Brutus Svart 4.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 Hva med en 300 hk kompressormatet V8 6,5 liter.(Industriversjon) Med Et Bravo 3 XR drev.. Motor = 175000,- Drev = 55000,- Den motoren får du og med 330 hk (3800 rpm) og 400 hk (4000 rpm) 330 hk 185000 400 hk ca 240000 Jo, det hørtes ut som kraftige saker. Det er vel gjerne en marinisert versjon av maskinene man finner i Tahoe/Suburban (i industr. versjon) du sikter til her..? Men den tilbys ikke i båten jeg planlegger å kjøpe. Båten lanseres heller ikke før i '05 (Smuggler '28 Coupé) som er en WA båt med styrehus. Det er vel mest sannsynlig ikke plass nok til en V8, selv om den er kortere, men bredere. Men finnes det XR-versjon av Bravo 3, er det det samme som Bravo 3X..? Er litt skeptisk til Bravo 3 siden det har vært en del problemer med dem, men det er vel kanskje først og fremst på kraftigere maskiner i kombinasjon med det drevet som ikke er i X-versjon. B 1 XR-drevet har jo grovere splines, en kvart tomme tykkere aksler, smidde gear. Det føles litt trygt når man har Barentshavet som "lekegrind"... Det er vel gjerne de volummessig litt større motorene som har delte topper. En vanlig US V8 har en topp for hver sylinderrekke (Ford og Chevrolet). Ellers så er det du skriver korrekt. Jeg misforsto kanskje litt når jeg så på tegningene som Wellcraft nevnte i et par innlegg lengre opp, men det er kanskje sprengtegninger som bare viser en "beskjært" del av en hel topp. Så litt ut som single topper. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 (redigert) Er enig med at rådelager er smalere og i en viss grad svakere. Men... 6 cyl på 250 hk fordelt da på 6 cylindre.. V8 på 300 hk fordelt på 8 cylindre.. Ikke nevneverdig forskjell da eller????? Neida, Hulda er meget komfortabel med V8'eren sin. Men på en rekkemotor blir det meget bedre plass for brede lagere som vil gi lavere realtivt overflatetrykk og stabilere oljefilm. Eller så synes jeg også svaret fra Ford var greit nok. Redigert 4.Januar.2005 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 16.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2005 Min Yamaha Vmax HPDI 2004 modell har kammreim til kompressoren. <{POST_SNAPBACK}> Er det en kamreim, eller en drivrem? Poenget er vel at en kamreim som ryker på en "interference"-motor fører til kjempekrasj mellom ventiler og stempler. Dersom reima til kompressoren ryker regner jeg med at det ikke medfører større dramatikk enn at motoren yter dårligere eller stopper? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 16.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2005 Er det en kamreim, eller en drivrem? Poenget er vel at en kamreim som ryker på en "interference"-motor fører til kjempekrasj mellom ventiler og stempler. Dersom reima til kompressoren ryker regner jeg med at det ikke medfører større dramatikk enn at motoren yter dårligere eller stopper? <{POST_SNAPBACK}> Egentlig passet ikke mitt innlegg inn i denne tråden. Kan prøve å rette dette litt opp. Dette er en drivreim til bensin kompressor og ikke noe reim til noe kamaksel eller ventiler. Beklager mitt tidligere innlegg som kan misforståes. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
jensemann2 Svart 16.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2005 Jeg kjøpte en merce 230 E fra 1985 i høst. Etter 2 timer som mercedes-eier røk reg.kjeden og motoren takket for seg. Fikk heldigvis heve det kjøpet..... Det rare var at det lå kvitteringer på skiftet komplett register i 1999, og km.stand totalt på bilen var 270.000. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 16.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2005 Men problemet er bare å finne "tilsvarende motor"... Er enig at en bårmotor går tyngre enn en bilmotor men om motoren går i motbakke hele tiden er det vel montert for tung propell på den, en lettbygd båtmotor er heller ikke laget for å bruke alle sine hestekrefter ved normalt marsjfart turtall. Er enig i at 1667 timer er veldig mye, men jeg trenger råd for å ha noe å forholde meg til slik at jeg slipper at regreima havarerer. Skal ringe det lokale Ford bilverkstedet i morgen for å høre hva de har å si. <{POST_SNAPBACK}> Denne motoren, Ford 1,8l har et intervall på 120.000 km på reg.reima. Tilsier 2000 timer !!!! bmo Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Hebbe Svart 17.