Jump to content

Montere termostat på vifte i motorrommet?

Rastløs

Recommended Posts

På min nye båt (seilbåt) er det montert en vifte i motorrommet. Denne bråker mye og er ganske så sjenerende på lave turtall. Jeg hadde samme motor i min forrige båt ( VP D1 30)

Der var det ingen vifte, så jeg antar at viften er montert inn p.g.a nye forskrifter, og ikke p.g.a et stort behov.

Tenkte jeg skulle løse problemet ved å sette på en termostat. Slik at hvis temperaturen blir f.eks over 50 grader så slår den seg på. Siden jeg ikke er elektriker lurer jeg på om en slik dings fra Clas Oholsson kan benyttes:

Arikkel nummer 36-2072 Anleggstermostat Kapslet utførelse. 30-90° .3°. 1-polet veksl. kontakt. Bryteevne resistiv last: 230 V/16 A, 400 V/10 A. Induktiv last 230 V/5 A, 400 V/1,0 A. Størr. 100x55x75 mm

Er det i så fall bare å koble den på enten + eller - på viften og stille inn på ønsket temperatur, - å vips har jeg en vifte som kun starter når det er nødvendig ?

Redigert av Rastløs (see edit history)

På forrige båt gjorde eg dette. Kjøpte ikkje den på Clas Olsson men samme prinsipp. Det fungerte bra. Eg koblet denne termoststen på + kabelen og termostat lot strøm gå gjennom da temp kom over 38 grader. Så stengte den strøm når temp kom ned i 32. Eg brukte dette til å få ventilasjon av luft rundt diesel varmer som fikk litt for mye varme i et lite rom over varmer. Skal veldig lite til for å senke temp.

Termostaten kan jo reguleres til ønsket temperatur. 50 grader var vel mer for eksempelets skyld. :smiley: Det jeg lurer på er om løsningen er patent nok for en båt. Ønsker jo ikke akkurat en slik en i motorrommet :fireworks3:

Nå har jeg hatt 4 seilbåter med innenbordsmotor. Dette er første gang jeg har hatt en slik bråkete sak montert. Motoren er ikke større og motorrommet ( ei heller naturlig luft tilførsel er mindre) er ikke noe mindre enn på de forrige båtene, så viften er i seg selv over-kill vil jeg tro.

Arikkel nummer 36-2072 Anleggstermostat Kapslet utførelse. 30-90° .3°. 1-polet veksl. kontakt.

Hvis dette er en mekanisk bimetalltermostat så er de ofte konstruert slik at de må være tilkoblet 220V for å fungere. Sjekk evnt dette før du kjøper.

En termostat basert på membran fungerer uavhengig av spenningen, men den modellen CO selger går bare opp til 30 grader. Veldig god for styring av varmeapparat i båt.

Avtrekksvifte i motorrom er vel eit snålt tiltak....?

For utlufting av motorrom før start, spesielt ved bensinmotorer, der er det vel også påbudt.

Men å la ei vift stjele luften som motoren sårt trenger under gange høres feil ut, og er nok eit resultat av overkreative hoder.

Viftene skal forsyne motorrommet med luft under gange. Eg har ei vifte som går på tanninge , og ei vifte som går på manuell bryter, som eg kan skru på når vi marsjer eller kjører på ekstra verme dager.

En tommelfingerregel er at når 1 kg dieselolje (1.18 liter) forbrennes, trenges 16 kg luft, eller 12.4 m3 ved en atmosfæres trykk.

12 kubikkmeter med luft er MYE luft, pr liter diesel.

Så da er det å ta fram kalkulator og finne ut luftforbruk på din motor, og utforske luft-tilførsel i motorrommet.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Har masse vifter i motorrommet, men har kuttet de ut da jeg mener de har begrenset betydning.

Temperaturen i motorrommet ligger ca 10°C over utetemp under gange uansett pådrag. Med og uten vifter skiller ca 2°C.

Motorene bruker kanskje bortimot en m³ luft pr sekund på full guffe og det skulle være ventilasjon nok i seg selv.

På tomgang vil jeg tippe at luftforbruket ligger under 100 l/s, men tempen holdes likevel på utetemp + ca 10°C.

Ventilasjonen har et tverrsnitt på ca 0,2 m².

Avtrekksvifte i motorrom er vel eit snålt tiltak....?

For utlufting av motorrom før start, spesielt ved bensinmotorer, der er det vel også påbudt.

Men å la ei vift stjele luften som motoren sårt trenger under gange høres feil ut,

Har masse vifter i motorrommet, men har kuttet de ut da jeg mener de har begrenset betydning.

Temperaturen i motorrommet ligger ca 10°C over utetemp under gange uansett pådrag. Med og uten vifter skiller ca 2°C.

Motorene bruker kanskje bortimot en m³ luft pr sekund på full guffe og det skulle være ventilasjon nok i seg selv.

:yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...