Jump to content

Stasjonær pc på 12v til båt?

Sun Flyer

Recommended Posts

Har ikke sagt at det er ett problem, eg bare fortalte om vår erfaring.

SSD disker finnst også i forskjellig kvaliteter / levetid.

Skal være enig i at SSD hørest mest korrekt ut på båt, men det har ikke vært vår erfaring så langt.

Her er det vi bruker i dag: http://www.br-automation.com/cps/rde/xchg/br-productcatalogue/hs.xsl/products_5321_ENG_HTML.htm

Vi har vært innom 3 pc fabrikanter som bruker SSD disker over en 5 års periode men eg har ikke planer om å legge ut navn her.

Tradisjonelle "gammeldagse" harddisker tåler "langsomme" dunk ganske godt.

Hvis programmet tåler midlertidig avbrudd er disker med fall-sensor å foretrekke; da trekkes lese/skrive-hodet vekk fra disken.

Ville ikke brukt en slik i mindre planende båter i fart. Da heller SSD

Men i deplasementsbåter skal det godt gjøres å få til så store momentane G-krefter at disken settes ut av spill.

I databladene "white papers" står det hvor mange G (akselerasjon) disken tåler.

SSD-er bør velges litt konservativt, dvs med mindre skrivehastighet enn noen av "jeg også"-fabrikantene som lover store skrive-hastigheter. De SSD-ene har vesentlig større feilarate. Mange av Intels SSD'er har lave oppgitte skrivehastigheter sammenlignet med skryte-SSD'ene, men anses i bransjen som pålitelige.

Men tilsynelatende får du "mindre for pengene".

Kabeinettet til en tradisjonell harddisk er ikke tett, men "puster" via en "ventil".

Fuktighet- og temperatur-grenser finnes også i white papers.

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...