Jump to content

Registerreim vs. kjede..?

Brutus

Recommended Posts

NIKS!

Hvis mor reagerer på støyen fra min kjededrevne Suzuki DF140, må nærvene hennes være svært så

Har heller ikke inntrykk av at kjede støyer merkbart mer enn rem.

Mercedes bruker kjede, de er vel ikke kjent for å støye...

Kanskje overgangen til rem heller har med reduksjon av kostnader å gjøre.... :rolleyes:

Hvordan er det med diesel-motorene til Mercruiser da. F.eks 4,2 D-tronic. Har den reim eller kjede???

Har ikke helt klart å finne ut av det.

Grunnen til at jeg spør er at hvis neste båtdrøm går i oppfyllelse ( :rolleyes: ) så vil den båten muligens ha en slik maskin.

En kort kommentar til kamreim va. kamkjede:

Har fått sett flere eksempler på moderne 4 takter påhengser med kamreim hvor den uheldige eier har kjørt på grunn. Hva tror du skjer da... joda .. motoren bråstopper så det holder... Med det resultat at reima ryker tvert av (eller i beste fall forskyver registeret flere tenner) og ventiler og stempler møtes. På den ene motoren var også veiva blitt skjev av bråstoppen. I følge mekanikeren var slike store innevndige skader desverre mer reglen enn unntaket på 4-takts motorer. Han kjente ikke til at dette var noe bedre eller verre for de ulike motormerkene, og jeg ble anbefalt å finne en motor med kjede om dette bekymret meg (Men vanligvis dekkes jo grunnstøtning av kasko forsikringen)

4-taktere motorer "på land" har vanligvis ikke en slik bruk at de "får anledning til å bråstoppe" på få millisekunder - slik som påhengsmotorer har. En bilmotor som f.eks. har vært i en kollisjon kan også få samme skadene.

(han hadde også en annen kommentar som gikk på at 4-taktere er det beste som har skjedd båtbransjen på flere år - bare tenk på alle de motorene som selges nå, og som skal leve i 10-20 år med all den bevegelige "leamikken" innevendig... :wink: )

I min båt står det en marinisert Ford diesel bilmotor på 1,8 liter på 57 hk. Denne motoren ble montert inn i båten i 1996 og har siden den gang gått knappe 200 timer.

Ved innsetingstidspunkt på motoren var regreima byttet.

I serviseheftet til motoren står det bytte av regreim hver 100.000 kjørte km.

Regner en at bilen i snitt går 60 km pr time får en da bytte av registerreim hver 1667 kjørte timer. Vil ikke tro at det er tøffere å være regreim i en båt kontra en bil, båtmotoren oppererer med et høyere turtall, men til gjengjeld så vil den gå på et mere stabilt turtall enn det bilen går. Så om jeg for min del foreslår regreimbytte etter 1500 timer så burde jeg være innerfor marginene, eller kanskje ikke ???

Båten har sin faste plass i hagen.......

I min båt står det en marinisert Ford diesel bilmotor på 1,8 liter på 57 hk. Denne motoren ble montert inn i båten i 1996 og har siden den gang gått knappe 200 timer.

Regner en at bilen i snitt går 60 km pr time får en da bytte av registerreim hver 1667 kjørte timer. Vil ikke tro at det er tøffere å være regreim i en båt kontra en bil, båtmotoren oppererer med et høyere turtall, men til gjengjeld så vil den gå på et mere stabilt turtall enn det bilen går. Så om jeg for min del foreslår regreimbytte etter 1500 timer så burde jeg være innerfor marginene, eller kanskje ikke ???

Aldrig om eg vil vere med på dette.. En båtmotors reg reim er utsatt for mye høgere stress enn i en bil.