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2005 Denne motoren, Ford 1,8l har et intervall på 120.000 km på reg.reima. Tilsier 2000 timer !!!! bmo <{POST_SNAPBACK}> I følge verksmesteren på Gustavsen bil på Gjøvik skal denne reima byttes hver 60.000 km eller hvert 5. år på min motor. Mulig han "tar feil" i akkurat dette. Selv finner jeg det rart at det i service hefte til den samme motoren med turbo skal byttes hver 100.000 og min uten turbo hver 60.000 Skulle tro at en turbomotor lever et tøffere liv enn en ikke turboladet motor. Etter å ha snakket med de "gammle eierne" av båten kommer jeg til å bytte denne reima nå til våren, dette da den ikke er byttet siden motoren var ny i 1996 Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Mitte_3 Svart 17.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2005 Vet ikke helt hva jeg har nå (VP41A) men reim er det nok ikke (heldigvis). Iflg verkstadshandbok har du tandhjulsdrift. Du har åbenbart ikke fået bøgerne endnu.Jeg har de Svenske verkstadshandbok over din motor og drevet i Frederikshavn Danmark.? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 17.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2005 Iflg verkstadshandbok har du tandhjulsdrift. Du har åbenbart ikke fået bøgerne endnu. Joda Mitte_3, har bøkene men hadde ikke sett etter dette da jeg la inn det svaret du henviser til.... Så forresten en russisk 6-sylindret diesel på 180 hk som hadde et 90 graders drev nede i motoren en plass og loddrett aksling opp til toppen der det var et nytt 90 graders drev. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Mitte_3 Svart 18.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2005 Så forresten en russisk 6-sylindret diesel på 180 hk som hadde et 90 graders drev nede i motoren en plass og loddrett aksling opp til toppen der det var et nytt 90 graders drev. Ja man skal se meget idenne verden. Jeg ser meget fint arbejde fra Rusland-Østlandene,de er licens-underleverandørertil Mann-BW og de kan sagtens mekanisk, især store ting. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 18.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2005 I følge verksmesteren på Gustavsen bil på Gjøvik skal denne reima byttes hver 60.000 km eller hvert 5. år på min motor. Mulig han "tar feil" i akkurat dette. Selv finner jeg det rart at det i service hefte til den samme motoren med turbo skal byttes hver 100.000 og min uten turbo hver 60.000 Skulle tro at en turbomotor lever et tøffere liv enn en ikke turboladet motor. Etter å ha snakket med de "gammle eierne" av båten kommer jeg til å bytte denne reima nå til våren, dette da den ikke er byttet siden motoren var ny i 1996 <{POST_SNAPBACK}> I min bok står det 105 000 km, ved spørsmå til verksmesteren hod Ford fikk jeg oppgitt at de hadde økt intervallet til 120 000. (eller 5år). Kan ikke helt skjønne at det burde være forskjell på turbo/ikke turbo !!! Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Hebbe Svart 18.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2005 I min bok står det 105 000 km, ved spørsmå til verksmesteren hod Ford fikk jeg oppgitt at de hadde økt intervallet til 120 000. (eller 5år). Vel det er ikke så farlig da reima vil falle for alder før den kommer opp i max timer før den skal byttes. Skal ringe en annen Fordforhandler for å spørre der. Merkelig at forskjellige intervall blir oppgitt. Selv synes jeg 60.000 km høres veldig lite ut. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
