Jump to content

Registerreim vs. kjede..?

Brutus

Recommended Posts

Hva med en 300 hk kompressormatet V8 6,5 liter.(Industriversjon) Med Et Bravo 3 XR drev.. :cool:

Motor = 175000,-

Drev  = 55000,-

Den motoren får du og med 330 hk (3800 rpm) og 400 hk (4000 rpm)

330 hk 185000

400 hk ca 240000

Jo, det hørtes ut som kraftige saker. Det er vel gjerne en marinisert versjon av maskinene man finner i Tahoe/Suburban (i industr. versjon) du sikter til her..? Men den tilbys ikke i båten jeg planlegger å kjøpe. Båten lanseres heller ikke før i '05 (Smuggler '28 Coupé) som er en WA båt med styrehus.

Det er vel mest sannsynlig ikke plass nok til en V8, selv om den er kortere, men bredere.

Men finnes det XR-versjon av Bravo 3, er det det samme som Bravo 3X..? Er litt skeptisk til Bravo 3 siden det har vært en del problemer med dem, men det er vel kanskje først og fremst på kraftigere maskiner i kombinasjon med det drevet som ikke er i X-versjon.

B 1 XR-drevet har jo grovere splines, en kvart tomme tykkere aksler, smidde gear. Det føles litt trygt når man har Barentshavet som "lekegrind"... :smiley:

Det er vel gjerne de volummessig litt større motorene som har delte topper. En vanlig US V8 har en topp for hver sylinderrekke (Ford og Chevrolet). Ellers så er det du skriver korrekt.

Jeg misforsto kanskje litt når jeg så på tegningene som Wellcraft nevnte i et par innlegg lengre opp, men det er kanskje sprengtegninger som bare viser en "beskjært" del av en hel topp. Så litt ut som single topper.

Er enig med at rådelager er smalere og i en viss grad svakere. Men... 6 cyl på 250 hk fordelt da på 6 cylindre..

V8 på 300 hk fordelt på 8 cylindre.. Ikke nevneverdig forskjell da eller?????

Neida, Hulda er meget komfortabel med V8'eren sin. Men på en rekkemotor blir det meget bedre plass for brede lagere som vil gi lavere realtivt overflatetrykk og stabilere oljefilm.

Eller så synes jeg også svaret fra Ford var greit nok.

Redigert av Hulda (see edit history)
  • 2 uker senere...

Min Yamaha Vmax HPDI 2004 modell har kammreim til kompressoren.  :cool:

<{POST_SNAPBACK}>

Er det en kamreim, eller en drivrem?

Poenget er vel at en kamreim som ryker på en "interference"-motor fører til kjempekrasj mellom ventiler og stempler. Dersom reima til kompressoren ryker regner jeg med at det ikke medfører større dramatikk enn at motoren yter dårligere eller stopper?

Er det en kamreim, eller en drivrem?

Poenget er vel at en kamreim som ryker på en "interference"-motor fører til kjempekrasj mellom ventiler og stempler. Dersom reima til kompressoren ryker regner jeg med at det ikke medfører større dramatikk enn at motoren yter dårligere eller stopper?

<{POST_SNAPBACK}>

Egentlig passet ikke mitt innlegg inn i denne tråden. Kan prøve å rette dette litt opp.

Dette er en drivreim til bensin kompressor og ikke noe reim til noe kamaksel eller ventiler.

Beklager mitt tidligere innlegg som kan misforståes.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Jeg kjøpte en merce 230 E fra 1985 i høst.

Etter 2 timer som mercedes-eier røk reg.kjeden og motoren takket for seg. Fikk heldigvis heve det kjøpet.....

Det rare var at det lå kvitteringer på skiftet komplett register i 1999, og km.stand totalt på bilen var 270.000. :confused:

Men problemet er bare å finne "tilsvarende motor"...  Er enig at en bårmotor går tyngre enn en bilmotor men om motoren går i motbakke hele tiden er det vel montert for tung propell på den, en lettbygd båtmotor er heller ikke laget for å bruke alle sine hestekrefter ved normalt marsjfart turtall. Er enig i at 1667 timer er veldig mye, men jeg trenger råd for å ha noe å forholde meg til slik at jeg slipper at regreima havarerer. Skal ringe det lokale Ford bilverkstedet i morgen for å høre hva de har å si.

<{POST_SNAPBACK}>

Denne motoren, Ford 1,8l har et intervall på 120.000 km på reg.reima.

Tilsier 2000 timer !!!!

bmo

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Denne motoren, Ford 1,8l har et intervall på 120.000 km på reg.reima.

Tilsier 2000 timer !!!!

bmo

<{POST_SNAPBACK}>

I følge verksmesteren på Gustavsen bil på Gjøvik skal denne reima byttes hver 60.000 km eller hvert 5. år på min motor. Mulig han "tar feil" i akkurat dette. Selv finner jeg det rart at det i service hefte til den samme motoren med turbo skal byttes hver 100.000 og min uten turbo hver 60.000 Skulle tro at en turbomotor lever et tøffere liv enn en ikke turboladet motor.

Etter å ha snakket med de "gammle eierne" av båten kommer jeg til å bytte denne reima nå til våren, dette da den ikke er byttet siden motoren var ny i 1996

Båten har sin faste plass i hagen.......

Iflg verkstadshandbok har du tandhjulsdrift.

Du har åbenbart ikke fået bøgerne endnu.

Joda Mitte_3, har bøkene men hadde ikke sett etter dette da jeg la inn det svaret du henviser til....