Husk at båtmotoren din går i konstant "oppoverbakke" Om vi tenker på kilreimer på f.eks en v8 så har eg ved flere annledninger slete av reima pga turtall. Dette var i bil.. Tror nok eg ville skiftet mye før. Sammenlign med en lign motor så har vel du et bedre sammenlignings punkt.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Du har et poeng med utregningen over til timer. Men: Merk at en båtmotor går som en bil brekket tiltrukket (eller oppoverbakke). Reimas fiende nummer 1 er oljedamp pluss varme. Reima på en båtmotor har det sannsynligvis mye varmere enn en bilreim, ingen luftkjøling.

Aldrig om eg vil vere med på dette..

Tror nok eg ville skiftet mye før. Sammenlign med en lign motor så har vel du et bedre sammenlignings punkt.

Men problemet er bare å finne "tilsvarende motor"... Er enig at en bårmotor går tyngre enn en bilmotor men om motoren går i motbakke hele tiden er det vel montert for tung propell på den, en lettbygd båtmotor er heller ikke laget for å bruke alle sine hestekrefter ved normalt marsjfart turtall. Er enig i at 1667 timer er veldig mye, men jeg trenger råd for å ha noe å forholde meg til slik at jeg slipper at regreima havarerer. Skal ringe det lokale Ford bilverkstedet i morgen for å høre hva de har å si.

Er litt ubalanse her så jeg får vel slå et slag for registerreima!

Når det gjelder bilmotorer og innenbords marinemotorer, er det vel først og fremst motorer med overliggende kamaksel som har registerreim, Og det er det flere grunner til.

Avstanden mellom veivaksel og kamaksel blir mye større.

Skal man bruke tannhjul, må det mange hjul til. Når man vet at veivakselen tar to runder mens kamakselen tar en, blir det temmelig store saker hvis man bare skal bruke to tannhjul. Bakdel: Mere slitasjedeler, mere støy, tyngere motor.

Når det gjelder kjeder, vet man jo at jo lengre de er, jo mer strekkes de over tid. Resultat: Dårlig timing av kamakselen, mere støy, mulig backlash.

Kamakselreimer begynte man å bruke allerede i 1945 (hvis jeg ikke husker helt feil) med noe vidløftig resultat.

Disse har gennomgått en rivende utvikling, særlig de siste årene, både når det gjelder tannform og materialstyrke. Den nye avrundede tannformen gir mindre slitasje.

Fordeler: De strekkes minimalt - presis timing. Lettere motor, Enklere smøresystem, mindre oljelekkasjer, mindre støy,

Bakdeler: Må skiftes oftere enn kjede.

(Har lest som bare F... for å klare dette)

Temaet utenbordsmotorer skal jeg la stå uberørt, da jeg ikke har peiling på disse moderne duppedittene som henger bakpå.

Popeye

Er enig i at 1667 timer er veldig mye, men jeg trenger råd for å ha noe å forholde meg til slik at jeg slipper at regreima havarerer. Skal ringe det lokale Ford bilverkstedet i morgen for å høre hva de har å si.

Vil absolutt anbefale en telefon til Ford. Det er greit at du har god margin til skifting med tanke på antall timer/(kjørte kilometer), men det finnes helt sikkert ett intervall som går på tid også. Registerreimer kan nesten betraktes som en slags ferskvare. De skal ikke bli for gamle, da blir de sprø og ryker. I tillegg står motoren stille i lengre perioder, og det er heller ikke særlig bra for reima.

Kan nevne som eksempel en gammel Golf jeg hadde. Tror det var intervall på kjørte 120000 km, eller 6 år mellom skiftene. Hadde også en gammel BMW en gang, der var intervallene 60000 km eller 4 år. Så intervallene kan variere fra merke til merke.

Det skrives lenger oppe at en båtmotor går mesteparten av tiden i oppoverbakke - liksom - og at reimen slites derfor mere.

Men jeg spør meg om det er sant: veivlagerene, stempelringer, termisk belastning i toppen - alt dette sliter mer i en båtmotor, men den kraften som overføres vha reimen er vel rimelig uavhengig av uttatt motoreffekt, eller? Litt høyere mottrykk når utventilen(e) skal åpnes, men utgjør dette så mye?

