Jump to content

Kjølevannet forsvinner på Mercruser 7,3 l v8

Bestyreren

Recommended Posts

Har problem med at kjølevannet forsvinner på min 95 mod Mercruiser NAV 444 7,3 V8 diesel. Vannet finner jeg igjen i oljen. Jeg fikk et tips om at det måtte være topp pakningen. Den er nå byttet av mekaniker, men vannet forsvinner fortsatt i oljen. Mekanikeren som gjorde jobben sa at toppen ellers var bra. Jeg fikk og et tips om at det kan være oljekjølerenn, men jeg finner bare en oljekjøler og den går til giren og det er ikke der vannet ender opp. Er det noen på dette forumet som har løsning på mitt problem, eller tips om angrepsvinkel så setter jeg pris på det.

Hei disse har alltid hatt ett problem med kjøling hvis man bruke feil type frostvæske, du må av med varmeveksler og rense ferskvannsiden og sjøvannsiden med saltsyre oppløsning eller annet beregnet for fjerne belegg på kjølerørene . Nå er det belegg som isolere rørene for kjøling.

og etter rens bruke Texaco sin oransje røde frostvæske . Billig feil type frostvæske vil legge belegg på kjølerør.

Vannet kan jo komme ned i olja flere steder den.

Vanner kan gå i eksosen og renne ned når du stopper motoren feks.

jeg veit bla at pakningen til turboen har veldig lite anlegsflate noen steder ned mot manifol.

Ryker det noe av motoren?

Hvis du har ny olje feks, og kjører en lang tur får du mer vann i olja da en hvis du tar en kort tur?

www.ribtjenester.no

Ella: Det er ikke turbo på den. Når det gjelder røyk så er det ikke annet enn det som er vanlig når en starter opp at det ryker noe. Dette gir seg meget kjapt.

SF: Hva mene du med feil kjølevæske ? Eller mer aktuelt hva mener du er den som bør/skal brukes? Er det som du sier hva er da skaden og ikke minst kan det fikses og hvordan. Hvilke foringer er det du mener

På disse motorene skal det brukes silikatfri kjøleveske normalt farget rød. Dette er kjøleveske beregnet for motorer med kombinasjon av støpejern og aluminium evt andre legeringer. Den skal forhindre korrosjon.

Jeg skal sjekke en gang til om jeg finner den tråden, men foringene jeg skriver om er selve sylinderforingen. Om det er det samme som har skjedd med din snakker vi nok om motoroverhaling med ny sylinderforing og stempel. For ordensskyld er jeg på ingen måte ekspert på disse motorene men husker denne saken fra noen år tilbake.

Er det en Mercruiser motor du har eller noe hjemmemariniserte greier?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Du har muligens rett, det var SW som i sin tid la ut disse bildene.

Leste akkuratt gjennom den gamle tråden på nytt og ser nå at han skriver at de er fra en 7,8 rekkesekser men at problemstillingen er den samme som har vært på D7,3.

Just precis. Så her kan det bli seende ut innvendig:

Bildet er fra en 7,8 rekkesekser men problemet er det samme.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

• 7 måneder senere...

Sjekk at motoren virkelig er varm og at det ikke er giverfeil.

Er motoren varm så sjekkes impeller & termostat. Deretter kjøre systemrens e.l på både sjøvannside og ferskvannsiden.

Er det fortsatt ikke bra bør endelokk taes av kjøler/varmevelsler. Sjekk at alt er åpent & rent.

Sjekke for delaminerte slanger eller rusk i sjøvannsinntak ( er dette riktig dimmensjonert ?), bunnventil etc. ( har sett en del kuleventiler som bare åpner halvt på kula)

Til slutt hvis problemet fortsatt er der kan man sjekke sirkulasjonspumpa på ferskvann.

Dette er generelle tips for alle motorer. Det kan lønne seg og sjekke ut det enkleste først og deretter ta kontakt med profft Mercruiser verksted for tips. De har ofte en mere konkret feilsøking og "kjenner lusa på gangen"

Får man et svada svar så er det bare og kontakte neste verksted. Ikke alle som tar telefonen er like kompetente.

Lykke til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...