Hobbyskipper Startet 4.Januar.2012 Del på Facebook Startet 4.Januar.2012 Jeg skal montere en brukt Robertson AP2500 i min Grand Banks 36. I installasjonsveiledningen står at jeg bør montere hydraulikkpumpen med ekspansjonskaret omtrent i høyde med rattpumpen i systemet. Har ingen erfaring med hydraulikk, må jeg ha ekspansjonstanken så høyt? Høyeste rattpumpe på denne båten er jo på FB, jeg hadde håpet å gjøre all installasjonen under akterdekk, der hvor rorene sitter. Eller er det slik at jeg faktisk må montere hydraulikkpumpen på FB?Takknemlig for svar, temperaturene i Oslo-området er jo definitivt slik at denne typen jobber kan utføres nå! Sitér dette innlegget Link to post
gps Svart 6.Januar.2012 Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 Jeg hadde en tidligere en båt med AP 2500. Der var pumpen montert som nederste komponent like ved rorstammen. Det var ingen egen ekspansjonstank som jeg kan huske. Om du har ekspansjonstank og den kan monteres separat fra pumpen, bør den monteres på høyeste punkt. Forøvrig var det en veldig god autopilot, men støyet noe(uling). Sett av plass til litt støyisolasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Hobbyskipper Svart 7.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2012 Det er uttak for eksansjonstank, men betyr det du sier at jeg kan plugge dette? Det er veeeeldig langt mellom rorstamme og øvre rattpumpe. Det står "bør" montere ekspansjonstank, ikke "må". Så kanskje jeg kan klare meg uten? Takk for tips om støy! Sitér dette innlegget Link to post
gps Svart 10.Januar.2012 Del på Facebook Svart 10.Januar.2012 Jeg er litt usikker, kan du ikke koble ekspansjonstanken til den pumpen som står høyest? Det blir vel mest riktig hvis du vil ha tanken. Ekspansjonstanker må være montert på det høyste punktet i installasjonen. På min båt var det ei tredje rør mellom de to rattpumpene slik at jeg kun fylte olje på den øverste pumpa. Reservoaret i den øverste pumpa blir da "ekspansjonstank". Hvis da systemet er tett, fylt opp og luftet kan du passe på nivået i den øverste pumpen. Da behøver du ikke ekspansjonstank. Sitér dette innlegget Link to post
vikjo Svart 10.Januar.2012 Del på Facebook Svart 10.Januar.2012 Du må ha en trykksatt ekspansjonstank dersom den skal stå nede. Jeg har en sånn på mitt Hynautic 2.pos system. http://www.fishing-catalog.com/hynautics/misc.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.