Kan heller tenke meg at varierende turtall (typisk for bil) og dermed forbunden akselerasjon av kammen også betyr noe.

Jeg bare spør...

Redigert av Andreas (see edit history)

......kan heller tenke meg at varierende turtall (typisk for bil) og dermed forbunden akselerasjon av kammen også betyr noe.

Dette er tanken jeg lekte med da jeg foretok min lille utregning lengre opp på denne siden. Jeg skal ikke hevde på noen måte at jeg har rett i dette, men har stor interesse om å finne ut av det.

Ellers så vet jeg flere som har bilmotorer montert i sine båter som er meget godt fornøyd med disse så jeg håper "vi" i felleskap kan komme fram til en løsning som tilfredstiller oss (og våre motorer).

Bilde

Her er min mariniserte Ford 1,8l

Når jeg får snakket med verksmesteren hos Ford i morgen skal jeg legge inn en posting om dette.

Jeg bare spør...

Ja, dette er nok et ganske så sammensatt tema.

En fordel for en båtmotor er at reimen ikke utsettes for støv.

Start i mange kuldegrader vil jeg også tro belaster reima i bil.

For ikke å snakke om EU-kontroll, så vidt jeg forstår foregår den på max ruse-turtall... :eek: (gjelder bare diesel)

Har bare byttet reim en gang, på en VW. Der måtte vibrasjonsdemperen av, noe som kompliserte jobben en god del. Hadde det ikke vært for dette ville det vært en forholdsvis rask operasjon.

Er dette vanlig?

Biltema har verktøy for å holde ting i riktig posisjon mens man bytter.

Ellers fungerer det også med gode "overrett-merker".

Redigert av Ingar (see edit history)

Får gi litt svar til meg selv etter litt tenking: høyere - enn om konstant - turtall betyr vel også at ventilene akselleres sterkere med tilhørende større krefter og dermed har vi en slitasje effekt som er antagelig noe kvadratisk (?) økende med turtallet. Men om det er hele bildet.....?

Fordene er kanskje mer seiglivede enn andre motorer. Motoren i båten til svigers, en 54 hk Ford F4.144 GR 1978 mod, gikk 2800 timer for registerreima vart skiftet i 2001. Reima så tilsynelatende like fin ut den, men ble selvsagt skiftet.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Fordene er kanskje mer seiglivede enn andre motorer.  Motoren i båten til svigers, en 54 hk Ford F4.144 GR 1978 mod, gikk 2800 timer for registerreima vart skiftet i 2001.  Reima så tilsynelatende like fin ut den, men ble selvsagt skiftet.

Var vel kanskje litt raskt ute her men det høres bare så usansynligt mye ut..

Som det blir nevt så eldes gummi reima også, og da med den varmebehandlingen den får skulle en tro aldringen ble fremskyndet en del.

Tenkte ikke å sammenligne med samme motor men en lignende altså med reim i ca samme hk klasse. Da skulle vel en få et noenlunde svar om 1600 timer er ok eller ikke

Bedre å skifte før enn senere.(Når den har røket)

Fjord 27 AC TMD40

Betyr det at de "nye" ME/MI Mercruiser/Cummins motorene ikke har overliggende kam, men midtplassert med støtstenger i god amerikansk tradisjon :confused:

Det mener eg at stemmer ja.. Ser ikke for meg at dem har cam aksel i toppen da jeg mener denne er fler delt..

Ta en titt her..

http://www.mercruiserparts.com/Show_pictur...c=CYLINDER+HEAD

Og her er blokka.. Rekner med cam aksel skal i det øverste hullet til høgre...

http://www.mercruiserparts.com/Show_pictur...FCYLINDER+BLOCK

Ellers så får dei :smash: den inn.. :wink:

Fjord 27 AC TMD40

Som det blir nevt så eldes gummi reima også, og da med den varmebehandlingen den får skulle en tro aldringen ble fremskyndet en del.

