Jump to content

Hvilken Pussemaskin/Eksentersliper til å slipe bort gelcoat?

Espen1978

Recommended Posts

Først av alt ville jeg prøvd å finne ut hva som i ditt tilfelle er det riktige. Må gelcoaten av??

Kan du unngå det, ja så er mye arbeid spart. Jeg har ikke noe grunnlag til og bedømme det, men jobben jeg utførte er ikke noe som er gjort på noen timer. Kan du følge JOO sin fremgangsmåte så gjør du det. Det er stor forskjell på fjerning av noen strøk maling eller lakk ned til gelcoaten, fremfor å fjerne hele gelcoaten. Gelcoaten er dessuten et førsteklasses grunnlag til å bygge videre på, men så var det denne krakeleringen da som jeg ville spurt en fagmann om. JOO sitt resultat ser kjempebra ut :thumbsup:

Nå tok jeg utgangspunkt i at JOO bare har slipt ned til gelcoat, men mulig jeg tar feil her. Kanskje han også slipte den bort, men av bilde ser det ikke slik ut.

Redigert av hegra (see edit history)

Jeg har prøvd vannsliping med Festool sliperen og det fungerte utmerket med finpapir. Tenkte jeg skulle prøve som noen andre i tråen her er inne på, å grovslipe med vann og 24 papir. Det ble bare søl og rot. Vannet fungerte som slipemiddel og effekten på papiret ble redusert, og selv med mye skyllevann underveis ble det mye seig gelcoatgrøt ansamlet i papiret. Tror en må ha en helt egen sliper med eget slipepapirsystem for å få dette til å fungere tilfredsstillende. En annen ulempe ved bruk av vann under slipingen til det formålet trådstarter skal utbedre, er at ved bruk av vann tettes krakileringene i gelcoaten så godt at det er svært vannskelig å avgjøre om krakileringene faktisk er slipt bort eller bare tettet igjen av vått slipestøv.

Festool sliperen er dyr, fordi den er meget bra. Etter å ha prøvd mye forskjellig slipeverktøy, jobbet i de rareste arbeidsstillinger som båtarbeid gir, og brukt mye mere tid på sliping og unødvendig sparkling i etterkant enn nødvendig ble Festoolen kjøpt. Har ikke angret et sekund, den er verdt hver krone.

Bruker den i alle overflatearbeider på båten, og ved innvendige arbeider er den ypperlig da den suger opp tilnærmet alt pussestøv.

Bruker den til å polere båten og bilen.

Har slipt ned gulv men den og diverse møbler.

Når det gjelder kvalitet forventer jeg at eksentersliperen vil vare 20 år minst til mitt bruk. Har 17 andre elektroverktøy fra Festool, de fleste er nå 10-12 år og blir brukt proffesjonelt. De fungerer alle helt utmerket enda, og ikke ett eneste verktøy har vært til reperasjon.

Og ikke minst, godt verktøy sparer kroppen for mye unødvendig feilbellastning. Ikke rent få båteiere som opplever diverse senebetennelser underveis ved slipe/skrape arbeider.

Lykke til med slipingen.

Det diskuteres litt ulike ting her, fra osmose til fjerning av maling på sunn gelcoat. Når det er snakk om krakelert gelcoat er min erfaring at den må helt bort og erstattes med ny sparke. Jeg vet dette av erfaring, jeg forsøkte først å male over, og det var totalt mislykket...

Jeg kan forstå behovet for en slipemaskin til 8000 når jobben er skånsom sliping av en 40 foter, men for å flerre av gelcoaten på en 17 foter????

Da tror jeg på en rimelig vinkelsliper med rasp, godt beskyttelsesutstyr og tung rock i headsettet under øreklokkene..

Jeg har slått meg til ro med at gel-coaten må bort, har fått nok info om det tidligere.

Billakkerer har sagt at jeg må gjennom krakeleringene,

men trenger ikke gå dypere om ikke de går helt inn til fiberen

Nå har jeg snudd båten, og faren for ubekvemme stillinger er redusert endel.

I forhold til at Gelcoat er en god beskyttelse er nok det riktig,

men har lest i en båtbyggerbåt om at lakkering slik som jeg har tenkt å få det gjort,

er sterkere og mer motstandsdyktig mot UV-lys osv.

Men jeg skulle gjerne visst om en eksentersliper som er god nok uten å være verd 8000..

Jeg liker jo tanken på at jeg kan bruke den til polering av bil osv. også :)

Har en 15 år gammel blåbosch som har blitt brukt til det meste, men det var betongstøv som tok knekken på den.. Renblåsig med jevne mellomrom funker!

Nå får en også vikelslipere med justerbar hastighet..

Jeg ville begynt med vikelsliper med grovt papir, evt metallskiva som ble nevnt.

Når det værste av gelcoat er vekk, er det greit å bruke finere papir evt pussemaskin..

Har i hovedsak slipt ned til gelcoat.

Når det gjelder krakeleringer eller sprekker i gelcoat, må disse utbedres.

