Jump to content

Hanto 24 med yanmar 33, montere ny motor?

Solholt 2

Recommended Posts

Hva er galt med motoren du har? Hvis du skal ha båten selv i uoverskuelig fremtid kan det vel forsvares å kjøpe splitter nytt. Men som du sikkert vet kommer du til å gå på et kraftig verditap hvis du selger båten til sommeren. Jeg hadde prøvd å holde liv i motoren jeg hadde, eller prøvd å skaffe en identisk byttemotor i bedre stand. Å sette inn en annen innebordsmotor er en erfaring jeg helst skulle ha vært foruten. Tror jeg brukte over 100 arbeidstimer den gangen jeg skiftet ut Yanmaren min. En forferdelig jobb hvor jeg måtte bygge om MYE mer enn jeg trodde på forhånd. Jeg er tro mot Yanmar, men for noen skrekkelige delepriser de opererer med.

jeg investerte i splitter ny motor i en draco21 jeg hadde og angret aldrig 1 sec.

men du kan regne med att de pengene som du bruker på ny motor aldrig får igjen ved salg. jeg hadde min i 5 sommere med bekymringsløs motor, det er veldig ofte sånn, att når du har fått båten sånn du er fornøyd med, så selges den. begynner du koste på den gamle koster det også mye og det kan komme mye mere hele tiden. ikke lett valg. beste er vel kansje å få tak i en ca 10 år gammel ferskvanskjølt motor, om man bygger om en saltvannskjølt til ferskvanskjølt løsner det rustflak og tetter hele tiden, det blir aldrig bra.

du ble vel kansje ikke klokere av dette men???

Det er litt arbeid å skifte en motor i en "gammel" båt men fullt mulig.Jeg er enig i trådstarters skepsis når det kommer til å fikse gammelt sarv,eller å erstatte motoren

med noe gammelt og delvis deffekt, ikke gå i den fellen,resultatet blir aldrig tillfredstillende.

Skal du ha denne båten i noen år til er det helt forsvarlig å kjøpe nytt, husk motoren er båtens hjerte og det behøver ikke å være en Yanmar motor som innebærer høye

delepriser og som på ingenmåte er mer feilfri en andre produsenter, Jeg vil foreslå to andre alternative leverandører av motorer og det er Sabb Frydenbø sine merker og

Nogva Motorfabrikk sine Nanni dieseler som er gode motorer.Det viktigeste er å satse på seriøse levrandører som kan levere reservedeler til en motor i overskulig fremtid

http://smp.lokalguiden.no/media/ads/7b/46/0002212055-01.pdf

Redigert av Verado (see edit history)

Får du fatt i en brukt Yanm.33 med ferskvannskjøling så har du en evighetsmotor. Da blir motorbyttet "plug and play" kun litt småfiks med ferkvannskjølingen.

Skal du ha inn ny motor så sjekk at du får riktig gear / høyde på flensen slik at du slipper å løsne hylsa for å forandre på vinkelen.Setter du inn en mye større motor må gjene hele propellanlegget byttes, det er heller ikke gratis.

Er propellanlegget ditt i ok stand hadde jeg ikke satt inn større motor enn det kan takle. Bytte av propell må man regne med uansett hvis man setter inn annen motorstørrelse/ type eller utveksling.

Med litt kyndig hjelp og noen ledige kvelder går motorbytte stort sett greit, men det lønner seg å få finne rett type motor som går inn uten alt for mye ombygginger av motorfester / propellaksel vinkel etc.

Sikkert riktig som Verado sier at det fantes mange utgaver med forskjellige løsninger. Leser forøvrig også at Yanmar kunne levere disse motorene (QM) i en F-utgave i fra midten av 70 tallet da de kom i handelen. Tror imidlertid at de første motorene av QM-modellene som ble montert i diverse nye snekker her til lands i den tiden var sjøvannskjølte. Mange brukte jo utvendige kjølerør under båten også, som det blir nevnt. Hadde sjøl en gammel kompis som hadde en 2 Qm (22hk)på slutten av 70 tallet med utvendig kjølesløyfe under båten, og dette var jo egentlig et helt ideelt og lukket system. Den motoren putret og sveiv, muligens den fremdeles sviver?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...