Tenkte ikke å sammenligne med samme motor men en lignende altså med reim i ca samme hk klasse. Da skulle vel en få et noenlunde svar om 1600 timer er ok eller ikke

Bedre å skifte før enn senere.(Når den har røket)

Helt enig. Tror kanskje lykken var bedre enn adferden for svigers vedkommende. Grunnen til utsettelsen var nok at han søyt med at enten måtte motoren ut eller så måtte skottet mellom cabin og motorrom fjernes. Først når vannpumpa gikk fløyten ble det vei vellinga. Dvs. en luke gjennom skottet måttet lages. Det gikk fint det.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Det mener eg at stemmer ja.. Ser ikke for meg at dem har cam aksel i toppen da jeg mener denne er fler delt..

Ja, det begynner å lysne... :smiley:

De har altså sentermontert kam med støtstenger og rulleløftere på enden av disse som påvirker vipparmene. Og separate topper med 2 ventiler til hver sylinder. Tja , kanskje ikke verdens mest moderne konstruksjon. Men sikkert ganske holdbar hvis toppakningene er gode. For her er det vel én enkel toppakning til hver sylinder...?

Driver å småplanlegger litt. Kunne tenke meg en 4,2 ES 250 i kombinasjon med et Bravo 1 XR drev. Nå har ikke jeg vært ute og handlet innenbordsmaskineri før, og er litt skjelven for å gjøre et feil valg. Vil jo helst ha noe som er holdbart. Tar gjerne i mot gode råd rundt dette... :wink:

Dette er i hvertfall på ønskelista, må bare konferere med marineministeriets oppfatning av hva kapteinen sitter å planlegger. Ser for meg en lang behandlingstid, det blir nok ikke akuelt med nybåt kjøp i '05. Men man kan jo aldri planlegge for tidlig... :lol:

De har altså sentermontert kam med støtstenger og rulleløftere på enden av disse som påvirker vipparmene. Og separate topper med 2 ventiler til hver sylinder. Tja , kanskje ikke verdens mest moderne konstruksjon. Men sikkert ganske holdbar hvis toppakningene er gode. For her er det vel én enkel toppakning til hver sylinder...?

Det er vel gjerne de volummessig litt større motorene som har delte topper. En vanlig US V8 har en topp for hver sylinderrekke (Ford og Chevrolet). Ellers så er det du skriver korrekt. V8'eren er en god motor til vanlig. Generell "svakhet" er at rådelagrene blir relativt smale. Men dette ser ikke ut til å være noe stort problem. En kompis driver nå å installerer en 8,2 liter V8 (bensin) i en kundebåt. Motoren er bygget på Chevrolet. Med to kompressorer skal motoren yte 1100 hk og øke båtens hastighet fra 60- til 90 knop. Med den gamle V8-motoren som bare ytte 800 hk gjorde båten 60 knop. Man kan vel si vel bekomme. Poenget er at motorkonstruksjonen ikke er så gal, selv om Ford kom med den første V8 sideblåser i 1934 (tror jeg), mulig det var 1936. Generelt gir ikke toppakningene noe problem på V8. Sentermontert kam gir korte støtstenger, og man er "halvveis" til overliggende kam. 6,2 literen til Hulda kan gå opp til 4000 rpm og yter da 164 hk. Denne motoren leveres også (men da 6,5 literen) med ca. 340 hk som marinemotor. Det er klart at når Hulda loffer rundt på 1800 rpm, vil motoren holde vesentlig lenger enn om den hadde ligget på 3500 rpm. Men ingen av disse turtallene gir generelle problemer for motoren på kort sikt. Hvis det ikke hadde vært for at jeg ønsket en lav og kort motor, og som i tillegg ga mer enn 100 hk på "behagelig" turtall uten turbo, ville jeg muligens valgt en annen konstruksjon enn V8.