Det ser kanskje helt fint ut etter sliping, men da jeg på min båt hadde primet hele skroget kom det ut fuktighet på disse områdene(ikke mye, men så krakeleringen som litt mørkere farge og sprekk i grunningen)

Her brukte jeg vinkelsliper og slipte vekk gelcoat i det skadede området, lot området tørke skikkelig og sparklet det igjen.

En kjedelig ekstrajobb, men helt nødvendig for å få et godt resultat.

Når det gjelder Festool maskinen betalte jeg vel ca 3500 - 4000,- + mva

Her ses krakeleringer slipet og sparklet dsc00422.jpg

På akterspeilet var det relativt myedsc00414.jpg

Hva med å bare leie en kraftig slipemaskin for en helg?

Det e en mulighet, men har akkurat blitt pappa til nr 2.

Litt usikker på om eg kan få det til på en helg med 2 bleiebarn og en fru som ammer den ene i hytt og pine..

Burde jo gå, noen som har peiling på hvor lang tid det kan gå å slipe ned en 17 - fot Fjordling ?

Vi snakker kun om skrog i første omgang, båten må snues igjen før dekk kan tas,

og da tror jeg det skal være effektivt om vi skal klare det og på samme helg..

Fikk lånt en Blå Bosch forrige helg, 125mm..

Fikk tatt 1/4 av skroget inn til glassfiberen på 2 dager, jobbet ikke full "arbeidsdag"

Ser ut som det går lettere enn forventet, og 125mm er passelig egentlig.

Meningen er å låne 2 stk denne helgen og være 2 personer, håper det går unna :)

Med en god støvsuger koblet på maskinen og en større med 4toms slange på, som vi lå til rett ved der vi slipte, ble det minimalt med støv.

Hadde på papirdress med hette, maske for organisk damp osv..

kjente ingen lukt, men selv nå flere dager etter er det mye lukt i garasjen om man går inn uten maske.

Så jeg tror det er lurt å være på sikre siden, ikke er det ubehagelig å ha på heller, så lenge det er skikkelige saker.

Er uansett bedre enn å puste i seg støv og gass, og disse rimelige støv-maskene er jo bare irriterende i lengden.

Og med papirdressen er det mindre fare for at klær full i farlig støv, skal tas opp i huset og vaskes. :)

Lurt å teipe rundt anklene og håndledda, det glassfiber støvet klør noe helt j......!!

Men nå pusser jeg ikke lenger enn til fiberen, da stopper jeg, det er jo armeringen, så den må få være :)

Senere blir det nok pussing på fiber, etter diverse hull og sånt er fikset.. så da blir det teiping

• 6 år senere...

Hei. 

Jeg tar opp igjen denne tråden da jeg akkurat er ferdig med å slipe ned hele skroget under vannlinjen. Har fjernet all gelcoat med bruk av vinkelsliper og slike flapdisker. 

Det ble litt i overkant bulkete her og der... 

Klarer jeg å slette dette ved hjelp av pussemaskin og sandpapir, eller må jeg sparkle? 

Mvh

Dag Otto

Mulligan skrev 15 minutter siden:

Jeg bare lurte på hvorfor.

Det er jo svært lite ønskelig og noe en unngår for enhver pris.

Båten har vært angrepet av osmose i flere år. Nå var det på tide å gjøre noe med det, har brukt sommeren på å slipe helt ned. 

Mvh

Dag Otto

DagOtto skrev for 14 timer siden:

Hei. 

Jeg tar opp igjen denne tråden da jeg akkurat er ferdig med å slipe ned hele skroget under vannlinjen. Har fjernet all gelcoat med bruk av vinkelsliper og slike flapdisker. 

Det ble litt i overkant bulkete her og der... 

Klarer jeg å slette dette ved hjelp av pussemaskin og sandpapir, eller må jeg sparkle? 

Mvh

Dag Otto

Holder på med akkurat samme jobben. Rimelig misunnelig på deg som er ferdig med all slipinga!! 

Opplever det samme som deg, det blir lit ujevn overflate, maskina graver seg fort ned. Har foreløpig unngått dype hakk, men søkk får jeg. Bruker også vinkelsliper med flapdisc. Pusser over etterpå med rondell og papir og det hjelper litt. Jeg kan leve med litt ujevnt skrog under vannet, så sparkle hele skroget, det vet jeg ikke om jeg gidder... 

Når d har fått biåulkete overflate er det fordi du har fjernet glassfiber også. Du kan ta de værste toppene ved sliping med en eksentersliper og til slutt et slipebrett, med vinkelsliper riskierer du jo bare mer groper. Etter det bør du laminere et 2-3 lag med glassfiberduk og epoxy (avhengig sv hvor kye laminat du har slipt bor og hvort tykt det er orginalt). Etter laminering kan du sparkle og slipe for å få glatt overflate. Du bør som sagt laminere rett på gammelt laminat, ikke sparkle før du laminerer da blir det lommer med dårlig styrke. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...