Rastløs Startet 30.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 30.Desember.2011 (redigert) På min nye båt (seilbåt) er det montert en vifte i motorrommet. Denne bråker mye og er ganske så sjenerende på lave turtall. Jeg hadde samme motor i min forrige båt ( VP D1 30) Der var det ingen vifte, så jeg antar at viften er montert inn p.g.a nye forskrifter, og ikke p.g.a et stort behov. Tenkte jeg skulle løse problemet ved å sette på en termostat. Slik at hvis temperaturen blir f.eks over 50 grader så slår den seg på. Siden jeg ikke er elektriker lurer jeg på om en slik dings fra Clas Oholsson kan benyttes: Arikkel nummer 36-2072 Anleggstermostat Kapslet utførelse. 30-90° .3°. 1-polet veksl. kontakt. Bryteevne resistiv last: 230 V/16 A, 400 V/10 A. Induktiv last 230 V/5 A, 400 V/1,0 A. Størr. 100x55x75 mm Er det i så fall bare å koble den på enten + eller - på viften og stille inn på ønsket temperatur, - å vips har jeg en vifte som kun starter når det er nødvendig ? Redigert 30.Desember.2011 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 30.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2011 På forrige båt gjorde eg dette. Kjøpte ikkje den på Clas Olsson men samme prinsipp. Det fungerte bra. Eg koblet denne termoststen på + kabelen og termostat lot strøm gå gjennom da temp kom over 38 grader. Så stengte den strøm når temp kom ned i 32. Eg brukte dette til å få ventilasjon av luft rundt diesel varmer som fikk litt for mye varme i et lite rom over varmer. Skal veldig lite til for å senke temp. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2011 50 grader er veldig varmt i motorrom, 40 grader tenkte eg først, men kanskje skhauge sine temp er oki Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Rastløs Svart 30.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2011 Termostaten kan jo reguleres til ønsket temperatur. 50 grader var vel mer for eksempelets skyld. Det jeg lurer på er om løsningen er patent nok for en båt. Ønsker jo ikke akkurat en slik en i motorrommet Nå har jeg hatt 4 seilbåter med innenbordsmotor. Dette er første gang jeg har hatt en slik bråkete sak montert. Motoren er ikke større og motorrommet ( ei heller naturlig luft tilførsel er mindre) er ikke noe mindre enn på de forrige båtene, så viften er i seg selv over-kill vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 30.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2011 Snakker vi om en avtrekksvifte som brukes et minutt eller to for utlufting før start og etter stopp, eller er det en tilluftvifte som brukes under gange. Ville ha sett på muligeten for å øke arealet på tilluftkanaler. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 30.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2011 det er en avtrekksvifte, men den går konstant fra man starter motoren til du stopper den. Noe som burde være unødvendig . Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 30.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2011 Er vel da bare å sette på en av/på bryter da, slik at det luftes før start og evt. en stund etter at motoren stoppes. Formoder at viften starter når tenningen slås på. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2011 Arikkel nummer 36-2072 Anleggstermostat Kapslet utførelse. 30-90° .3°. 1-polet veksl. kontakt. Hvis dette er en mekanisk bimetalltermostat så er de ofte konstruert slik at de må være tilkoblet 220V for å fungere. Sjekk evnt dette før du kjøper. En termostat basert på membran fungerer uavhengig av spenningen, men den modellen CO selger går bare opp til 30 grader. Veldig god for styring av varmeapparat i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 31.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2011 Kan det tenkes at luften rundt motoren ikke sirkulerer? Hva med å føre luften inn til motsatt ende av luftfilteret på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 31.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2011 Avtrekksvifte i motorrom er vel eit snålt tiltak....? For utlufting av motorrom før start, spesielt ved bensinmotorer, der er det vel også påbudt. Men å la ei vift stjele luften som motoren sårt trenger under gange høres feil ut, og er nok eit resultat av overkreative hoder. Viftene skal forsyne motorrommet med luft under gange. Eg har ei vifte som går på tanninge , og ei vifte som går på manuell bryter, som eg kan skru på når vi marsjer eller kjører på ekstra verme dager. En tommelfingerregel er at når 1 kg dieselolje (1.18 liter) forbrennes, trenges 16 kg luft, eller 12.4 m3 ved en atmosfæres trykk. 12 kubikkmeter med luft er MYE luft, pr liter diesel. Så da er det å ta fram kalkulator og finne ut luftforbruk på din motor, og utforske luft-tilførsel i motorrommet. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fjellbonden Svart 31.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2011 Har masse vifter i motorrommet, men har kuttet de ut da jeg mener de har begrenset betydning. Temperaturen i motorrommet ligger ca 10°C over utetemp under gange uansett pådrag. Med og uten vifter skiller ca 2°C. Motorene bruker kanskje bortimot en m³ luft pr sekund på full guffe og det skulle være ventilasjon nok i seg selv. På tomgang vil jeg tippe at luftforbruket ligger under 100 l/s, men tempen holdes likevel på utetemp + ca 10°C. Ventilasjonen har et tverrsnitt på ca 0,2 m². Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 31.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2011 Avtrekksvifte i motorrom er vel eit snålt tiltak....? For utlufting av motorrom før start, spesielt ved bensinmotorer, der er det vel også påbudt. Men å la ei vift stjele luften som motoren sårt trenger under gange høres feil ut, Har masse vifter i motorrommet, men har kuttet de ut da jeg mener de har begrenset betydning. Temperaturen i motorrommet ligger ca 10°C over utetemp under gange uansett pådrag. Med og uten vifter skiller ca 2°C. Motorene bruker kanskje bortimot en m³ luft pr sekund på full guffe og det skulle være ventilasjon nok i seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.