Bestyreren Startet 1.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 1.Januar.2012 Har problem med at kjølevannet forsvinner på min 95 mod Mercruiser NAV 444 7,3 V8 diesel. Vannet finner jeg igjen i oljen. Jeg fikk et tips om at det måtte være topp pakningen. Den er nå byttet av mekaniker, men vannet forsvinner fortsatt i oljen. Mekanikeren som gjorde jobben sa at toppen ellers var bra. Jeg fikk og et tips om at det kan være oljekjølerenn, men jeg finner bare en oljekjøler og den går til giren og det er ikke der vannet ender opp. Er det noen på dette forumet som har løsning på mitt problem, eller tips om angrepsvinkel så setter jeg pris på det. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 2.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2012 Hei disse har alltid hatt ett problem med kjøling hvis man bruke feil type frostvæske, du må av med varmeveksler og rense ferskvannsiden og sjøvannsiden med saltsyre oppløsning eller annet beregnet for fjerne belegg på kjølerørene . Nå er det belegg som isolere rørene for kjøling. og etter rens bruke Texaco sin oransje røde frostvæske . Billig feil type frostvæske vil legge belegg på kjølerør. Sitér dette innlegget Link to post
Bestyreren Svart 2.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2012 Takker for den MR Import, men selv om det er brukt "feil" væske så skulle vel ikke vannet havnet i olja? Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 2.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2012 ja er 2 forskjellige ting dette ja , frostvæske i Oljen ,kan komme mest sannsynlig gjennom sprekk i toppen , er du sikker på at motor ikke har oljekjøler ? byttet begge topppakninger hver side , husker ikke om innsuget på denne og går frostvæske igjennom.. Sitér dette innlegget Link to post
Bestyreren Svart 2.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2012 er ikke 100% sikker på om den har oljekjøler nei, men den skulle da ikke være så liten at jeg ikke skulle se den. Den henger hvertfall ikke ifm varmeveksleren. Ja pakningene er byttet på begge sider. Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 2.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2012 Trodde da at disse har oljekjøler under varmeveksleren? Et rundt "rør" som på alle mercruiser, det hadde iallefall de 7,3'ene jeg har vært borti. Har du original varmeveksler? Sitér dette innlegget Link to post
Bestyreren Svart 2.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2012 Nei den er ikke orginal. Det står en stor Bowmann der Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Et bilde av motoren fra begge sider sier mer en tusen ord. Sitér dette innlegget Link to post
Bestyreren Svart 3.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Ja det kommer når jeg er der neste gang Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Vannet kan jo komme ned i olja flere steder den. Vanner kan gå i eksosen og renne ned når du stopper motoren feks. jeg veit bla at pakningen til turboen har veldig lite anlegsflate noen steder ned mot manifol. Ryker det noe av motoren? Hvis du har ny olje feks, og kjører en lang tur får du mer vann i olja da en hvis du tar en kort tur? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
SF Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Prøvde å søke frem en gammel tråd om disse motorene uten hell dessverre. Det har vært problemer med pitting/korrosjon på sylinderforingene på disse grunnet bla feil kjøleveske. Resultatet har vært tært hull i foringen som er vannkjølt og kjølevesken har lekket inn i sylinderen Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bestyreren Svart 3.