranti", og den er kjøpt på Nautisk Forlag i Oslo. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 29.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2011 Kjøp deg en Steiner enten det er xp eller navigator, helst uten noe ekstra fjas. Vi har det i alle båtene og jeg tror nesten hver eneste båt i handelsflåten har er par sånne ombord. Ps. Det MÅ være 7x50 Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.