Jump to content

bygging av blubb rundt baugpropell hva materiale ?

-Balder-

Recommended Posts

Har en baugpropell med ganske rette avslutninger og hadde tenkt og prøve og bygge på sånn blubb rundt den

ikke alt for stor men nok til at det blir tilfredstillende avrundinger

i håp om og forbedre effekten og kansje få ned lydnivået under bruk.

Tenkte bygge denne kun på ytterside og ikke inni tunnelen.

hva burde man bygge denne av ????

Gelcot sparkel ?? holder det

og må man fjerne gamlet bunnstoff først ??

hvis noen har noen forslag\erfaringer kom gjerne med dette ...

Denne utsparingen bak er vel kun for å tilfredstille ønsket om at fremkanten av tunellen er lenger enn bakkanten uten å lage en stor spoiler som bremser unødig mye.

DVS; hvis en stå foran båten og ser rett mot tunellen, bør man ikke se inni tunnellen....

Dette har vist noe med kavitasjon i fart å gjøre...

Lyd og effekt har med avrundingen i åpningene å gjøre...

Jo mer korrekt avrundig, jo mindre kavitasjon av vannet på vei inn... ( Det er påstått sugekraften er betydig ved korrekt utførte avrundinger/munninger.

Siden det ikke spiller noen rolle om hva man kaller det, ville jeg brukt en klæddedings foran der... :lol:

Eller rett og slett sparkel som foreslått... :wflag:

trur eg.... :-)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Da er det altså sånn at vi som ikke vet hva alt heter, ikke bør skrive her inne sånn at det er mer søkbart?

Selvsagt ikke, men det er vel bra at man prøver å oppklare saken etterpå?

Min oppfatning er den som Casa gir uttrykk for, at det egentlig dreier seg om 2 ting:

-En avviser (spoiler) i forkant av tunnelen for å minske motstand og støy under fart.

-Avrunding av kantene på tunnelen for å hindre turbulens i suge-enden og derved øke skyvekraften og minske støy.

Min oppfatning er den som Casa gir uttrykk for, at det egentlig dreier seg om 2 ting:

-En avviser (spoiler) i forkant av tunnelen for å minske motstand og støy under fart.

-Avrunding av kantene på tunnelen for å hindre turbulens i suge-enden og derved øke skyvekraften og minske støy.

Og " ENGBO " sa også at på enkelte båter kunne trøsteren begynne og rotere under gange uten (En avviser (spoiler).

https://baatplassen.n...r-metallbaater/ innlegg 2

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Avrunding av kantene skal ved tester gi mindre kavitasjon har jeg lest en plass, men jeg har forstått at de lærde ikke er helt enige om spoiler har noen effekt i småskala som vi vel snakker om her. Men vil en ha en slik er det vel bare å slipe ned å legge på en "kladd" polyester og slipe den til (plastbåt), eller lage den av høvelig materiale og plastre den fast. I denne sammenheng betyr sikkert skrogformen mye..dvs butt motorbåt kontra spiss/slank seilbåt.

Apropos "blubb", faktisk bedre enn å "parkere, rygge eller legg "nytt golv" i båten. Hva med en tråd om maritime ord og uttrykk, samt nye tekniske begrep i båt?..det er vanskelig å følge med for noen og hver.

Redigert av pettersand (see edit history)

Nå var det blubb jeg lurte på :fireworks1: og ikke spoiler da den er rundt hele veien og ikke bare i forkant

nå kan det hende jeg lager den større i forkant det gjenstår og se.

men om den er i forkant eller rundt hele vil fremgangs metoden bli den samme for og få det til og sitte godt nok. :clap:

Så takk for tips

når det gjelder om det gir mere effekt gjenstår det og se til sommern da jeg både tenker gjøre dette samt sette et nytt batteri mye nærmere propellen enn det var i sommer. har samme modell men bak og denne virker betydelig sterkere

og eneste forskjell skulle være avrunede kanter og at batteriet er nærmere der. så blir spennede og faktisk prøve resultatet.

Redigert av scand999 (see edit history)

Navnet er vel "Bulb"

En bulb er vel en bølgebryter som ligger fremst i baugen.

Men jeg lurer på hvor viktig dette er. Har hatt en 2005 modell Saga 315 og har en Viksund 340 2007 modell. Begge disse har skroget helt slett mot baupropelleen. Hvor for har ikke 2 av de mest kjente lystbåtprodusentene gjort noe med dette om det er mye å hente?

Jeg synes blubb var en OK betegnelse.

Ellers tror jeg noen blander kortene litt her. Forhyøningen i forkant er for at hullet til baugpropellen skal gi minst mulig motstand når båten beveger seg fremover. Det har lite å gjøre med effekt og lyd fra baugpropellen og er ikke veldig viktig for langsomtgående båter. Derimot er det alltid svært viktig at kanten rundt hullet har god avrunding rundt det hele. Skarpe kanter her gir avløsning og dårlig strømning til propellen. Det er basic strømningslære og vil forårsake dårlig virkningsgrad og sannsynligvis ekstra støy. En "blubb" vil selvfølgelig også gjøre det enklere å få god avrunding.

Dersom noen "av de mest kjente" lystbåtprodusentene ikke gjør seg flid med slike viktige detaljer er de i godt selskap med de aller fleste andre. Det er nok fordi de enten ikke vet bedre, eller gir blaffen. En ser jo også ofte andre sjuskete detaljer som gir dårlig innstrømning også til hovedpropellen, som for eksempel dårlig avslutning av kjølen. Hvorfor da bry seg om baugpropellen?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg synes blubb var en OK betegnelse.

Ellers tror jeg noen blander kortene litt her. Forhyøningen i forkant er for at hullet til baugpropellen skal gi minst mulig motstand når båten beveger seg fremover. Det har lite å gjøre med effekt og lyd fra baugpropellen og er ikke veldig viktig for langsomtgående båter. Derimot er det alltid svært viktig at kanten rundt hullet har god avrunding rundt det hele. Skarpe kanter her gir avløsning og dårlig strømning til propellen. Det er basic strømningslære og vil forårsake dårlig virkningsgrad og sannsynligvis ekstra støy. En "blubb" vil selvfølgelig også gjøre det enklere å få god avrunding.

Da jeg kjøpte min sa de hos Engbo at de hadde hatt et par uheldige installasjoner hvor baugpropellen roterte under gange.

Så de anbefalte en "BLUBB" i forkant så vannstrømmen ble ledet forbi tunnelen og ikke tok tak i bakkant og veien gjennom tunnelen .

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Trodde grunnen til at forkanten på røret til baugpropellen skal være lenger foran enn bak, er at hvis man treffer noe hardt i vannet (plankebit e.l.) skal dette ikke ha mulighet til å treffe inni røret og slå hull på det. Med det resultat at vannet fosser inn i skroget. (Dårlig forklart, men håper dere skjønner hva jeg mener)

Ronny

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...