Bluewater Startet 31.Desember.2004 Link til dette innlegget Startet 31.Desember.2004 (redigert) Hei alle sammen og Vi er to par som driver og bestiller kanalferie i Frankrike. Har dere bra/ dårlig erfaring? Er det noen selskaper det er lurt å unngå? Noen som er annbefalingsverdig? Vi tenkte nordfrankrike (nord/ øst). Noen tips å komme med som vi som ikke har forsøkt dette før bør huske på både vedr. båten vi skal leie og/eller praktiske ting under selve oppholdet? Noen gode ruter å annbefale? Tenker 1 uke + 2 helger. Skulle ikke forundre meg om det blir litt Hvordan ser myndighetene på slikt (ikke fyll, men hygge). Redigert 31.Desember.2004 av Bluewater (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 31.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2004 Bluewater, vær forsiktig med for mye Men det er kanskje ikke så farlig i kanalene, det er jo bare å følge breddene Sitér dette innlegget Link to post
enrico Svart 1.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2005 Vi har også snakket om kanalferie i de trakter har ikke prøvd telemarkskanalen engang men frankrike frister mer håper det dukker opp noen erfaringer i forumet Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 1.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2005 Hei alle sammen og Vi er to par som driver og bestiller kanalferie i Frankrike. Har dere bra/ dårlig erfaring? Er det noen selskaper det er lurt å unngå? Noen som er annbefalingsverdig? Noen tips å komme med som vi som ikke har forsøkt dette før bør huske på både vedr. båten vi skal leie og/eller praktiske ting under selve oppholdet? Noen gode ruter å annbefale? Tenker 1 uke + 2 helger. Skulle ikke forundre meg om det blir litt Hvordan ser myndighetene på slikt (ikke fyll, men hygge). Skal skrive noe senere om Frankrike og kanalene... men ikke bra ..... krav til sertifisering osv... EU greier.... se også "Skottland og Båtliv " (neste side tror jeg) .. Caledonian Canal osv... og noe jeg vurderer, er å stille båt (45 Fot) ... relativt rimelig tilgjengelig.... frem og tilbake gjennom kanalen er 1 uke, eller som del av etappe, avhengig av hva som skjer... kan også være tilgjengelig for planlegging og/eller guide.../mannskap under opplæring IM hvis av interesse..... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
giver Svart 2.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2005 (redigert) Skal skrive noe senere om Frankrike og kanalene... men ikke bra ..... krav til sertifisering osv... EU greier.... se også "Skottland og Båtliv " (neste side tror jeg) .. Caledonian Canal osv... og noe jeg vurderer, er å stille båt (45 Fot) ... relativt rimelig tilgjengelig.... frem og tilbake gjennom kanalen er 1 uke, eller som del av etappe, avhengig av hva som skjer... kan også være tilgjengelig for planlegging og/eller guide.../mannskap under opplæring IM hvis av interesse..... Hei og Godt Nytt År Her har du en side som kan fortelle deg mye om en slik drømmetur. Kart har du her. God tur. mvh giver Redigert 2.Januar.2005 av giver (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 2.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2005 Her har du en side som kan fortelle deg mye om en slik drømmetur. Kart har du her. Kjempegod lenke!! Synes å huske at det Franske Kanalpolitiet, og utleiefirmaene forventer sertifikat ... ICC eller liknende... kanskje annerledels i egen båt.... Har noen lenker/informasjon på kontoret som jeg skal sjekke...... inklusiv båtutleie.... men det blir ikke ikke før 5 Januar... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Syvert Svart 2.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2005 Synes å huske at det Franske Kanalpolitiet, og utleiefirmaene forventer sertifikat ... ICC eller liknende... kanskje annerledels i egen båt....Heisan For seilas med egen båt og leie av båt på kontinentet generelt, kreves det et ICC (International Certificate of Competence) og et ID-bevis på båten. Seilas på kanaler og vannveier krever dessuten et eget kanalsertifikat. Et slikt sertifikat kan man få gjennom vår søsteroganisasjon i Danmark, Dansk Sejlunion. Mer informasjon finner dere på denne linken: http://www.sejlsport.dk/sw2415.asp For KNBF-medlemmer utsteder vi et "Certificate of membership" og et ID-bevis på båten som blir akseptert av myndighetene på kontinentet, men vi har ikke noe opplegg for kanalsertifikatet. Foreløpig ordnes dette som nevnt gjennom Dansk Sejlunion som med glede bistår også våre medlemmer og andre båtfolk som tar kontakt. For øvrig anbefaler jeg varmt Stein Vikens bok "Båtgal" som er gitt ut på Grøndahl Dreyers forlag. Den behandler kanalseilasens videverdigheter på en glimrende måte, og er også underholdende lesning for dem som bare drømmer om en seilas på kontinentets kanaler og vannveier! GOD SEILAS og Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
