Jump to content

Hvilken båt kunne du tenkt deg i 2012 og hvorfor?


M4gnus

Recommended Posts

Jeg ville tippe ferrocement når man ser på finishen på skrogsidene. Finishen tyder på at båten er støpt i form og ikke sveiset sammen av plater.

 

Dette er en gedigen Hollandsk STÅLBÅT. :thumbsup: på moderne stålbåter kan man ikke se spor av sveising :yesnod:

http://www.smelne.nl/home-2.ashx

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Slingshot er stålbåt.

 

REM - Ferrocement støpes ikke i noen form vist en har respekt for materialet. Har nok forekommet i tidligere år av amatører, men disse havnet som oftest på fyllinga.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Dette er nok en skikkelig solid helårsbåt, teknisk virker det bra. Men interiørmessig er min mening at til den prisen må man kunne forvente myyyye mer. Den minner om en middels campingvogn fra åttitallet jo. Bortsett fra de elektriske persiennene og rullegardinene da. Men smaken er som baken: delt :giggle:

Link to post
Share on other sites

Dyktige metalarbeidere får alu og stål til å se ut omtrent som finishen på et glassfiberskrog! minuset er at det er tidkrevende dyrt og ting må gjøres helt riktig helt fra bunnen av med forbehandling av stål/alu rett priming, nøyaktig sveising der man kompemserer for krymping og strekking! dette er ikke enkelt men dem som er flinke får det til. Jeg jobba en liten periode vet et båtbyggeri dem pulverlakerte alu båter og mange trodde at det var glassfiberskrog! når man sveiser riktig er material og sveis i et og du trenger ikke store larver i plateskjøtene slik på grovbygde båter! det krever mye pussing og jobb

 

båten som det refereres til er nok en stålbåt, som det er lange tradisjoner for i Holland! Ferrosement tror jeg du kan bare glemme, den ville ikke vært i nærheten av den finnishen! dessuten bruker man vel ikke form heller, men en slags netting som funker som armering og til å formgive skroget.

 

Stikker 1,40 ja. Er det en deplasementsbåt? Tyder på det med maksfart 20 kn. og med "bare" 880hk i en båt på 22 tonn.

Det står at materialet er "annet" hva nå det skulle bety? På Finn kan man anngi plast, glassfiber, tre, alu og "annet"

Vi sitter vel igjen med stål eller ferrocement? Jeg ville tippe ferrocement når man ser på finishen på skrogsidene. Finishen tyder på at båten er støpt i form og ikke sveiset sammen av plater.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

ELAN 350

 

kunne jeg tenkt meg. Ser syk gøy ut å seile + den ser rå ut. Har sett noen videoer på youtube av den og det går unna gitt:

 

"Dette er en unik båt ved at den planer selv i moderate forhold til tross for at det er en fullverdig turbåt. På kryss går den omtrent som en Elan 37, mens den på slør i litt vind går fortere enn en Elan 410. Det er fullt mulig å få en Elan 410 til å plane, men det skjer kun under ekstreme forhold. Dette er derfor noe den gjennomsnittlige seiler aldri vil få oppleve.

 

Med Elan 350 derimot, vil det være mulig å seile i plan selv under forhold som er trygt å mestre for mange seilere. Dette gir muligheten til seilglede som tidligere kun var mulig for noen ganske få som seilte ekstrembåter"

 

elan_350.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Begynner og lure meg på en Daycruiser, av hvilken type er uvist.. men kanskje en type bowrider? alltid tøft og prøve noe nytt! :D

 

 

Hadde icche vært stygt med denne liksom, men.. denne i norge ville nokk kostet sin gode del! :P (icche nokke en 16 åring har rå til!!)

bayliner205br09_still.jpg

Link to post
Share on other sites

Først hadde vi en 14 foter i 3 år. Så ble det en 18 fots skjærgårdsjeep i to år. Det var da jeg fikk øynene opp for styrhusbåtene av type Antares osv... Var passe lei vind og regn helt plutselig utpå sjøen. Nå er ny båt innkjøpt, en Selva Fisherman F.6.5. og den er på henger trygt plassert på gårdsplassen så jeg får stelt og vedlikeholdt den. Det er jo ren terapi og bonusen blir båtturen.

Synes dette er et glimrende førstegangsbåt i lukket utførelse. Stort akterdekk, fint styrhus og seng foran.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...