Jump to content

Hvordan lure sensledning til dynamo å lade mere?


Sjøga

Recommended Posts

Jeg har volvodynamo som lader 13,9 volt,

sensledningen står på batteri og dynamo er helt i orden og lader 13,9volt i benk.

regulatoren er på 14volt så allt stemmer sikkert.

hvor stor motstand må jeg sette på sensedningen for å få 0,2-0,3volt høyere ladespenning.

har gelbatterier som ikke skal ha høyere spenning en 14,1volt

noen som kan hjelpe med ett regnestykke på denne??

Redigert av Cathrine. (see edit history)
Link to post

Lenge siden jeg rotet med dette, men mistenker at du trenger en diode en eller annen plass i kretsen for å øke ladespenningen. Dioder har normalt ett tap på 0,2 eller 0,7 volt.

 

Er garantert brukere her som vet mere om dette her inne....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Er sensekabelen koblet fysisk direkte på batteripolen? Og minus-koblingen mellom dynamo og batteri er så solid at den ikke gir tap av betydning?

(Meg bekjent er det ikke egen minus-kobling for denne regulatoren slik som på f.eks. Ladac)

Vet du at multimeteret ditt viser korrekt verdi?

Kan bare ikke huske at vi har hatt rapporter om for lav ladespenning ved bruk av den 'originale' VP-regulatoren.

Link to post

Allt er bra dimensjonerte kabler og ja, jeg er sikker på instrument er riktig, lader med 50A(50A dynamoer) på full last og 13,9Volt(har 2 motorer og begge er like)

De lader også likt når jeg kjører dem i benk med last.

Men på regulatoren står det 14Volt?? kansje det ikke går å få lurt den høyere da, kom jeg på??

Link to post

Stemmer.

har litt problemer å få full ladet dem med dynamo,

etter flere uker med bruk og kjøring og lading på landstrøm så må de lades en ukes tid med landstrømslader, nå er riktignok landstrømslader og dynamoer litt i minste laget og ikke kobblet opptimalt etter mitt ønske. startbank, baugpropp og dreggvinsj på 2x100Ah batt lades fra 1 motor og 4x100A på forbruk på andre motor,

landstrømslader på 25A 2 utganger, men uansett så vil jeg ha opp ladespenning, er klar over att hele systemet burde kobbles om.

men greia er å få opp ladespenning til over 14,1

har aldrig sett 14 tallet i det hele tatt.

Link to post

Er det slik å forstå at VP har levert regulatorer med forskjellige spenninger?

 

Uavhengig av dette vil du ha langt mer å tjene på å la begge dynamoer jobbe i parallell med forbruksbanken enn å øke spenningen. I praksis har du bare én virksom dynamo ombord.

 

Det lurer jeg også på nå, om det er levert forskellige regulatorer?

Alle dynamoer jeg finner til volvo nå på nett er 14,4volt

 

jeg kjører begge dynamoer på alle batterier når jeg vrir velgerbryter på "begge"

dette er kobblet på en veldig spesiel måte som jeg er klar over,og vurderer å automatisere. jeg får ikke tatt ut forbruk om den står på 1 og det er egene hovedstrømsbrytere til hvær motor. jeg har velgerbryter på "begge" når jeg kjører og da er lasta tilnærmet lik på på begge dynamoer og til alle batt.

Allt dette er jeg klar over.

men kansje greia for å få opp spenning er å bytte regulatorer til 14,4 volt??

noen som vet om jeg kan få mere spenning ut av en 14volt regulator? orginal vp dynamo regulator er på børstene bakpå dynamo.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...