Jump to content

Winrace mk7, erfaringer? Monteringshøyde for mercury 9,9hk 4takt?

olve

Recommended Posts

Hei

Kjenner ikke til betegnelsene eksakt, men hadde selv til mine sønner en Winnrace løpsbåt med 9,9hk Yamaha.

På denne monterte jeg motoren med kvitasjonspaten ca 2 cm høyere enn bunnen av båten. Nå er jo ikke en 4 takter noen turtalls sinna motor, så den ville jeg nok ikke motert annet en kavitasjonsplaten jevnt med båtbunnen.

Synes du skulle hatt en 2 takter til denne båten, da det blir mere turtall og liv liksom

Mercuryen veier ikke mer en yamaha 9,9 2t motorene, mecuryen veier 38kg og yamahaen 36-38kg. du burde nok montere motor med kavitasjonsplata på linje med bunnen, evt litt høyere da den har en skarp v-bunn. siden det er en 4t og regner med det ikke er cleaver propell på den(?) kan du ikke montere den like høyt som de som er raceoppsatt. tipper den vil gå nærmere 26-31 knop, med en fullt oppsatt en kan de nå over 40.

Nei det tror jeg ikke da du har 4 takter. hadde det vært en 2 takt ville det hjulpet en del, men så koster de 5000+ de propellene da. En cleaver propell er jo en helt annen propell som fungerer bedre i overflaten uten at den glepper. den er laget i stål, ikke aluminium som standard propellen og det tåler mer som gjør at propellen kan lages tynnere og skarpere og dermed gi mindre motstand i vannet. er nok mere forskjeld men så god greie på det har jeg ikke.

Redigert av SM330S (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...