Jump to content

Stasjonær pc på 12v til båt?

Sun Flyer

Recommended Posts

Jeg bruker Asus eee på 12V adapter (ikke inverter!) Jeg har en laptop men samme type pc finnes også som en kompakt stasjonær. Den er liten og støyer ikke.

Hovedfordel med den er at den trekker veldig lite strøm. Ikke verdens kraftigste maskin men som kartplotter, AIS, nettsurfing og epost virker den bra og er ikke treg.

Link

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Husker den tråden. Det var da jeg syns at atom 1,6 baserte pc'er var bra nok. Men nå er jeg lei....

Bor i båten og denne blir hovedpc'en min. Syns ASRock-pc'en ser lovende ut.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Kjenner den ikke, men har vært på nippet til å bestille en til kjellerstuen.

Men har mest lyst på denne? http://www.multicom.no/CoreHT-252Be-Intel-Core-i5-2520M-%282nd-gen%29e-4GBe-500GBe-Blu-Ray-S3De-WLANe-Full-HDe-THXe-USB3e0e-eSATA-3e-HDMI-v1e4-ASRock/cat-p/c100580/p10605891

Trur begge disse funker helt ok, eg har jo min 2x330ion asrock i båten ennå. Funker greit til mitt bruk ombord men det er ikke noe til tyngre oppgaver.

Hvor mange volt er denne pcen på da?

Jeg har en litt eldre Asus eee og den funker på 12 V. De nyere går på 19 V, men det finnes adaptere som kan kjøpes som ekstra utstyr der en kan koble disse mot 12 V systemet. (Det er enkle adaptere - ikke noe styr med 220V og invertere)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Husk at det suger mye strøm. 90 W ved 12 V trekker en 7-8A :-)

Det er jo avhenig av om du skal bruke den i lange stunder elelr ei. Husk ihvertfall feite kabler frem til der du skal bruke den.

Hvis du har en av de tidligere EEE pcene, er jeg enig; de er døstreige. Intel AtomD525 som finnes nå er 2 kjerne cpu med mer trøkk men trekker 13-14 watt. De ligger mellom gamle EEE CPU og fullverdig Core i5 som trekker 35 watt. Minne trekker sikkert 15-20 watt og resten er PCn generellt..

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

kjøpte meg en 12" Lenovo Thinpad x220i med intel Core i3 prosessor, Går faktisk 7 til 8 timer mellom hver lading. Har også et datasimkort innebygd, som autoroamer når åpent netverk ikke er tilgj. Har også en ladekabel med pc-ladeplugg til i ene enden og 12v cigg i andre. Bruker lite strøm til lading. Meget rask pc med win 7 pro 64bit , 8 gb ram. se link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=650755

ps. pc,n skal tåle både fall fra 2m , tåler vannsprut (drenering i tastatur). Er lydløs, hører ikke viften, fordi den nesten ikke sviver, de nye i3 prossesorene bruker ekstremt lite strøm.

Denne blir fin i båten til sommeren.

:newyearsign:

ASRock'en har mye bedre spec til en lavere pris. Forøvrig kjører jeg allerede pc'en direkte på tv. Trenger da ingen oppgradering for å gjøre det?

Oppgradering var ikke for å kjøre den på tv men for å gjøre den kraftigere

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Her har du en bra pc for bruk på 12v systemer. Strømforsyningen tåler store spenningsfall, og ladespenning når motoren går. Trur den takler opp til 30v eller noe. Designet for bil/båt osv. Hvis du blar rundt på siden, vil du finne litt andre pcer og, intel eller amd-prosessor, også kan du kjøpe enkelt-deler og bygge pcen sjøl (spare masse penger) Jeg ville også vurdert å kjøpe en touch-skjerm i tillegg for bruk til navigasjon. Da slipper du tastatur og mus.

Etter mye søking for å finne en passende maskin (bl.a. med nok serieporter), ble det til at jeg bygde min egen navigasjons-maskin nå i høst.

Tok utgangspunkt i at jeg ville ha et mini-ITX hovedkort og at jeg skulle ha et multi-serie-port-kort for å håndtere bl.a. GPS, AIS, Autopilot og Navtex.

