emmis Startet 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 3.Januar.2012 Lurte på om noen har erfaring med 123tenning? Sliter litt med min aq151 i draco 21. Må pumpe mye ved kall start,motoren bør gå en 2-3 minutter på 1500omdr før den går greit på tommgang 850-900omdr. Har ettertenning ved stopp av motoren,fortenninga er satt til 6gdr før øvre dødpungt. Stiller jeg tenninga slik at ettertenning blir borte får jeg tenningsbank ved pådrag. Har sjekket og synkronisert forgasserene så jeg regner med at det er ok. Reg reim har jeg bytta og merkinga er riktig,Kompresjonen er bra på alle 4syl. Motortempraturen helt fin.Topp turtall er ca 5200omdr. Emmis. Sitér dette innlegget Link to post
Styrbert Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 (redigert) Det burde bare være en tråd med dette emne. Prøv denne ... Mvh Styrbert Redigert 3.Januar.2012 av Styrbert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Løp&kjøp. Du vil ikkje kjenne igjen motoren etterpå Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 3.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Takk for svar. Har blitt for tjukk i jula så noen løpetur fra Sandefjord til Arendal kan ende med katastrofe.Bestiller den i morgen ca3700 inkl moms og frakt. emmis Sitér dette innlegget Link to post
skipper i glomma Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Er der noen som veit om 123ignition er laget til v8 5.7l 350 Har lyst på elektronisk tening. Men har ikke funnet til v8 Mvh Ronny Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Er sålangt fornøyd med min. Har ikke fått brukt båten mye etter motoren ble montert, men ser ut til å fungere bra. Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Min 123ignition fordeler hadde feil kretskort inne i seg. Noen hadde montert feil ved fabrikken slik at jeg fikk et kretskort beregnet for rotasjon mot klokka. motoren startet, men begynte å skyte i forgasseren og stoppet da jeg gasset på. Gikk helt fint med nytt kretskort. Jeg måtte dog ha en god del mer fortenning enn oppgitt i manualen. Doble forgassere uten choke har jeg lest mye negativt om, så de har jeg byttet ut med en enkel Weber forgasser med elektrisk choke. Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Jeg ble også anbefalt av 123ignition sin distributør i Sverige å benytte tenningskurve 0 da denne gir litt mer fortenning på høye turtall. Jeg har også aq151 og etter 123ignition manualen skulle jeg ha benyttet kurve 1. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Kanskje greit om vi skriver hvilken motor og oppsett vi har. Jeg kjører nå en aq145 med aq140 gassere(2 stk altså), husker ikke men tror jeg kjører på innstilling 1. Virker bra for meg, eneste til nå jeg har opplevd er at jeg hadde glemt å skru fast den umbraco skruven som holdt fordeleren, slik at den klarte å komme litt ut av tenning. Merket også at jeg fikk støt sist jeg skulle justere, men regner med det er pga noen gamle pluggledninger som ble benyttet. Noen informerte meg at jeg skulle ha 9graders fortenning, forsøkte å justere tilnærmet det. Har ikke brukt båten mange timene, men ser ut til å virke bra. Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Jeg kjører følgende oppsett: Motor: Volvo Penta Aq 151c Forgasser: Weber 38 DGES 123ignition fordeler med tenningskurve 0 Motoren starter lett og har fin tomgang. Pr. dags dato får jeg ikke max turtall, men det går fort nok for meg. Båten er nå i vinteropplag, så jeg har ikke undersøkt hvorfor turtallet ikke når max. Mulig jeg har for liten dyse i forgasseren da den er beregnet for litt svakere motorer. Båten er en 19 Fot daycruiser. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 Tora har en marinisert Volvo B18. Etter å ha installert 123ignition ble den merkbart bedre på tomgang. Nå er ikke dorgefart lenger noe problem. Har også merkbart mindre bensinforbruk og letter start. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Faxen Svart 4.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 Er der noen som veit om 123ignition er laget til v8 5.7l 350 Har lyst på elektronisk tening. Men har ikke funnet til v8 Mvh Ronny Det finnes jo til Rover V8, så kanskje? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Bearded Beast Svart 4.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 Om 123I. har til den motoren finner du fort ut med å sjekke dres egne nettsider. Men det finnes plenty andre leverandører. Meget mulig det ikkje står noe på finnno akkurat nå men vår og sommer står der annonser for denslags fra flere butikker hele tiden Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 4.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 Er/var manglende info på den norske siden, bruk google. Mener det var .nl domene på siden med mest info, men husker ikke helt... Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 4.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 Det finnes en del info på den svenske hjemmesiden http://www.123ignition.se Der er det også en faq og et forum. Aryan er også bra på å svare på spørsmål. Ser ut til at det bare finnes til europeiske motorer. Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 Hei Volvo har et elektronisk tennsystem ( borsch ) som var på de senere 240 og 740 , det er vistnokk et greit system uten følere for alt mulig rart. Rent visuelt så ser det nesten prikk likt som 123i sitt system. Er det noen som har prøvd dette i båtmotorer,er det justering slik at tenningskurven vill passe i båtmotor. Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 5.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 Tror ikke volvosystemet var helt likt,mener å huske at tenningsmodulen satt på bilens innerskerm og var innebyggd i fordeleren. Har fått 123ingnition i posten i dag så det blir spennende å teste det.Synd det er så lenge til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Sveihe Svart 16.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2012 har en aq140 der 123 ignition har vert montert utan at dette fungerte tilfredstillande. gar fint på tomgang, men med gasspådrag så virker det som at tenningstidspunktet ikke justerer seg som det skal. Er det noko med innstillinga av fordeleren? Nokon som veit? Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Ser ikke 123ign for b230/aq151på nettsidene til produsent. Hvilket prodnr og hvor har dere bestilt 123ign for aq151? Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Jeg har denne: http://www.123ignition.se/produkter.php?id=73 Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Hei Volvo har et elektronisk tennsystem ( borsch ) som var på de senere 240 og 740 , det er vistnokk et greit system uten følere for alt mulig rart. Rent visuelt så ser det nesten prikk likt som 123i sitt system. Er det noen som har prøvd dette i båtmotorer,er det justering slik at tenningskurven vill passe i båtmotor. Jeg kjørte en slik fordeler fra en b21 med innsprøytning. Bygget motoren om til aq140 men beholdt fordeleren, den så ut til å fungere helt greit, men hadde mange andre problemer med den motoren så vanskelig å si. Fikk iallefall greit med futt, og gikk vell greit på tomgang ogs... Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 kromfelgen - takk!! Er du fornøyd? Har du hatt motoren lenge uten 123ign også så du merker forskjell? Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Jeg monterte 123ignition med en gang jeg hadde kjøpt båten etter anbefaling fra forrige eier. Så noe sammenlikningsgrunnlag har jeg vel egentlig ikke. Merket dog at tenningsjusteringslampa ble vesentlig mer stabil med 123ignition. Med originalfordeleren virket det som om tenningstidspunktet kunne være litt varierende/upresist. Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Hei, jeg henter denne tråden opp igjen fordi jeg er nysgjerrig på om 123ignition fortsatt fungerer bra for alle som har installert dette. Jeg har fått min i posten men ikke hentet den enda. Hvilke erfaringer har dere så langt, fortsatt bra/bedre? Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 (redigert) Jeg er fornøyd jeg Bare man husker at med denne så har man 2 skruver som må festes etter justering/montering Redigert 18.Juni.2012 av lite (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.