Jump to content

erfaring med 123ignition?

emmis

Recommended Posts

Er det noen her son har prøvd å få tak i "123ignition" forhandlere i senere tid? Jeg prøvde å ringe både norsk og svensk forhandler i dag, men det ringte ikke hos den norske, og på det svenske var det bare beskjed om at nummeret var sperret for inngående samtaler. Er det bare fordi det er lørdag, eller er det andre årsaker til at de ikke var å få tak i?

Da er "123ignition" ankommet og montert. Ga først ingen gnist på pluggene, så ny coil ble kjøpt på Biltema (Ræltema). Et forsøk på å skifte over kabelsko fra den gamle coilen førte til at gjengepinnen den ene kabelskoen skulle inn på knakk på den nye coilen. Gjengepinnen viste seg å være hul med en tynn ledning gjennom. Forbannet tåpelig løsning som gir en skrue omtrent uten gods. Gjorde da et forsøk til med den originale coilen, men plukket da av det som vel må være en mostand, og koblet coilen utenom denne. Og da ble det gnist, motoren startet og gikk temmelig bra med bare mindre behov for ørsmå justeringer.

Hei Plutonium. Det er originalcoilen som sitter i båten nå, og den fungerer uten denne svarte lille "dingsen" som vel er en formotstand. Med formotstanden er gnist på pluggene totalt fraværende. Egentlig rimer jo dette dårlig, men slik er det. Motoren er en aq140A. Hadde store problemer med i det hele tatt å starte den med den originale stifttenninga, men prøvde aldri uten coilens formotstand med dette. Er det slik at 123ignition tenninga tåler, og / eller trenger mer spenning.

Må legge til at med alt det originale montert slik det skulle være, var det gnist og tenning, også med formotstanden.

Redigert av Landkrabbene (see edit history)

ja om 123 krever det så må du nesten det. Tenkte i utgangspunktet på for coilens levetid eg når eg skreiv. Den skal sikkert ha rundt 9 volt og med full peising innpå så vil den bli overopphetet.

Du får jo coilen beregnet uten formotstand men det hjelper for så vidt lite om 123 er beregnet med.

Motstanden din er sikkert gåen, men man får ta tak i slikt. Trenger ikkje være original men bør ha samme resistans

Det er ikke noe krav til forkoblingsmotstand med 123ignition. Den skal fungere med original coil og ikke alle bil og båtmotorer har coil med forkoblingsmotstand som standard. Vi har heller ikke noen motstand på coilen i vår AQ151. Kravene til motstand gjelder når man har en coil som faktisk er laget for bruk med motstand. Jeg ville heller ikke koblet forbi motstanden på en coil som er designet for dette.

Redigert av kromfelgen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...