-Balder- Startet 2.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 2.Januar.2012 Har en baugpropell med ganske rette avslutninger og hadde tenkt og prøve og bygge på sånn blubb rundt den ikke alt for stor men nok til at det blir tilfredstillende avrundinger i håp om og forbedre effekten og kansje få ned lydnivået under bruk. Tenkte bygge denne kun på ytterside og ikke inni tunnelen. hva burde man bygge denne av ???? Gelcot sparkel ?? holder det og må man fjerne gamlet bunnstoff først ?? hvis noen har noen forslag\erfaringer kom gjerne med dette ... Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 2.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2012 Jeg har bestandig brukt glassfibersparkel som jeg har kledd med fiber+polyester. Bunnstoff,primer og gelcoat må bort! Slip til det er ren glassfiber,da kan man begynne å bake og støpe. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Hulda Svart 2.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2012 Du kan jo prøve deg med epoxysparkelen til Biltema, den med 'fyll' i. Har holdt åtte år på Hulda. Du må nok slipe deg gjennom bunnstoffet for å få det til å sitte. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2012 Ikke bare bunnstoffet, men, som GT sier, helt inn til ren glassfiber. Så glassfibersparkel og prime med 2-komp epoxi til slutt. Mulig det er meg som ikke er oppdatert, aldri hatt slikt nymotens utstyr..., men kalles en slik avrunding for 'blubb'? PS: Gelcoatsparkel er helt uegnet til dette formålet. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Kalles for spoiler vel. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Snakkes Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 samme hva man kaller det, så lenge man blir forstått Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Egentlig ikke, for med tanke på fremtidige søkemuligheter er det viktig at terminologien er korrekt. Flere som kan bekrefte at spoiler er den vanlige betegnelsen? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Litt på siden...men har spoiler evnt. utsparing bak noen effekt? Mange legger arbeid i dette, men det hevdes også at det ikke har målbar effekt på en vanlig liten fritidsbåt. Meninger om det? Sitér dette innlegget Link to post
Snakkes Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Da er det altså sånn at vi som ikke vet hva alt heter, ikke bør skrive her inne sånn at det er mer søkbart? Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Denne utsparingen bak er vel kun for å tilfredstille ønsket om at fremkanten av tunellen er lenger enn bakkanten uten å lage en stor spoiler som bremser unødig mye. DVS; hvis en stå foran båten og ser rett mot tunellen, bør man ikke se inni tunnellen.... Dette har vist noe med kavitasjon i fart å gjøre... Lyd og effekt har med avrundingen i åpningene å gjøre... Jo mer korrekt avrundig, jo mindre kavitasjon av vannet på vei inn... ( Det er påstått sugekraften er betydig ved korrekt utførte avrundinger/munninger. Siden det ikke spiller noen rolle om hva man kaller det, ville jeg brukt en klæddedings foran der... Eller rett og slett sparkel som foreslått... trur eg.... :-) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Ingar Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Da er det altså sånn at vi som ikke vet hva alt heter, ikke bør skrive her inne sånn at det er mer søkbart? Selvsagt ikke, men det er vel bra at man prøver å oppklare saken etterpå? Min oppfatning er den som Casa gir uttrykk for, at det egentlig dreier seg om 2 ting: -En avviser (spoiler) i forkant av tunnelen for å minske motstand og støy under fart. -Avrunding av kantene på tunnelen for å hindre turbulens i suge-enden og derved øke skyvekraften og minske støy. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Jentungen går på trening, for hun mener bestemt at hun har en blubb på maven....Flattstål som fremstår som et avrundet vinkelstål, kalte vi bulb. (brukt som spant på større båter) Spoiler er vel avviser for vind/luft, men blir vel det mest riktige her.... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 (redigert) Min oppfatning er den som Casa gir uttrykk for, at det egentlig dreier seg om 2 ting: -En avviser (spoiler) i forkant av tunnelen for å minske motstand og støy under fart. -Avrunding av kantene på tunnelen for å hindre turbulens i suge-enden og derved øke skyvekraften og minske støy. Og " ENGBO " sa også at på enkelte båter kunne trøsteren begynne og rotere under gange uten (En avviser (spoiler). https://baatplassen.n...r-metallbaater/ innlegg 2 Redigert 3.Januar.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
avmønstret5 Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 (redigert) Avrunding av kantene skal ved tester gi mindre kavitasjon har jeg lest en plass, men jeg har forstått at de lærde ikke er helt enige om spoiler har noen effekt i småskala som vi vel snakker om her. Men vil en ha en slik er det vel bare å slipe ned å legge på en "kladd" polyester og slipe den til (plastbåt), eller lage den av høvelig materiale og plastre den fast. I denne sammenheng betyr sikkert skrogformen mye..dvs butt motorbåt kontra spiss/slank seilbåt. Apropos "blubb", faktisk bedre enn å "parkere, rygge eller legg "nytt golv" i båten. Hva med en tråd om maritime ord og uttrykk, samt nye tekniske begrep i båt?..det er vanskelig å følge med for noen og hver. Redigert 3.Januar.2012 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Navnet er vel "Bulb" Sitér dette innlegget Link to post
