Jump to content

Overvintring omkring Tromsø? Tips søges ...

Flemming Torp

Recommended Posts

Kære Norske seilervenner.

Netop hjemkommet fra en herlig juleferie i Hafjell i selskab med familie, sne og TV med inspirerende reportage om Hurtigrutens tur fra Bergen og nordpå ... er mine drømme og overvejelser om sommerturen 2012 gået igang.

I 2011 sejlede jeg Helsingør-Kristiansund-Helsingør - i alt ca. 1.860 sømil fra sluten af juni til begyndelsen af september (helt præcist 71 dage). :sailing:

Det var så stor en oplevelse, at jeg har fået appetit på mere af "samme slags" ... og med den "større rummelighed" fra det Norske Toldvæsen overvejer jeg i 2012 at tage turen helt op til Tromsø/Honningsvåg og lade båden overvintre dér og så komme tilbage dertil omkring den 1. juli 2013 og sejle båden hjem til Helsingør. Jeg skønner, at turen fra Helsingør til Tromsø/Honningsvåg er ca. 2.000 sømil, som skulle være realistisk at sejle på godt to måneder

De sidste dages storm er jo stærkt bekymrende og vi havde også en "bumletur" i nat fra Oslo til København med Pearl of Scandinavia over Skagerak og Kattegat ..., men jeg håber - og forudsætter - at det gode vejr på Vestlandet fra sommeren 2011 vil fortsætte ind i sommeren 2012 ... :rolleyes:

Hvis ikke, må jeg jo blot acceptere at jeg ikke kommer så langt nord på, som jeg ønsker ... :wink:

Desværre kender jeg ingen sejlere/personer i området og jeg har aldrig ladet min båd overvintre andre steder end i min hjemhavn, så det er en helt ny - og nærmest grænseoverskridende - situation for mig. Derfor rejser jeg spørgsmålet - og håber at få hjælp - i dette forum:

1. Er det muligt at finde et sikkert sted i Tromsø-området, hvor man som udlænding kan lade sin båd overvintre fra september 2012 til juli 2013?

2. Kan man lade både ligge i vandet med riggen monteret fra september 2012 til juli 2013?

3. Kan man tage båden på land med riggen monteret og overvintre?

4. Hvad anbefales: Båden på land eller blive i vandet vinteren over?

4. Kan man få hjælp til eventuel bundbehandling/polering af fribord i juni 2013 uden at riggen skal demonteres?

5. Kan man finde nogen, der kan påtage sig at føre tilsyn med båden i den periode?

6. Er der nogen i gruppen der har erfaringer med dette eller kan give mig en idé om omkostningerne ved at lade båden "overvintre" i Nordnorge fra september 2012 til juli 2013?

En af mine "bekymringer" er, at jeg jo nok vil blive nødt til at lade alt blive i båden, da jeg forventer at flyve hjem. Så al min sejlerudrustning - tøj, hynder, service, instrumenter, værktøj, osv. må jeg lade blive tilbage i båden vinteren over ... og det skulle jo gerne være i fin stand, når jeg kommer tilbage ...

Jeg vil være meget taknemmelig for tips og hjælp til denne udfordring ... :thumbsup:

Lad mig slutte med at ønske Jer alle et Rigtigt Godt Nytår med nye skønne seileropleveleser i 2012. :newyearsign::flag_da:

Mange hilsener

Flemming Torp

Med sejlerhilsen

Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør

Kan anbefale deg Sommarøy, som overvintringshavn. Der skulle båten din ligge trygt, uten at det behøver koste så mye.

Sommarøy er NW av tromsø , Ca 45 minutter biltur.

Ta kontakt med Sommarøy cruise og hør med dem om muligheter for å passe på båten. De driver gjestehavnen(som er tom om vinteren), og utleie av småbåter for turister.De har lite å gjøre om vinteren.

Bunnsmørning tar du bare på nærmeste sandstrand, det er 3m forskjell på flo og fjære, så båten ligger tørt i tre timer av gangen. Det er nok til vask og bunnsmørning, en side av gangen.

(ellers så finnes det slip der)

Hilsen Øyværing som er flyttet sørover..

Jeg har motorbåt liggende ute om vinteren i Tromsø. Eneste bekymring er at det fra tid til annen er nødvendig å fjerne snø etter store snøfall. Der ligger det flere seilbåter med mast ute om vinteren. Sommarøy har nok mindre snø om vinteren, god havn der også.

Du kan kanskje ta kontakt med Tromsø seilforening for å få hjelp og tips. Kanskje har noen en båtplass de ikke bruker om vinteren. www.tromsoseil.no/

Velkommen nordover. Du vil få en fantastisk seiltur fra Kristiansund og nordover. Her er en skjærgård og en natur som bare må oppleves.

