Coast Startet 2.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 2.Januar.2012 Etter å ha kjøpt ny gammel båt i fjor ville jeg gjerne ha den så glatt som mulig under vannlinjen. All gammel bunnbehandling ble slipt bort og Jotun sitt bunnbehandlingsprogram ble brukt for å få en så glatt og fin bunn som mulig. Tre strøk Jotun Antipest, et strøk Jotun Vinylprimer og til slutt to strøk med Jotun Racing Ultraspeed. Alt etter Jotun sine anbefalinger. Av en eller annen idiotisk grunn eller ide valgte jeg Jotun selv om jeg hadde gode erfaringer med VC17M fra tidligere båter. Arbeidet med sliping startet i januar og i april var alt klart til sjøsetting. Temperaturer under påføring, og herdetider, var godt innenfor anbefalingene Båten ble som sagt sjøsatt i april, men utover sommeren synes jeg at båten ble tregere og tregere. Dermed så fikk jeg løften den opp for å se hva som måtte befinne seg under vannlinja. Slik så det da ut under hele båten: Flott hva? Titusener av rur som koste seg! Dette skal da ikke Jotun slippe unna med, tenkte jeg og sendte bilder og beskrivelse til Jotun. Og hva svarte de? Jo at dette var helt normalt når jeg ikke hadde tatt opp og rengjort båten flere ganger i sesongen!! Sitat fra svarbrevet: "Når du bruker RACING ULTRASPEED anbefaler vi og heise opp båten og vaske bunnen noen ganger i løpet av sesongen, for og slippe groe." og videre: "Vi har derfor kommet frem til at det ikke er noe feil ved selve produktet, Jotun er derforikke erstatningspliktige i saken." Nå er jeg ikke interessert i å forsøke dette stoffet en sesong til, så noe erstatningsstoff ville ikke vært aktuelt. Men å selge et bunnstoff som ikke har noe groehindrende effekt må vel være noe som Jotun ikke ville være bekjent av, men ikke en gang en beklagelse klarte de å komme med. Heldigvis så kan, ifølge Akzo-Nobel, VC17M legges opp på dette stoffet fra Jotun uten noen spesiell forbehandling utenom lett pussing. Dette til info og advarsel til andre som går i tanker om å bytte til Jotun Racing Ultraspeed. Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
p.aas Svart 2.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2012 Ikkje bra. Har selv benyttet VC17 i flere år, men etter problemer med groing valgte jeg å bytte til Hempel Waterglide. Dette stoffet er veldig likt VC17 i egenskaper med har dobbelt så mye kobber i seg. Dette har fungert veldig bra og vesentlig bedre enn VC17. Til info båten ligger på Tjøme og ligger ute hele året, men tas opp å stoffes om våren. Sitér dette innlegget Link to post
Coast Svart 2.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2012 (redigert) Hmm. Dobbelt så mye kobber? Det betyr vel at det er bedre enn VC17m også? Betyr dette at det ikke blir slimdannelse slik som med VC17? Redigert 2.Januar.2012 av Coast (see edit history) Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
p.aas Svart 2.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2012 Det er vel sikkert avhgengig av hvor man ligger og hvor lenge man ligger ute for man stoffer båten på nytt. Min båt så like ille ut som din med VC17 stoff, men har ikke hatt problemer etter at jeg byttet til Waterglide. Var rimelig lei av å skrape båten for ruer. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 2.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2012 Det spiller helt klart en rolle hvor man ligger. Jeg bruker båten fra første helg i April til ca månedsskiftet november/desember. Jeg har ikke hatt opp båten siden siden våren 2010 og stoffet da med Maritims bunnstoff. Jeg var under med dykkemaske i starten av september nå i høst og det ikke mye rur å snakke om. Noen bittesmå på drevet og i bakkant på roret er alt. Han som løfter båter hos oss i Oppegård båtforening i bunnefjorden, løfter også i Drøbak og deromkring og han sier det er mye mer rur enn vanlig der i år, mens hos oss er det mindre enn vanlig. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
quantumduck Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 (redigert) Spørsmålet her er vel om friksjonen er lavere enn andre stoff på bekostning av groehindrende effekt? De ivrigste regattaseilerne har båten oppe flere ganger i sesongen. Men jeg må jo si at når den groehindrende effekten er såpass lav at man MÅ ha den opp, så må man jo nesten spørre seg hvor mange ganger man egentlig må regne med å rengjøre båten under for å opprettholde (den antatte) gevinsten av så lav friksjon? Nei, sounds like snake-oil ... forøvrig meget spent på hvordan båten ser ut når den skal opp til våren, etter et rekord-tynnt lag med vc17 v. forrige vårpuss. Edit: og i forhold til Jotun er sef. spørsmålet om det står tydelig på pakka at innholdet ikke virker ... hvis det først opplyses om det i svar på klagebrev så har de ikke sitt på det tørre, for å si det sånn. Jotun er selvfølgelig heller ikke på noen som helst måte i posisjon til å avgjøre om de selv er erstatningspliktige eller ikke. Redigert 3.Januar.2012 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Coast Svart 5.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 Edit: og i forhold til Jotun er sef. spørsmålet om det står tydelig på pakka at innholdet ikke virker ... hvis det først opplyses om det i svar på klagebrev så har de ikke sitt på det tørre, for å si det sånn. Jotun er selvfølgelig heller ikke på noen som helst måte i posisjon til å avgjøre om de selv er erstatningspliktige eller ikke. I produktmatrisen til Jotun står det selvfølgelig ingenting om at de anbefaler at båten tas opp for rengjøring flere ganger i sesongen. Den anbefalingen kom først som svar på klagen min til Jotun. Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Mulligan Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 "Når du bruker RACING ULTRASPEED anbefaler vi og heise opp båten og vaske bunnen noen ganger i løpet av sesongen, for og slippe groe." Jeg noterer meg at de heller ikke klarer å skrive en setning uten to grammatikkfeil. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 Spørsmål er om stoffet i det hele tatt er ment for seilbåter. Kan tyde på at det er beregnet for racebåter og andre "tilhengerbåter". Et bunnstoff som fordrer at båten må opp flere ganger i løpet av sesongen er jo helt ubrukelig for større båter. Sjøsetting er noe man gjør en gang i året. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 Hei, at båten settes ut 1 gang i året er bare tull for regatta seilbåter. Vi seiler aktivt regatta og er blandt de aller beste på østlandet, båten (40 fot) er oppe 10 ganger i året og vaskes. Det er offtest bare slim som vaskes bort, vi bruker da vc17. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 Hei, at båten settes ut 1 gang i året er bare tull for regatta seilbåter. Det er vel langt på vei det jeg skriver? Trådstarter hadde tydeligvis forventning om at stoffet skulle holde hele sesongen - med båten på sjøen - og da har han åpenbart feil feil stoff til sin båt/sitt båtbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 at han har feil stoff til sitt bruk tror jeg også, ville bare påpeke at ikke alle båter bare settes på vannet Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 Tror ikke det er så veldig mange som tar opp båten 10 ganger i løpet av året heller....... Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 Nei poenget er at jotun mener sikkert at dette bunnstoffet er ment for båter som dette. At det gror så mye mener jeg fortsatt er helt uakseptabelt, da kan man jo nesten seile sesonget uten bunnstoff Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 Vi forventer at ett bunnstoff skal holde seg noenlunde fritt for groe i et år,og etter manges erfaring ihvertfall her på vestlandet er at selvpolerene bunnstoff viser seg som det klart beste. Sitér dette innlegget Link to post
Coast Svart 5.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 (redigert) - og da har han åpenbart feil feil stoff til sin båt/sitt båtbruk. Åpenbart! Nå har jeg brukt VC17M på mine tidligere seilbåter. De har aldri vært tatt opp i løpet av sesongen og jeg har aldri hatt groe. Det kan ha forekommet noe slim og antydning rur på skarpe kanter. Rengjøring av skroget har begrenset seg til hva jeg har kunnet nå med langkosten fra brygga. Jotun har heller ingen antydning til at stoffet ikke egner seg til dette bruk, tvertimot så gir de det tre stjerner i matrisen. Redigert 5.Januar.2012 av Coast (see edit history) Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Kristian_H Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 hvis den grafen der ligger på nettsiden til jotun ville jeg sendt en ny klage. Der står det jo KLART at det passer til ditt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Coast Svart 5.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 Joda, den hentet jeg fra nettsiden til Jotun for tre minutter siden. Men noen ny klage tror jeg ikke at jeg sender inn. Resultatet blir i beste fall ikke noe annet enn en ladning av samme stoffet og det er ikke aktuelt. Det blir nok VC17M eller Hempel Waterglide neste gang. Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Kristian_H Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 virker som at hempel skal være bra, tror jeg går for det til neste sesong. Jotun blir det hvertfall ikke Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 Nok en jobb for Solveig, ikke la Jotun slippe unna med en slik bortforklaring! Sitér dette innlegget Link to post
Coast Svart 5.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 Nok en jobb for Solveig, He he, spørs om det er en kamp som er verdt å ta. Jeg har jo helst lyst til bare å kose meg med båten. Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Hakkannen Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 Sant nok, det er det viktigste Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 Er det nå man i henhold til retningslinjene skal rapportere til produsenten om at det pågår en tråd på BP vedr. produktene deres? Sitér dette innlegget Link to post
Coast Svart 6.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2012 Det er i hvertfall nevnt erfaringer fra fire forskjellige produkter her... Dessuten tror jeg ikke Biltema blir underettet hver gang deres produkter blir diskutert. Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Hulda Svart 6.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2012 Slik ser Hulda ut når hun kommer på land etter to år sammenhengende i sjøen. Der båten ligger, så gror det som bare ffffff., mye avrenning fra skog og landbruk. Jeg skal ikke røpe hvilket bunnstoff det er jeg bruker. Det brune er slim. Noen rur nederst på roret. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.