-Balder- Svart 3.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 (redigert) Nå var det blubb jeg lurte på og ikke spoiler da den er rundt hele veien og ikke bare i forkant nå kan det hende jeg lager den større i forkant det gjenstår og se. men om den er i forkant eller rundt hele vil fremgangs metoden bli den samme for og få det til og sitte godt nok. Så takk for tips når det gjelder om det gir mere effekt gjenstår det og se til sommern da jeg både tenker gjøre dette samt sette et nytt batteri mye nærmere propellen enn det var i sommer. har samme modell men bak og denne virker betydelig sterkere og eneste forskjell skulle være avrunede kanter og at batteriet er nærmere der. så blir spennede og faktisk prøve resultatet. Redigert 3.Januar.2012 av scand999 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Hva med en tråd om maritime ord og uttrykk, samt nye tekniske begrep i båt?..det er vanskelig å følge med for noen og hver. https://baatplassen.no/i/topic/79470-baatrelaterte-ord-som-staves-feil-har-du-forslag-til-ord/ Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 Takk, godt tips. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 Navnet er vel "Bulb" En bulb er vel en bølgebryter som ligger fremst i baugen. Men jeg lurer på hvor viktig dette er. Har hatt en 2005 modell Saga 315 og har en Viksund 340 2007 modell. Begge disse har skroget helt slett mot baupropelleen. Hvor for har ikke 2 av de mest kjente lystbåtprodusentene gjort noe med dette om det er mye å hente? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 (redigert) Jeg synes blubb var en OK betegnelse. Ellers tror jeg noen blander kortene litt her. Forhyøningen i forkant er for at hullet til baugpropellen skal gi minst mulig motstand når båten beveger seg fremover. Det har lite å gjøre med effekt og lyd fra baugpropellen og er ikke veldig viktig for langsomtgående båter. Derimot er det alltid svært viktig at kanten rundt hullet har god avrunding rundt det hele. Skarpe kanter her gir avløsning og dårlig strømning til propellen. Det er basic strømningslære og vil forårsake dårlig virkningsgrad og sannsynligvis ekstra støy. En "blubb" vil selvfølgelig også gjøre det enklere å få god avrunding. Dersom noen "av de mest kjente" lystbåtprodusentene ikke gjør seg flid med slike viktige detaljer er de i godt selskap med de aller fleste andre. Det er nok fordi de enten ikke vet bedre, eller gir blaffen. En ser jo også ofte andre sjuskete detaljer som gir dårlig innstrømning også til hovedpropellen, som for eksempel dårlig avslutning av kjølen. Hvorfor da bry seg om baugpropellen? Redigert 5.Januar.2012 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Roger jo Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 Jeg synes blubb var en OK betegnelse. Ellers tror jeg noen blander kortene litt her. Forhyøningen i forkant er for at hullet til baugpropellen skal gi minst mulig motstand når båten beveger seg fremover. Det har lite å gjøre med effekt og lyd fra baugpropellen og er ikke veldig viktig for langsomtgående båter. Derimot er det alltid svært viktig at kanten rundt hullet har god avrunding rundt det hele. Skarpe kanter her gir avløsning og dårlig strømning til propellen. Det er basic strømningslære og vil forårsake dårlig virkningsgrad og sannsynligvis ekstra støy. En "blubb" vil selvfølgelig også gjøre det enklere å få god avrunding. Da jeg kjøpte min sa de hos Engbo at de hadde hatt et par uheldige installasjoner hvor baugpropellen roterte under gange. Så de anbefalte en "BLUBB" i forkant så vannstrømmen ble ledet forbi tunnelen og ikke tok tak i bakkant og veien gjennom tunnelen . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mix Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 og er ikke veldig viktig for langsomtgående båter. Tja, jeg vil heller si motsatt, på hurtiggående båter vil tunnelen være over vann uansett, og spoileren vil kun ha en misjon i deplasementfart. Sitér dette innlegget Link to post
Rebel Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 Trodde grunnen til at forkanten på røret til baugpropellen skal være lenger foran enn bak, er at hvis man treffer noe hardt i vannet (plankebit e.l.) skal dette ikke ha mulighet til å treffe inni røret og slå hull på det. Med det resultat at vannet fosser inn i skroget. (Dårlig forklart, men håper dere skjønner hva jeg mener) Ronny Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 Da kjører du ganske fort, Ronny! Tror nok en "blubb" da ville være på sin plass uansett. Ellers er det riktig som Mix sier at noen hurtiggående båter har hullet til baugpropellen over vann i fart. Men uansett: god avrunding rundt hullet! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.