Jump to content

Registerreim vs. kjede..?

Brutus

Recommended Posts

Det sto et lite stykke i Motor her for en stund siden, hvor flere bilfabrikanter vurderer å gå over til (tilbake til..) registerkjede i stedet for reim på grunn av problemer med korte serviceintervaller og store skader hvis reima ryker. Tror det var BMW og Opel som hadde gått helt 40 og 60-tusen km. som service intervall.Motsvarende for kjede er 200-300-tusen km. Men hvordan er det med båtmotorer. Hvilke produsenter er det som benytter kjede og hvilke fastholder å bruke reim??? :smash:

På dagens motorer med dobble overliggende, med tilhørende lange reimer skulle man tro at holdbarhet økte ved å sette inn enkelt eller dobbelt kjede.

:newyearsign:

-Brutus-

Og hvorfor bytta man til gummireim i utgangspunktet? Kunden ønsker en motor som går stillest mulig. Et rakleverk med kjede er helt klart mye mer solid, men det bråker jo!! Mor liker ikke slik støy. Heldigvis er litt kjedestøy fra eller til i et isolert båtmotorrom ikke det store problemet, så førstevalget er kjede. Yanmar 6LP f.eks. har reim fordi den jo ble født som en bilmotor.

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)

Og hvorfor bytta man til gummireim i utgangspunktet? Kunden ønsker en motor som går stillest mulig.

Lotus

Ja, men det var vel også fordi motoren ble billigere å produsere, man slapp unna kjede med rullestrammere og oljedusj. MB benytter det på alle motorene og Toyota på noen. Men det koster jo litt å bytte, hvis det ryker så ramler pengen ut av kontoen.... :headbang:

Erfarte selv hvor sårbar registerreim er på min Audi A4 - 97 mod. nå like før jul. Strammehjulet på reima hadde løsnet, reima ble slakk og hoppet over en del hakk og det ble kræsj mellom stemplene og ventilene. Resultatet ble demontering av topp, plansliping av denne og skifte av 20 ventiler - pris 18000,-. Delekostnaden var ikke så ille men hele fronten på bilen måtte jo demonteres for å komme til så det var arbeidspengene som utgjorde den store kostnaden. I båt med trangt motorrom og utilgjengelig motor så blir det kanskje likedan.

Intervallene for registerreimskifte er 120000 km og min bil hadde gått 90000 km. Kranglet litt med Audi da dette skjedde innenfor intervallet for skifte av reima. Deres svar var at de garanterte 120000 km for reima mens garantien på strammehjulet var 3 år.

Husker av min første bil en 79 mod Opel Rekord hadde kjede på kamakslingen i stedet for reim. Der holdt imidlertid ikke kamakslingen mer enn 100 000 km så da var man like langt.

Det er tre hovedmåter å drive kammen(e) på: Tannhjul, kjede og gummirem. De forskjellige fabrikantene kan bruke alle tre variantene på de forskjellige modelltypene og forskjellige årsklasser. Min gamle hederskronede US Ford leveres med motorer som både har kjede og gummirem for drift av kamaksel. Til båtmotoren min leveres det tre forskjellige kvaliteter på registerkjedet. Sansynligvis vil et billig kjede være originalmontert. Motoren som jeg fikk overhalt hadde vel som bilmotor ca. 350K km. Det var ikke noe galt med registerkjedet eller kjedehjulene. Kjedet ble imidlertid byttet til høyeste kvalitet ved overhalingen.

Jeg tror nok at det er bedre å sjekke hvilken motor som passer til båten, og deretter sjekke om den har gummirem. Personlig ville jeg helt klart valgt en motor som ikke hadde gummirem. Tannhjul kan rakle en del, men som det blir hevdet her, den raklinga forsvinner inne i motorkassa. Førsteklasses rullekjede kan man regne med at holder motorens levetid, for en vanlig bilmotor omlag 500K km, eller mer. Et kjede skal ikke rakle, det vil tyde på at det er på vei ut eller at strammemekanismen er feil.

Hva er egentlig gale med reim ??

Byttes disse på rett intervall så har du ingen uhell med dem.

Greit nok det BK. Tannreimen gir en noe enklere motorkonstruksjon men kostbart vedlikehold og kortere intervall før storservice. Drøyer en reimskiftet for langt blir det fort VELDIG kostbart...... En lekk simmerring fører lett til olje på reima og den er ødelagt momentant, ikke særlig trivelig på veien men betydelig verre på sjøen.

Kunne jeg velge ville prioriteringen blitt slik:

1: Tannhjul

2: Kjede

3: Reim

Motorvalg bestemmes jo gjerne av andre faktorer som vekt/effektforhold, dimensjoner, vekt, tilgjengelighet, verksted o.l. og da kommer gjerne registerdriften langt bak på prioriteringslisten.....

Har så langt kun hatt båtmotorer med tannhjulsdrift. Vet ikke helt hva jeg har nå (VP41A) men reim er det nok ikke (heldigvis).

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Min erfaring er at Nissan sluttet med reim for lenge siden. De har hatt kjede siden Primera 1995 ihvertfall (min forrige 95 hadde det, den jeg har nå har det og min 2000 modell har kjede. Bråker ikke det jeg hører, og ikke synes fruen det støyer :-)

Nå kan kjede også ryke. det gjorde det på 2000 modellen ved 65000km, med motormos som resultat. Fikk ny motor (short block) på reklamasjon (5 år regelen)

Skarpnes9100

Redigert av Skarpnes9100 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Hva er egentlig gale med reim ??

Byttes disse på rett intervall så har du ingen uhell med dem.