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Ella: Det er ikke turbo på den. Når det gjelder røyk så er det ikke annet enn det som er vanlig når en starter opp at det ryker noe. Dette gir seg meget kjapt. SF: Hva mene du med feil kjølevæske ? Eller mer aktuelt hva mener du er den som bør/skal brukes? Er det som du sier hva er da skaden og ikke minst kan det fikses og hvordan. Hvilke foringer er det du mener Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 (redigert) På disse motorene skal det brukes silikatfri kjøleveske normalt farget rød. Dette er kjøleveske beregnet for motorer med kombinasjon av støpejern og aluminium evt andre legeringer. Den skal forhindre korrosjon. Jeg skal sjekke en gang til om jeg finner den tråden, men foringene jeg skriver om er selve sylinderforingen. Om det er det samme som har skjedd med din snakker vi nok om motoroverhaling med ny sylinderforing og stempel. For ordensskyld er jeg på ingen måte ekspert på disse motorene men husker denne saken fra noen år tilbake. Er det en Mercruiser motor du har eller noe hjemmemariniserte greier? Redigert 3.Januar.2012 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 (redigert) Her fant jeg noe, bildene viser den omtalte skaden/tæring i sylinderforing, mer detaljer i trådene jeg har linket til under. https://baatplassen.no/i/topic/23144-1995-mod-mercruiser-73l-270-hk-diesel/page__p__267605__hl__%2Bmercruiser+%2Bpitting__fromsearch__1#entry267605 https://baatplassen.no/i/topic/49177-hvordan-er-270-hk-mercruiser-73l-v8-motoren/page__p__672783__hl__%2Bmercruiser+%2Bpitting__fromsearch__1#entry672783 Redigert 3.Januar.2012 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bestyreren Svart 3.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Det er en Mercruiser Nav 444 95 mod som hat starpwr marinisering som er marinisert av Lancing Marine i UK. Skal huske på det du sier om kjølevæsken, men det ser ihvertfall ikke så gale ut hos meg som på bildene du viser. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Her fant jeg noe, bildene viser den omtalte skaden/tæring i sylinderforing, mer detaljer i trådene jeg har linket til under. Artig den der. Men her er det ikke løse sylinderforinger så vidt jeg kan se. Dette er en 'engangsmotor' der blokken må byttes ved en slik skade. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Jeg stusset også på det nå når jeg så bildene på nytt Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Akora Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Overbevist om at de bildene er av en bensinmotor. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 (redigert) Du har muligens rett, det var SW som i sin tid la ut disse bildene. Leste akkuratt gjennom den gamle tråden på nytt og ser nå at han skriver at de er fra en 7,8 rekkesekser men at problemstillingen er den samme som har vært på D7,3. Just precis. Så her kan det bli seende ut innvendig: Bildet er fra en 7,8 rekkesekser men problemet er det samme. Redigert 3.Januar.2012 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bestyreren Svart 22.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Da er det ikke lenger problem med at vannetforsvinner, det opparbeider seg godt trykk og god stemmning. Det har dog oppstått en ny utfordring. Motoren blir fortsatt varm ved belastning. Jeg har funnet ut at arbeidstempraturen skal være 82 - 99 C (99 høres for meg høyt ut). Hva kan være feil? Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Bilde av motoren? Har du funnet ut om du har oljekjøler eller ei? Hva var feil sist gang med at vannet forsvant? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Sjekk at motoren virkelig er varm og at det ikke er giverfeil. Er motoren varm så sjekkes impeller & termostat. Deretter kjøre systemrens e.l på både sjøvannside og ferskvannsiden. Er det fortsatt ikke bra bør endelokk taes av kjøler/varmevelsler. Sjekk at alt er åpent & rent. Sjekke for delaminerte slanger eller rusk i sjøvannsinntak ( er dette riktig dimmensjonert ?), bunnventil etc. ( har sett en del kuleventiler som bare åpner halvt på kula) Til slutt hvis problemet fortsatt er der kan man sjekke sirkulasjonspumpa på ferskvann. Dette er generelle tips for alle motorer. Det kan lønne seg og sjekke ut det enkleste først og deretter ta kontakt med profft Mercruiser verksted for tips. De har ofte en mere konkret feilsøking og "kjenner lusa på gangen" Får man et svada svar så er det bare og kontakte neste verksted. Ikke alle som tar telefonen er like kompetente. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Hva var feilen med oljen i vannet? mvh Bavaria32sport Ex 7,3 eier Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bestyreren Svart 24.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Dårleg pakkning Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.