viking87 Svart 18.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2005 I diskusjonen om reim eller kjede, er det noe som ikke har blit nevnt. Det trenger ikke bli kræsj mellom stempel og ventiler fordi om kamreima ryker, der er motorer som har klaring nok her til at det ikke skjer noe dersom uhellet er ute. Det skulle i alle fall vere tilfellet med en Mitsubishi Galant 2 liter bensin motor 92 mod. Det er mulig at tjangsen minkar når det er snakk om diesel motorer, det kan vere trangere mellom stempel topp og ventiler. Er ikke sikker på om det trenger å bli trangare her fordi om kompresjonsforholdet øker, men det er det kanskje noen andre som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2005 Det er mulig at tjangsen minkar når det er snakk om diesel motorer, det kan vere trangere mellom stempel topp og ventiler. Er ikke sikker på om det trenger å bli trangare her fordi om kompresjonsforholdet øker, men det er det kanskje noen andre som vet? [ Det er motorens "innvendige" konstruksjon som avgjør. En feil tann på en diesel, og ventilene havner i stempeltoppene. Den gangen tannreimene kom, gikk Fiat totalt på trynet, mens Opel greide seg. Så dette varierer mellom de forskjellige konstruksjonene. Generelt blir det trangere når komp'en øker. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 18.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2005 En feil tann på en diesel, og ventilene havner i stempeltoppene.En tann er nok litt i grenseland for totalhavari men det er i alle fall sikkert at flere tenner garantert gir ventil-stempelkollisjon på en dieselmotor. Steyr har sikret seg mot dette ved å plassere ventilene vinkelrett mot stempeltoppen og ha knekkpunkter i vippearmene. Om reima hopper over noen tenner knekker vippearmene og stempel og ventiler er uskadde...... i alle fall i teorien..... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
viking87 Svart 18.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2005 Takk for avar Hulda Det var det eg trodde, at det var muligheten var størst for at det blei trangare med diesel. Er glad i diesel motorer, så jeg holder meg til kjededrift. Er det tannreim får det heller være. Har ikkje økonomi til å ta slike sjangser. god natt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2005 En tann er nok litt i grenseland for totalhavari men det er i alle fall sikkert at flere tenner garantert gir ventil-stempelkollisjon på en dieselmotor. Steyr har sikret seg mot dette ved å plassere ventilene vinkelrett mot stempeltoppen og ha knekkpunkter i vippearmene. Om reima hopper over noen tenner knekker vippearmene og stempel og ventiler er uskadde...... i alle fall i teorien..... Det kommer an på konstruksjonen. Hadde en kollega som gjorde den feilen på en IH, rett i dass med hele greia. Samme med CAT, og en rekke andre. Hulda hevder med styrke at "innmaten avgjør". Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 28.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2010 Min Starpowr 7,3 har hverken det ene eller det andre.. Den har tannhjul. Mine Cumminser også 6bta Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
rolk Svart 28.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2010 Kan noen si meg hva min gamle VP tmd70C har for noe. Er det noe reim som skal skiftes her. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2010 Nå må dere ikke glemme fordelene med registerreim da, blant annet en mye roligere gange. Drev har en tendens til å støye mye, og kjede blir fort raklete og unøyaktig. Med reim har du en rolig gange, og den er veldig stabil. Minuset er at man må skifte reim en gang i blant, men gjør man det er faren for havari minimal. Jeg har i løpet av snart 30 år med motorer av alle slag ennå ikke opplevd havari på grunn av ødelagt registerreim, og heller ikke noen i min bekjentskapskrets. Eneste tilfelle jeg kan komme på er faktisk en tidligere kollegas Volvo 240 for 25-26 år siden, der reima røk i det han stoppet motoren. Jeg har en reim i ene bilen som skulle vært skiftet for 5-6 år siden, men dert surrer og går likevel. Likeså skiftet jeg reim i båten når jeg kjøpte den, og den gamle hadde mest sannsynlig stått der i 25 år. Den så likevel helt OK ut, så at dette er så veldig skjøre saker er jeg ikke veldig enig i... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hegra Svart 30.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2010 rolk : Kan noen si meg hva min gamle VP tmd70C har for noe. Om den har tannhjul eller kjede er jeg usikker på, men reim har den ikke, så her er ikke noe som skal skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.