Det er slettes ingen garanti for at du unngår uhell med registerreima så lenge du skifter den til rett intervall.

I mitt tilfelle, som jeg beskrev ovenfor, så gikk det galt etter 90000 km mens intervallet var på 120000 km. Jeg skulle egentlig kunne kjøre 30000 km til før jeg måtte skifte reim.

Riktignok så var det strammehjulet som sviktet i mitt tilfelle, men siden dette er en så vital del til selve reimdriften så anser jeg reim og strammehjul for å være en enhet som bør ha like intervall.

På min båtmotor (AQAD 31 A) så er det så vidt jeg vet støtstenger som driver ventilene.

Vet ikke helt hva jeg har nå (VP41A) men reim er det nok ikke (heldigvis).

3x-4x serien har tannhjul.

Man får tannhjulssett til amerikanske V-8'ere (normalt kjede).

Slik jeg har forstått er ulempen med disse støy.

Men i en båt er vel driftsikkerhet det viktigste, så jeg ville også foretrekke tannhjul.

Det er ofte så liten plass i forkant av en båtmotor at motoren må ut hvis man skal skifte reim...

(Overraskende å høre at Yanmar bruker reim...)

Er det noen som har hørt om en 6LP med røket registerreim, eller er dette bare et spøkelse?:rolleyes:

Det finnes sikkert mange kvaliteter også på reimer og strammeruller.

Jeg skiftet registerreima og rulla på min Volvo i sommer, etter 90000 km selv om volvo sa jeg kunne kjøre 120000. Kunne ikke se forskjell på den gamle og nye reima.

Hva da med reim på påhengere. Suzuki har kjede, men Honda har reim og det har Yamaha også så vidt jeg vet, og kanskje andre. Har selv hatt en Honda 15HK og en Suzuki 50HK og har nå en 75HK Honda. Har ikke hatt register-problemer på noen av dem, men hvilke erfaringer har andre med "reim" -påhengerne ?. (Siden det er det jeg har nå).

Redigert av jonol (see edit history)

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Gjelder dette med reim/kjede både 2-taktere og 4-taktere?

Synes ikke spørsmålet er dumt. Det gjelder bare 4-taktere. 2-taktere har ikke ventiler i sylindertoppen. (Der finnes visse unntak). Da trenger de ikke kammaksel til å styre ventilene og følgelig heller ingen kjede eller reim til å drive kammakselen.

Redigert av jonol (see edit history)

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Synes ikke spørsmålet er dumt. Det gjelder bare 4-taktere. 2-taktere har ikke ventiler i sylindertoppen. (Der finnes visse unntak). Da trenger de ikke kammaksel til å styre ventilene og følgelig heller ingen kjede eller reim til å drive kammakselen.

2 taktere har ofte kamm til injektorene

:seeya:

Min Yamaha Vmax HPDI 2004 modell har kammreim til kompressoren. :cool:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

2 taktere har ofte kamm til injektorene

Min Yamaha Vmax HPDI 2004 modell har kammreim til kompressoren.  :cool:

Nå må dere begynne å skille mellom 'klassiske' 2-taktere og innsprøytnings-2-taktere. Det går ikke an å spre mer forvirring enn opplysning bland de som kommer med et enkelt spørsmål :nono: :wink:

:newyearsign:

Redigert av Andreas (see edit history)

Hei Andreas

Jeg kan ikke se noe forvirring i denne tråden, så jeg lurer på hvem som eventuelt skulle skaper denne forvirringen.

Jeg oppfatter det slik at jeg skaper denne forvirringen med en ”pekefinger”.

Leser du i mitt lille innlegg så inneholder den kun fakta og ingen momenter som kan missforståes. Dersom dette med 2-taktere ønskes utredet så kan jeg gjerne gjøre det.

:smiley:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Når vi er inne på utenbordsmotorer så tar jeg sjansen på å stille et dumt spørsmål som blottlegger meg fullstendig når det gjelder motorkunnskap.

Gjelder dette med reim/kjede både 2-taktere og 4-taktere?

tj

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nå må dere begynne å skille mellom 'klassiske' 2-taktere og innsprøytnings-2-taktere. Det går ikke an å spre mer forvirring enn opplysning bland de som kommer med et enkelt spørsmål  

Andreas

Joda, fatter poenget, jeg leste ikke historien mere en ett hakk bakover :blush:

Godt Nytt År

Redigert av BK (see edit history)

Hei Andreas

Jeg kan ikke se noe forvirring i denne tråden, så jeg lurer på hvem som eventuelt skulle skaper denne forvirringen.

Jeg oppfatter det slik at jeg skaper denne forvirringen med en ”pekefinger”.

Leser du i mitt lille innlegg så inneholder den kun fakta og ingen momenter som kan missforståes. Dersom dette med 2-taktere ønskes utredet så kan jeg gjerne gjøre det.

:smiley:

Som det ble skrevet som svar så har (klassiske) 2-taktsmotorer hverken reim eller kjede. Når det så påståss at noen har det så burde det også vært skrevet at dette gjelder bare gjelder 2-taktsmotorer av innsprøytningstype. Ellers sitter tj tilbake like klok som før og fortsetter å lure.....

Men ellers var det jo ingen stor sak :newyearcheers:

Redigert av Andreas (see edit history)

Et rakleverk med kjede er helt klart mye mer solid, men det bråker jo!! Mor liker ikke slik støy.

NIKS!

Hvis mor reagerer på støyen fra min kjededrevne Suzuki DF140, må nærvene hennes være svært så tynnslitte...

Suzukien er så stillegående at den nesten ikke kan høres på tomgang. :cool:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...