Jump to content

Dårlig erfaring med Jotun Racing Ultraspeed bunnstoff

Coast

Recommended Posts

Har sett etter siste sessong (2011) at det var unormalt mye rur på båtene her på Sørlandet. Pratet med mange båteiere som ikke kunne huske at det hadde vært så mye groing av rur under båten på flere år. Når det gjelder Jotun sine produkter så har nå jeg personlig brukt deres harde bunnstoff(Racing) og selvpolerende(Non-stop) i en år-rekke, men har aldri vært plaget med groe i det hele tatt. Kun litt "slim" som spyles vekk etter sessongen. Tror groingen under båtene varierer veldig mye alt etter hvor man har båten liggende, hvor nøye man f.eks følger bruksanvisningen ang. påsmøring etc., sjøtemperatur, sollys, brakkvann, bruksmønster, o.s.v. o.s.v.

Tror groingen under båtene varierer veldig mye alt etter hvor man har båten liggende, hvor nøye man f.eks følger bruksanvisningen ang. påsmøring etc., sjøtemperatur, sollys, brakkvann, bruksmønster, o.s.v. o.s.v.

Slik jeg ser det, så må et vanlig markedstilpasset produkt kunne anvendes uten at man har laboratorieforhold. Hverken under påføring eller bruk.

Det synes jeg da du skulle gjøre. Ideen med et forum er vel at medlemmene skal tilegne seg kunnskap. Personlig så har jeg mye mer glede av å få vite hva som fungerer enn hva som ikke gjør det.

International, men jeg gidder ikke å informere produsenten om at jeg har skrevet navnet deres.

International, men jeg gidder ikke å informere produsenten om at jeg har skrevet navnet deres.

Det er vel heller ikke nødvendig så lenge det er positiv omtale. :smiley:

Det er ved negativ omtale at reglene i forumet sier noe om det. Siterer:

4. Negativ omtale av firmaer:

Dette er ment som en siste utvei, at man har 'møtt veggen'. Et alternativ til 'TV2 hjelper deg'.

Innlegget skal være godt gjennomtenkt og man skal være sikker i sin sak. Man kan ikke regne med at det vil bli slettet dersom det i ettertid viser seg at saken skyldes misforståelser, kjøpers manglende kunnskaper etc.

MERK:

Før innlegget postes skal firmaet varsles om at saken blir tatt opp på forumet og man skal bekrefte i innlegget at firmaet er underrettet.

Skjer ikke dette kan tråden bli slettet.

Firmaet skal vite hvem som klager, men du trenger ikke å oppgi ditt navn i innlegget på forumet. Navn på firmaansatte skal ikke oppgis på forumet.

Påstander skal spesifiseres og, om mulig, dokumenteres. Løse påstander av typen "Firma X er noen kjeltringer" uten videre forklaringer er ikke tillatt..

Uansett, jeg har ikke tenkt å innta rollen som "forumpoliti". Kommentaren ovenfor var skrevet litt for spøk. Regner med at moderator tar seg av eventuelle overtramp. :sailing:

Tre strøk Jotun Antipest, et strøk Jotun Vinylprimer og til slutt to strøk med Jotun Racing Ultraspeed.

Bunnstoffhypen igjen. Båteiere prakkes på en bråte unyttige og dyre produkter.

Jeg har aldri brukt noe annet enn et strøk klorkautsjuk primer som heft og et strøk bunnstoff på mine båter. Som regel glatt som ei barnerumpe når jeg tar den opp. De siste årene har jeg brukt Biltema sitt hvite bunnstoff, men til våren blir det kanskje noe annet.

At en malingblander anbefaler at båten taes opp for rengjøring i sesongen er høl i hue.

båten (40 fot) er oppe 10 ganger i året og vaskes. Det er offtest bare slim som vaskes bort, vi bruker da vc17.

Regattasesongen er sånn ca. 100 døgn. Dersom jeg hadde båten oppe hvert tiende døgn hadde jeg ikke stoffet i det hele tatt. Jeg hadde sprøytelakkert med matt lakk for maksimal skrogfart.

Bunnstoffhypen igjen. Båteiere prakkes på en bråte unyttige og dyre produkter.

He he!

Men hva skal en stakkars amatør gjøre da? Hadde jeg ikke gjort som fabrikanten anbefalte hadde jeg ihvertfall ikke fått medhold på klage. (Men fikk jeg medhold ????:confused: :confused: )

Nei, vi vil vel bedras i likhet med resten av verden :headbang: .

Til våren går man bare på med krum hals og et annet produkt som helt sikkert er mye bedre :rolleyes: .

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Vi beklager at du har hatt en dårlig opplevelse gjennom saksbehandlingen. Oppfølgingen og håndteringen har dessverre ikke vært på det nivået vi har som målsetning å være på.

Det er beklagelig at du har opplevd en slik begroing på båten, spesielt tatt i betraktning de forventningene du hadde til produktet. Jotuns erfaring er at begroing er avhengig av flere faktorer, blant annet vannkvalitet, temperatur, saltholdighet og vanndybde ved fortøyningspunktet. Gråvannsavrenning, forurenset vann, nærliggende elvelos, nedbør, vegetasjon og andre faktorer kan gi store forskjeller selv mellom båter som ligger fortøyd ved nærliggende marinaer. Artsmangfoldet spiller også inn, da det er over 4000 forskjellige arter som kan feste seg på skroget.

Undersøkelser ble utført for å finne ut om det kunne være en produksjonsfeil. Det ble gjort en gjennomgang av data fra en rekke tidligere produksjonsbatcher og, de korresponderende testplater ble sjekket for resultater tilsvarende ditt tilfelle. Resultatet av denne undersøkelsen var at ingen av testplatene hadde lignende resultat, som konkluderte med at det ikke dreier seg om produksjonsfeil.

Vi er opptatt av at alle våre kunder skal være fornøyde, og ønsker derfor å komme frem til en løsning som du kan være fornøyd med.

Vi vil kontakte deg på telefon, og du kan vente på å høre fra oss i nær fremtid.

EgilHolm

Teknisk Service sjef

Jotun Dekorativ

Nå har jeg nettopp hatt en hyggelig samtale med Jotun. De beklager den dårlige erfaringen som jeg hadde med bunnstoffet og vil gjerne komme med plaster på såret.

Vi kom frem til at det kanskje har vært flere uheldige faktorer som førte til at Ultraspeed ikke passet til de forholdene som båten befant seg i. Nå kommer nok jeg til å prøve et annet bunnstoff, som jeg forhåpentlig blir mer fornøyd med.

Jotun kom med tilbud om en løsning som jeg er fornøyd med, og det skal Jotun ha all honnør for.:thumbsup:

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...