Hovedkortet ble valgt bl.a. ut fra at det har 2 skjermutganger (Mulighet for skjerm nede og evt et senere prosjekt med skjerm på FB). Skulle også ha trådløst nett for bl.a. å kunne laste ned GRIB-filer.

Kabinettet ble mye større en jeg hadde først tenkt, men det var det eneste jeg fant i farten som hadde plass til mitt full-size PCIe serie-kort. Det har et innebygget 230V PSU, hvilket gjør at jeg kan drive maskinen enkelt hjemme i fbm testing og evt senere oppgraderinger. Ved overgang fra 230V drift til 12V er det bare å nappe ut ATX og CPU pluggene og sette inn 12V PSU'en og CPU pluggen fra 12V PSU'en.

CPU, minne og disk ble valgt ut fra at disse skulle være grei nok og være strøm-snille. Installerte Win7 Pro som OS.

Til sammen betalte jeg ca. 5 båtlapper for maskinen (inkl Win7).

Kabinett: SILVERSTONE SUGO SG05

12V PSU: DC-DC 12V 120W Car PC Power Supply

Hovedkort: Asus P8H67-I DELUXE

Prosessor: Intel® Core™ i3-2100T Processor

Minne: Crucial DDR3 SO-DIMM 1333MHz 4GB CL9

Disk:SAMSUNG SPINPOINT M8 2.5" 500GB

Serie-port-kort: 6 Serial ports PCI Express Card with easy access cables

12V PSU klar til å settes inn

20111008_12.48.06.jpg

CPU vifte rett frem. 6-port-serie-kort til venstre

20111008_12.49.00.jpg

Chassis kjølevifte

20111008_12.49.42.jpg

Trådløst nett

20111008_12.51.34.jpg

Blekksprut med 6 serie-kontakter

20111008_12.51.55.jpg

Ferdig maskin

20111008_12.45.52.jpg

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Med tanke på hva en PC i båt kan utsettes for, som fall i dørken og fuktighet etc., gjorde jeg en rask googling på ”robust pc” - og fant disse to sitene:

Link 1

og

Link 2

Jeg er ikke spes datakyndig, men syns disse så ut til å funke under de vanskelige forholdene som en har i båt.

Innvendingen er at priser ikke oppgis – og det er det nok en grunn for. For dette er vel ikke akkurat Pcer for massemarkedet.

Hva tror dere?

Vil de funke sammen med OpenCPN

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Disse ser ut til å være for proffmarkedet som er villig til å betale hva som helst for noen pålimte gummidempere m.m.

Du må gjerne kjøpe PC tilpasset egen tabbekvote, men hvor vanskelig kan det være å sikre PC-en ved å la underlaget være mykt?

Det største utfordringen mht dunk er forsvunnet etter at SSD (elektroniske "disker") har inntatt markedet.

Et større problem er salt og fuktig sjøluft.

En PC som ikke er i bruk og forlates i båten hadde jeg pakket inn og lagt ved fuktighetsabsorberende "puter"; slike som følger med elektronikk i transport-esken.

Skjermene tåler dårlig press på flatsiden fordi glassene/plasten sprekker.

Det kan være vesentlig bedre i de støtsikre proff-PC'ene.

Om du tenker på bærbare PC-er så bør tastaturet være søle/-væske-beskyttet. (spill-proff / spill-resistant). Du finner info om det i produktarket til PC'en.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Da er ASrock-pc'en på plass. Veldig enkel installasjon. Var oppe på en times, tid. Strømforsyningen jeg er bruker er en 12 strømforsyning fra Clas Ohlson som regulerer 12v opp til 19. Denne leverer stabil nok strøm også ved start av motor. OpenCPN var oppe raskt etter nedlasting av nye drivere til gps'en. Ellers virker pc'en stabil og brukbart grei. Med 6 usb 2.0 porter og 2 usb 3.0, 500gp harddisk og 4 gb ram tror jeg den kan fungere i noen år. Strømforbruket virker ikke så ille til vanlig bruk ihvertfall, men har ikke fått målt nøyaktig. Ligger på 20-30 watt, tror jeg. Så vil det vise seg om den krasjer når jeg seiler. Den kommer nok til å stå på under regattaseiling, så jeg krysser fingrene for at den tåler litt bevegelse.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...