Jump to content

erfaring med 123ignition?

emmis

Recommended Posts

Lurte på om noen har erfaring med 123tenning?

Sliter litt med min aq151 i draco 21.

Må pumpe mye ved kall start,motoren bør gå en 2-3 minutter på 1500omdr før den går greit på tommgang 850-900omdr.

Har ettertenning ved stopp av motoren,fortenninga er satt til 6gdr før øvre dødpungt.

Stiller jeg tenninga slik at ettertenning blir borte får jeg tenningsbank ved pådrag.

Har sjekket og synkronisert forgasserene så jeg regner med at det er ok.

Reg reim har jeg bytta og merkinga er riktig,Kompresjonen er bra på alle 4syl.

Motortempraturen helt fin.Topp turtall er ca 5200omdr.

Emmis.

Min 123ignition fordeler hadde feil kretskort inne i seg. Noen hadde montert feil ved fabrikken slik at jeg fikk et kretskort beregnet for rotasjon mot klokka. motoren startet, men begynte å skyte i forgasseren og stoppet da jeg gasset på. Gikk helt fint med nytt kretskort. Jeg måtte dog ha en god del mer fortenning enn oppgitt i manualen. Doble forgassere uten choke har jeg lest mye negativt om, så de har jeg byttet ut med en enkel Weber forgasser med elektrisk choke.

Kanskje greit om vi skriver hvilken motor og oppsett vi har.

Jeg kjører nå en aq145 med aq140 gassere(2 stk altså), husker ikke men tror jeg kjører på innstilling 1.

Virker bra for meg, eneste til nå jeg har opplevd er at jeg hadde glemt å skru fast den umbraco skruven som holdt fordeleren, slik at den klarte å komme litt ut av tenning. Merket også at jeg fikk støt sist jeg skulle justere, men regner med det er pga noen gamle pluggledninger som ble benyttet.

Noen informerte meg at jeg skulle ha 9graders fortenning, forsøkte å justere tilnærmet det.

Har ikke brukt båten mange timene, men ser ut til å virke bra.

Jeg kjører følgende oppsett:

Motor: Volvo Penta Aq 151c

Forgasser: Weber 38 DGES

123ignition fordeler med tenningskurve 0

Motoren starter lett og har fin tomgang. Pr. dags dato får jeg ikke max turtall, men det går fort nok for meg.

Båten er nå i vinteropplag, så jeg har ikke undersøkt hvorfor turtallet ikke når max.

Mulig jeg har for liten dyse i forgasseren da den er beregnet for litt svakere motorer.

Båten er en 19 Fot daycruiser.

• 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Hei

Volvo har et elektronisk tennsystem ( borsch ) som var på de senere 240 og 740 , det er vistnokk et greit system uten følere for alt mulig rart.

Rent visuelt så ser det nesten prikk likt som 123i sitt system.

Er det noen som har prøvd dette i båtmotorer,er det justering slik at tenningskurven vill passe i båtmotor.

Jeg kjørte en slik fordeler fra en b21 med innsprøytning. Bygget motoren om til aq140 men beholdt fordeleren, den så ut til å fungere helt greit, men hadde mange andre problemer med den motoren så vanskelig å si. Fikk iallefall greit med futt, og gikk vell greit på tomgang ogs...

Jeg monterte 123ignition med en gang jeg hadde kjøpt båten etter anbefaling fra forrige eier.

Så noe sammenlikningsgrunnlag har jeg vel egentlig ikke.

Merket dog at tenningsjusteringslampa ble vesentlig mer stabil med 123ignition. Med originalfordeleren virket det som om tenningstidspunktet kunne være litt varierende/upresist.

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...