Sjøga Startet 29.Desember.2011 Del på Facebook Startet 29.Desember.2011 (redigert) Jeg har volvodynamo som lader 13,9 volt, sensledningen står på batteri og dynamo er helt i orden og lader 13,9volt i benk. regulatoren er på 14volt så allt stemmer sikkert. hvor stor motstand må jeg sette på sensedningen for å få 0,2-0,3volt høyere ladespenning. har gelbatterier som ikke skal ha høyere spenning en 14,1volt noen som kan hjelpe med ett regnestykke på denne?? Redigert 29.Desember.2011 av Cathrine. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 29.Desember.2011 Del på Facebook Svart 29.Desember.2011 Lenge siden jeg rotet med dette, men mistenker at du trenger en diode en eller annen plass i kretsen for å øke ladespenningen. Dioder har normalt ett tap på 0,2 eller 0,7 volt. Er garantert brukere her som vet mere om dette her inne.... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Lars Hansen Svart 29.Desember.2011 Del på Facebook Svart 29.Desember.2011 Jeg satte på kraftdiode på senseledningen på min dynamo, dette skulle visstnok heve spenningen med 0,7V, men opplevde at den økte med ca. 0,5V Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 29.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2011 tengte også litt på en diode med 0,2volt over. men er litt usikker på om det blir kluss med rettning?? en motstand blir vel mere riktig? hvem vei satte du dioden?? så strømmen går fra batt til dynamo? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Desember.2011 Del på Facebook Svart 29.Desember.2011 Er sensekabelen koblet fysisk direkte på batteripolen? Og minus-koblingen mellom dynamo og batteri er så solid at den ikke gir tap av betydning? (Meg bekjent er det ikke egen minus-kobling for denne regulatoren slik som på f.eks. Ladac) Vet du at multimeteret ditt viser korrekt verdi? Kan bare ikke huske at vi har hatt rapporter om for lav ladespenning ved bruk av den 'originale' VP-regulatoren. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 29.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2011 Allt er bra dimensjonerte kabler og ja, jeg er sikker på instrument er riktig, lader med 50A(50A dynamoer) på full last og 13,9Volt(har 2 motorer og begge er like) De lader også likt når jeg kjører dem i benk med last. Men på regulatoren står det 14Volt?? kansje det ikke går å få lurt den høyere da, kom jeg på?? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 29.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2011 Kan det være att det er satt inn lavere regulator, da båten er laget i italia og beregnet for landstrøm og lavere ladespenning pga varmere strøk og ikke batt skal koke?? er sikkert syrebatt som har stått orginalt og de skal jo ha min 14,5 volt ladespenning Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Desember.2011 Del på Facebook Svart 29.Desember.2011 Så selv når batteriene er tilnærmet fulle får du ikke mer enn 13.9V på dem? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 29.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2011 Stemmer. har litt problemer å få full ladet dem med dynamo, etter flere uker med bruk og kjøring og lading på landstrøm så må de lades en ukes tid med landstrømslader, nå er riktignok landstrømslader og dynamoer litt i minste laget og ikke kobblet opptimalt etter mitt ønske. startbank, baugpropp og dreggvinsj på 2x100Ah batt lades fra 1 motor og 4x100A på forbruk på andre motor, landstrømslader på 25A 2 utganger, men uansett så vil jeg ha opp ladespenning, er klar over att hele systemet burde kobbles om. men greia er å få opp ladespenning til over 14,1 har aldrig sett 14 tallet i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Desember.2011 Del på Facebook Svart 29.Desember.2011 Er det slik å forstå at VP har levert regulatorer med forskjellige spenninger? Uavhengig av dette vil du ha langt mer å tjene på å la begge dynamoer jobbe i parallell med forbruksbanken enn å øke spenningen. I praksis har du bare én virksom dynamo ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 29.Desember.2011 Del på Facebook Svart 29.Desember.2011 Hei Det enkleste er å koble inn en diode på sense ledning. Om du du vil la den gå tilbake til standard innstillng så kobler du en bryter parallel med diode og dermed kan du koble forbi diode og velge lav og høy spenning:) hilsen smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 29.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2011 Er det slik å forstå at VP har levert regulatorer med forskjellige spenninger? Uavhengig av dette vil du ha langt mer å tjene på å la begge dynamoer jobbe i parallell med forbruksbanken enn å øke spenningen. I praksis har du bare én virksom dynamo ombord. Det lurer jeg også på nå, om det er levert forskellige regulatorer? Alle dynamoer jeg finner til volvo nå på nett er 14,4volt jeg kjører begge dynamoer på alle batterier når jeg vrir velgerbryter på "begge" dette er kobblet på en veldig spesiel måte som jeg er klar over,og vurderer å automatisere. jeg får ikke tatt ut forbruk om den står på 1 og det er egene hovedstrømsbrytere til hvær motor. jeg har velgerbryter på "begge" når jeg kjører og da er lasta tilnærmet lik på på begge dynamoer og til alle batt. Allt dette er jeg klar over. men kansje greia for å få opp spenning er å bytte regulatorer til 14,4 volt?? noen som vet om jeg kan få mere spenning ut av en 14volt regulator? orginal vp dynamo regulator er på børstene bakpå dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 29.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2011 Det enkleste er å koble inn en diode på sense ledning. Men vil jeg få høyere spenning av det når regulatoren er på 14volt?? er jo bare å prøve selvfølgelig, men det får jeg ikke gjort før til våren, og er det sånn att jeg må bytte regulator, så kan jeg ta ut dynamoene nå å gjøre det Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 Ja, du lurer dynamoen til å tro at spenninga er lavere enn den er. Da regulerer den opp spenninga tilsvarende... Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 (redigert) Jeg har også gel-batterier og er usikker på hvordan jeg kan vite om de er helt oppladet eller ikke. Hvordan kan jeg kontrollere det? Redigert 1.Januar.2012 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 Vet ikke hva en regulator koster men det synes mer riktig å bruke rett regulator i forhold til batteritype enn å regulere regulatoren med enda mer leamikk. Automatisering er veien å gå! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.