Redigert av Hulda (see edit history)

Ja, det begynner å lysne... :smiley:

Driver å småplanlegger litt. Kunne tenke meg en 4,2 ES 250 i kombinasjon med et Bravo 1 XR drev. Nå har ikke jeg vært ute og handlet innenbordsmaskineri før, og er litt skjelven for å gjøre et feil valg. Vil jo helst ha noe som er holdbart. Tar gjerne i mot gode råd rundt dette... :wink:

Dette er i hvertfall på ønskelista, må bare konferere med marineministeriets oppfatning av hva kapteinen sitter å planlegger. Ser for meg en lang behandlingstid, det blir nok ikke akuelt med nybåt kjøp i '05. Men man kan jo aldri planlegge for tidlig... :lol:

Hva med en 300 hk kompressormatet V8 6,5 liter.(Industriversjon) Med Et Bravo 3 XR drev.. :cool:

Motor = 175000,-

Drev = 55000,-

Den motoren får du og med 330 hk (3800 rpm) og 400 hk (4000 rpm)

330 hk 185000

400 hk ca 240000

Fjord 27 AC TMD40

Det er vel gjerne de volummessig litt større motorene som har delte topper. En vanlig US V8 har en topp for hver sylinderrekke (Ford og Chevrolet). Ellers så er det du skriver korrekt. V8'eren er en god motor til vanlig. Generell "svakhet" er at rådelagrene blir relativt smale. Men dette ser ikke ut til å være noe stort problem. En kompis driver nå å installerer en 8,2 liter V8 (bensin) i en kundebåt. Motoren er bygget på Chevrolet. Med to kompressorer skal motoren yte 1100 hk og øke båtens hastighet fra 60- til 90 knop. Med den gamle V8-motoren som bare ytte 800 hk gjorde båten 60 knop. Man kan vel si vel bekomme. Poenget er at motorkonstruksjonen ikke er så gal, selv om Ford kom med den første V8 sideblåser i 1934 (tror jeg), mulig det var 1936. Generelt gir ikke toppakningene noe problem på V8. Sentermontert kam gir korte støtstenger, og man er "halvveis" til overliggende kam. 6,2 literen til Hulda kan gå opp til 4000 rpm og yter da 164 hk. Denne motoren leveres også (men da 6,5 literen) med ca. 340 hk som marinemotor. Det er klart at når Hulda loffer rundt på 1800 rpm, vil motoren holde vesentlig lenger enn om den hadde ligget på 3500 rpm. Men ingen av disse turtallene gir generelle problemer for motoren på kort sikt. Hvis det ikke hadde vært for at jeg ønsket en lav og kort motor, og som i tillegg ga mer enn 100 hk på "behagelig" turtall uten turbo, ville jeg muligens valgt en annen konstruksjon enn V8.

Er enig med at rådelager er smalere og i en viss grad svakere. Men... 6 cyl på 250 hk fordelt da på 6 cylindre..

V8 på 300 hk fordelt på 8 cylindre.. Ikke nevneverdig forskjell da eller?????

Fjord 27 AC TMD40

Hei igjen...

Har nå snakket med verksmesteren på det lokale verkstedet og han kunne berette følgende:

Registerreima på min Ford 1,8 l på 60 hk skal byttes ved kjørte 60000 km eller hvert 5. år. (Jeg har bare handboka til tilsvarende motor med turboinstalasjon og der er intervallet 100000 kjørte km kontra min motor med intervall 60000 kjørte km).

Min måte å beregne fra kjørte km til timer var helt ok, selv om motoren går tyngre i en båt. Mer stabilt turtall har like mye å si for levetia på regreima som merbelastningen ved at motoren arbeider tyngre i en båt kontre en instalasjon i en bil.

Med andre ord min motor skal ha ny registerreim hver 1000 time eller hvert 5. år etter hva som oppnås først, jeg kommer til å bytte reima på min motor til våren...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...