Så forresten en russisk 6-sylindret diesel på 180 hk som hadde et 90 graders drev nede i motoren en plass og loddrett aksling opp til toppen der det var et nytt 90 graders drev.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Så forresten en russisk 6-sylindret diesel på 180 hk som hadde et 90 graders drev nede i motoren en plass og loddrett aksling opp til toppen der det var et nytt 90 graders drev.

Ja man skal se meget idenne verden.

Jeg ser meget fint arbejde fra Rusland-Østlandene,de er licens-underleverandørertil Mann-BW og de kan sagtens mekanisk, især store ting.

I følge verksmesteren på Gustavsen bil på Gjøvik skal denne reima byttes hver 60.000 km eller hvert 5. år på min motor. Mulig han "tar feil" i akkurat dette. Selv finner jeg det rart at det i service hefte til den samme motoren med turbo skal byttes hver 100.000 og min uten turbo hver 60.000 Skulle tro at en turbomotor lever et tøffere liv enn en ikke turboladet motor.

Etter å ha snakket med de "gammle eierne" av båten kommer jeg til å bytte denne reima nå til våren, dette da den ikke er byttet siden motoren var ny i 1996

<{POST_SNAPBACK}>

I min bok står det 105 000 km, ved spørsmå til verksmesteren hod Ford fikk jeg oppgitt at de hadde økt intervallet til 120 000. (eller 5år).

Kan ikke helt skjønne at det burde være forskjell på turbo/ikke turbo !!!

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

I min bok står det 105 000 km, ved spørsmå til verksmesteren hod Ford fikk jeg oppgitt at de hadde økt intervallet til 120 000.  (eller 5år).

Vel det er ikke så farlig da reima vil falle for alder før den kommer opp i max timer før den skal byttes. Skal ringe en annen Fordforhandler for å spørre der. Merkelig at forskjellige intervall blir oppgitt. Selv synes jeg 60.000 km høres veldig lite ut.

Båten har sin faste plass i hagen.......

I diskusjonen om reim eller kjede, er det noe som ikke har blit nevnt.

Det trenger ikke bli kræsj mellom stempel og ventiler fordi om kamreima ryker,

der er motorer som har klaring nok her til at det ikke skjer noe dersom uhellet er ute.

Det skulle i alle fall vere tilfellet med en Mitsubishi Galant 2 liter bensin motor 92 mod.

Det er mulig at tjangsen minkar når det er snakk om diesel motorer, det kan vere trangere mellom stempel topp og ventiler.

Er ikke sikker på om det trenger å bli trangare her fordi om kompresjonsforholdet øker, men det er det kanskje noen andre som vet?

Det er mulig at tjangsen minkar når det er snakk om diesel motorer, det kan vere trangere mellom stempel topp og ventiler.

Er ikke sikker på om det trenger å bli trangare her fordi om kompresjonsforholdet øker, men det er det kanskje noen andre som vet?

[

Det er motorens "innvendige" konstruksjon som avgjør. En feil tann på en diesel, og ventilene havner i stempeltoppene. Den gangen tannreimene kom, gikk Fiat totalt på trynet, mens Opel greide seg. Så dette varierer mellom de forskjellige konstruksjonene. Generelt blir det trangere når komp'en øker.

En feil tann på en diesel, og ventilene havner i stempeltoppene.

En tann er nok litt i grenseland for totalhavari men det er i alle fall sikkert at flere tenner garantert gir ventil-stempelkollisjon på en dieselmotor.

Steyr har sikret seg mot dette ved å plassere ventilene vinkelrett mot stempeltoppen og ha knekkpunkter i vippearmene. Om reima hopper over noen tenner knekker vippearmene og stempel og ventiler er uskadde...... i alle fall i teorien.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Takk for avar Hulda

Det var det eg trodde, at det var muligheten var størst for at det blei trangare med diesel.

Er glad i diesel motorer, så jeg holder meg til kjededrift. Er det tannreim får det heller være.

Har ikkje økonomi til å ta slike sjangser.

god natt.

En tann er nok litt i grenseland for totalhavari men det er i alle fall sikkert at flere tenner garantert gir ventil-stempelkollisjon på en dieselmotor.

Steyr har sikret seg mot dette ved å plassere ventilene vinkelrett mot stempeltoppen og ha knekkpunkter i vippearmene. Om reima hopper over noen tenner knekker vippearmene og stempel og ventiler er uskadde...... i alle fall i teorien.....

Det kommer an på konstruksjonen. Hadde en kollega som gjorde den feilen på en IH, rett i dass med hele greia. Samme med CAT, og en rekke andre. Hulda hevder med styrke at "innmaten avgjør".

• 5 år senere...

Nå må dere ikke glemme fordelene med registerreim da, blant annet en mye roligere gange. Drev har en tendens til å støye mye, og kjede blir fort raklete og unøyaktig. Med reim har du en rolig gange, og den er veldig stabil. Minuset er at man må skifte reim en gang i blant, men gjør man det er faren for havari minimal. Jeg har i løpet av snart 30 år med motorer av alle slag ennå ikke opplevd havari på grunn av ødelagt registerreim, og heller ikke noen i min bekjentskapskrets. Eneste tilfelle jeg kan komme på er faktisk en tidligere kollegas Volvo 240 for 25-26 år siden, der reima røk i det han stoppet motoren.

Jeg har en reim i ene bilen som skulle vært skiftet for 5-6 år siden, men dert surrer og går likevel. Likeså skiftet jeg reim i båten når jeg kjøpte den, og den gamle hadde mest sannsynlig stått der i 25 år. Den så likevel helt OK ut, så at dette er så veldig skjøre saker er jeg ikke veldig enig i...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...