Mange tak for konstruktive forslag.

Jeg har sendt en mail til Sommarøy Cruise og til Tromsø Seilforening og spurgt, om de kan hjælpe mig.

Kan I evt. oplyse om man kan sejle indenskærs stort set hele vejen fra Kristiansund til Honningsvåg med en mastehøjde på ca. 18 meter?

Mange seilerhilsener og Godt Nytår

Flemming

PS - Haraune skriver NW ... Jeg skal bare være helt sikker på, at jeg ikke har misforstået dig:

På Google Maps er der en Sommarøy ligger SW for Tromsø, afstand ca. 170 km i lige linie -

og der er en anden, som ligger ca. 36 km vest (lidt sydligere end vest...) for Tromsø - også i lige linie.

Det er den sidste du mener - ikke?

Med sejlerhilsen

Hei,

Jeg har dessverre ingen tips om overvintring i Tromsø men vil bare gi deg et lite råd om å sette deg inn i Norske Toll regler før du gjør dette. Jeg forstår det slik at du er Dansk stadsborger?

Denne Svensken fant ut av disse reglene den harde veien:

Kjell (64) fikk stor tollsmell etter norgesferie Må betale over 200 000 i toll for seilbåten

VG-Nett 10.05.10

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Meget bra værstasjon/webkamera! sånnt er god info for oss båtfolk! Var ved Sommarøy mange ganger da jeg var i marinen.

Her ser du webkamera for havnen på Sommarøy.

Kamera er plassert på det gamle fiskebruket til min familie.

http://tromsohavn.no/wewind/

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har min båt på Skattøra Marina i Tromsø. Denne båthavna har det meste av fasiliteter og ligger sentralt til på Tromsøya. Her kan du velge om du vil leie en gjesteplass eller om du vil ta båten på land.(havna har skikkelig utstyr for opptak) Båthavna har strøm, vann, drivstoff og innleid vaktselskap. På dagtid er havna bemannet, og jeg vil tro det er mulig å leie hjelp til snørydding. Jeg ser at det hvert år står fremmede båter til overvintring, både norske og utenlandske. God bussforbindelse til sentrum med ca 10min reisetid...

Til Haraune: Tak for mere info og link til web-kamera og vejrstation ... Meget nyttigt.

Til SF: Jeg holder mig orienteret om det Norske Toldvæsens krav.

Og det er først nu, med de nye meldinger der fra, jeg tør overveje, at søge om at få lov til at lade min både overvintre i Norske farvande.

Til Framtia: Tusind tak for linket til Carmencitas fantastisk tur op til Svalbard. Så langt går mine ambitioner nu ikke - og slet ikke efter jeg læste om Jeres udfordringer med drivis ...

Jeg vil være helt tilfreds med at se Nordkap fra havoverfladen ... :giggle: - ikke mindst da jeg som regel sejler solo.

Men jeg er blevet meget inspireret af din informative tekst og de mange flotte billeder og har noteret mig mange af de naturhavne, du har nævnt samt de andre lokaliteter/steder/havne, I har haft positive oplevelser. Det meste af turbeskrivelsen er "midt i prik for mig" ...

Til Medusa: Tak for tip om Skattøra Marina.

Med de tilbagemeldinger, jeg nu har fået, bliver jeg mere og mere overbevist om, at det ikke er urealistisk at "bide turen til Nordkap/Honningsvåg og hjem igen over i to dele":

En nordgående tur i 2012 og en sydgående tur i 2013 ... og jeg er således fortsat åben for alle mulige gode råd og tips om sejlads på strækningen fra Kristiansand - Honningsvåg ...

Mange hilsener og Godt Nytår

Flemming

Med sejlerhilsen

Når det gjelder vinterhavn kan du jo også vurdere Bodø?. Det er kjekt å finne et sted som er nært flyplass. Det beste området for seiling er etter mitt syn kyststrekningen fra Ørland til Bodø.

Eg har budd i båten ein vinter i Bodø.

Det er gangavstand frå hamna i Bodø til Bodø flyplass. Der er einaste føremonen. Det bles mykje i Bodø. Skal båten stå på land så er det ein føremon å ta ned masta.

Ask

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

De var jo og hentet båten året etter og dro tilbake til hjemlandet. Seilte til Narvik og tok båten på toget.

Fra innlegg 14: "Olsson sier han har fått signaler om at svenske tollmyndigheter ikke har til hensikt å kreve inn pengene på vegne av sine norske kolleger, men han ønsker uansett å bli kvitt gjeldskravet".

Regner med at de ble dømt i norsk rett, men ble regningen betalt? Snudde svenske tollmyndigheter og krevde inn pengene?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...