håvar Svart 2.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2005 Går også å drømmer om en tur Til Middelhavet via kanalene. Trenger nok noen måneder til det. Det er jo nok så langt bare ned til Nederland, nesten 1000 Nm fra Trondheim. Mener å ha lest deler av en reportasje i ett båtblad, Praktisk Båtliv eller Båtmagasinet tror jeg om ett par ifra Norge som gikk med en motorbåt Viksund eller lignende nedover. Alternativet hadde jo væet å legge igjen båten i Middelhavet over vinter å evt brukt den som leilighet. Noen som har erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Har ikke prøvd dette selv, selv om det frister... Men jeg har fått råd fra andre som har vært noen ganger på kanalferie i Frankrike om å velge en båttype med flybridge. De lave kanalbåtene er greie nok, men du sitter så lavt at du ikke ser over vollene på sidene av kanalen og det føles nesten som å kjøre i en grønn tunnel. Men flybridge derimot ser du over vollene, og får virkelig sett landskapet rundt deg. En helt annen opplevelse.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bluewater Svart 3.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 (redigert) Takk for interessante innlegg. Vi har kontakt med et firma som heter locaboat holidays: http://www.locaboat.com/index_en_2002.php Vi tenker oss å forsøke i nor-østre delen av Frankrike. Vi har fått pris på en Pénichette 1020, en båt på 10,20m hvor det er en ganske stor åpen plass på taket akterut. https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2326/pen_1020new.jpg Så visst ikke ut til at bildet dukket opp???? Har lastet det ned .. http://www.locaboat.com/index_en_penichette.html Denne kan vi få leid i 10 dager for 2478 euros. Er dette dyrt mon tro? V ble anbefalt en rute som ble kalt "Circle of the Moselle" in Lutzelbourg. Noen med erfaringer herfra? Er dette en båt det går an å se over vollene fra? Når det gjelder dette med kanalsertifikat står det dette å lese på hjemmesiden til locaboats: "All the countries of Europe have agreed to facilitate access to hire-boats which are duly equipped and certified, and operate in tourist areas where there is little commercial shipping. In France and Germany, Locaboat have received permission from the local authorities for their boats to be hired without licence. Initial instruction, both theoretical and practical, is given at the point of embarkation, enabling you to quickly master your boat and grasp the essential rules of navigation. You will then be given a licence that is valid for the duration of your stay." Redigert 3.Januar.2005 av Bluewater (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Ser at noen av båtene fra locaboat har to styreposisjoner, en innvendig og en utvendig på akterdekket over akterlugaren. Det er denne typen båt jeg mener, ikke en tradisjonell flybrdge båt altså men allikevel med en styreposisjon oppå dekk i stedet for nedi båten. En tradisjonell flybridgebåt ville nok bli for høy for enkelte av broene over kanalene vil jeg tro. Men etter det jeg forsto så var vollene mellom to og tre meter høye, og da ser man simpelthen litt lite fra bunnen av båten... Og med maks hastighet rundt 5 knop som det er de fleste steder så har man jo god tid til å se på utsikten, så da er det jo greit om man kan få være oppe på dekk sammen med de andre . Et annet tips jeg fikkvar å velge en kanal uten for mange selvbetjente sluser, i over 30 grader og vindstille kan det faktisk bli litt slitsomt å måtte sveive opp og igjen 20-30 sluser pr. dag. Håper vi får en rapport her om turen blir noe av, dette er en ferieform som frister både meg og sikker andre også å prøve seg på. Personlig så drømmer jeg om kanalferie sør i England, hvor det er så flatt at det kan gå flere dager mellom hver sluse. Men Frankrike hadde også vært helt topp, og sannsynligvis er også været bedre der. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Syvert Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Når det gjelder dette med kanalsertifikat står det dette å lese på hjemmesiden til locaboats: "All the countries of Europe have agreed to facilitate access to hire-boats which are duly equipped and certified, and operate in tourist areas where there is little commercial shipping. In France and Germany, Locaboat have received permission from the local authorities for their boats to be hired without licence. Initial instruction, both theoretical and practical, is given at the point of embarkation, enabling you to quickly master your boat and grasp the essential rules of navigation. You will then be given a licence that is valid for the duration of your stay." Takk til deg, Bluewater! Nok en gang kan jeg konstatere at jeg fremdeles lærer noe nytt! Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Gudrun Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 Bruker denne tråden til å legge ut en sak jeg leste igår: Kan kansje passe å ta frem nå mens folket planlegger sommerferien? "Flytende hytteferie i Tyskland" lyder overskriften. http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=505503 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.